Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Lowpass
18 maj 2018 · 1 224 Inlägg

Så klart att bensinpriset har med politik att göra.
Det är väl ganska uppenbart då en stor del av bensinpriset är påhittad (skatt)?
Priset vi betalar vid pumpen idag avspeglar inte bensinens riktiga pris.
År 2012 när vi hade höga bensinpriser kostade faktiskt bensinen ca.30% mer än vad den gör idag.
Så vi har 30% mer av dagens pris som går ner i statens ficka jämfört med 2012.
Ett litet trix för att få igång bonus-malus systemet kanske?

Senast redigerat av Lowpass (18 maj 2018)

i-vtec Do you?
caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Lowpass skrev:
Så klart att bensinpriset har med politik att göra.
Det är väl ganska uppenbart då en stor del av bensinpriset är påhittad (skatt)?
Priset vi betalar vid pumpen idag avspeglar inte bensinens riktiga pris.
År 2012 när vi hade höga bensinpriser kostade faktiskt bensinen ca.30% mer än vad den gör idag.
Så vi har 30% mer av dagens pris som går ner i statens ficka jämfört med 2012.
Ett litet trix för att få igång bonus-malus systemet kanske?

Självklart hänger det ihop med politik och skatter vilket inte ifrågasatts, men när det börjar diskuteras på det sätt som det lätt blir så måste gränsen dras. Vill folk vurma för sina höger- eller vänsteridéer (och alla varianter däremellan) så får de göra det på annan plats. Förmodligen har t ex alla SD-anhängare redan ett aktivt deltagande i källkritiksbefriade trådar på Flashback, så de kan ju fortsätta diskussionen där. De andra får gärna skicka in insändare till kvälls- och dagspress.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
18 maj 2018 · 3 329 Inlägg
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
spillolja
18 maj 2018 · 4 025 Inlägg

Jag hinkar i E85 för 100:- när jag tankar R5:an  ovh den drar då strax under 0,7 Liter milen, vid nästa fulltank får det bli E85 för 200:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lowpass
18 maj 2018 · 1 224 Inlägg

caromania skrev:

Lowpass skrev:
Så klart att bensinpriset har med politik att göra.
Det är väl ganska uppenbart då en stor del av bensinpriset är påhittad (skatt)?
Priset vi betalar vid pumpen idag avspeglar inte bensinens riktiga pris.
År 2012 när vi hade höga bensinpriser kostade faktiskt bensinen ca.30% mer än vad den gör idag.
Så vi har 30% mer av dagens pris som går ner i statens ficka jämfört med 2012.
Ett litet trix för att få igång bonus-malus systemet kanske?

Självklart hänger det ihop med politik och skatter vilket inte ifrågasatts, men när det börjar diskuteras på det sätt som det lätt blir så måste gränsen dras. Vill folk vurma för sina höger- eller vänsteridéer (och alla varianter däremellan) så får de göra det på annan plats. Förmodligen har t ex alla SD-anhängare redan ett aktivt deltagande i källkritiksbefriade trådar på Flashback, så de kan ju fortsätta diskussionen där. De andra får gärna skicka in insändare till kvälls- och dagspress.

Haha, jag håller fullständigt med.
Läste för övrigt på ST-1 hemsida att ca. 60% av priset är skatt.
Så, 6,5kr skulle vi få betala utan Pomperipossaskatt big_smile

Någon som har tips på var man kan tanka?
Finns det någon bra sida eller app?

i-vtec Do you?
spillolja
18 maj 2018 · 4 025 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Jag undviker att tanka OM det är möjligt och inväntar en dip,   men det kan man kanske titta i månen efter..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
18 maj 2018 · 5 836 Inlägg

chanstagarn skrev:
Jag undviker att tanka OM det är möjligt och inväntar en dip,   men det kan man kanske titta i månen efter..smile

Efter semestrarna kanske du kan tanka för 15kr igen men mycket bättre än så skall du nog inte hoppas på

caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

chanstagarn skrev:
Jag undviker att tanka OM det är möjligt och inväntar en dip,   men det kan man kanske titta i månen efter..smile

Efter semestrarna kanske du kan tanka för 15kr igen men mycket bättre än så skall du nog inte hoppas på

Men kom igen. Vänta på att de ska sänka priset? Ok, om de sänker med 50öre över natten så kanske du tjänar 25-30spänn? Äsch. Det är bara att bita i det sura äpplet och prioritera.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
18 maj 2018 ·

Jag betalar samma bränslekostnad per mil i nuläget som för 20år sedan. Vad är problemet likssssm?

