2188
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

1 422 Inlägg
14 april 2012
Aero T16 skrev:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=10974&artikel=5065664

"Regeringen föreslår i dag att bensinbolagen från 2014 ska tvingas blanda i mer etanol och biodiesel i vanlig bensin och diesel. Därmed väntas koldioxidutsläppen minska från bilar som inte är miljöbilar, enligt energiminister Anna-Karin Hatt."

Något som säkert kommer att öka bränslepriset ytterligare.

Säkert jättebra för miljön med alla bensinbilar som säckar ihop av det pga de inte klarar av etanolen, bra tänkt Anna-Karin Hatt!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
14 april 2012
cheffer skrev:
Aero T16 skrev:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=10974&artikel=5065664

"Regeringen föreslår i dag att bensinbolagen från 2014 ska tvingas blanda i mer etanol och biodiesel i vanlig bensin och diesel. Därmed väntas koldioxidutsläppen minska från bilar som inte är miljöbilar, enligt energiminister Anna-Karin Hatt."

Säkert jättebra för miljön med alla bensinbilar som säckar ihop av det pga de inte klarar av etanolen, bra tänkt Anna-Karin Hatt!

Vilka bensinbilar säckar ihop av en ökad etanolblandning?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Evildan
14 april 2012
discokapten skrev:
cheffer skrev:
Aero T16 skrev:

Det är väl allmänt känt att allt blir bättre utav sprit? eller var det bara i människor?

Forummoderator
26 474 Inlägg
14 april 2012
Evildan skrev:
discokapten skrev:
cheffer skrev:

Det är väl allmänt känt att allt blir bättre utav sprit? eller var det bara i människor?

Mjaaaa...hahaha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 april 2012
jonnielahti skrev:
känns som att min bil är rätt värdefull nu, iaf. för mig, drar bara en liter e85 milen, känns riktigt bra!

Kom och tänka på det här inlägget när jag läste artikeln wink

'SR' skrev:
...

Han anser att det inte bådar gott inför det viktiga besked från regeringen som väntas före 2013 om villkoren för E85, biogas och andra förnybara drivmedel.

– Jag tycker att det jag hör och ser mellan raderna är att man vill ha energiskatt på alla bränslen, att man vill återkomma 2013 och att man vill signalera på något sätt att vi måste ha energiskatt på alla bränslen.

...

Sen får man inte glömma att ett förslag är just ett förslag, men det här verkar ju oroväckande troligt att även bli genomröstat. En sak jag funderade på är varför man vill beskatta rapsolja?

Evildan
14 april 2012
Andromeda skrev:
jonnielahti skrev:
känns som att min bil är rätt värdefull nu, iaf. för mig, drar bara en liter e85 milen, känns riktigt bra!

Kom och tänka på det här inlägget när jag läste artikeln wink

'SR' skrev:
...

Han anser att det inte bådar gott inför det viktiga besked från regeringen som väntas före 2013 om villkoren för E85, biogas och andra förnybara drivmedel.

– Jag tycker att det jag hör och ser mellan raderna är att man vill ha energiskatt på alla bränslen, att man vill återkomma 2013 och att man vill signalera på något sätt att vi måste ha energiskatt på alla bränslen.

...

Sen får man inte glömma att ett förslag är just ett förslag, men det här verkar ju oroväckande troligt att även bli genomröstat. En sak jag funderade på är varför man vill beskatta rapsolja?

Ett av de tidigare ej fullt genomtänkta förslagen som ngn politiker lade fram innan trängsleskatten kom till fjollträsk var att förbjuda fordon bredare än 1.90 för att få bort stadsjeeparna ur innerstan.
Hur ska då tex rullstolsburna kunna ta sig fram i sina anpassade fordon eller via färdtjänsbuss?
Hur ska varutransporter gå till? hoppsan, denne tänkte tydligen inte på det.

1 422 Inlägg
14 april 2012
discokapten skrev:
cheffer skrev:
Aero T16 skrev:

Finns en hel del som säckat ihop i både tyskland och finland sedan de började med e10, därav ökningen i försäljning av 98 oktan där. Bränslelsangar som inte tål alkoholen, tätningar i bränslepumpar och oringar till spridare brukar vara ganska vanligt.

Sedan är det ju biltillverkare själva som uppger att deras bilar inte får tankas med etanolinblandat bränsle. Vet att FSI och GDI motorerna inte gillar det iaf. Saaben din är det nog inga problem men men andra kan få problem.

Dessutom kommer ju förbrukningen öka på de bilar som väl klarar av det. GDI är väl de som kommer få värst problem för de har det värre än audis FSI men etanolen. Är en ganska känt faktum att motorer rasat pga det.

961 Inlägg
14 april 2012
cheffer skrev:
discokapten skrev:
cheffer skrev:

Finns en hel del som säckat ihop i både tyskland och finland sedan de började med e10, därav ökningen i försäljning av 98 oktan där. Bränslelsangar som inte tål alkoholen, tätningar i bränslepumpar och oringar till spridare brukar vara ganska vanligt.

Sedan är det ju biltillverkare själva som uppger att deras bilar inte får tankas med etanolinblandat bränsle. Vet att FSI och GDI motorerna inte gillar det iaf. Saaben din är det nog inga problem men men andra kan få problem.

Dessutom kommer ju förbrukningen öka på de bilar som väl klarar av det. GDI är väl de som kommer få värst problem för de har det värre än audis FSI men etanolen. Är en ganska känt faktum att motorer rasat pga det.

precis, alla äldre bilar lär dö, eftersom de är ju bara de nyare bilarna som själva ställer in sig så de ska ge en lagom blandning bensin och luft till motorn, men däremot så har alla äldre bilar inte den här funktionen så då är det bara de med högre inkomst som får rätten till att köra bil.... smart tänkt där fru hatt roll

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
14 april 2012
Evildan skrev:
Menno skrev:
Kanta skrev:
fick skatten på bilen igår...2765kr (237g/km) mer utsläpp så får vi varmare väder^^

266g på audin, ska ta hela nästa lön och bara köpa bensin och ut o gasa, behöver lite varmare klimat nu när det är snö big_smile

Skatt på SAAB 0kr iofs 65kr i registreringshållningsavgift.
Punto 680kr.
Det kalla vädret är Prius, Gaspassater och andra miljöbilsnissars fel wink

Jag kompenserar dom låga utsläppen om 136g/km från Punton med V4 utan avgasrening och givetvis blytillsats och 98oktan.
Men jag hävdar likväl att bränslet är för billigt då vi ändock till mans kan "bekvämåka" 1km till närbutiken och handla chips och annat skräp.

denna bekväm åkning är det helt slut på nu för min del... har inte kört bil på en vecka nu smile

känns inte lönt att köra när man kan cykla, bättre och spara de pengarna tills man verkligen behöver köra.. eller till ren nöjjeskörning

961 Inlägg
15 april 2012
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
Menno skrev:

266g på audin, ska ta hela nästa lön och bara köpa bensin och ut o gasa, behöver lite varmare klimat nu när det är snö big_smile

Punto 680kr.

Jag kompenserar dom låga utsläppen om 136g/km från Punton med V4 utan avgasrening och givetvis blytillsats och 98oktan.
Men jag hävdar likväl att bränslet är för billigt då vi ändock till mans kan "bekvämåka" 1km till närbutiken och handla chips och annat skräp.

denna bekväm åkning är det helt slut på nu för min del... har inte kört bil på en vecka nu smile

känns inte lönt att köra när man kan cykla, bättre och spara de pengarna tills man verkligen behöver köra.. eller till ren nöjjeskörning

du vet bensin är en råvara som kan bli dålig om den ligger för länge, det brukar jag tänka på när jag först tänker ta å gå till punkt b, men du vet bensinen måste ju förbrukas och överväger att ta bilen istället tongue

-danskt ordspråk

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
15 april 2012
KBAragger skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:

Punto 680kr.

du vet bensin är en råvara som kan bli dålig om den ligger för länge, det brukar jag tänka på när jag först tänker ta å gå till punkt b, men du vet bensinen måste ju förbrukas och överväger att ta bilen istället tongue

tanken står nästan helt tom så de är lugnt tongue tankade där imot hojjen idag... fan så mycket roligare att tanka big_smile

1 938 Inlägg
15 april 2012
Tycker det är helt hjärndött att vi i Gbg ska få trängselavgift på en del av e6an, en väg som alla måste passera genom Göteborg om man kör e6an.
Förstår inte heller varför utländska bilar skall slippa betala trängselskatt, bara vi svenskar som skall belastas ekonomiskt? big_smile

961 Inlägg
15 april 2012
Glesmark skrev:
Tycker det är helt hjärndött att vi i Gbg ska få trängselavgift på en del av e6an, en väg som alla måste passera genom Göteborg om man kör e6an.
Förstår inte heller varför utländska bilar skall slippa betala trängselskatt, bara vi svenskar som skall belastas ekonomiskt? big_smile

mm... bor i kungsbacka så jag känner många som klagar men själv kör jag inte dit så ofta, men jäkla dåligt.... tycker det är utlänningarna som borde betala mest menmen....

-danskt ordspråk

1 422 Inlägg
15 april 2012
Glesmark skrev:

Kanske för att de inte har något vettigt betalsystem som gör det smidigt för utländska bilar att betala? Då vore det ju bättre med vägtull så du betalar direkt i en lucka. Skulle ju sinka trafiken men då skulle alla kunna betala utan problem.  tongue

1 422 Inlägg
15 april 2012
Waahlvik skrev:
ska dom he i mer etanol i dieseln eller vad??? snart blire spillolje sesång och som tur är ska jag bunkra upp då!

biodiesel. Är ju inte så farligt smile värre mer etanolinblandninen i bensin isf.

5 111 Inlägg
15 april 2012
cheffer skrev:
Glesmark skrev:

Kanske för att de inte har något vettigt betalsystem som gör det smidigt för utländska bilar att betala? Då vore det ju bättre med vägtull så du betalar direkt i en lucka. Skulle ju sinka trafiken men då skulle alla kunna betala utan problem.  tongue

Det är väl bara lösa det som i Norge, där åker då utländska bilar på att betala bompeng de med...

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
15 april 2012
Waahlvik skrev:
ska dom he i mer etanol i dieseln eller vad??? snart blire spillolje sesång och som tur är ska jag bunkra upp då!

Hörde de där på radion igår, dom vill dubbla etanol mängden i bensinen, och ha mer bio diesel.
Hur fan tänker dom då? De finns ju bilar som verkligen ligger på gränsen att klara av "e10".
Ska dom skrota sina bilar då när 98an är påväg bort också?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 938 Inlägg
15 april 2012
Tänker lite på åkerinäringen också, vem får ta smällen i slutet?

Tänk t.ex Posten, DHL Schenker, dom 3 åkerierna ligger i Backa i Göteborg, tänk att Posten har 100-150 bilar, Dhl 100-150 och Schenker kan jag inte uttala mig om men realistiskt så har dom kanske också 100-150.

Vi tar i underkant och räknar 300 bilar x maxtaxan genom vägtullarna per dag, vad skall det komma att kosta?
Jag antar att det är en slant, och vem får i slutändan ta smällen, jo vi slutkunder.

Of World
3 378 Inlägg
15 april 2012
som jag förstått så har dom blandat E10 i 95 nu?  hur som helst, senast förra lördagen tog vi en tur till halland,från karlstad. bilen gick kanon fint så länge han gick på V-power, men snabbt insåg föraren att det började bli ont om bensin så vi tankade 95 i brist på 98 och ingen V-power mack såklart efter vägen. jag kan lova att efter ca 3mil så känner man av vad orklös bilen blev, kunde lätt göra omkörningar i 6an efter detta knappt så han orka i 4.

motorn började låta mycket mer och gå lite ojämt , kompressorn gav ingen "respons" , efter en liten felsökning så gav han fel på "bränsle sprutning" eller något liknande , med andra, så kommer återigen inte min bil kunna klara av E10? det gjorde inte han förra sommaren i Frankrike heller. samma symptom , klarade inte mer än 110km/h

Hur fan ska det gå för dessa bilar? tänker regeringen seriöst med röven?

Hur ligger det till med diesel bilar? kommer dom blanda i mycket sånt miljö-bögs propaganda bränsle? (ursäkta uttrycket)

funderar starkt på diesel bil framöver.

ska tillägga att vi tanka V-power så fort vi hitta en mack, fulltank på det och varva lite efter en stund så gick bilfan som om den vore ny! tyst och jämt , och BILLIGT! han låg på 0.9 med "E10" 0.6 med V-power .

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 april 2012
Stod det inte E10 på pumpen var det vanlig 95 du tankade.

Sök