7369
Sök

Felkodsproblem med 850 turbo

930 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Det är så att min motorelektronik lampa lyser och har kollat ut fel koderna 121 och 232 i sockel A2

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

2-3-2 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övregräns (för mager)

Och då är det enda problem jag kunnat komma på är att det är luftmassemätaren
Som är sönder, så jag har bytt ut den och märkte väll inte någon direkt skillnad på bilen om någon alls
Men sen skulle jag testa radera felkoderna fast det går inte, har gjort så att jag har kollat igenom koderna en gång och sen att den första visas igen och även testat kolla igenom dom två gånger och sen slår jag av tändningen och på igen och håller sen in knappen i 5 sek men problemet är att den ska ju börja blinka och sen lysa ett fast sken men när jag trycker så lyser den bara hela tiden och när jag släpper så slocknar den igen. Vad kan vara felet? Börjar bli trött på att se den motorelektronik lampan lysa hela tiden och jag har besiktning om ca en och en halv månad så den måste ju vara släkt tills dess. Hjälp snälla!

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

8 282 Inlägg
22 april 2011
Felet är till att börja med att du slår av tändningen. Gör såhär: kolla igenom koderna så att den första visas igen - tryck på knappen drygt 10 sekunder - släpp knappen - när dioden tänds igen så håll ner knappen drygt 10 sekunder igen. Efter det så ska koderna vara nollade.

930 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Felet är till att börja med att du slår av tändningen. Gör såhär: kolla igenom koderna så att den första visas igen - tryck på knappen drygt 10 sekunder - släpp knappen - när dioden tänds igen så håll ner knappen drygt 10 sekunder igen. Efter det så ska koderna vara nollade.

Tack för ditt svar nu nollade jag den men lampan slocknade inte så kollade även A3 och A7 och på A3 var felkoden
3-1-2 H Framhjulsgivare - bruten krats etter kortslutning
Och i A7 1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång
Jag tog och nollade A7an och då slocknade motorelektroniklampan smile men så nollade A3 också ifall dom kanske var gamla felkoder men då istället tändes ABS lampan istället, vaför det?yikes

930 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
Abs lampan slocknade så fort jag körde iväg, men igår när vi var inne i jönköping på natten så stog jag i dragläge och sen såg jag helt plötsligt att motorelektronik lampan började öysa igen så kollade felkoderna och fick ut den jag hade förut
2-3-2 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övregräns (för mager)
Kan detta vara tomgånsmotorn som är åt skogen? För när jag bytt luftmassemätarn så låg tongången på ca 800 och innan jag böt den låg den mellan 1000 och 1400 kanske och gasade man till så gick den ner till kanske 900 och gick sen sakta upp igen, och nu är den likadan igen. Vad kan det vara?

Sök