Utmarks-Loke
18 maj 2018 · 5 836 Inlägg

Evildan skrev:
Jag betalar samma bränslekostnad per mil i nuläget som för 20år sedan. Vad är problemet likssssm?

Det är meningen att saker och ting skall utvecklas mot det bättre, på tjugo år skall vi inte stå kvar på samma plats och stampa...

caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Evildan skrev:
Jag betalar samma bränslekostnad per mil i nuläget som för 20år sedan. Vad är problemet likssssm?

Det är meningen att saker och ting skall utvecklas mot det bättre, på tjugo år skall vi inte stå kvar på samma plats och stampa...

Fast det är väl det Dr Evil menar. Hans bil idag drar någon deciliter per mil och inte som för 20 år sedan. Förövrigt tror jag kronan var värd så mycket mer då att det egentligen blir billigare idag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
18 maj 2018 · 5 836 Inlägg

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:

Evildan skrev:
Jag betalar samma bränslekostnad per mil i nuläget som för 20år sedan. Vad är problemet likssssm?

Det är meningen att saker och ting skall utvecklas mot det bättre, på tjugo år skall vi inte stå kvar på samma plats och stampa...

Fast det är väl det Dr Evil menar. Hans bil idag drar någon deciliter per mil och inte som för 20 år sedan. Förövrigt tror jag kronan var värd så mycket mer då att det egentligen blir billigare idag.

Att folk kör prius ser jag inte heller som någon direkt förbättring

caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:

Det är meningen att saker och ting skall utvecklas mot det bättre, på tjugo år skall vi inte stå kvar på samma plats och stampa...

Fast det är väl det Dr Evil menar. Hans bil idag drar någon deciliter per mil och inte som för 20 år sedan. Förövrigt tror jag kronan var värd så mycket mer då att det egentligen blir billigare idag.

Att folk kör prius ser jag inte heller som någon direkt förbättring

Det är väl inte Toyotas fel att de satsade på hybridtekniken för 20år sedan och de andra börjat fatta det först nu? Priusen är ju en bil som nu är så billig på begagnatmarknaden att den är intressant för vanliga människor som inte bryr sig om vad de kör bara de kommer fram billigt. Om andra biltillverkare hade varit lika förutseende hade du och andra kanske kunnat köpa en fin begagnad V70, 9-5, BMW eller Audi/VW som gått att köra på 0.2-0.4l/mil och med en skatt på 360kr?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
18 maj 2018 · 1 271 Inlägg

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:

chanstagarn skrev:
Jag undviker att tanka OM det är möjligt och inväntar en dip,   men det kan man kanske titta i månen efter..smile

Efter semestrarna kanske du kan tanka för 15kr igen men mycket bättre än så skall du nog inte hoppas på

Men kom igen. Vänta på att de ska sänka priset? Ok, om de sänker med 50öre över natten så kanske du tjänar 25-30spänn? Äsch. Det är bara att bita i det sura äpplet och prioritera.

Fullkomligt instämmer. Soppakostnaden är marginell jämfört med kostnader för bilen i övrigt.

Batterierna kanske inte kostar mycket att tanka, men tänk sen när det ska ut 80-150 lax för ett nytt batteripack. Det bli milkostnad det också.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:

Efter semestrarna kanske du kan tanka för 15kr igen men mycket bättre än så skall du nog inte hoppas på

Men kom igen. Vänta på att de ska sänka priset? Ok, om de sänker med 50öre över natten så kanske du tjänar 25-30spänn? Äsch. Det är bara att bita i det sura äpplet och prioritera.

