2195
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

551 Inlägg
18 februari 2012
Ksj skrev:
p12 skrev:
juhaaan skrev:

Jo för det är ju bara att flytta till ett annat land...

Välj då ett eller fler av följande alternativ:

*Flytta, oavsett hur jobbigt det är
*Börja tjäna mer pengar
*sluta klaga

Du glömde punkten "bli politiker och kämpa för att göra skillnad".

Jag börjar tröttna på folk med attityden "det är lättare att lägga sig på rygg och säga att det inte går än att försöka göra något".

Marknaden sätter priset, inte politikerna...

Haters gonna hate.

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 februari 2012
p12 skrev:
Andromeda skrev:
CHEEVA skrev:

om nu efterfrågan styr marknaden... hur kan då länder som tex venezuela hålla ett pris på ca 20 öre litern ?? eller kanarieöarna ha ett pris på ca 9 kr litern ?? Marknaden är int SÅ mycket mindre där än vad den är här

Skit i honom, du kommer inte att komma någonstans med logik.

Hahah ni två har ju ingen logik. Tror ni ekonomin är samma på alla platser i världen?

Nu får du faktiskt redogöra för hur du tänker. Venezuela är ett jäkligt dåligt exempel, men Kanarieöarna har inte på långa vägar samma energiskatter på drivmedel som Sverige har. Råvarupriset ligger runt 6,70 litern eller något åt det hållet. Det är vad bensinen skulle kostat utan skatter, möjligen lite mer med tanke på att efterfrågan hade ökat. Men faktum är att antalet sålda liter bensin i Sverige inte minskat sedan bensinen kostade 10 kr litern. Efterfrågan var alltså ungefär samma när den kostade 10 kr litern.

Det är inte marknaden som ger ett så högt bensinpris i Sverige, det är skatterna. Du får gärna motbevisa mig.

551 Inlägg
18 februari 2012
Andromeda skrev:
p12 skrev:
Andromeda skrev:

Skit i honom, du kommer inte att komma någonstans med logik.

Hahah ni två har ju ingen logik. Tror ni ekonomin är samma på alla platser i världen?

Nu får du faktiskt redogöra för hur du tänker. Venezuela är ett jäkligt dåligt exempel, men Kanarieöarna har inte på långa vägar samma energiskatter på drivmedel som Sverige har. Råvarupriset ligger runt 6,70 litern eller något åt det hållet. Det är vad bensinen skulle kostat utan skatter, möjligen lite mer med tanke på att efterfrågan hade ökat. Men faktum är att antalet sålda liter bensin i Sverige inte minskat sedan bensinen kostade 10 kr litern. Efterfrågan var alltså ungefär samma när den kostade 10 kr litern.

Det är inte marknaden som ger ett så högt bensinpris i Sverige, det är skatterna. Du får gärna motbevisa mig.

Det ÖKANDE priset på bensin beror på att vi är villiga att betala den summan pengar som bensinen kostar. Det är ingen politiker som sitter o bestämmer priset på bensinen med en liten knapp i Rosenbad. Är vi villiga att betala bensinen så ökar priserna. Skulle skatten sänkas nu, eller tas bort helt skulle inte bensinen kosta 6,70. Den skulle troligtvis fortfarande vara dyr, då vi är villiga att betala 15 kr per liter, det vet bensinbolagen. Så, det är lika mycket DITT fel att bensinen är dyr som det är politikernas, du köper ju bensinbolagens vara.

Tycker för övrigt att skatt är bra, håller packet borta från trafiken och landets ekonomi stark.

Haters gonna hate.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
18 februari 2012
p12 skrev:
Ksj skrev:
p12 skrev:

*Börja tjäna mer pengar
*sluta klaga

Jag börjar tröttna på folk med attityden "det är lättare att lägga sig på rygg och säga att det inte går än att försöka göra något".

Hur tänker du? Kräver marknaden över 50% i skatt på drivmedel eller är det politikerna som gör det?

Vad är det som ursäktar detta höga skatteutag som drivmedel och indirekt alla som äger ett fordon straffas med?

Politikerna ser vad som händer med ekonomin och världen och endå väljer man att höjja skatten när dom ökande priserna endå ger högre skatteintäkter. För mig visar det på likgiltighet, går det så går det och om inte så har jag ju mer än jag behöver.

Förtroendet för politiken är nog rekordlåg hos geneman men ingen orkar bry sig då vi jobbar bort halva dygnen.

2slow

3 235 Inlägg
18 februari 2012
p12 skrev:
Ksj skrev:
p12 skrev:

*Börja tjäna mer pengar
*sluta klaga

Ursäkta mig, men hälften av det vi betalar för bensin och diesel går till staten, mellan 0.5-1 kr till bensinstationen.
Grov beräknat: 7 kr till staten, och ca 1 krona till macken= 8 kronor.
Politikerna kan införa flexibla skatter på bränsle för att hålla priserna på samma nivå, men dem har varken stake eller vilja. Genom att inte agera påverkar de priserna negativt...

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 februari 2012
p12 skrev:
Andromeda skrev:
p12 skrev:

Det ÖKANDE priset på bensin beror på att vi är villiga att betala den summan pengar som bensinen kostar. Det är ingen politiker som sitter o bestämmer priset på bensinen med en liten knapp i Rosenbad. Är vi villiga att betala bensinen så ökar priserna. Skulle skatten sänkas nu, eller tas bort helt skulle inte bensinen kosta 6,70. Den skulle troligtvis fortfarande vara dyr, då vi är villiga att betala 15 kr per liter, det vet bensinbolagen. Så, det är lika mycket DITT fel att bensinen är dyr som det är politikernas, du köper ju bensinbolagens vara.

Tycker för övrigt att skatt är bra, håller packet borta från trafiken och landets ekonomi stark.

Jag har redan påpekat att vi alla är att skylla för bränslepriserna. Men vi har inte mycket val när det är val vart fjärde år och alla riksdagspartier är överens om att ökade drivmedelsskatter är bra. Vi har inget annat val än att acceptera eller helt sluta åka bil. Och för de flesta av oss som lever och verkar i verkligheten är det ingen realitet att ställa bilen. Med andra ord styr skatten drivmedelspriserna, indirekt genom folket som saknar alternativ. Alternativ både att välja ett parti av annan åsikt ifråga om energiskatter och möjlighet att demonstrera genom att ställa bilen.

Det fetstilta visar att du är lika oseriös som jag kommer ihåg. Tack och hej.
Senast redigerat av Andromeda (18 februari 2012)

551 Inlägg
18 februari 2012
engolf skrev:
p12 skrev:
Ksj skrev:

Ursäkta mig, men hälften av det vi betalar för bensin och diesel går till staten, mellan 0.5-1 kr till bensinstationen.
Politikerna kan införa flexibla skatter på bränsle för att hålla priserna på samma nivå, men dem har varken stake eller vilja. Genom att inte agera påverkar de priserna negativt...

Att det är en skatt på bensin fattar väll jag med, men det är inte politekerna som ändrar priserna på bensinen, det gör vi konsumenter och ekonomin i Sverige och i Världen.

Haters gonna hate.

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 februari 2012
p12 skrev:
engolf skrev:
p12 skrev:

Att det är en skatt på bensin fattar väll jag med, men det är inte politekerna som ändrar priserna på bensinen, det gör vi konsumenter och ekonomin i Sverige och i Världen.

Det är riksdagen som beslutar om höjda drivmedelsskatter och ingen annan. Konsumenten har sedan inget annat val än att betala.

Jag ser hellre att "packet" har mer pengar över att konsumera när bensinnotan är betald för att stimulera våra företag istället för att lägga dem i statskassan. Att på så sätt stödja svenska företag kommer att ge mångfalt tillbaka i statskassan genom ökad sysselsättning och beskattning av lön, tjänster och moms i flera led. Så enkelt, men det begriper du inte.

3 235 Inlägg
18 februari 2012
p12 skrev:
engolf skrev:
p12 skrev:

Det är exakt vad en poltiker hade sagt:) "Det är inte vi som bestämmer priserna, vi bara sitter stilla med armarna i kors och ser på att marknadspriset stiger, samtidigt som staten tjänar mer och mer pengar på det".

551 Inlägg
18 februari 2012
engolf skrev:
p12 skrev:
engolf skrev:

Det är exakt vad en poltiker hade sagt:) "Det är inte vi som bestämmer priserna, vi bara sitter stilla med armarna i kors och ser på att marknadspriset stiger, samtidigt som staten tjänar mer och mer pengar på det".

haha men va? så du tror på riktigt att staten till minsta decimal sitter o kontrollerar och styr priset? Nej.. det är det bolagen som säljer bensinen som gör. De i sin tur sätter priset efter vad allmänheten är villig att betala, oavsett om de har ett val eller inte. Giriga är vad de är, både staten och bolagen, men vad ska man göra? Skjuta Reinfeldt?

Haters gonna hate.

551 Inlägg
18 februari 2012
Andromeda skrev:
p12 skrev:
engolf skrev:

Det är riksdagen som beslutar om höjda drivmedelsskatter och ingen annan. Konsumenten har sedan inget annat val än att betala.

Jag ser hellre att "packet" har mer pengar över att konsumera när bensinnotan är betald för att stimulera våra företag istället för att lägga dem i statskassan. Att på så sätt stödja svenska företag kommer att ge mångfalt tillbaka i statskassan genom ökad sysselsättning och beskattning av lön, tjänster och moms i flera led. Så enkelt, men det begriper du inte.

Men vad.... det är ju inte som att man behöver lämna hus och hem för att betala bensinen? Såå dyrt är det inte.

Haters gonna hate.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
18 februari 2012
p12 skrev:
Andromeda skrev:
p12 skrev:

vilket pack är det vi håller borta från trafiken ?!?!?

Och som sagt så är det för många inget alternativ att ställa bilen... vi är beroende utav bilen, så vad tycker du vi ska göra ? Vi är totalt maktlösa ! Får börja snatta sockorbetor och bränna sprit på de som man sedan kan köra på ... då kanske man får ner priset lite.

Men vad tror du hade hänt på kanarieöarna om priset gått upp till 15kr litern ? Tror du på fullaste alvar att folk hade ställt bilen ? Nej de hade tankat ändå, för att man MÅSTE tanka.

551 Inlägg
18 februari 2012
CHEEVA skrev:
p12 skrev:
Andromeda skrev:

Och som sagt så är det för många inget alternativ att ställa bilen... vi är beroende utav bilen, så vad tycker du vi ska göra ? Vi är totalt maktlösa ! Får börja snatta sockorbetor och bränna sprit på de som man sedan kan köra på ... då kanske man får ner priset lite.

Men vad tror du hade hänt på kanarieöarna om priset gått upp till 15kr litern ? Tror du på fullaste alvar att folk hade ställt bilen ? Nej de hade tankat ändå, för att man MÅSTE tanka.

Nej det tror jag inte på fullaste allvar*. Men skulle det bli ännu högre, säg 300 litern skulle det inte löna sig att ta bilen. Men det här börjar gå till överdrift nu. Tycket att det är så roligt att så fort man ger en halvgiftig kommentar på G.org så får man hela forumet på sig... dagisfröknar.

Haters gonna hate.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
18 februari 2012
Andromeda skrev:
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:

Vad händer med efterfrågan på biogas om mindre naturgas och raffinerad gas kommer ut på marknaden? Den ökar naturligtvis, varpå priset stiger.

jo men var och var annan bondlurk runt om i landet har ju en egen anläggning... tycker det borde finnas ett stort överflöd på bio gas, visst de flesta har ju ej reningsverk men man tycker ju att staten skulle kunna gå in och hjälpa till så vi kan köra på ett miljövänligt bränsle ! Ge de bidrag att bygga sina reningsverk så vi kan komprimera och transportera gasen. Är ju Win/win ... bönderna tjänar mer pengar och bilarna blir miljövänligare

Staten hjälper redan till genom att inte ta ut miljöskatter på etanol och biogas. Den är än så länge inte billigare än vad den är att framställa dessvärre. Och varför skulle det finnas ett stort överflöd av biogas? Så många rötanläggningar finns det inte ännu. En genomsnittlig bondgård kommer att ha en alldeles för låg mängd producerad biogas för att det ska bära sig med den enorma investeringen en rötanläggning är. Man skaulle behöva ha centralt placerade anläggningar här och var som hämtar upp gdsel. Och då måste bonden istället gödlsa med konstgödsel. Och om staten finansierar dessa anläggningar kommer ju tillgången på biogas att öka, och om då inte efterfrågan ökar kommer den att bli så billig att den blir olönsam att sälja.

Kanske inte finns så många runt om i landet, men här nere i skåne har var och varannan bonde en anläggning på gården, har själv monterat ett gäng för en månad sen... det största problemet för de är som sagt att gasen måste renas för att kunna transporteras och för att kunna användas som fordonsgas. En renings anläggning går i dagsläget på lika mycket som rötanläggning tyvär. Att det ej betalar sig stämmer inte, har varit på några stycken föreläsningar om just detta , och en anläggning brukar vara betald inom 3-5 år, och då har de räknat på att gasen endast används till att värma upp.

Du har nog rätt i att det inte finns så mycket anläggningar i övriga sverige, dessa företag som producerar de här nere i skåne brukar klaga över detta hehe, de säger att " 08orna är för fega för att lite på de tosiga skåningarna". Vet ej själv hur det ser ut i övriga landet men detta är vad jag har fått höra.

Jag tror stenhårt på biogas som bränsle till bilarna smile

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
18 februari 2012
p12 skrev:
CHEEVA skrev:
p12 skrev:

Nej det tror jag inte på fullaste allvar*. Men skulle det bli ännu högre, säg 300 litern skulle det inte löna sig att ta bilen. Men det här börjar gå till överdrift nu. Tycket att det är så roligt att så fort man ger en halvgiftig kommentar på G.org så får man hela forumet på sig... dagisfröknar.

Det har du rätt i ... den dagen bränslet kostar 300kr/l så kommer nog sverige att stanna. När elbilarna tar över ska de väl tillslut ha någon speciell "fordons el" eller något i den stilen tyvär. Vi kommer aldrig ifrån det här i sverige enda rätta är som sagt att flytta. Får väl se sen om man får möjlighet att emigrera till holmarna

Edit: berätta gärna vilket pack vi håller borta från trafiken genom skyhöga skatter
Senast redigerat av CHEEVA (18 februari 2012)

677 Inlägg
18 februari 2012
För det första så höjdes skatten på drivmedel 1 januari 2012. ytligare 30 öre på diesel tillkommer 2013.

P12, du har både rätt o fel i det du argumenterar om. Marknaden sätter priset och pga oroligheter runt om i världen samt att EU har hotat att bojkotta Iran kommer troligen leda till ett Drivmedels pris på 20-25 kr i sommar om det slår igenom. Bensinbolagen har en marginal, en som de inte rör i onödan då drivmedelspriset är känsligt. Det är krig,politiska utspel, geopolitiska, naturkatastrofer osv som leder till ökning samt skattehöjning. I skrivande stund står Sveriges Bilmänniskor för cirka 12% av stadskassan.

Vi i Sverige betalar högst skatt i världen på drivmedel och nu med skrivande stund med ett bensinpris på 15.08 betalar vi 8,65 kr i skatt.  Det otäcka i det hela är hur samhället påverkas av högre drivmedelspriser, vi kan sitta på forum och gnälla över att det blir dyrare att åka bil men faktum är att ALLT blir dyrare.  Detta leder till minskat konsumtion vilket i sin tur leder till mindre jobb och ökande kostnader för samhället, våra politiker måste då hjälpa marknaden och då skapas t.ex momssänkning för att få företag att anställa igen.

Men vi får vara glada att SVaMP inte kom till makten då hade vi sett mer betydande skatthöjningar. Jag tycker personligen att Staten borde köra lägre moms vid köp av miljöbil eller liknande för att stimulera "miljöbilar".
Men som sagt vi är alla födda i ett land där staten tvingar oss att sluta göra det vi tycker är kul, nej tacka fan att man pluggar vidare så man har andra möjligheter än att stanna här.

551 Inlägg
18 februari 2012
Bergkuist skrev:
För det första så höjdes skatten på drivmedel 1 januari 2012. ytligare 30 öre på diesel tillkommer 2013.

P12, du har både rätt o fel i det du argumenterar om. Marknaden sätter priset och pga oroligheter runt om i världen samt att EU har hotat att bojkotta Iran kommer troligen leda till ett Drivmedels pris på 20-25 kr i sommar om det slår igenom. Bensinbolagen har en marginal, en som de inte rör i onödan då drivmedelspriset är känsligt. Det är krig,politiska utspel, geopolitiska, naturkatastrofer osv som leder till ökning samt skattehöjning. I skrivande stund står Sveriges Bilmänniskor för cirka 12% av stadskassan.

Vi i Sverige betalar högst skatt i världen på drivmedel och nu med skrivande stund med ett bensinpris på 15.08 betalar vi 8,65 kr i skatt.  Det otäcka i det hela är hur samhället påverkas av högre drivmedelspriser, vi kan sitta på forum och gnälla över att det blir dyrare att åka bil men faktum är att ALLT blir dyrare.  Detta leder till minskat konsumtion vilket i sin tur leder till mindre jobb och ökande kostnader för samhället, våra politiker måste då hjälpa marknaden och då skapas t.ex momssänkning för att få företag att anställa igen.

Men vi får vara glada att SVaMP inte kom till makten då hade vi sett mer betydande skatthöjningar. Jag tycker personligen att Staten borde köra lägre moms vid köp av miljöbil eller liknande för att stimulera "miljöbilar".
Men som sagt vi är alla födda i ett land där staten tvingar oss att sluta göra det vi tycker är kul, nej tacka fan att man pluggar vidare så man har andra möjligheter än att stanna här.

Bra inlägg faktiskt, håller med smile

Haters gonna hate.

551 Inlägg
18 februari 2012
CHEEVA skrev:
Edit: berätta gärna vilket pack vi håller borta från trafiken genom skyhöga skatter

Sociala psykfall, inkompetenta invandrare (notera att jag inte menar något rasistiskt) svagbegåvade och drogmisbrukare wink

Haters gonna hate.

Smålänning
7 887 Inlägg
18 februari 2012
De va ett evigt gnällande.

Förut så har alltid mjölk och bensin följt varann i pris, när mjölken kostade 5 kronor gjorde bensinen det också.

Då va bensinen billig.

Nu kostar en mjölk 7,70. Bensinen 15,08.
Detta är delvis för att priset på råvaran gått upp, en liter bensin utan skatt ligger på ca 6,70, på den sista kronan till mjölken skulle det inte bli mycket skatteintäkter.

Nu tycker ju jag att dom tar i väl bra med skatten också, men om ingen gör nått så får vi gilla läget. Jag tänker inte göra nått.

Jag litar på forskningen och hoppas det inte blir uppköpt och nerlagt av något oljebolag, nästa gång någon gör något banbrytande.

Vi vet ju idag allt vad bensin innehåller, varför inte bara helt enkelt fixa till alla grejer på kemisk väg? Då kanske man kan blanda till något som är inte skitar ner så mycket också, och som luktar likadant, fast utan huvudvärken.

Det är oljebolagen som är dom största nötterna, dom bromsar all utveckling, för tar någon fram ett miljövänligt bränsle som funkar lika bra som bensin i alla väder, och någon organiskt baserad motorolja och diesel, tänk vad oljebolagen skulle tappa omsättning då, därför köper dom upp allt som kan bli alternativ.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 februari 2012
p12 skrev:
Andromeda skrev:
p12 skrev:

Men vad.... det är ju inte som att man behöver lämna hus och hem för att betala bensinen? Såå dyrt är det inte.

Har du någon koll på hur folk har det i verkligheten? För många med barn och hus måste man spara in på något annat för att fortsätta ta sig till jobbet. Det som blir lidande är just varor och tjänster man kan klara sig utan men som hade genererat skatteinkomster i många led. För varje krona ensamstående Britta 38 år kan spendera på varor och tjänster får staten tillbaka mer än två kronor via moms, arbetsgivaravgifter, vinstskatt, moms i andra led osv osv. Lägger Britta kronan på bränsleskatter får statskassan just en krona. Vad tjänar vi som land på, att statskassan får en eller två kronor?
Du och jag kanske klarar oss, men många får faktiskt skära ned annan konsumtion för att få ekonomin att gå ihop och fortfarande klara att ta sig till jobbet.

Du verkar ha sorgligt liten förståelse för hur andra har det. Den perfekta politikern.
Senast redigerat av Andromeda (19 februari 2012)

Sök