2641
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

724 Inlägg
1 april 2012
#2001
KBAragger skrev:
volvo-racer skrev:
Bra jobbat killar!! nu blir man ju taggad!! man borde fixa en träffpunkt för en liten större protest smile

http://www.preem.se/templates/page____791.aspx   sjukt hur mycket dom tjänar på skatter osv..

jävlar yikes tänk hur det skulle gå för staten om alla körde på etanol hmm anledningen till att svenska staten har mycke pengar och att vi klarade oss ur lågkonjunkturen måste vara den höga skatten hmm nä fyfan man blir ju nästan äcklad får jag säga!

vem ska organisera protesten och var, är den stora frågan tongue

man borde köra en större protest i varje storstad samma dag, så inte alla som vill måste åka tex till Malmö när man bor i Stockholm.
men det krävs iaf att någon tar på sig ledarrollen.

Det hjälper säkert inte så mkt mot priset men regeringen kanske får upp ögonen att fler och fler tycker bensinpriset är ett stort skämt!

Jag ska dra min del till stacken ikväll iaf wink


Rumpmas
3 860 Inlägg
1 april 2012
#2002
KBAragger skrev:
volvo-racer skrev:
Bra jobbat killar!! nu blir man ju taggad!! man borde fixa en träffpunkt för en liten större protest smile

http://www.preem.se/templates/page____791.aspx   sjukt hur mycket dom tjänar på skatter osv..

jävlar yikes tänk hur det skulle gå för staten om alla körde på etanol hmm anledningen till att svenska staten har mycke pengar och att vi klarade oss ur lågkonjunkturen måste vara den höga skatten hmm nä fyfan man blir ju nästan äcklad får jag säga!

vem ska organisera protesten och var, är den stora frågan tongue

Om svenska staten har mycket pengar, varför ser vi då årliga neddragningar i offentlig sektor? Skitsamma, men vad hade hänt om alla kört på etanol tror du? Givetvis hade priset ökat astronomiskt enligt tillgång vs efterfrågan, för att sedan eventuellt sjunka vartefter importen av etanol hinner ikapp. Det är mycket möjligt att man hade erkänt att etanolproduktion är en dålig sak för tredje världen och därför "känt sig tvungna" att öka även etanolskatten.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 april 2012
#2003
Vi räknar på fem år och 15.000mil framåt:

VW Golf 2:
Förbrukning: 0.75L/mil= 36.000:-/år
Skatt: 1300:- (1.8i 90hk)
Försäkring: 2976:- (Halv)
Underhåll: Service 1500mil, större motorvolym och fler cylindrar än hos Aygo. 1200:-/år
Underhåll: Reparationer 500:-/månad, minst på en sådan gammal burk om den skall gå 25-40.000mil förutsatt att den ens överlever. 6000:-/år.
Totalt: 47476:-/år eller 4000:-/månad.

Toyota Aygo:
förbrukning: 0.46L/mil= 22080:-/år
Skatt: 360:-/år
Försäkring: 3017:- (Halv)
Underhåll: Service 1500mil, mindre motorvolym och färre cylindrar än hos Golf. 1000:-/år
Underhåll: Reparationer på en Toyota från 3-18.000Mil, kommer den behöva något ens? Säg 1000:-/år.
Totalt: 27457:-/år eller 2300:-/månad.

Då förutsätter jag att bilarna har samma dimension på däcken, då sparar man alltså 20.000:- per år genom att köpa en modern Aygo. En lätt begagnad Aygo som knappt är inkörd går att hitta för 40.000:-, en fräsch Golf verkar gå att hitta för 7500:-. Således tar det ungefär 1.5år (Säg två år för att räkna lågt) att köra igen den nyare bilens högre inköpspris, och på fem år sparar man 100.000:-.

Och viktigast av allt, en modern bil som Aygo är säker att krocka i medan även Volvo 740 är en dödsfälla vid en jämförelse. En Golf två skall vi inte tala om, troligen i klass med en kundvagn vid en kollision?
Senast redigerat av Rquired (1 april 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 april 2012
#2004
Fy fan, jag åker nästan hellre kundvagn med rykande mopedmotor än Toyota Aygo. Maken till obekväm, surrig, plastig, slö och liten bil har jag aldrig kört förut. Nästan oavsett vad bensin och service kostar fortsätter jag att köra minst en mellanklassbil så länge jag har råd. Och helt oavsett vad Euro Ncap säger (säker för sin klass ja och möjligen jämfört med en 25 år gammal 740) krockar jag helst inte i en Aygo tack. Att få in en bil eller älg i Aygon kommer man troligen inte levande ifrån. Det känns som att man bara har en halvmeter från knäna till fronten och den bilen kommer definitivt ut som tvåa i en krock med en femhundra kilo tyngre modern bil.
Senast redigerat av Andromeda (1 april 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 april 2012
#2005
Andromeda skrev:
Fy fan, jag åker nästan hellre kundvagn med rykande mopedmotor än Toyota Aygo. Maken till obekväm, surrig, plastig, slö och liten bil har jag aldrig kört förut. Nästan oavsett vad bensin och service kostar fortsätter jag att köra minst en mellanklassbil så länge jag har råd. Och helt oavsett vad Euro Ncap säger (säker för sin klass ja och möjligen jämfört med en 25 år gammal 740) krockar jag helst inte i en Aygo tack. Att få in en bil eller älg i Aygon kommer man troligen inte levande ifrån. Det känns som att man bara har en halvmeter från knäna till fronten och den bilen kommer definitivt ut som tvåa i en krock med en femhundra kilo tyngre modern bil.

Jag håller med till en stor del om Aygo, å andra sidan är en VW Golf 2 inget annat än en odräglig bil att åka i den med. Om du vill kan exemplet ovan appliceras på en Volvo 745 för 10.000:- som dricker 1.1L/mil och en V50 DRIVe för 100.000:- som dricker 0.5/mil istället, på 15.000mil blir besparingen i bränsle drygt 150.000:- mot en 745.

V50 är inte min favorit på bilmarknaden men man åker inte dåligt i dem vågar jag påstå.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

198 Inlägg
1 april 2012
#2006
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Fy fan, jag åker nästan hellre kundvagn med rykande mopedmotor än Toyota Aygo. Maken till obekväm, surrig, plastig, slö och liten bil har jag aldrig kört förut. Nästan oavsett vad bensin och service kostar fortsätter jag att köra minst en mellanklassbil så länge jag har råd. Och helt oavsett vad Euro Ncap säger (säker för sin klass ja och möjligen jämfört med en 25 år gammal 740) krockar jag helst inte i en Aygo tack. Att få in en bil eller älg i Aygon kommer man troligen inte levande ifrån. Det känns som att man bara har en halvmeter från knäna till fronten och den bilen kommer definitivt ut som tvåa i en krock med en femhundra kilo tyngre modern bil.

Jag håller med till en stor del om Aygo, å andra sidan är en VW Golf 2 inget annat än en odräglig bil att åka i den med. Om du vill kan exemplet ovan appliceras på en Volvo 745 för 10.000:- som dricker 1.1L/mil och en V50 DRIVe för 100.000:- som dricker 0.5/mil istället, på 15.000mil blir besparingen i bränsle drygt 150.000:- mot en 745.

V50 är inte min favorit på bilmarknaden men man åker inte dåligt i dem vågar jag påstå.

Den här jämförelsen går ju precis lika bra att göra på även lite roligare nya men ändå bränslesnåla bilar .BMW 1-serien ligger riktigt bra till, likaså VW Golf av nyare modell eller Audi A3. VWs 140 eller 170hk diesel går riktigt snålt och bra. Vill man ha en billigare bil finns alltid Skoda och Seat att ta till. Tittar man på lite nyare bilar så finns både A4, A6 och Passat som miljöklassade och därmed riktigt snåla.

BMW har jag lite sämre koll på, men nog finns väl 3-serien som snåldiesel?

Ford Focus är egentligen ingen dålig bil, V50 nämndes ovan och de duger också att åka i. Annars finns ju alltid snålversionen av V70 om man behöver mer utrymme.

1 327 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
#2007
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Fy fan, jag åker nästan hellre kundvagn med rykande mopedmotor än Toyota Aygo. Maken till obekväm, surrig, plastig, slö och liten bil har jag aldrig kört förut. Nästan oavsett vad bensin och service kostar fortsätter jag att köra minst en mellanklassbil så länge jag har råd. Och helt oavsett vad Euro Ncap säger (säker för sin klass ja och möjligen jämfört med en 25 år gammal 740) krockar jag helst inte i en Aygo tack. Att få in en bil eller älg i Aygon kommer man troligen inte levande ifrån. Det känns som att man bara har en halvmeter från knäna till fronten och den bilen kommer definitivt ut som tvåa i en krock med en femhundra kilo tyngre modern bil.

Jag håller med till en stor del om Aygo, å andra sidan är en VW Golf 2 inget annat än en odräglig bil att åka i den med. Om du vill kan exemplet ovan appliceras på en Volvo 745 för 10.000:- som dricker 1.1L/mil och en V50 DRIVe för 100.000:- som dricker 0.5/mil istället, på 15.000mil blir besparingen i bränsle drygt 150.000:- mot en 745.

V50 är inte min favorit på bilmarknaden men man åker inte dåligt i dem vågar jag påstå.

Drar man av den betydligt dyrare försäkringen, service kostnader och värdeminskningen och dessutom jämför med en bil i liknande storleksklass som V50 så blir inte inte besparingen 150000.

Blir mer jämförbart om man jämför en Volvo 745 och en V70.

Läste i en artikel att volvo V50 är den bil med flest elproblem av nyare liknande bilar, en kompis fick byta växellåda för ca 25-30 K i sin 07as som rullat 17k så billig Service verkar de inte ha.

Men någon måste ju ändå köra de gamla bilarna. Skrota fullt körbara gamla bilar bara för att de drar några deceliter mer bränsle per mil kan ju inte vara så miljövänligt.

Att tillverka nya bilar + transporter från tex Asien och skrota gamla körbara bilar kan ju inte vara mer miljövänligt än att nöta upp de gamla bilarna.

Ungefär samma princip med all hysteri och förbudet mot vanlig glödlampor.


420 Inlägg
1 april 2012
#2008
OSkar000 skrev:
CHEEVA skrev:
OSkar000 skrev:
Försäkringen blev på mig knappt 7k per år för helförsäkring med 2500+ mil per år.

bara där är det kört ju ... 1300 per år mot 7000

Tänker man bara på pengarna så är en madrass under skrivbordet enda alternativet egentligen. Eller gångavstånd till jobbet, bara att flytta närmare eller byta jobb.

Varför åka 20 år gammal småbil när det går att åka betydligt nyare och bekvämare till nästan samma årskostnad?

Halvförsäkrat skulle en golf2 kosta mig cirka 2000kr per år. Men då får jag inte köra i diket eller smälla nån älg/rådjur/hjort/annat vilt. Med helförsäkring, 2600kr.

Vet inte vilken värld du lever i men vi har bostadsbrist i detta landet och arbetslösheten är hög så det är inte bara att skaffa sig ett jobb.

198 Inlägg
1 april 2012
#2009
Jimmylainen skrev:
OSkar000 skrev:
CHEEVA skrev:

bara där är det kört ju ... 1300 per år mot 7000

Tänker man bara på pengarna så är en madrass under skrivbordet enda alternativet egentligen. Eller gångavstånd till jobbet, bara att flytta närmare eller byta jobb.

Varför åka 20 år gammal småbil när det går att åka betydligt nyare och bekvämare till nästan samma årskostnad?

Halvförsäkrat skulle en golf2 kosta mig cirka 2000kr per år. Men då får jag inte köra i diket eller smälla nån älg/rådjur/hjort/annat vilt. Med helförsäkring, 2600kr.

Vet inte vilken värld du lever i men vi har bostadsbrist i detta landet och arbetslösheten är hög så det är inte bara att skaffa sig ett jobb.

I vissa delar av landet är det bostadsbrist. Vad säger att alla måste bo just där? Det finns gott om glesbefolkade områden där man har svårt att få tag i kompetent arbetskraft. Där kan man bo för en struntsumma jämfört med i storstadsregionerna. Vill man till varje pris eliminera kostnaden för jobbresorna så går det att göra det med vissa uppoffringar. Att spendera två timmar varje vardag på att ta sig till jobbet anser jag inte det är värt, då flyttar jag hellre eller söker andra jobb.

Sen får jag väl erkänna att det var lite föra att provocera, på samma sätt som vissa här hårdnackat försvarar att åka gamla billiga bilar och försöker hitta varje nackdel med att åka något nyare som både är bekvämare, säkrare och i slutändan troligen billigare. Alla är inte födda bilmekaniker. Man kan också tycka att bilar är kul även om man föredrar årsmodell 2005 och nyare när man ska frakta häcken till jobbet.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 april 2012
#2010
Aero T16 skrev:
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Fy fan, jag åker nästan hellre kundvagn med rykande mopedmotor än Toyota Aygo. Maken till obekväm, surrig, plastig, slö och liten bil har jag aldrig kört förut. Nästan oavsett vad bensin och service kostar fortsätter jag att köra minst en mellanklassbil så länge jag har råd. Och helt oavsett vad Euro Ncap säger (säker för sin klass ja och möjligen jämfört med en 25 år gammal 740) krockar jag helst inte i en Aygo tack. Att få in en bil eller älg i Aygon kommer man troligen inte levande ifrån. Det känns som att man bara har en halvmeter från knäna till fronten och den bilen kommer definitivt ut som tvåa i en krock med en femhundra kilo tyngre modern bil.

Jag håller med till en stor del om Aygo, å andra sidan är en VW Golf 2 inget annat än en odräglig bil att åka i den med. Om du vill kan exemplet ovan appliceras på en Volvo 745 för 10.000:- som dricker 1.1L/mil och en V50 DRIVe för 100.000:- som dricker 0.5/mil istället, på 15.000mil blir besparingen i bränsle drygt 150.000:- mot en 745.

V50 är inte min favorit på bilmarknaden men man åker inte dåligt i dem vågar jag påstå.

Drar man av den betydligt dyrare försäkringen, service kostnader och värdeminskningen och dessutom jämför med en bil i liknande storleksklass som V50 så blir inte inte besparingen 150000.

Blir mer jämförbart om man jämför en Volvo 745 och en V70.

Läste i en artikel att volvo V50 är den bil med flest elproblem av nyare liknande bilar, en kompis fick byta växellåda för ca 25-30 K i sin 07as som rullat 17k så billig Service verkar de inte ha.

Men någon måste ju ändå köra de gamla bilarna. Skrota fullt körbara gamla bilar bara för att de drar några deceliter mer bränsle per mil kan ju inte vara så miljövänligt.

Att tillverka nya bilar + transporter från tex Asien och skrota gamla körbara bilar kan ju inte vara mer miljövänligt än att nöta upp de gamla bilarna.

Ungefär samma princip med all hysteri och förbudet mot vanlig glödlampor.

Nej, det var därför jag skrev "Besparingen i bränsle".

Men 150.000:- är trots allt mer än de 90.000:- som skiljer i inköpspris mellan en 745 och en V50 DRIVe, det vill säga även om V50n är värdelös efter fem år blir besparingen 60.000:-: Om vi mer realistiskt räknar med att den tappar halva sitt värde blir besparingen runt 100.000:-.

En 745 kostar mig 3100:-/år i försäkring (Halv), en V50 DRIVe kostar mig 3600:-/år. 500:-/år i fem år blir 2500:-. En 745 kostar 2200:-/år i skatt och V50 kostar 1200:-/år (Och då räknar jag bort miljöbilspremien med 5års fri fordonsskatt), skatt och försäkring blir alltså 500:- billigare per år för V50.

