Aero T16 skrev:
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Fy fan, jag åker nästan hellre kundvagn med rykande mopedmotor än Toyota Aygo. Maken till obekväm, surrig, plastig, slö och liten bil har jag aldrig kört förut. Nästan oavsett vad bensin och service kostar fortsätter jag att köra minst en mellanklassbil så länge jag har råd. Och helt oavsett vad Euro Ncap säger (säker för
sin klass ja och möjligen jämfört med en 25 år gammal 740) krockar jag helst inte i en Aygo tack. Att få in en bil eller älg i Aygon kommer man troligen inte levande ifrån. Det känns som att man bara har en halvmeter från knäna till fronten och den bilen kommer definitivt ut som tvåa i en krock med en femhundra kilo tyngre modern bil.
Jag håller med till en stor del om Aygo, å andra sidan är en VW Golf 2 inget annat än en odräglig bil att åka i den med. Om du vill kan exemplet ovan appliceras på en Volvo 745 för 10.000:- som dricker 1.1L/mil och en V50 DRIVe för 100.000:- som dricker 0.5/mil istället, på 15.000mil blir besparingen i bränsle drygt 150.000:- mot en 745.
V50 är inte min favorit på bilmarknaden men man åker inte dåligt i dem vågar jag påstå.
Drar man av den betydligt dyrare försäkringen, service kostnader och värdeminskningen och dessutom jämför med en bil i liknande storleksklass som V50 så blir inte inte besparingen 150000.
Blir mer jämförbart om man jämför en Volvo 745 och en V70.
Läste i en artikel att volvo V50 är den bil med flest elproblem av nyare liknande bilar, en kompis fick byta växellåda för ca 25-30 K i sin 07as som rullat 17k så billig Service verkar de inte ha.
Men någon måste ju ändå köra de gamla bilarna. Skrota fullt körbara gamla bilar bara för att de drar några deceliter mer bränsle per mil kan ju inte vara så miljövänligt.
Att tillverka nya bilar + transporter från tex Asien och skrota gamla körbara bilar kan ju inte vara mer miljövänligt än att nöta upp de gamla bilarna.
Ungefär samma princip med all hysteri och förbudet mot vanlig glödlampor.
Nej, det var därför jag skrev "Besparingen i bränsle".
Men 150.000:- är trots allt mer än de 90.000:- som skiljer i inköpspris mellan en 745 och en V50 DRIVe, det vill säga även om V50n är värdelös efter fem år blir besparingen 60.000:-: Om vi mer realistiskt räknar med att den tappar halva sitt värde blir besparingen runt 100.000:-.
En 745 kostar mig 3100:-/år i försäkring (Halv), en V50 DRIVe kostar mig 3600:-/år. 500:-/år i fem år blir 2500:-. En 745 kostar 2200:-/år i skatt och V50 kostar 1200:-/år (Och då räknar jag
bort miljöbilspremien med 5års fri fordonsskatt), skatt och försäkring blir alltså 500:- billigare per år för V50.
Då har vi underhåll kvar, det är inte tvunget att hålla Volvon med service hos auktoriserad verkstad och att serva en 1.6L diesel är inte mycket dyrare än att serva en 2.3L bensinmotor. Eventuellt att partikelfiltret kan spöka på den nyare bilen, vi räknar med ett byte a´la 10.000:- för säkerhets skull. En dieselmotor har visserligen Turbo och lite annat som kan krångla, men det kommer troligen inte komma innan 20-25.000mil om dessa mil körs innan bilen blir äldre än 5-7år.
Oavsett så har du 90.000:- i besparing på en V50 då, och det förutsatt att ingenting ger upp på en 20år gammal Volvo 745 som kommer ha rullat närmre 40.000mil innan den är såld enligt exemplet. Realistiskt så kommer en hel del saker att ge upp under den tiden medan en nästan ny Volvo bör klara 15.000mil utan några större reparationer.
Och om så Volvon kräver orealistiska 50.000:- i reparationer utöver en 745 blir det fortfarande en besparing på 40.000:- för att åka en modern fräsch och rejält säker Volvo istället för en 20-30år gammal dödsfälla. Jag hade kört den nyare bilen även om den blev dyrare i drift på grund av säkerhet och komfort, eftersom nyare bilar som visats ovan blir billigare i längden ser jag ingen som helst anledning till att köra gamla bilar.