1914
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Elektriker
718 Inlägg
12 april 2012
Ja jag ser inte problemet? Skillnaden mellan 0,77 och 0,72 är 0,05. Skillnaden är alltså 0,05 LITER. Då it_mutt snackar i DECILITER får vi dra bort en nolla helt sonika och får då 0,5 DECILITER.

Överens?

Som att kasta vatten i sjön.

Elektriker
718 Inlägg
12 april 2012
it_mutt skrev:
Vad spelar det för roll? 7.7l på 10 mil, eller 0.77l/mil...blir ju samma sak?...jag har givetvis gjort om 0,77l/mil till 7,7dl/m

7,7dl/m ?!?!

Snacka om oekonomiskt:O

Det är ju fan 7700L/milen.. hujj hujj...

höhö;)

(Med risk för att jag räknat fel:P)

Avstängd
10 388 Inlägg
12 april 2012
Jag förstår inte heller riktigt vad problemet är (utom möjligen taskig matteundervisning i skolan wink tongue )

Saken var ju inte den, min poäng var att små skillnader faktiskt kan bli en slant under längre tid, vilket i sin tur var kopplat till "det är inte de stora utgifterna utan..." . Och som påpekat, det går säkert att spara ännu "mer" genom att köra med ägg under högern wink

Det rättar som sagt inte till det faktum att bensinpriset är galet högt.

Och för att lägga klarhet i vilka bilar det handlar om; Passat -03 1.8T (bil A) vs. Audi A6 -02 2.4. O nej det är inte samma storleksklass osv, dock ska det tilläggas att den som drar mindre av de två är A6:an (och ja, jag får givetvis utgå från den deklarerade bränsleförbrukningen i en sådan jämförelse)

- - Edit - -

monno skrev:
it_mutt skrev:
Vad spelar det för roll? 7.7l på 10 mil, eller 0.77l/mil...blir ju samma sak?...jag har givetvis gjort om 0,77l/mil till 7,7dl/m

7,7dl/m ?!?!

Snacka om oekonomiskt:O

Det är ju fan 7700L/milen.. hujj hujj...

höhö;)

(Med risk för att jag räknat fel:P)

My bad, blandade ihop det med stridsvagnen jag också tittade på wink tongue
Senast redigerat av it_mutt (12 april 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 235 Inlägg
12 april 2012
Det är oavsett bara bensinkostnaderna, sen tillkommer ju skatt, försäkring, service och underhåll. Kanske man sparar några liter soppa om året, men åker på saftiga servicekostnader när den tiden väl kommer...

Jag tycker att skillnaden i förbrukningen mellan äldre och nyare bilar är skamlöst liten. Min första bil (VW Golf 3, 1.9 sugdisel drog ca 0.47 l blandad körning). Visst nyare bilar har lite mer effekt, men oavsett finns det inte många bilar som kan matcha den förbrukningen.
Bilar blir mindre och mer ekonomiska, men dem anpassas ofta för stadstrafik, och drar man ut på motorvägen drar dem plötsligt mer.
Men det är fortfarande OT tekniksnack, och för att göra bensinpriserna mer rättvisa måste dagens bilar dra 0.1-0.2 l milen, och det är inte helt realistiskt med dagens teknilogi.
Bilisterna betalar idag mycket pengar för att kunna köra: bilskatt, försäkring (där momsen går till staten), 100% överprisad bensin/diesel, vägtullar (på vissa ställen) mm.

15 Inlägg
12 april 2012
Jag kör ca 13-1500 mil om året privat så min bensin kostnad vägs upp av att jag tycker det är förbannat skoj att bränna både däck i soppa;)

OUTLAW1
12 april 2012
men alltså att kalla mig för dålig på matte det vaette fasen..OT eller EJ..
0,77l/mil är i mina ögon 0 liter och 7 deciliter och 7centiliter per 10km

skillnaden blir ju mot 0,72 5 centiliter per mil och kan omöjligt bli 5dl per mil för då skulle ju bil b dra 0,27/mil eller hur??

Oavsett hur man vänder o vrider..så är iaf soppapriset för högt punkt slut..

Nu ska jag planera för nästa bensinkupp...

Team Radioactive
166 Inlägg
12 april 2012
När jag var o hälsade på brorsan i dubai så stannade vi till och tankade hans bil... 70kr för en full tank ( 70L )
man bor fan i helt jävla fel fucking land....

Team Radioactive

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
12 april 2012
OUTLAW1 skrev:

skillnaden blir ju mot 0,72 5 centiliter per mil och kan omöjligt bli 5dl per mil för då skulle ju bil b dra 0,27/mil eller hur??

ingen som har sagt 5 dl per mil roll 0,5dl per mil där imot

men ja soppa priset är ändå för högt. även om bilen hade druckit 0,27l/mil

Avstängd
10 388 Inlägg
12 april 2012
OUTLAW1 skrev:

Tänker inte kalla dig dålig på matte, möjligen otrevlig (tänker på ditt "men hur fan räknar du där"...inget annat) och med lite iaf tillfälliga läsproblem .

Som påpekat, jag skrev 0,5dl/mil i besparing, -inte- 5dl/mil

Men den biten har du ju sett?

OUTLAW1 skrev:
hur fan räknade du nu..bil a drar 0,77l dvs 7,7dl per mil bil b drar 7,2dl per mil...hur fasen fick du fram 0,5dl i skillnad..

Absolut, bensinen är dyr, och det kan vi nog alla (speciellt i denna tråd) vara överens om.

Såja, nu är jag med färdig OT:ad gällande "Bil A" och "Bil B"
Senast redigerat av it_mutt (12 april 2012)

961 Inlägg
12 april 2012
OUTLAW1 skrev:

haha, ja vi anlitar 7000 legosoldater och intar riksdagshuset smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

22 Inlägg
12 april 2012
om alla bojkottar ett speciellt bensinföretag så kanske det blir ändringar???

säg man dissar okq8 tills dem sänker priserna så kommer kanske alla andra företag oxå göra d? kan ju alltid hoppas?

Bass i LOVE you!! 8P

Forummoderator
26 474 Inlägg
13 april 2012
Jim_ShaBo skrev:

säg man dissar okq8 tills dem sänker priserna så kommer kanske alla andra företag oxå göra d? kan ju alltid hoppas?

Har blivit avhandlat ett par gånger i tråden..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 422 Inlägg
13 april 2012
Jim_ShaBo skrev:

Bensinbolagen tjänar mer på att sälja en kexchoklad än att du tankar fullt i bilen... Det mesta är skatt så en bojkott av ett bolag kommer man ingen vart med. Det är inte bolagen man ska vara arga på.

102 Inlägg
13 april 2012
cheffer skrev:
Bensinbolagen tjänar mer på att sälja en kexchoklad än att du tankar fullt i bilen... Det mesta är skatt så en bojkott av ett bolag kommer man ingen vart med. Det är inte bolagen man ska vara arga på.

word.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
13 april 2012
jonnielahti skrev:
känns som att min bil är rätt värdefull nu, iaf. för mig, drar bara en liter e85 milen, känns riktigt bra!

Nu när bensinpriset ligger stadigt på över 15 kr/l med både diesel-och biogaspriser bara några ören efter så behöver du inte oroa dig, E85 ligger säkert på samma nivå inom kort. Folket mjölkas nog tills hela Sverige står stilla.smile

Livet är för kort för att äga Volvo.

508 Inlägg
13 april 2012
Snart höjer dom Etanolen så den hinner bli lagom dyr tills hybridbilarna börjar massproduceras så folk ska köpa hybridbilar i stället.

Jag undrar hur mycket skatt dom ska lägga på elen då för pengarna till politikernas fikabröd måste ju tas någonstans men folkhälsan och pensions åldern kan dom ordna med ett gratis gymkort för alla då det bara är att byta ut spinning cyklarna så dom har elcyklar på gymmen så kan dom massproducera el från varje gym smile .

Elektriker
718 Inlägg
13 april 2012
Faktum är ju att de här med intäkter om alla skulle köra Elbil är ettt jävla problem.
Antagligen blir lösningen en skyhög skatt på bilen.

Att skatta elpriset med 200% skulle vara lite hårt mot folk som inte har bil. Sen drabbas ju även politiker av det då dom itne har "tjänste el" smile

Elektriker
718 Inlägg
13 april 2012
http://www.pavag.nu/8/nyheter/artiklar/ … lange.html

Hoppsan kerstin!

Va tusan gnäller ni i? Det har ju aldrig vare billigare! big_smile

Lite knepig artikel dock, för inte tror jag att flertalet som ägde en 240 på 80talet äger en bil som drar hälften så mkt nu? Orkar inte räkna, men tror det är rättvisare å säga att dom som åkte 1l/milen 240 på 80talet kanske åker en bil som drar strax under 0.8L/milen nu.
Och vissa har det tvärtom=)

Avstängd
10 388 Inlägg
13 april 2012
Sen får man dock tillägga att S60 har galet låg (mina ögon) deklarerad soppaförbrukning 0,49-0,66l/mil landsväg (beroende på motor o låda). Så -om- man utgår från de deklarerade siffrorna, så fanns det säkert bilar för 30 år sen som drog det dubbla.

Men, för mig som inte är vidare insatt i volvo, borde inte 70-serien vara mer lik 240-serien? I storlek menar jag?

961 Inlägg
13 april 2012
monno skrev:
Faktum är ju att de här med intäkter om alla skulle köra Elbil är ettt jävla problem.
Antagligen blir lösningen en skyhög skatt på bilen.

Att skatta elpriset med 200% skulle vara lite hårt mot folk som inte har bil. Sen drabbas ju även politiker av det då dom itne har "tjänste el" smile

näe fyfan elen är redan tillräckligt hög, men om man skulle sänka politikernas löner och låta dem betala för bensinen!

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Sök