Då har vi underhåll kvar, det är inte tvunget att hålla Volvon med service hos auktoriserad verkstad och att serva en 1.6L diesel är inte mycket dyrare än att serva en 2.3L bensinmotor. Eventuellt att partikelfiltret kan spöka på den nyare bilen, vi räknar med ett byte a´la 10.000:- för säkerhets skull. En dieselmotor har visserligen Turbo och lite annat som kan krångla, men det kommer troligen inte komma innan 20-25.000mil om dessa mil körs innan bilen blir äldre än 5-7år.

Oavsett så har du 90.000:- i besparing på en V50 då, och det förutsatt att ingenting ger upp på en 20år gammal Volvo 745 som kommer ha rullat närmre 40.000mil innan den är såld enligt exemplet. Realistiskt så kommer en hel del saker att ge upp under den tiden medan en nästan ny Volvo bör klara 15.000mil utan några större reparationer.

Och om så Volvon kräver orealistiska 50.000:- i reparationer utöver en 745 blir det fortfarande en besparing på 40.000:- för att åka en modern fräsch och rejält säker Volvo istället för en 20-30år gammal dödsfälla. Jag hade kört den nyare bilen även om den blev dyrare i drift på grund av säkerhet och komfort, eftersom nyare bilar som visats ovan blir billigare i längden ser jag ingen som helst anledning till att köra gamla bilar.
Senast redigerat av Rquired (1 april 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

56 Inlägg
1 april 2012
#2011
Bensinen ligger på 15:19kr i okq8 Norrtälje nu smile priset börjar gå ner nu big_smile


1 412 Inlägg
1 april 2012
#2012
Ska bli intressant att se vad bränslepriset hamnar på under sommaren, iaf i firman så kan vi nog behöva höja milersättningen snart då bränslet kostar såpass mycket.

Privat kan jag stå ut högre kostnad per mil bara jag slipper åka i en ny bil igen.
Senast redigerat av OpelP1 (1 april 2012)

961 Inlägg
1 april 2012
#2013
Andromeda skrev:
Fy fan, jag åker nästan hellre kundvagn med rykande mopedmotor än Toyota Aygo. Maken till obekväm, surrig, plastig, slö och liten bil har jag aldrig kört förut. Nästan oavsett vad bensin och service kostar fortsätter jag att köra minst en mellanklassbil så länge jag har råd. Och helt oavsett vad Euro Ncap säger (säker för sin klass ja och möjligen jämfört med en 25 år gammal 740) krockar jag helst inte i en Aygo tack. Att få in en bil eller älg i Aygon kommer man troligen inte levande ifrån. Det känns som att man bara har en halvmeter från knäna till fronten och den bilen kommer definitivt ut som tvåa i en krock med en femhundra kilo tyngre modern bil.

så jävla sant, min gamla farfar hade en PV sport en gång i tiden då det var fri fart på den svenska motorvägen fast inget viltstängsel, han kom farandes i 160 km/h mellan göteborg och kungsbacka, då en älg kommer upp i vägen, det blev en frontal krock och han kom lindrigt undan, visst han fick sy men endå 160! tror du Toyotan klarar det? de har väll inte ens älgar i Japan roll

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
1 april 2012
#2014
OSkar000 skrev:
CHEEVA skrev:
OSkar000 skrev:
Försäkringen blev på mig knappt 7k per år för helförsäkring med 2500+ mil per år.

bara där är det kört ju ... 1300 per år mot 7000

Tänker man bara på pengarna så är en madrass under skrivbordet enda alternativet egentligen. Eller gångavstånd till jobbet, bara att flytta närmare eller byta jobb.

Varför åka 20 år gammal småbil när det går att åka betydligt nyare och bekvämare till nästan samma årskostnad?

Halvförsäkrat skulle en golf2 kosta mig cirka 2000kr per år. Men då får jag inte köra i diket eller smälla nån älg/rådjur/hjort/annat vilt. Med helförsäkring, 2600kr.

2000 låter dyrt, då de kostar 1300 på mig som är 20år

men en cee´d är ju inte speciellt bekväm, nästan så golfen är bekvämare... den enda  "fördelen" med en cee´d är att den ser ny och modern ut dvs en ren status pryl

sen 500kr i månaden i underhåll ?!? då har man nog hittat ett riktigt ras... hur man än vrider och vänder på det så blir det billigare. I varje fall för mig... någon snackade om 1300 i skatt också 900 betalar jag
Senast redigerat av CHEEVA (1 april 2012)


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
1 april 2012
#2015
KBAragger skrev:
Andromeda skrev:
Fy fan, jag åker nästan hellre kundvagn med rykande mopedmotor än Toyota Aygo. Maken till obekväm, surrig, plastig, slö och liten bil har jag aldrig kört förut. Nästan oavsett vad bensin och service kostar fortsätter jag att köra minst en mellanklassbil så länge jag har råd. Och helt oavsett vad Euro Ncap säger (säker för sin klass ja och möjligen jämfört med en 25 år gammal 740) krockar jag helst inte i en Aygo tack. Att få in en bil eller älg i Aygon kommer man troligen inte levande ifrån. Det känns som att man bara har en halvmeter från knäna till fronten och den bilen kommer definitivt ut som tvåa i en krock med en femhundra kilo tyngre modern bil.

så jävla sant, min gamla farfar hade en PV sport en gång i tiden då det var fri fart på den svenska motorvägen fast inget viltstängsel, han kom farandes i 160 km/h mellan göteborg och kungsbacka, då en älg kommer upp i vägen, det blev en frontal krock och han kom lindrigt undan, visst han fick sy men endå 160! tror du Toyotan klarar det? de har väll inte ens älgar i Japan roll

Om jag får välja så sitter jag hellre i en aygo än en pv med solid rattstång när jag krockar med något i "160" km/h
Senast redigerat av discokapten (1 april 2012)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

961 Inlägg
1 april 2012
#2016
Jimmylainen skrev:
OSkar000 skrev:
CHEEVA skrev:

bara där är det kört ju ... 1300 per år mot 7000

Tänker man bara på pengarna så är en madrass under skrivbordet enda alternativet egentligen. Eller gångavstånd till jobbet, bara att flytta närmare eller byta jobb.

Varför åka 20 år gammal småbil när det går att åka betydligt nyare och bekvämare till nästan samma årskostnad?

Halvförsäkrat skulle en golf2 kosta mig cirka 2000kr per år. Men då får jag inte köra i diket eller smälla nån älg/rådjur/hjort/annat vilt. Med helförsäkring, 2600kr.

Vet inte vilken värld du lever i men vi har bostadsbrist i detta landet och arbetslösheten är hög så det är inte bara att skaffa sig ett jobb.

tror nog att folk antingen inte har någon utbildning eller tror att jobben kommer plingandes på dörren och frågar snällt: ''hej vill du jobba hos mig?''. du vet väll att det är brist inom de flesta praktiska yrken, tex mekaniker, snickare, industrin m.m. även ingenjörer behövs så det är bara att söka tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

961 Inlägg
1 april 2012
#2017
discokapten skrev:
KBAragger skrev:
Andromeda skrev:
Fy fan, jag åker nästan hellre kundvagn med rykande mopedmotor än Toyota Aygo. Maken till obekväm, surrig, plastig, slö och liten bil har jag aldrig kört förut. Nästan oavsett vad bensin och service kostar fortsätter jag att köra minst en mellanklassbil så länge jag har råd. Och helt oavsett vad Euro Ncap säger (säker för sin klass ja och möjligen jämfört med en 25 år gammal 740) krockar jag helst inte i en Aygo tack. Att få in en bil eller älg i Aygon kommer man troligen inte levande ifrån. Det känns som att man bara har en halvmeter från knäna till fronten och den bilen kommer definitivt ut som tvåa i en krock med en femhundra kilo tyngre modern bil.

så jävla sant, min gamla farfar hade en PV sport en gång i tiden då det var fri fart på den svenska motorvägen fast inget viltstängsel, han kom farandes i 160 km/h mellan göteborg och kungsbacka, då en älg kommer upp i vägen, det blev en frontal krock och han kom lindrigt undan, visst han fick sy men endå 160! tror du Toyotan klarar det? de har väll inte ens älgar i Japan roll

Om jag får välja så sitter jag hellre i en aygo än en pv med solid rattstång när jag krockar med något i "160" km/h

jaja kanske Toyotan hade klarat det också tongue, fan kom just på att du kanske inte tror mig? kanske ska beskriva lite tydligare tongue den där älgen flög in igenom framrutan och skar upp hela magen och därav stygn, sedan så är det 160 som jag har fått höra och jag tror ju på eftersom han har kvar ärret på magen hmm du får tro vad du vill men jag vet att det är sant iallafall....

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

43 Inlägg
1 april 2012
#2018
discokapten skrev:
KBAragger skrev:
Andromeda skrev:
Fy fan, jag åker nästan hellre kundvagn med rykande mopedmotor än Toyota Aygo. Maken till obekväm, surrig, plastig, slö och liten bil har jag aldrig kört förut. Nästan oavsett vad bensin och service kostar fortsätter jag att köra minst en mellanklassbil så länge jag har råd. Och helt oavsett vad Euro Ncap säger (säker för sin klass ja och möjligen jämfört med en 25 år gammal 740) krockar jag helst inte i en Aygo tack. Att få in en bil eller älg i Aygon kommer man troligen inte levande ifrån. Det känns som att man bara har en halvmeter från knäna till fronten och den bilen kommer definitivt ut som tvåa i en krock med en femhundra kilo tyngre modern bil.

så jävla sant, min gamla farfar hade en PV sport en gång i tiden då det var fri fart på den svenska motorvägen fast inget viltstängsel, han kom farandes i 160 km/h mellan göteborg och kungsbacka, då en älg kommer upp i vägen, det blev en frontal krock och han kom lindrigt undan, visst han fick sy men endå 160! tror du Toyotan klarar det? de har väll inte ens älgar i Japan roll

Om jag får välja så sitter jag hellre i en aygo än en pv med solid rattstång när jag krockar med något i "160" km/h

Blir hellre spetsad till döds av en solid rattstång från en gammal pv än sitter och genom lider resan till jobb i en aygo


1 412 Inlägg
1 april 2012
#2019
Texasbo skrev:
discokapten skrev:
KBAragger skrev:

så jävla sant, min gamla farfar hade en PV sport en gång i tiden då det var fri fart på den svenska motorvägen fast inget viltstängsel, han kom farandes i 160 km/h mellan göteborg och kungsbacka, då en älg kommer upp i vägen, det blev en frontal krock och han kom lindrigt undan, visst han fick sy men endå 160! tror du Toyotan klarar det? de har väll inte ens älgar i Japan roll

Om jag får välja så sitter jag hellre i en aygo än en pv med solid rattstång när jag krockar med något i "160" km/h

Blir hellre spetsad till döds av en solid rattstång från en gammal pv än sitter och genom lider resan till jobb i en aygo

Precis, ungefär som att rycka bort ett plåster snabbt (pv), istället för jättelångsamt (aygo)


big_smile

43 Inlägg
1 april 2012
#2020
OpelP1 skrev:
Texasbo skrev:
discokapten skrev:

Om jag får välja så sitter jag hellre i en aygo än en pv med solid rattstång när jag krockar med något i "160" km/h

Blir hellre spetsad till döds av en solid rattstång från en gammal pv än sitter och genom lider resan till jobb i en aygo

Precis, ungefär som att rycka bort ett plåster snabbt (pv), istället för jättelångsamt (aygo)


big_smile

Haha exakt bra gämförelse



Sök