3060
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
1 maj 2011
discokapten skrev:
CHEEVA skrev:
discokapten skrev:

Men tack! Äntligen är det någon som förstår mig! Vill man bosätta sig i avfolkningsbyggd så får man fan stå för det! Det samma gäller jobb, finns över 3000 lediga jobb i stockholm, sitt för fan inte och gnäll om arbetslösheten när jag vet om flera arbetsgivare som har svårt att få tag på folk att anställa!

Hittar du jobb i kristianstads trakten so bring it ! ... tyvär bor inte alla i stockholm , inte alla som vill bo i stockholm heller

Vill du ha ett jobb?, flytta, finns 21872 st på arbetsformedlingen.se

några människor har familj ett liv du vet!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

1 581 Inlägg
1 maj 2011
Det bästa är att man kan välja att inte bo i Stockholm. Ser inga fördelar med det och jag ser inget problem att skaffa jobb utanför heller. Bensinen borde vara dyrare i städerna men så är inte heller fallet konstigt nog.
Senast redigerat av Fellow (1 maj 2011)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
1 maj 2011
Fellow skrev:
Det bästa är att man kan välja att inte bo i Stockholm. Ser inga fördelar med det och jag ser inget problem att skaffa jobb utanför heller. Bensinen borde vara dyrare i städerna men så är inte heller fallet konstigt nog.

I storstäderna borde den kosta MYCKET mer, eftersom att det är lättare o ta sig fram utan bil där.

Varit i GBG 3 ggr och i stockholm 1 gång. Blir alltid imponerad och slagen av hur ofta lokaltrafiken går där, och framförallt hur svinbilligt det är att åka runt.. 90 minuters fri åkning för 10 spänn(gbg), får byta hur många gånger jag vill.

Här kostar det 20 spänn att åka en sträcka som tar 10 min med bil, man måste pröjsa igen om man byter buss. Resan tar 35min med buss, 10 med bil och ca 20-25 med cykel.
Senast redigerat av AcesHigh666 (1 maj 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Forummoderator
26 471 Inlägg
1 maj 2011
discokapten skrev:
Mortalis skrev:
Massor med text.

Men tack! Äntligen är det någon som förstår mig! Vill man bosätta sig i avfolkningsbyggd så får man fan stå för det! Det samma gäller jobb, finns över 7000 lediga jobb i stockholm, sitt för fan inte och gnäll om arbetslösheten när jag vet om flera arbetsgivare som har svårt att få tag på folk att anställa!

Vem fan vill bo i Stockholm??
Nej fy sjutton.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

677 Inlägg
1 maj 2011
AirOne skrev:
discokapten skrev:
Mortalis skrev:
Massor med text.

Men tack! Äntligen är det någon som förstår mig! Vill man bosätta sig i avfolkningsbyggd så får man fan stå för det! Det samma gäller jobb, finns över 7000 lediga jobb i stockholm, sitt för fan inte och gnäll om arbetslösheten när jag vet om flera arbetsgivare som har svårt att få tag på folk att anställa!

Vem fan vill bo i Stockholm??
Nej fy sjutton.

Bara för att man bor i en storstad ska man inte få betala mer, eller? vadå vi lever i sosse samhälle där alla ska vara lika då ska personerna som bor högst uppe i norrland betala lika mycket som stor pampen i sthlm...

eller?

Enda vettiga alternativet är att skaffa er en utbildning och fly landet. Sverige suger ut alla stackars skattebetalare

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
1 maj 2011
discokapten skrev:
CHEEVA skrev:
discokapten skrev:
Men tack! Äntligen är det någon som förstår mig! Vill man bosätta sig i avfolkningsbyggd så får man fan stå för det! Det samma gäller jobb, finns över 3000 lediga jobb i stockholm, sitt för fan inte och gnäll om arbetslösheten när jag vet om flera arbetsgivare som har svårt att få tag på folk att anställa!

Hittar du jobb i kristianstads trakten so bring it ! ... tyvär bor inte alla i stockholm , inte alla som vill bo i stockholm heller

Vill du ha ett jobb?, flytta, finns 21872 st på arbetsformedlingen.se

kan tyvär inte flytta då jag pluggar ... men nu skulle inte detta handla om den extremt stora arbetslöshet vi har i sverige utan denna tråden handlar endast om de hutlösa bensin priserna och hur vi ska göra något åt saken !

Om du tycker att runt 15 kr litern är ok så visst ! Jag tycker det är aldeles för dyrt, det borde kosta under en 10a litern
Senast redigerat av CHEEVA (1 maj 2011)

939 Inlägg
1 maj 2011
)8an var uppe i 15.18L idag *__*

Evildan
1 maj 2011
gps18 skrev:
Evildan skrev:
gps18 skrev:
Jag håller med dig till ett par saker.Även för mig bilkörning är avkoppling,samt när jag kör,tänker på mina problem o hittar lösning.Men...jag kan inte pendla 6+6km dagligen.... Vidare än så när jag var i USA o Kanda såg jag verkligen törstiga bilar 5,7-60 lit med v8-v12 som folk kör 100m för att köpa en liter mjölk o deras tanke är "gas price is cheap"! (http://gasbuddy.com/ ) Pratar man där om soppsortering,de tittar på dig som om du kommer från en annan planet!
Våra bilar i Sverige är fantastiska med avancerade teknologi o låg bränsleförbrukning( tex http://www.garaget.org/?car=192526&image=2011420 om jag får lov)och även europeiska lastbilar drar mindre än amerikanska passagerarfordon.Nästan samma sak ske i arabländer som kör ihjäl sina däck o inte långfärd mm Gammal teknologi har även u-länder(mestadels).SKATTER är bensinprisets problem!

Nä, jag har oxå haft längre till jobbet, 82km enkel resa så jag vet hur kul det är att fylla bilen återkommande, det jag syftar på är just det beteendet du refererade till från USA att okynnesåka, om många drar ned på just den biten skulle det inte svida lika mkt i lädret.

Att svenska bilar är så särskilt snåla kan jag inte riktigt hålla med om, en stor bensindriven volvo kombi: amazon, 145, 245, 745, 945, V70har tagit runt litern i 50år, det tycker inte jag är imponerande.

Jo, vi har ju moms på skatten när det gäller bränslepriserna, det är helt vansinnigt.

Jag refererade till 90tals o nyare bilar som är den största andelen av bilar i Sverige.Man ser inte så ofta volvo amazon,eller 145 nu förtiden....Min 270hk saab drar 0,8 blandat. Men tar man bort SKATTER och moms då blir det bensin betydligt billigare.Ha kanske max som skatt 1kr/lit,det förstår jag.Men nu är det för mycket! http://sv.wikipedia.org/wiki/Bensinskatt USA mm har jag nämt pga jag tror att det finns värre körvanor/antiekonomiska bilar än här. :-) Jag tror att generellt väst Europa ligger topp i den fråga.Tack :-)

du missförstod mig grovt , jag gjorde en jämförelse på vad som hänt under 50år med volvos bränsleförbrukning: dvs ingenting.
SAAB likadant: 99 900 9000 9-5 drar alla i "basutförande" 0,9 blandad körning...det är inte vad jag kallar utveckling under en så lång tidsperiod.
Senast redigerat av Evildan (1 maj 2011)

Evildan
1 maj 2011
Liten reflektion: Hur i hlvte ska ni lyckas samlas och demonstrera när ni inte kan åka kollektivt eller har råd att tanka era bilar?

Trucker
2 710 Inlägg
1 maj 2011
gps18 skrev:
MIKK0 skrev:
juhaaan skrev:

I USA och tex Kina är det inte dyrt för ingen vill eller vågar göra nåt åt det, och i sverige är det dyrt för att dom bla vill dra ner på åkandet med bil osv för att inte förstöra naturen o bla bla... Och hur ska man inte kunna dra in politik i det här när det nästan bara är politik?

Syftade på att man inte får diskutera politik på Garaget.

Vi diskuterar BENSINPRISET o BENSINSKATTER som påverkas av politiken!

Påstår du att det är sossarnas fel att bensinpriset är nu på knappa 15kr/litern?? Vi har haft högerstyrd regering i snart 5 år... Got ur answer? smile

Anders Borg jublar över att soppan blir dyrare o dyrare för var dag som går, han får ju mera pengar att leka med! wink

Fart missbrukare

1 080 Inlägg
1 maj 2011
Evildan skrev:
gps18 skrev:
Evildan skrev:

Nä, jag har oxå haft längre till jobbet, 82km enkel resa så jag vet hur kul det är att fylla bilen återkommande, det jag syftar på är just det beteendet du refererade till från USA att okynnesåka, om många drar ned på just den biten skulle det inte svida lika mkt i lädret.

Att svenska bilar är så särskilt snåla kan jag inte riktigt hålla med om, en stor bensindriven volvo kombi: amazon, 145, 245, 745, 945, V70har tagit runt litern i 50år, det tycker inte jag är imponerande.

Jo, vi har ju moms på skatten när det gäller bränslepriserna, det är helt vansinnigt.

Jag refererade till 90tals o nyare bilar som är den största andelen av bilar i Sverige.Man ser inte så ofta volvo amazon,eller 145 nu förtiden....Min 270hk saab drar 0,8 blandat. Men tar man bort SKATTER och moms då blir det bensin betydligt billigare.Ha kanske max som skatt 1kr/lit,det förstår jag.Men nu är det för mycket! http://sv.wikipedia.org/wiki/Bensinskatt USA mm har jag nämt pga jag tror att det finns värre körvanor/antiekonomiska bilar än här. :-) Jag tror att generellt väst Europa ligger topp i den fråga.Tack :-)

du missförstod mig grovt , jag gjorde en jämförelse på vad som hänt under 50år med volvos bränsleförbrukning: dvs ingenting.
SAAB likadant: 99 900 9000 9-5 drar alla i "basutförande" 0,9 blandad körning...det är inte vad jag kallar utveckling under en så lång tidsperiod.

