Ställa upp pump W124 300D -93

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2011 · 17 486 Inlägg

Blir tokig... Skulle ställa upp pumpen lite idag. Utan hjälp. Vet inte vilken det är som ska skruvas på? Har nån en bra beskrivning så vore jag tacksam. Ska jaga meken oxå. Han blir säkert glad att få råda lite på solsemestern... Fast jag börjar misstänka att är ute och cyklar oxå... Googlat men får bara W123-träffar.

Vanlig 300D, 6:a, sugis. Automat. Kolla mina bilder annars.

Mvh
Alexander

Senast redigerat av Dieselsmurfen (28 april 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jottosson
28 april 2011 · 606 Inlägg

farsan har en polare som kan skruva isär en 300d 6a i sömnen får ja tag på farsan sen kan jag be han kolla om du inte fått svar redan

Kan det lagas ska det lagas! :)
mitchi_86
28 april 2011 · 197 Inlägg

Ta bort locket så är det väl skruven längst ner i högra hörnet om jag inte minns helt fel:)

BadBoys_Club
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2011 · 17 486 Inlägg

mitchi_86 skrev:
Ta bort locket så är det väl skruven längst ner i högra hörnet om jag inte minns helt fel:)

Lätt förvirrad nu. Locket?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mitchi_86
28 april 2011 · 197 Inlägg

Locket på baksidan av diesel pumpen,Sitter rätt trångt å jävligt till

BadBoys_Club
OpelMannenRacing Allmänt galen
28 april 2011 · 219 Inlägg

OBS! DENNA GUIDE ÄR SKRIVEN AV KJELL NIKLASSON PÅ MBSCA FORUMET

Bägge bilderna visar 300 turbopumpar, men det ser i stort sett lika ut på 250'in, bara en cylinder kortare.

http://iloapp.kjenik.se/data/_gallery/public/8/1245016456_resized.jpg

1 - Tomgångsjustering, fin.

2 - Tomgångsjustering, grov. Utåt för att sänka tomgången.

3 - Maxvarv justering. Inåt för att öka maxvarvtalsbegränsning.

4 - Full last justering. Utåt för att öka bränslemängden.

Skruv nummer 4 skall utåt för att "ställa på". Om man utgår ifrån en originalmotor, så går det att skruva ca 2 varv utan att påverka tomgången. Därefter kommer tomgången att öka. Alltså, kan man skruva ut ca 2 varv med motorn avstängd. Resten rekommenderar jag att man gör med motorn igång. Det blir lite oljesöl, kanske 1 dl eller 2 på 5-10 minuter.

När tomgången ökar när man skruvar på nr 4, sänker man tomgången genom att skruva på skruv nr 2. Det är en grovjustering av tomgången. Skall skruvas utåt för att minska tomgången. Skruv 4 går att skruva utåt ca 3,5-4 varv, sen går det inte att sänka tomgången längre. Prova också att varva upp motorn ibland under justeringen, har man skruvat för mycket på nr 4 kommer motorn att rusa, och inte gå ner i varv.


http://iloapp.kjenik.se/data/_gallery/public/8/1230504943_resized.jpg

Om pumpen har en Aldaklocka, nr 3 på bilden (Atmosfärisk laddtryck kompensering tror jag det heter på svenska.) så går det att "ställa på" den med. Den sitter såvitt jag vet på samtliga turbomotorer, men finns även på en del sugmotorer, fast då heter den Ada, dvs utan ladd.

För att "ställa på" Alda klockan måste man ta bort plomberingen som sitter längst upp på den, därunder finns det en justerskruv. Den skall skruvas uppåt för mer effekt. Den går att skruva på med motorn avstängd. Det är väldigt trångt mellan insug och skruv, en del plockar bort insuget för att komma åt den, men jag kan intyga att det går att justera utan att ta bort insuget.

Om man följer slangen som går ifrån Aldaklockan, så går den till en magnetventil. Det är ett säkerhetssystem för att skydda motorn mot för högt laddtryck. Lättaste sättet att koppla bort är att koppla om slangarna, så att det går en slang raka vägen mellan Aldaklocka och insug.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2011 · 17 486 Inlägg

Du är min idol Racingmannen.... Tackar för detta! Ut å skruva...

Mvh
Alexnader

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mercedes86
10 augusti 2011 · 1 Inlägg

tjena tack för att man kan hitta någon stans där man ska skruva smile skruvade upp två varv men tomgången blev hög så får ut och fixa det i morgon big_smile

charlie_one
19 oktober 2012 · 3 Inlägg

Hi
Jag är medveten att detta är en gammal tråd, men jag skulle behöva lite hjälp med en 300td som en kompis har.
Han har en merca som har haft en besin v8:a tidigare men den är nu konverterad med en 300td, men elen är bara kopplad såpass att den startar och går då det är varmt ute, så med andra ord är inte kallstarten kopplad.

Den första dumma frågan är, vart sitter kallstarten, är den i själva diselpumpen ?

På bakre gaveln sitter det 2 elkontakter med 2 stift vardera, 1 övre (den som har nr 5 på bilden från sidan), men har även 1 nere vid själva siffran 5 på samma bild, hur ska dessa kopplas ?
vilka stift är + och vilka är -  ?
Ska nåt stift ha permanent + eller + över tändningen eller + via någon givare eller nåt ?

Den har ju även en vakuum ventil på innerskärmen för att släppa vakuum ur systemet, hur ska den vara kopplad, ska den ha + över tändning eller ska den bara ha en impuls via tändningslåset eller få + då tändningen är svslagen
?
Just nu måste han ut och släppa vakumet manuellt genom att lossa nån slang om han ska starta motorn efter den har varit avslagen en kortare stund, då den har varit avslagen ett längre tag har väl antagligen vacuumet hunnit "läka" ut av sig självt och då startar den.

Nästa grej är att han har inte någon "glödnings" lampa i bilen, men det går ut en tunn svart kabel ur glödnings relät (relät som sitter där just nu är bara till en 5 cyl motor men ska bytas ut till ett rätt 6 cyl relä) som föregående ägare sa skulle vara till glödnings lampan, problemet är bara att den kabeln ger ut + ström först då relät "klickat" till och den har glödad klart, ska det vara så och hur ska glödnings lampan i instrumenteringen kopplas isåfall ?

Tack på förhand / charlie_one

Where the asphalt ends, the Pathfinder way begins.
/nytt nissan 4x4 ordspråk /
Mercedesturbodiesel Sothora <3
20 oktober 2012 · 1 201 Inlägg

Han har ingen fungerande glödning

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
teodorhiden
2 september 2013 · 138 Inlägg

vet någon om det ser lika dant ut på om617 ( 5cylindrig 300d)
vill sänka maxvarvet på min lillebrors atraktor.

BMW 525 TDS "e34" (1994)
OpelMannenRacing Allmänt galen
2 september 2013 · 219 Inlägg

teodorhiden skrev:
vet någon om det ser lika dant ut på om617 ( 5cylindrig 300d)
vill sänka maxvarvet på min lillebrors atraktor.

Nä, de se annars ut, på min 616 stjärnkolvar iaf så har du en utvändig tomgångsjustering, sen ställ du soppan på skruven längst ner i vänstra hörnet innanför locket på baksidan (om du tänker att du tittar på pumpen bakifrån) och då tror ja de bara är en ställskruv kvar där, gick int riktigt se där bakom iom att ja ha oljefilterhuset just baki pumpen, är ju mer plats på femman. Nu minns ja int stensäkert, men sitt de int nån mekanisk stopp för pumparmen på utsidan pumpen? Kanske är ute och cyklar där. Men du kanske ha nått att gå på då, iaf vilka ställskruvar de INTE är tongue

Senast redigerat av OpelMannenRacing (2 september 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang