4614
Sök

Ratten "vobblar" och 2or på bilprovningen

1 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Hej.

Har typ noll koll om bilar, har några frågor.

SAAB 9-3 2.0 2001

Första: Tidigare så "vobblade" ratten, den liksom skakade, ganska extremt när jag körde, kändes typ som glapp. Fick en två på bilprovningen "spidenled, båda sidor, glapp", så tänkte det är väll det.

Sedan här omdan så bytte jag till sommardäck, och nu ligger ratten helt stabilt, så undrar vad var det som gjorde att ratten skakade så mycket? Och finns det någon chans att min 2:a med spindelled glapp vara löst? Eller är det något annat?

Vad kostar det att lämna in bilen på någon "egen firma/privat" lagning för att åtgärda spindelled glapp och färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn.

Den ojämna bromskraft fördelningen, vad kan den bero på? Är detta en okunnig kan fixa själv? Även spindelleds problemet.

Sedan verkar det vara någon knas med min bil, när jag svänger lite hastigt så lyser motorolja lampen, och varnings triangel lyser och pling plong låter det. Det verkade va som oljan var slut, så jag har fyllt på, ser känns det bättre, nån dag efter så börjar det igen, och oljan verkar vara låg, så fyller på mer, å så hjälper det i nån dag, det känns som något läckage eller något, någon som varit med om liknande?

Tvivlare
2 266 Inlägg
18 april 2011
hanaxe skrev:
Hej.

Har typ noll koll om bilar, har några frågor.

SAAB 9-3 2.0 2001

Första: Tidigare så "vobblade" ratten, den liksom skakade, ganska extremt när jag körde, kändes typ som glapp. Fick en två på bilprovningen "spidenled, båda sidor, glapp", så tänkte det är väll det.

Sedan här omdan så bytte jag till sommardäck, och nu ligger ratten helt stabilt, så undrar vad var det som gjorde att ratten skakade så mycket? Och finns det någon chans att min 2:a med spindelled glapp vara löst? Eller är det något annat?

Vad kostar det att lämna in bilen på någon "egen firma/privat" lagning för att åtgärda spindelled glapp och färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn.

Den ojämna bromskraft fördelningen, vad kan den bero på? Är detta en okunnig kan fixa själv? Även spindelleds problemet.

Sedan verkar det vara någon knas med min bil, när jag svänger lite hastigt så lyser motorolja lampen, och varnings triangel lyser och pling plong låter det. Det verkade va som oljan var slut, så jag har fyllt på, ser känns det bättre, nån dag efter så börjar det igen, och oljan verkar vara låg, så fyller på mer, å så hjälper det i nån dag, det känns som något läckage eller något, någon som varit med om liknande?

Hej!

Vobblande beror mest troligen på obalans i hjulen, lämna hos nån däckgubbe så fixar han de enkelt åt dig.

Spindellederna innebär att man behöver byta hela länkarmen på en sån bil = ca 2000/st hos din Saabhandlare, kan vara lite knixiga att byta om man inte har mekvana.

Sen är det nog dags att smörja bakbromsarna, med lite otur har du ett bromsok som är kärvt. (Skall smörjas varje service / 1ggr per år)

Iochmed du inte fick någon anmärkning på oljeläckage så skulle jag gissa på att din turbo börjar bli dålig, eller dålig vevhusventilation. Invecklat ingrepp för den okunniga.

Hoppas de hjälper dig lite smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

747 Inlägg
18 april 2011
Ang att ratten skakade som nu är löst med sommarhjulen på så har du antingen obalans i nåt utav hjulen, alt. en skadad fälg. Det första är mest troligt.

Angående spindelleden så är det inte fixat utan måste åtgärdas. Pris har jag ingen aning om vad det går på Saab att åtgärda.

Angående ojämn bromsverkan bak så behöver du förmodligen smörja upp bromsarna i bak, dvs man tar ner och slipar rent där klossarna ska glida samt man smörjer upp glidpinnarna i oket så allt som ska röra sig rör sig fritt utan att kärva. Detta kanske går på ca 30min i arbetstid, bäst gör du att du ringer upp olika verkstäder nära dig om kostnadsförslag.

Att du får fylla på så ofta så verkar det som att du har ett lite större läckage, du har inte sett om du öppnar upp huven om det fuktar olja någonstans från motorn, har för mig att vissa 9-5or så var det väl en p.box nere vid vevaxeln som brukade läcka men finns säkert någon som kan svara på det bättre än vad jag kan.

Robin han visst före, även hans idéer kring att den drar olja är värt att kolla upp, vanliga fel på Saab.
Senast redigerat av tonimakaroni (18 april 2011)

/ Toni Larsson

Sök