3813
Sök

Peugeot 206 GTI, drar/hugger åt båda hållen

2 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Som rubriken lyder så drar bilen ibland åt vänster, ibland åt höger och ibland inte alls. Det händer också att den ibland drar kraftigt/hugger till åt antingen höger eller vänster, men vanligtvis vänster. Ibland kan också ratten själv vrida sig upp till 45 grader när jag frikopplat och stannat vid t.ex. ett rödljus.

Just nu sitter ett par 17" fälgar på med lågprofildäck. När jag i höstas/vintras bytade till vinterdäcken (på originalfälg) så upphörde problemen! Men när jag nu bytt tillbaka så var problemet där igen.

Någon som vet vad orsaken till detta kan vara, och eventuellt har förslag på lösning?

Kan tillägga att de för ca en månad sedan när bilen var på service sade att bussningarna fram var slitna och behövde bytas ut. Men har svårt att tro att det är problemet då det endast förekommer när sommardäcken/fälgarna är på.

Tack på förhand.

845 Inlägg
28 april 2011
Vad har du för storlek på däcken?

583 Inlägg
28 april 2011
"Ibland kan också ratten själv vrida sig upp till 45 grader när jag frikopplat och stannat vid t.ex. ett rödljus."

Rör sig ratten när du står still med kopplingen nere? sad Isåfall känns det som att något är helt galet med servosystemet och styrväxeln eller snäckväxeln. Då kan den skicka in olja och börja svänga.

Ifall det endast är när du kör skulle jag tro det är glapp i någon bussning eller liknande. Försök att isolera problemet, testa att köra över gupp. Svänga höger och vänster osv, svaga & starka inbromsningar.
Är huggen förenat med något ljud?.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

2 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Tack för era svar!

Fälgar: 17" AEZ fälgar.
Däck: Bridgestone S03 205/40.

Det med ratten inträffar ibland precis efter jag tryckt ner koppling, glidit sista biten fram till stopp och sen precis när jag stannat så händer det.

Nej, huggen är inte förenade med något ljud..

Sök