hanaxe skrev:
Hej.
Har typ noll koll om bilar, har några frågor.
SAAB 9-3 2.0 2001
Första: Tidigare så "vobblade" ratten, den liksom skakade, ganska extremt när jag körde, kändes typ som glapp. Fick en två på bilprovningen "spidenled, båda sidor, glapp", så tänkte det är väll det.
Sedan här omdan så bytte jag till sommardäck, och nu ligger ratten helt stabilt, så undrar vad var det som gjorde att ratten skakade så mycket? Och finns det någon chans att min 2:a med spindelled glapp vara löst? Eller är det något annat?
Vad kostar det att lämna in bilen på någon "egen firma/privat" lagning för att åtgärda spindelled glapp och färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn.
Den ojämna bromskraft fördelningen, vad kan den bero på? Är detta en okunnig kan fixa själv? Även spindelleds problemet.
Sedan verkar det vara någon knas med min bil, när jag svänger lite hastigt så lyser motorolja lampen, och varnings triangel lyser och pling plong låter det. Det verkade va som oljan var slut, så jag har fyllt på, ser känns det bättre, nån dag efter så börjar det igen, och oljan verkar vara låg, så fyller på mer, å så hjälper det i nån dag, det känns som något läckage eller något, någon som varit med om liknande?