Fullkomligt instämmer. Soppakostnaden är marginell jämfört med kostnader för bilen i övrigt.

Batterierna kanske inte kostar mycket att tanka, men tänk sen när det ska ut 80-150 lax för ett nytt batteripack. Det bli milkostnad det också.

Nja. Till Priusen kostar de väl under 20k, och håller hur många mil som helst. Det argumentet håller inte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
18 maj 2018 · 1 271 Inlägg

caromania skrev:

Soulman skrev:

caromania skrev:

Men kom igen. Vänta på att de ska sänka priset? Ok, om de sänker med 50öre över natten så kanske du tjänar 25-30spänn? Äsch. Det är bara att bita i det sura äpplet och prioritera.

Fullkomligt instämmer. Soppakostnaden är marginell jämfört med kostnader för bilen i övrigt.

Batterierna kanske inte kostar mycket att tanka, men tänk sen när det ska ut 80-150 lax för ett nytt batteripack. Det bli milkostnad det också.

Nja. Till Priusen kostar de väl under 20k, och håller hur många mil som helst. Det argumentet håller inte.

Näe kanske inte. Men det är fortfarande en fulbil med förbränningsmotor, oljor och servicebehov som alla andra bilar. Förutom att Priuåkarna behöver hörselskydd gjorda av fulplast. Det är olja det också.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:

caromania skrev:

Soulman skrev:
Fullkomligt instämmer. Soppakostnaden är marginell jämfört med kostnader för bilen i övrigt.

Batterierna kanske inte kostar mycket att tanka, men tänk sen när det ska ut 80-150 lax för ett nytt batteripack. Det bli milkostnad det också.

Nja. Till Priusen kostar de väl under 20k, och håller hur många mil som helst. Det argumentet håller inte.

Näe kanske inte. Men det är fortfarande en fulbil med förbränningsmotor, oljor och servicebehov som alla andra bilar. Förutom att Priuåkarna behöver hörselskydd gjorda av fulplast. Det är olja det också.

Men det påverkar inte bensinpriset utan ägarens betydligt lägre utgifter kvarstår till trots.

Och som sagt. Om VW hade varit med i matchen på 90talet kanske din Tiguan hade dragit 0.2l/mil?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
18 maj 2018 · 3 329 Inlägg

caromania skrev:

Soulman skrev:

caromania skrev:

Nja. Till Priusen kostar de väl under 20k, och håller hur många mil som helst. Det argumentet håller inte.

Näe kanske inte. Men det är fortfarande en fulbil med förbränningsmotor, oljor och servicebehov som alla andra bilar. Förutom att Priuåkarna behöver hörselskydd gjorda av fulplast. Det är olja det också.

Men det påverkar inte bensinpriset utan ägarens betydligt lägre utgifter kvarstår till trots.

Och som sagt. Om VW hade varit med i matchen på 90talet kanske din Tiguan hade dragit 0.2l/mil?

Inte ens dagens GTE av passat eller golf går billigt så dom är långt bort än, tyvärr måste jag säga. Gillar golf GTE annars förutom att den är svindyr i inköp och drift.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Presidento skrev:

caromania skrev:

Soulman skrev:

Näe kanske inte. Men det är fortfarande en fulbil med förbränningsmotor, oljor och servicebehov som alla andra bilar. Förutom att Priuåkarna behöver hörselskydd gjorda av fulplast. Det är olja det också.

Men det påverkar inte bensinpriset utan ägarens betydligt lägre utgifter kvarstår till trots.

Och som sagt. Om VW hade varit med i matchen på 90talet kanske din Tiguan hade dragit 0.2l/mil?

Inte ens dagens GTE av passat eller golf går billigt så dom är långt bort än, tyvärr måste jag säga. Gillar golf GTE annars förutom att den är svindyr i inköp och drift.

Jag vet. Men det beror ju på att de ligger efter i den utvecklingen utan satsat på små snurror med turbo för att sänka förbrukningen. Och inte heller då kommer de i närheten av de siffrorna. Nåja. Personligen tankar jag när tanken är tom. Sedan funderar jag inte så mycket mer på det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang