6739
Sök

Nåt elfel eller hallgivare sönder? ( ingen gnista ) volvo 240 -88

Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
hej har en 240 glt -88. tidigare satt det ekonomi motor i b230e med mekaniskt insprut om ja inte minns fel. motorn gick sönder och tidigare ägaren satte i en b230f med elektroniskt insprut. och jag får ingen gnista.

Har slipat på svänghjulet ida för de va lite rostigt ja tänkte ifall hallgivaren inte fick någon kontakt men de hjälpte inte. har bytt tändspole kollat tändkablar kollat rotorpaketet

Jag får alltså ingen gnista, men jag kan få gnista om jag sätter en plus från batteriet till plus sidan på tändspolen då kommer de gnista hela tiden. så har jag ett elfel eller är hallgivaren sönder för den bytte jag inte.

vore tacksam för hjälp
/knutzon

606 Inlägg
19 april 2011
om hallgivaren är sönder får bilen ingen soppa heller ... kolla om pumparna går och om stiften är torra eller blöta... får du ingen bensin är det nästan garanterat hallgivaren ...

Kan det lagas ska det lagas! :)

229 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Pumpen går endast ifall ja kopplar förbi relät annars inte.

606 Inlägg
19 april 2011
jag skulle iaf tippa på hallgivaren då ... kolla om nån kompis har en annan fördelare eller köp en på skroten och testa köpa en ny hallgivare och byta i fördelaren är bara drygt och blir dyrare än att köpa en hel fördelare på skroten

229 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
måste insprutningsboxen vara jordad för den hänger bara under instrument panelen?

tändbox som e sönder?
Senast redigerat av knutzon (19 april 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 april 2011
Tändmodul är inte omöjligt men det är ingen box direkt. Finns det ens någon riktig tändbox på 240?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

229 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Det är nåt skit där under i aluminium iaf. Står jetronic på den om ja inte minns fel. Är la till insprutet

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 april 2011
knutzon skrev:
Det är nåt skit där under i aluminium iaf. Står jetronic på den om ja inte minns fel. Är la till insprutet

Japp, det är den. Börja med hallgivaren & fortsätt med modulen låter som en plan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

606 Inlägg
19 april 2011
om tändmodulen är trasig så går bränslepumparna vid startförsök men ingen gnista

om hallgivaren är sönder får du varken gnista eller bensin

229 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Låter som en hallgivare är sönder. Ska pilla lite ikväll. Återkommer med svar senare.

229 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139531/139531-a8bc49e6084412663434fc6fcb8736e2.jpg

nån som vet vad de ska sitta i dessa 2 kontaktstycken? dom sitter i kabelhärvan som är till boxarna..

229 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
det kanske är nåt knasigt med tändningslåset??

det har ju suttit automat i bilen innan med den gamle motorn som blev sönderkörd, då va de ju mekaniskt och då är de helt annat el system, nu e de ju elektroniskt

för jag har en knapp med 2 kablar som gick till automat lådan innan som jag har å startar bilen med, men de är en kabel som är oanvänd är detta felet kanske att de e nåt med tändningslåset som knasar?

Sök