Viss skillnad är det väl ändå på vad man får ut på den 1L/mil ? Sen drar ng9-5 0.69L/mil i basutförande..

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

Evildan
1 maj 2011
http://www.cars-data.com/en/saab-9-5-16 … specs.html
http://www.cars-data.com/en/saab-9-5-20 … specs.html

jasså, då måste du berätta det för SAAB så dom lämnar rätt uppgifter... slå gärna på transportstyrelsen oxå...

Viss effektskillnad ja, för att vi som konsumenter inte efterfrågar lägre bensinförbrukning, dom tillverkar det som säljs, eller i SAABs fall dom tillverkar iaf emellanåt.
Senast redigerat av Evildan (1 maj 2011)

Designer.
1 260 Inlägg
1 maj 2011
Den där Saaben hade mätt under 1mil. 1mil landsväg med farthållare.
Dessutom är det väldigt missvisande att jämnföra Sverige med Usa eftersom det som tur är skiljer enormt mycket på läderna.

Att dom har sämre bilar i uländer är väll inte så konstigt heller? Varför jämnföra Sverige med ett u-land?

Sen vill jag veta vilken Europeisk lastbil som drar mindre än en säg, Ford Ka?
Senast redigerat av MIKK0 (1 maj 2011)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

1 581 Inlägg
1 maj 2011
Evildan skrev:
Liten reflektion: Hur i hlvte ska ni lyckas samlas och demonstrera när ni inte kan åka kollektivt eller har råd att tanka era bilar?

Har någon sagt att dem inte har råd att tanka sina bilar?
Finns det mindre i fickan när allt är betalat så handlar vi mindre = affärer går sämre och måste ta ut högre priser, leder till import för billigare varor, leder till konkurs för svenska butiker vilket leder till högre skatt då fler blir av med arbete. Det är en ond cirkel att kräva ut för mycket av invånarna.

Reflektion;
14000 i lön efter skatt
6000 i boende, försäkringar/bilförsäkring, telefon, bredband osv.
Mat+hushållsartiklar 2000 kr, kvar är 6000 kr varav 2500 kr ska gå till att ta sig till och från arbetet = 2500 kr kvar.
500 kr räknar ju lyxfällan och alla budgetförslag att man ska ha till kläder varje månad vare sig du lägger det eller inte.
500 kr i sparande, nu är vi nere i 2500 kr, räknar väl med 1000 kr för allmänt bilåkande till och från affären.

1500 kr kvar och vad gör du för dessa?
Man måste helt enkelt vara 2 på ett boende eller bo i en 1a hyresrätt i stan.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
1 maj 2011
MIKK0 skrev:
Sen vill jag veta vilken Europeisk lastbil som drar mindre bensin än en säg, Ford Ka?

http://4.bp.blogspot.com/__UIs6-gaeYw/TFPxNKe-ChI/AAAAAAAAbug/n6hK6Y7sQYA/s1600/Smith-Newton-electric-truck.jpg

http://www.evworld.com/news.cfm?newsid=21957

Livet är för kort för att äga Volvo.

930 Inlägg
1 maj 2011
Jag kommer att E85 konvertera min kärra det lönar sig mer idag.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 515 Inlägg
1 maj 2011
E85 Konverterade bilar drar väl lite mer än vanliga bensinare?? Då lönar det sig inte alls att konvertera, man tjänar inte alls mycket på det..

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

1 581 Inlägg
1 maj 2011
Nope du tjänar inte mycket alls. Speciellt om du kör mkt korta sträckor så drar etanol sjukligt mycket!

1 080 Inlägg
1 maj 2011
Evildan skrev:
http://www.cars-data.com/en/saab-9-5-16t-linear-180hp-14472/specs.html
http://www.cars-data.com/en/saab-9-5-20 … specs.html

jasså, då måste du berätta det för SAAB så dom lämnar rätt uppgifter... slå gärna på transportstyrelsen oxå...

Viss effektskillnad ja, för att vi som konsumenter inte efterfrågar lägre bensinförbrukning, dom tillverkar det som säljs, eller i SAABs fall dom tillverkar iaf emellanåt.

My bad, man fick lägga på 15 lax för denna. Menmen, där you go:

http://www.saabsverige.com/se/sv/start# … escription

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

1 581 Inlägg
1 maj 2011
Sen kom jag på med tanke på den andra E10 tråden att dem kommer blanda i mer etanol i soppan vilket leder till ökad förbrukning men tro fan att dem inte kommer sänka skatten då tanken är väl att utsläppen ska minska med den blandningen?

Sök