Tankat etanol i Volvo 740

viktor_89
26 april 2011 · 113 Inlägg

löjligt sug ur tanken och alla bränsleledningar passa på och byt bränslefiltret innan en utav pumparna ger sig det är mitt tips dessa bilar klarar inte alls det.

KHRacing
26 april 2011 ·

dieselkungen1 skrev:
OJJ du ska endast tanka i 50-70% etanol resten bensin, gärna 1-2dl 2-takts olja oxå det renar och gör susen du känner inte alls av det smile

Som lite info eftersom du rekommenderar att hälla i 2-taksolja i bränsleblandningen..
Det finns 2-3 -taktsoljor i hela världen som blandar sig med E85.

fel olja där är som att blanda mjölk med apelsinljuice. smile

Funrider
26 april 2011 · 82 Inlägg

Hade en 740 jag köttade i e85, den gick men dock inte bra. LH 2.2. Sen har jag en ganska högt bestyckad 144 med weber 36/36 gick på e85 den med men med samma resultat som 740in. Tror det där med att det torkar ut slangar osv är mest myter.. Jag är inget geni men min tanke är att kan man dricka alkohol utan att dö så varför kan man inte tanka sin bil med det wink

Hopstadius
26 april 2011 · 93 Inlägg

Funrider skrev:
Hade en 740 jag köttade i e85, den gick men dock inte bra. LH 2.2. Sen har jag en ganska högt bestyckad 144 med weber 36/36 gick på e85 den med men med samma resultat som 740in. Tror det där med att det torkar ut slangar osv är mest myter.. Jag är inget geni men min tanke är att kan man dricka alkohol utan att dö så varför kan man inte tanka sin bil med det wink

Du kan dricka vatten utan att dö också. Men tankar du vatten så stannar bilen


Det är ganska stor skillnad på den kemiska sammansättningen på bensin och alkohol och därför är det inte säkert att alla slangar osv som tål bensin även tål etanol.

E85 innehåller ungefär 30% mindre energi än bensin.

Om man kompenserar för det så kommer bilen att gå bra.

Kamulen
28 april 2011 · 930 Inlägg

50/50 gg, blanda 30 / 70 ist

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang