1984
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

338 Inlägg
15 juni 2014
BilFixare skrev:
Jag tycker att bensin priset är dyr men jag är jävligt glad ändå. Titta vad bensin kosta i Thailand och ska man tanka där så får man har stora plånbok. 50 b per liter.

http://www.eppo.go.th/retail_prices.html

50 bath är 10kr?

Down n`out
514 Inlägg
15 juni 2014
50b är ca 12 SEK? Så jättestor plånbok behövs inte.

Down n`out

Evildan
15 juni 2014
skjortan skrev:

Inte med en svensk plånbok, med en thaiplånka är det annorlunda.

BilFixare
15 juni 2014
skjortan skrev:

Om du tänk så här : om du jobba där ( i thailand ) och tjäna pengar där du kanske inte tjäna lika mycket pengar som om du jobba i Sverige. Du tjäna lite pengar och där har de höga bränsle kostnad.

I Sverige har vi lite bättre lön och ganska låg bränsle priset.

Evildan
15 juni 2014
BilFixare skrev:
skjortan skrev:

Om du tänk så här : om du jobba där ( i thailand ) och tjäna pengar där du kanske inte tjäna lika mycket pengar som om du jobba i Sverige. Du tjäna lite pengar och där har de höga bränsle kostnad.

Ännu en enkel googling för att få fram lite fakta.
Så här såg genomsnittslönen ut 2009 i Thailand enligt en blog jag hittade.

Pilot - 48,036 bath (11,437sek)
Flygvärdinna/Stewart - 23,202 bath (5,524sek)
Lärarprofessorer - 21,067 bath (5,015sek)
Dataprogrammerare - 16,336 bath (3,889sek)
Översköterska - 15,295 bath (3,642sek)
Kontorsanställd - 14,928 bath (3,554sek)
Elektriker - 12,366 bath (2,944sek)
Brevbärare - 9,206 bath (2,191sek)
Hotell receptionist  - 8,334,bath (1,428sek)
Bilmekaniker - 6,530 bath (1,550sek)
Butiksbiträde - 6,118 bath (1,457sek)
Hotell och Restaurang - 5,490 bath (1,307sek)
Byggnadsarbetare - 4,863 bath (1,580sek)
Snickare - 4,663 bath (1,110sek)
Gruvarbetare - 4,172 bath (993sek)
Servitris - 3,500 - 5000 bath (833 - 1190sek)
Prostituerad - 60,000 till 100,000 bath (14,286 - 23,810sek)
http://bangkok-life-susanna.blogspot.se … i-lon.html

Detta ställer priset i ett annat perspektiv.

338 Inlägg
15 juni 2014
Evildan skrev:
BilFixare skrev:
skjortan skrev:

Ännu en enkel googling för att få fram lite fakta.
Så här såg genomsnittslönen ut 2009 i Thailand enligt en blog jag hittade.

Pilot - 48,036 bath (11,437sek)
Flygvärdinna/Stewart - 23,202 bath (5,524sek)
Lärarprofessorer - 21,067 bath (5,015sek)
Dataprogrammerare - 16,336 bath (3,889sek)
Översköterska - 15,295 bath (3,642sek)
Kontorsanställd - 14,928 bath (3,554sek)
Elektriker - 12,366 bath (2,944sek)
Brevbärare - 9,206 bath (2,191sek)
Hotell receptionist  - 8,334,bath (1,428sek)
Bilmekaniker - 6,530 bath (1,550sek)
Butiksbiträde - 6,118 bath (1,457sek)
Hotell och Restaurang - 5,490 bath (1,307sek)
Byggnadsarbetare - 4,863 bath (1,580sek)
Snickare - 4,663 bath (1,110sek)
Gruvarbetare - 4,172 bath (993sek)
Servitris - 3,500 - 5000 bath (833 - 1190sek)
Prostituerad - 60,000 till 100,000 bath (14,286 - 23,810sek)
http://bangkok-life-susanna.blogspot.se … i-lon.html

Detta ställer priset i ett annat perspektiv.

Jaha, ni tänkte så, på så sätt blir det jävligt dyrt

Down n`out
514 Inlägg
15 juni 2014
Evildan skrev:
skjortan skrev:

Va ingen som sa något om en thaiplånka

Down n`out

BilFixare
15 juni 2014
skjortan skrev:
Evildan skrev:
skjortan skrev:

Jag bara jämför.

Evildan
15 juni 2014
BilFixare skrev:
skjortan skrev:
Evildan skrev:

Jag bara jämför.

Jo, baht brukar vanligtvis användas utav några av de 69,459,491 invånarna som har thaiplånka när dessa ska tanka, för inte åker vi dit härifrån för att fylla tanken, snarare för att bli tankade. wink

5 198 Inlägg
15 juni 2014
Evildan skrev:
BilFixare skrev:
skjortan skrev:

Jag bara jämför.

Jo, baht brukar vanligtvis användas utav några av de 69,459,491 invånarna som har thaiplånka när dessa ska tanka, för inte åker vi dit härifrån för att fylla tanken, snarare för att bli tankade. wink

Pratar man utländska priser så jämför man väl med utländsk valuta,,,,,,normalt sett...

Evildan
15 juni 2014
gamlingen skrev:
Evildan skrev:
BilFixare skrev:

Jag bara jämför.

Pratar man utländska priser så jämför man väl med utländsk valuta,,,,,,normalt sett...

Visst gör man det, man jämför även med inkomster/levnadskostnader i det jämförda landet för att kunna avgöra om något är dyrt eller billigt.

Det är helt missvisande att titta på Thailand och utbrista: Bensinen är billigare!! Dom har det så jkl bra ekonomiskt. Utan att se vad en Thailändare tjänar för att kunna avgöra om det är "billigt eller dyrt".

Elektriker
718 Inlägg
17 juni 2014
Echonator skrev:
Och nu är Cirkus Petroleum igång igen....varsegod alla oljebrännare wink

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19053322.ab

"Expertens tips: Fyll tanken nu"

Vad lever hon i för värld där man inte kör mer än 60mil i halvåret? Ger ju mig föga om jag tankar idag eller nästa månad då jag liks förbannat måste tanka varje vecka?

Har ju inge större planer att skaffa en farmartank direkt... Och dagens bensin hinner väl bli dålig om man bara ska förbruka den själv. tongue

Som att kasta vatten i sjön.

Evildan
17 juni 2014
monno skrev:
Echonator skrev:

Vad lever hon i för värld där man inte kör mer än 60mil i halvåret? Ger ju mig föga om jag tankar idag eller nästa månad då jag liks förbannat måste tanka varje vecka?

Har ju inge större planer att skaffa en farmartank direkt... Och dagens bensin hinner väl bli dålig om man bara ska förbruka den själv. tongue

Om prishöjningen om 2 kronor inträffar enligt 'värsta tänkbara scenario' gör det hela 120kr på en snustorr 60 liters tank.
Höjs priset 30 öre blir skillnaden i samma tank 18 kronor.

Att åka och i hysteri tanka fullt för att spara pengar på så vis som Nordeas oljeanalytiker tipsar om gör mig snarare glad att jag använder en annan bank.

En Medlem
405 Inlägg
17 juni 2014
Evildan skrev:
monno skrev:
Echonator skrev:

Om prishöjningen om 2 kronor inträffar enligt 'värsta tänkbara scenario' gör det hela 120kr på en snustorr 60 liters tank.

Att åka och i hysteri tanka fullt för att spara pengar på så vis som Nordeas oljeanalytiker tipsar om gör mig snarare glad att jag använder en annan bank.

Mja visserligen men kör du 1000mil per år med en förbrukning på 0.8l/mil så gör du av med 800liter bensin. Det motsvarar ca 13 tankningar.

Kostar bensinen 14kr/liter så kostar detta 11200 kr vilket redan nu är dyrt. Höjs priset med endast 2 så blir kostnaden istället 12800 kr, dvs en ökning på ungefär 14.3% vilket är ungefär lika mycket som fordonsskatten. (1600kr). Sedan så kommer en höjning även få konsekvenser för priserna på vardagliga varor då alla transporter blir dyrare.

Meanwhile så är våra utsläpp av koldioxid från drivmedel på samma nivåer som de var 1956... roll

http://spbi.se/blog/2014/03/20/koldioxi … joner-ton/
Senast redigerat av -matte (17 juni 2014)

Evildan
17 juni 2014
-matte skrev:
Evildan skrev:
monno skrev:

Mja visserligen men kör du 1000mil per år med en förbrukning på 0.8l/mil så gör du av med 800liter bensin. Det motsvarar ca 13 tankningar.

Kostar bensinen 14kr/liter så kostar detta 11200 kr vilket redan nu är dyrt. Höjs priset med endast 2 så blir kostnaden istället 12800 kr, dvs en ökning på ungefär 14.3% vilket är ungefär lika mycket som fordonsskatten. (1600kr). Sedan så kommer en höjning även få konsekvenser för priserna på vardagliga varor då alla transporter blir dyrare.

Meanwhile så är våra utsläpp av koldioxid från drivmedel på samma nivåer som de var 1956... roll

Jag menar som så att i panik och hysteri åka och tanka 60 liter före en eventuell höjning av priset gör ingen skillnad i plånboken, inte mer än 18kr åtminstone.
Ska det vara lönsamt att tanka innan den ponerade höjningen bör det bunkras större mängder.

Givetvis märks det högre priset vid återkommande tankningar.

Dyrt pris på bränslet?
Titta ut på parkeringen vid din stormarknad eller på arbetet och se vad för bilar det körs, många törstiga stora motorstarka bilar trots att behovet av dessa inte finns hos ägaren.
Hade priset för bränsle varit för dyrt hade bilparken sett annorlunda ut med mer bränslesnåla fordonsval, det är iaf jag övertygad om.

6 691 Inlägg
17 juni 2014
Bara sätta avgaskrav på de gamla amerikanarna, besiktning på epa-traktorerna och skatta alla bilar efter motorvolym eller utsläpp.. Oavsett årsmodell big_smile
Senast redigerat av Malheus (17 juni 2014)

De/Dem

En Medlem
405 Inlägg
17 juni 2014
Evildan skrev:
-matte skrev:
Evildan skrev:

Jag menar som så att i panik och hysteri åka och tanka 60 liter före en eventuell höjning av priset gör ingen skillnad i plånboken, inte mer än 18kr åtminstone.
Ska det vara lönsamt att tanka innan den ponerade höjningen bör det bunkras större mängder.

Dyrt pris på bränslet?
Titta ut på parkeringen vid din stormarknad eller på arbetet och se vad för bilar det körs, många törstiga stora motorstarka bilar trots att behovet av dessa inte finns hos ägaren.
Hade priset för bränsle varit för dyrt hade bilparken sett annorlunda ut med mer bränslesnåla fordonsval, det är iaf jag övertygad om.

Sant så sant. Håller med om att det är märkligt hur folk beklagar sig över hur dyrt det är med bensin medans de samtidigt åker runt i en 740, 520 eller liknande bränsletörstiga bilar. Egentligen är det ganska synd då det är betydligt mer samhällsnyttigt om pengarna istället skulle spenderas hos handlare eller på resor istället för att tankas upp. Kapitalförstöring är det.
Senast redigerat av -matte (17 juni 2014)

1 079 Inlägg
21 juni 2014
-matte skrev:
Evildan skrev:
-matte skrev:

Dyrt pris på bränslet?

Sant så sant. Håller med om att det är märkligt hur folk beklagar sig över hur dyrt det är med bensin medans de samtidigt åker runt i en 740, 520 eller liknande bränsletörstiga bilar. Egentligen är det ganska synd då det är betydligt mer samhällsnyttigt om pengarna istället skulle spenderas hos handlare eller på resor istället för att tankas upp. Kapitalförstöring är det.

Tja totalkostnaden med en gammal bil jämfört med att serva en nyare är bra mkt dyrare oavsett om du åker i en ny bil som drar hälften så mkt. Bensinförbrukningen är småpotatis i sammanhanget ett par tre deciliter hit eller dit, servicekostnader värdeminskning gör det väldigt mkt dyrare med en ny bil. Rent miljömässigt så har en gammal bil blivit miljömässigt "avskriven", men att tillverka en ny jämfört med att köra med en gammal är nog bra många mil/år om det ens kan gå brake even. Skulle vara intressant att se en oberoende uträkning av det hela men är rätt övertygad om att det är bättre att hålla liv i en gammal bil med katalysator även om den drar en liter per mil.

Sen är jag rätt säker på att utsläppen skulle ha en större effekt om resurser sattes in i fattigare länder, att småfisa här med små procentuella minskningar är inte lönt, bättre att lägga krutet i de länder där det skulle få flera % skillnad per investerad krona, utsläpp är en global fråga inget för lilla bror duktig Sverige att lösa genom att skatta Svenska folket sönder och samman.
Senast redigerat av Madhouse (21 juni 2014)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Evildan
21 juni 2014
Madhouse skrev:
-matte skrev:
Evildan skrev:

Dyrt pris på bränslet?

Tja totalkostnaden med en gammal bil jämfört med att serva en nyare är bra mkt dyrare oavsett om du åker i en ny bil som drar hälften så mkt. Bensinförbrukningen är småpotatis i sammanhanget ett par tre deciliter hit eller dit, servicekostnader värdeminskning gör det väldigt mkt dyrare med en ny bil. Rent miljömässigt så har en gammal bil blivit miljömässigt "avskriven", men att tillverka en ny jämfört med att köra med en gammal är nog bra många mil/år om det ens kan gå brake even. Skulle vara intressant att se en oberoende uträkning av det hela men är rätt övertygad om att det är bättre att hålla liv i en gammal bil med katalysator även om den drar en liter per mil.

Sen är jag rätt säker på att utsläppen skulle ha en större effekt om resurser sattes in i fattigare länder, att småfisa här med små procentuella minskningar är inte lönt, bättre att lägga krutet i de länder där det skulle få flera % skillnad per investerad krona, utsläpp är en global fråga inget för lilla bror duktig Sverige att lösa genom att skatta Svenska folket sönder och samman.

Läs då den här uträkningen.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

Det där ständigt återkommande ältandet, med att en gammal bil skulle vara mer miljövänlig än en ny som dessutom är mer miljövänligt tillverkad, är en gammal myt förmodligen skapad av de som vurmar för sina gamla smutsiga bilar.

1:23 in i filmen om du inte ids se hela de opartiska testet.
https://www.youtube.com/watch?v=ml2sPeCQIJw
Senast redigerat av Evildan (21 juni 2014)

200 Inlägg
21 juni 2014
Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.

Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år cool Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde
Senast redigerat av Ludwigk (21 juni 2014)

Sök