Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Evildan
18 maj 2018 ·

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Evildan skrev:

Du och jag kör ungefär ganska precis lika långt på ett år med våra 1000mil.
En Tiguan förbrukar mer än dubbelt så mycket bränsle och släpper då flerfalt ut mer skräp på dessa mil enbart ur förbrukningsaspekten. Tiguanen har dessutom bredare större däck vilket innebär fler partiklar samt slitage vid förflyttning. Den har även en betydligt större andel petroleumbaserade polymerer. Därutöver har tillverkningen av den 1840kg tunga 4wd bilen släppt ut mer skräp vid tillverkningen än en 1515kg tung 2wd bil. Nu skriker säkert någon "men hybridbatterierna då!!?" Javisst dom släpper ut skräp dom också precis som tillverkningen av generator, startmotor, partikelfilter, fördelningslåda, kopplingslameller, kardanaxel, en extra slutväxel, drivaxlar och annat som finns på Tiguanen men saknas på Priusen.
En Tiguan nöter även ned bromsbeläggen snabbare då en lättare Prius till stor del bromsas genom bromskraftåtervinning.
Den nämnda åtgången polymerer till nämnda hörselkåpor är en droppe i havet jämfört med alla plastshok som ramar in Tiguanens hjulhus och trösklar samt dörrar på det vis som är modernt nuförtiden på en låtsasterrängbil.

Hur orkat du ens argumentera med din regelbundet kallstartande motor som därför släpper ut tusenfalt mer bajs än min varma urearenade diesel?

Det finner jag intressant.  Hur kan hans bil släppa ut mer om han kan köra enorma mängder mil innan han ens behöver fylla på?  Trots en kall motor.   Partikelmaskinen förpestar ju från man trycker på start.  Min gör likadant.

Han saknar adekvata kunskaper kring bilens uppbyggnad för att kunna förstå funktionen.
https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/0effdd/path/mnt/newftp/170/bil/lgnr/166894(3).jpg/toyota_prius_2010_avgaskylare.jpg

caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Jag tankade igår. Faktiskt ingen aning om vad det kostade. Däremot så ser jag på min kreditkortsräkning från Volvo att jag tankat för 2513kr den senaste månaden.

Jag vill minnas att mina tidiga räkningar låg på 800 för 25-30år sedan Det var då ungefär 10% av min skattade inkomst. Det är typ samma nu. Kass lön o hög kommunalskatt är lösningen på alla problem. Pengarna tar slut hur man än gör. big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
19 maj 2018 ·

caromania skrev:
Jag tankade igår. Faktiskt ingen aning om vad det kostade. Däremot så ser jag på min kreditkortsräkning från Volvo att jag tankat för 2513kr den senaste månaden.

Jag vill minnas att mina tidiga räkningar låg på 800 för 25-30år sedan Det var då ungefär 10% av min skattade inkomst. Det är typ samma nu. Kass lön o hög kommunalskatt är lösningen på alla problem. Pengarna tar slut hur man än gör. big_smile

Jag ligger på ca 6-8% i bränsle i förhållande till min fasta lön.  Försöker minimera det så gott det går.  Få se om jag skall samåka med en ny typ så jag kan halvera det wink

Evildan
19 maj 2018 ·

caromania skrev:
Jag tankade igår. Faktiskt ingen aning om vad det kostade. Däremot så ser jag på min kreditkortsräkning från Volvo att jag tankat för 2513kr den senaste månaden.

Jag vill minnas att mina tidiga räkningar låg på 800 för 25-30år sedan Det var då ungefär 10% av min skattade inkomst. Det är typ samma nu. Kass lön o hög kommunalskatt är lösningen på alla problem. Pengarna tar slut hur man än gör. big_smile

Jag tankade senast i mars och fick i 36liter, det har åtgått knappt 7liter då jag kört 82mil.
Jag hittade som du kanske såg i tråden en lista över indexpriserna på bensin sträckt över en tid och jämfört med de snittlöner som var vid samma tidpungt är bränslet billigare idag än exempelvis 1978.
Ps, grina inte över lönen, du får ändock en regelbunden sådan. hmm

caromania Forummoderator
19 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Jag tankade igår. Faktiskt ingen aning om vad det kostade. Däremot så ser jag på min kreditkortsräkning från Volvo att jag tankat för 2513kr den senaste månaden.

Jag vill minnas att mina tidiga räkningar låg på 800 för 25-30år sedan Det var då ungefär 10% av min skattade inkomst. Det är typ samma nu. Kass lön o hög kommunalskatt är lösningen på alla problem. Pengarna tar slut hur man än gör. big_smile

Jag tankade senast i mars och fick i 36liter, det har åtgått knappt 7liter då jag kört 82mil.
Jag hittade som du kanske såg i tråden en lista över indexpriserna på bensin sträckt över en tid och jämfört med de snittlöner som var vid samma tidpungt är bränslet billigare idag än exempelvis 1978.
Ps, grina inte över lönen, du får ändock en regelbunden sådan. hmm

En bekant som kör Outlander plug in fick en tjutande varning på väg till jobbet, bilens förbränningsmotor drog igång och eftersom han blev orolig över att hybrideriet gett bryderier så begav han sig till Mitsubishi där teknikerna förklarade att bilen känner av när bensinen börjar bli gammal. Då kom han på att han inte tankat på närmare ett år. Nu skiljer sig hans körstil och resor markant och därigenom även förutsättningarna men man blir ju lite avundsjuk över hur vissa kan ha det.

@muttley, ja det är väl egentligen närmare 8% när jag räknar men jag har mig själv att skylla. För det första drar de tre bilar jag vardagligen kör mellan 0.85-1.1 l/mil och sedan tillhör jag de där hemska som gärna tar bilen en vända längs någon fin asfalterad krokig Uppländsk landsväg som avkoppling.

Prisdebatten är skev. Soppan kostar lika mycket nu som förr, give or take... Folk är fan dumma i huvudet som bara tittar på siffrorna utan att begripa värdet av dem. Sedan kan man dryfta om skatter generellt i oändlighet. Jag tycker det är vettigt med höga skatter på tobak, alkohol, drivmedel och annat som egentligen inte är så jäkla bra. Ja, skatterna drabbar mig också och jag är varken rik eller röd. Jag skulle inte ha något emot en skatt på socker också. Oavsett vilka partier som skulle besluta i dylik fråga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Knugcab
19 maj 2018 · 5 111 Inlägg

Kan inte påstå att jag bryr mig .....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
19 maj 2018 ·

Knugcab skrev:
Kan inte påstå att jag bryr mig .....

Näe, du kör ju diesel. big_smile

Knugcab
19 maj 2018 · 5 111 Inlägg

Det spelar ju ingen större roll, även den är fortfarande för billig med tanke på att jag inte bytt den trasiga bakslangen på cykeln på två veckor......har man råd att vara så lat när fordonet i fråga dricker som en parkbänksalkis så kan inte bränslet vara så dyrt....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
19 maj 2018 ·

Knugcab skrev:
Det spelar ju ingen större roll, även den är fortfarande för billig med tanke på att jag inte bytt den trasiga bakslangen på cykeln på två veckor......har man råd att vara så lat när fordonet i fråga dricker som en parkbänksalkis så kan inte bränslet vara så dyrt....

Jag instämmer till fullo ty annars hade inte bilparken varit full med tunga törstiga personbilar och dessa pseudoterrängbilar typ höjda kombibiar försedda med plastpaneler och skärmbreddare.

Knugcab
19 maj 2018 · 5 111 Inlägg

https://s9.postimg.cc/6pob0erlr/8607db6de1e5d22ff71e2b236fd6bb52bd598dbc_1_666x500.jpg

.....har absolut iiiiiingen aning om vad du pratar om...... hmm
(Båda typerna på samma bild, touché liksom...)

Senast redigerat av Knugcab (19 maj 2018)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Muttley
19 maj 2018 ·

caromania skrev:
@muttley, ja det är väl egentligen närmare 8% när jag räknar men jag har mig själv att skylla. För det första drar de tre bilar jag vardagligen kör mellan 0.85-1.1 l/mil och sedan tillhör jag de där hemska som gärna tar bilen en vända längs någon fin asfalterad krokig Uppländsk landsväg som avkoppling.

Prisdebatten är skev. Soppan kostar lika mycket nu som förr, give or take... Folk är fan dumma i huvudet som bara tittar på siffrorna utan att begripa värdet av dem. Sedan kan man dryfta om skatter generellt i oändlighet. Jag tycker det är vettigt med höga skatter på tobak, alkohol, drivmedel och annat som egentligen inte är så jäkla bra. Ja, skatterna drabbar mig också och jag är varken rik eller röd. Jag skulle inte ha något emot en skatt på socker också. Oavsett vilka partier som skulle besluta i dylik fråga.

Ja för att vara helt korrekt så måste man jämföra med lönen man hade förr. Det går ju verkligen inte att jämföra annars.
Alkoholskatten är redan så enorm att det lönar sig att köra ner till tyskland för att köpa en flaska finvodka för att spara in på soppan för mig.  (alltså vodka som kostar från 1200 litern och upp i Sverige)

Däremot sockerskatten skulle ju vara ett par 100% för tillsatt socker är absolut inget någon levande varelse behöver.

sv3nss0n
27 maj 2018 · 264 Inlägg

trots penningvärdets förändring så har priset ökat, även sett till inkomst på 70talet gentemot dagens siffror. så det kostar inte lika mkt som förr, det ÄR dyrare smile men ja vem ska klaga, har nog aldrig ägt en miljövänlig bil eller bilar som dragit under en liter milen vid mig bakom spakarna förutom en polo sdi och en corsa... så ska inte sitta o klaga igentligen men klart man vill ha ner priset på 13kr litern åtminstonde.

BMW 335D "E92 lCI" (2011)
BMW 320D "Sportline" (2013)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
Mew
28 maj 2018 · 2 156 Inlägg

Var norrut i helgen. Överallt kostar bensinen mellan 15:70-16:20, men här i Helsingborg har det legat nere på 14:50-14-70 i över en vecka nu. Vafalls?

it_mutt Avstängd
28 maj 2018 · 10 388 Inlägg

Mew skrev:
Var norrut i helgen. Överallt kostar bensinen mellan 15:70-16:20, men här i Helsingborg har det legat nere på 14:50-14-70 i över en vecka nu. Vafalls?

Rätt vanligt scenario när man kör längst E4:an ex.vis, beroende på håll, så kan man se höjningen/sänkningen per mil man lägger bakom sig.

Med undantag kanske för Värnamo om man orkar svänga av E4:an wink

Tyckte mig dock läsa något i någon feed om att riktpriset skulle sänkas med 20 öre nu iaf.

Senast redigerat av it_mutt (28 maj 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
chrizz Administratör
28 maj 2018 · 11 783 Inlägg

"På min tid" flippade man när priset gick över 8kr wink Gubben har talat... men ja, skatterna är riktigt höga nu. Råoljan är väl dessutom billigare än på länge, och ändå går priserna bara upp för oss... hmm

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
candyweiss
28 maj 2018 · 875 Inlägg

Mew skrev:
Var norrut i helgen. Överallt kostar bensinen mellan 15:70-16:20, men här i Helsingborg har det legat nere på 14:50-14-70 i över en vecka nu. Vafalls?

Verkar bara vara St1 i Helsingborg som håller det priset i hela Skåne  https://bensinpriser.nu/stationer/95/skane-lan/alla

Senast redigerat av candyweiss (28 maj 2018)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
28 maj 2018 · 7 233 Inlägg

chrizz skrev:
"På min tid" flippade man när priset gick över 8kr wink Gubben har talat... men ja, skatterna är riktigt höga nu. Råoljan är väl dessutom billigare än på länge, och ändå går priserna bara upp för oss... hmm

Känns inte som så värst länge sedan vi på ANA i Nyköping hade en anställningsförmån att få tanka i automaten då man fick 12,5 liter för en "tia".

I går passade jag på att tanka för 16:16 per liter. I dag 15:96.
Skatten eller bensinpriset som är orsaken?

it_mutt Avstängd
28 maj 2018 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

chrizz skrev:
"På min tid" flippade man när priset gick över 8kr wink Gubben har talat... men ja, skatterna är riktigt höga nu. Råoljan är väl dessutom billigare än på länge, och ändå går priserna bara upp för oss... hmm

Känns inte som så värst länge sedan vi på ANA i Nyköping hade en anställningsförmån att få tanka i automaten då man fick 12,5 liter för en "tia".

I går passade jag på att tanka för 16:16 per liter. I dag 15:96.
Skatten eller bensinpriset som är orsaken?

Nej mitten/slutet på 60-talet är inte så längesen wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
28 maj 2018 · 2 250 Inlägg

Länge sedan jag kostade på och tankade på OK.
De är klart en av de dyraste i Värmland.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 maj 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang