Misstänkt vårdslöshet i trafik

Philip-
22 april 2011 · 24 Inlägg

Plats: Sätra industriområde
Tid: c:a 01:30, totalmörker

Raksträcka: c:a 400 meter. C:a 7 meter bred helt tom väg.

Jag accelerar snabbt till en hastighet jag ej kan intyga då jag ej tittade på hastighetsmätaren.
Polisen står på halva sträckan, c:a 200 meter fram, polisbilen står på trottaren utan blåljus, totalt avslagen. Två stycken polisdamer i totalt mörkblåa dräkter utan reflexer någonstans på kroppen, OMÖJLIGA att se, och undersöker en bil som tidigare på kvällen fått sladd och kört av vägen.

När de ser mig närma börjar dom blinka med sina ficklampor, jag ser då att dom står på höger sida och jag släpper på gasen och rullar förbi dom för att sen börja bromsa när jag är förbi, då jag uppfattar det som säkrare än att stå fullt på bromsen med möjlighet att bilen kanske skulle tappa "balansen".

Dom har alltså inte mätt någon hastighet på mig.

Ena polisdamen är jätteupprörd och säger att om jag hade fått sladd så hade jag kört på henne och hon hade flygit.

och påpekar att bilen dom utredda gjorde just så, men han bromsade.

Jag menade på att det var säkrare att köra förbi stadigt och fint utan att panikbromsa.
Jag sade även att jag tycker det är lite konstigt att man står mitt på vägar utan reflexer med helt mörkblåa overaller. Hon sade då att det kunde t.ex ha varit någon som var ute med hunden och gick.
Mitt på vägen utan reflexer? sade jag då.

För detta blir jag misstänkt för vårdslöshet i trafik och det kan gå till domstol
Jag erkände på plats något som jag ångrar då jag blev "skrämd" av rättegång med advokat osv.
Jag ringde sedan upp polismyndigheten i efterhand och ville ta tillbaks mitt erkännande då jag insåg att Nej jag tycker inte att det var vårdslöshet i trafiken. Han i telefonväxeln sa "Ah, av min erfarenhet så läggs sånt där ner".

Samt, Kan dom ta mitt körkort då jag bara är misstänkt för vårdslöshet i trafik, är man inte oskyldig tills bevisad skyldig, därav att jag borde få ha det kvar?

Synpunkter?

Senast redigerat av Philip- (22 april 2011)

horbybonnen
22 april 2011 · 1 160 Inlägg

dom ska ha reflexväst o de vet dom

Jokero Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
22 april 2011 · 78 Inlägg

Av egen erfarenhet så rycks inte lappen vid "Vårdslöshet i trafik" utan först vid "Grov vårdslöshet".
Blev dömd för en olycka som skedde under den sista månaden av min prövotid (ca 8år sen nu) för vårdslöshet, men fick behålla lappen eftersom det inte klassades som grovt.

Mycket möjligt att det kan tas upp i rätten, men dessa ärenden är inte prioriterade speciellt mycket alls, jag väntade nästan 2år på min rättegång.

Allmänt jävla envis!
Zystem
22 april 2011 · 20 Inlägg

Man ska aldrig skriva på något.

Du har ju erkänt att du körde vårdslöst, hur dumt som helst!


Poliser ska alltid förstora upp allt, det är väl inte så farligt om det nu stämmer med din beskrivning.

Det som är farligt är att dom är ute på vägen utan reflexer.

Som min far sa till ett par nybakta aspiranter, "Vet era föräldrar om att ni är ute så här sent?"
(Dom stoppa honom för att en lampa var trasig och var allmänt taskiga i attityden)

Senast redigerat av Zystem (22 april 2011)

Philip-
22 april 2011 · 24 Inlägg

Jokero skrev:
Av egen erfarenhet så rycks inte lappen vid "Vårdslöshet i trafik" utan först vid "Grov vårdslöshet".
Blev dömd för en olycka som skedde under den sista månaden av min prövotid (ca 8år sen nu) för vårdslöshet, men fick behålla lappen eftersom det inte klassades som grovt.

Mycket möjligt att det kan tas upp i rätten, men dessa ärenden är inte prioriterade speciellt mycket alls, jag väntade nästan 2år på min rättegång.

Därav en fråga. Du väntade i 2 år på rättegång

Dom tog mitt körkort på plats och jag fick 48 timmar på mig att köra
Om detta drar ut på tiden innan dom fyller i alla papper, har dom mitt körkort på obestämd tid?
Fattar inte hur det fungerar

Jokero Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
22 april 2011 · 78 Inlägg

Det är länsstyrelsen som beslutar om återtagande av körkort, INTE polisen.
Polisen kan ta kortet på plats om dem gör bedömningen LS kommer göra detsamma.

Länsstyrelsen meddelas av polisen att dem har tagit ett körkort i beslag tamligen omgående.
Det enklaste är att du kontaktar länsstyrelsen och förklarar din syn på det inträffade.

Allmänt jävla envis!
Tommy_P
22 april 2011 · 396 Inlägg

lite ot, MEN: alla ni som ser polisen stå efter vägarna utan reflexväst kan ju gärna svänga in och fråga dem om de vet vad personliga böter är. för det är vad dom får om dom är utan väst.

Tschagerlund
22 april 2011 · 133 Inlägg

Jag råkade också ut för ett sammanträde med polisen för snart tre veckor sedan,  missade en 80-skylt som var dåligt placerad ( polisens ord ) på en 110-väg. Godkände allt på plats, vilket var dumt. Åkte på 33 km/h, så mitt kort rök då jag har prövotid. Inom en vecka ( brukar ta längre tid ) ska du få hem papper där du kan yttra dig om personliga skäl, och sedan tar TRANSPORTSTYRELSEN ett beslut om ditt kort. Dock behåller de kortet tills beslutet är fattat.

MVH

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.
Nissan 350z (2004)
Marlboroman
22 april 2011 · 8 233 Inlägg

Tommy_P skrev:
lite ot, MEN: alla ni som ser polisen stå efter vägarna utan reflexväst kan ju gärna svänga in och fråga dem om de vet vad personliga böter är. för det är vad dom får om dom är utan väst.

Fick förr. Numer är det inget krav på väst.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
horbybonnen
22 april 2011 · 1 160 Inlägg

alla som jobbar på och vid väg ska ha reflexväst

Marlboroman
22 april 2011 · 8 233 Inlägg

horbybonnen skrev:
alla som jobbar på och vid väg ska ha reflexväst

Alla utom polisen. Dem hade också krav på väst förr, men det togs bort. Har krigat om det där i samband med att jag vart stoppad, och såvida inte alla berörda myndigheter gjorde en imponerande sammansvärjning för att rädda en slumpmässigt vald polis så har reglerna ändrats för poliser. För oavsett vart jag har frågat har svaret varit detsamma: Dem var tvugna att ha förr, men inte nu.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
horbybonnen
22 april 2011 · 1 160 Inlägg

ok

Philip-
22 april 2011 · 24 Inlägg

Har man verkligen ansvar som bilist att se varenda en som knappt går att se, får man vistas på vägar hur som helst?

gamlingen
22 april 2011 · 5 198 Inlägg

Philip- skrev:
Har man verkligen ansvar som bilist att se varenda en som knappt går att se, får man vistas på vägar hur som helst?

klart du har,, å du får inte köra fortare än du hinner stanna om den går ut på vägen

zoopåse
22 april 2011 · 1 171 Inlägg

Philip- skrev:
Har man verkligen ansvar som bilist att se varenda en som knappt går att se, får man vistas på vägar hur som helst?

I princip är det så. Då får ju aldrig köra så fort eller ouppmärksamt så att du kör på någon. Det är ditt ansvar som bilförare, sedan kan det vara olika lagföringsaspekter som inte går ihop med den principen. Jag tror däremot polisen i detta fallet hakat upp sig på att du gasade och körde fort en bit (bröt mot lagen utan att de kunde bevisa det) och inte för att det var speciellt farligt för dem.

Mortalis VW-nörd?
22 april 2011 · 4 332 Inlägg

Philip- skrev:

Jokero skrev:
Av egen erfarenhet så rycks inte lappen vid "Vårdslöshet i trafik" utan först vid "Grov vårdslöshet".
Blev dömd för en olycka som skedde under den sista månaden av min prövotid (ca 8år sen nu) för vårdslöshet, men fick behålla lappen eftersom det inte klassades som grovt.

Mycket möjligt att det kan tas upp i rätten, men dessa ärenden är inte prioriterade speciellt mycket alls, jag väntade nästan 2år på min rättegång.

Därav en fråga. Du väntade i 2 år på rättegång

Dom tog mitt körkort på plats och jag fick 48 timmar på mig att köra
Om detta drar ut på tiden innan dom fyller i alla papper, har dom mitt körkort på obestämd tid?
Fattar inte hur det fungerar

Låter ju inte direkt som att du berättar hela historien om snuten nu valde att ta och behålla ditt kort på plats...kan knappast handla om att du "gled förbi" ett stopp...eller?
Fan så omöjligt o säga vad som kommer hända när man får höra en sida av historien, säkerligen med en del detaljer modifierade

Tommy_P
22 april 2011 · 396 Inlägg

Marlboroman skrev:

Tommy_P skrev:
lite ot, MEN: alla ni som ser polisen stå efter vägarna utan reflexväst kan ju gärna svänga in och fråga dem om de vet vad personliga böter är. för det är vad dom får om dom är utan väst.

Fick förr. Numer är det inget krav på väst.

sedär ja. i samband med att dom fick ställa undan bilarna etc?

Philip-
22 april 2011 · 24 Inlägg

Mortalis skrev:

Philip- skrev:

Jokero skrev:
Av egen erfarenhet så rycks inte lappen vid "Vårdslöshet i trafik" utan först vid "Grov vårdslöshet".
Blev dömd för en olycka som skedde under den sista månaden av min prövotid (ca 8år sen nu) för vårdslöshet, men fick behålla lappen eftersom det inte klassades som grovt.

Mycket möjligt att det kan tas upp i rätten, men dessa ärenden är inte prioriterade speciellt mycket alls, jag väntade nästan 2år på min rättegång.

Därav en fråga. Du väntade i 2 år på rättegång

Dom tog mitt körkort på plats och jag fick 48 timmar på mig att köra
Om detta drar ut på tiden innan dom fyller i alla papper, har dom mitt körkort på obestämd tid?
Fattar inte hur det fungerar

Låter ju inte direkt som att du berättar hela historien om snuten nu valde att ta och behålla ditt kort på plats...kan knappast handla om att du "gled förbi" ett stopp...eller?
Fan så omöjligt o säga vad som kommer hända när man får höra en sida av historien, säkerligen med en del detaljer modifierade

Det jag skrev stämmer precis med hur det var, därav väldigt överdrivet kan jag tycka, dom kunde inte få fast mig för fortkörning, så dom spelade på rubriken av tråden istället

Foffis
23 april 2011 · 676 Inlägg

En sak jag undrar, om man nu inte erkänner de brott man gjort, t.ex kört för fort. Och de tas upp i rätten, vem står för kostnaden? Jag hörde för några år sedan att om de gäller Privat person mot staten så står staten för rättskostnaden. Stämmer detta?

Muttley
23 april 2011 ·

de är ju misstänkt för vårdlöshet. Du får ju försvara dig när de väl händer något. Ja du har fullt ansvar för att inte köra på en enda på vägen om de då inte är självmordsbenägna och hoppar ut på dig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang