2698
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

456 Inlägg
9 mars 2012
Andromeda skrev:
Oves_Bror skrev:
Andromeda skrev:
Folk som har intresse och pengar till att okynnesköra varv på varv runt korvmojjen är ofta folk som har en inkomst men inte så stora utgifter. En familj där bara en arbetar med ett par-tre ungar har i regel inte råd att okynnesköra. Och så ser många familjer ut idag. Det finns väldig många i Sverige som inte har råd att okynnesköra. Man ställer oerhört många utan möjlighet att ta sig till sitt arbete om man ska höja priset så mycket att den sista barnlöse 20-årige Volvoraggaren med jobb på den lokala industrin inte har råd att sladda runt kvarteret längre.

Hur kan du inte förstå det?

Om en familj med bara en som arbetar och en hoper ungar inte har råd att åka till jobbet så finns det ju fortfarande alternativ: Antingen så flyttar man närmare till sitt arbete(att bo i avskildhet är ett medvetet val som man ska ha råd att betala för) eller så byter man till ett arbete som ligger närmare hemmet, eller så slutar man att jobba och lever på bidrag.....

Men din ignoranta unge, ett arbete skakar man inte fram ur rockfickan i de här tiderna. Och det är inte heller alltid ett alternativ för många att flytta så länge man inte kan sälja huset för vad det är belånat för. Alternativet att sluta jobba och leva på bidrag, låter det som ett bra alternativ för samhället tycker du?

Din avatar beskriver dig väl.

Är bensinen för dyr får man väl lösa det problemet?
Är väl ingen större överaskning (för dom flesta iaf) att oljan inte kommer räcka för evigt......??

Tack förresten för att du kallar mig för unge big_smile

growing old is mandatory growing up is optional

420 Inlägg
10 mars 2012
Ljepone skrev:
Någon som undrar/ slagit´s utav tanken att regeringen kanske"medvetet" höjer bensinpriset (skatt/moms etc) för att få folk & åka kommunalt/kollektivt?... Dvs juh mer som åker kommunalt och nyttjar kollektivatjänster som buss, t-bana, p-tåg & SJ -tåg (+ ökat antal resenärer), juh mera pengar driver SJ/SL/MTR in & på så sätt behåller man "monopolet"  ? roll

Klart dom vill att vi ska åka kollektivt. Främst Göteborg så storsatsar man på det nu när vägtullarna kommer upp. Nya bussfiler i stan m.m.

Men det jag undrar är hur fan dom har tänkt egentligen? Jag som börjar jobbet 05:30 kommer inte fram i tid om jag åker buss. Och jag bor ändå rätt centralt, tar mig 15 minuter med buss in till stan.

Forummoderator
26 479 Inlägg
10 mars 2012
Jimmylainen skrev:
Ljepone skrev:
Någon som undrar/ slagit´s utav tanken att regeringen kanske"medvetet" höjer bensinpriset (skatt/moms etc) för att få folk & åka kommunalt/kollektivt?... Dvs juh mer som åker kommunalt och nyttjar kollektivatjänster som buss, t-bana, p-tåg & SJ -tåg (+ ökat antal resenärer), juh mera pengar driver SJ/SL/MTR in & på så sätt behåller man "monopolet"  ? roll

Klart dom vill att vi ska åka kollektivt. Främst Göteborg så storsatsar man på det nu när vägtullarna kommer upp. Nya bussfiler i stan m.m.

Men det jag undrar är hur fan dom har tänkt egentligen? Jag som börjar jobbet 05:30 kommer inte fram i tid om jag åker buss. Och jag bor ändå rätt centralt, tar mig 15 minuter med buss in till stan.

Under de tider jag jobbar så går det inga bussar alls, över huvudtaget..så hur ska man kunna ta kollektivtrafik då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

420 Inlägg
10 mars 2012
Mack skrev:
Jimmylainen skrev:
Ljepone skrev:

Under de tider jag jobbar så går det inga bussar alls, över huvudtaget..så hur ska man kunna ta kollektivtrafik då?

Man blir illamående över deras tankesett. Klart politikerna åker bil istället för buss/spårvagn. Under alla år jag bott i Gbg har jag aldrig sett en politiker åka kollektivt.

Forummoderator
26 479 Inlägg
10 mars 2012
Jimmylainen skrev:
Mack skrev:
Jimmylainen skrev:

Man blir illamående över deras tankesett. Klart politikerna åker bil istället för buss/spårvagn. Under alla år jag bott i Gbg har jag aldrig sett en politiker åka kollektivt.

Dom flyger till och med hellre än tar kollektivtrafiken, för vissa av dom är rädda för att "bli påhoppade".

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
10 mars 2012
Bergkuist skrev:
Ljepone skrev:
CHEEVA skrev:
nej nu får de vara nog .... ska vi starta mass självmord ?

Eller så "straffar" man den sittande regeringen & väljer och lägga sin röst på det "andra alternativet" vid kommande val. tongue

Ett alternativ är att höja trängeselskatterna istället för skatten/momsen på bensinen dag in/ut ... Eller så slopar man fordonskatten totalt!

En liten notis bara, drivmedelskatten hade varit mycket högre med "andra alternativet" bara så du vet ! smile

Vi borde protestera, låt folk höra oss!! Om folk lyckas samla folk mot ACTA, Kony osv så borde vi kunna starta en FB event och folk samlas o protesterar!!

vilket är det andra alternativet enligt dig ? enligt mig är inte s mp v ett alternativ ...

jag röstade sd, de vill sänka bensinskatten

59 Inlägg
10 mars 2012
Det här är typiskt svenskar sitter och pratar om det här på något forum eller gnäller vid matbordet hemma. Varför går vi inte ut mitt i stan alla här på garaget.org och några till och demonstrerar om bensinpriserna hur annars kan man nå fram till VEM det än är som sitter och bestämmer att priserna ska vara groteskt höga!?

Pim_Pim
10 mars 2012
Grankotten skrev:
Det här är typiskt svenskar sitter och pratar om det här på något forum eller gnäller vid matbordet hemma. Varför går vi inte ut mitt i stan alla här på garaget.org och några till och demonstrerar om bensinpriserna hur annars kan man nå fram till VEM det än är som sitter och bestämmer att priserna ska vara groteskt höga!?

Folket är lata. roll

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
10 mars 2012
Grankotten skrev:

bra fråga ... om man ska lyckas behövs det några som organiserar detta

landet behöver delas upp i distrikt där de olika distriken samarbetar...

Tex Ett distrikt här i nordöstra skåne

och ett för göteborg osv

i varje distrikt behövs minst 20 medlemar som deltar aktivt på demonstrationerna

funkar inte att göra som många snackar om här ... omöjligt att leda en grupp människor som är mega stor

En början är väl att hitta någon på detta forumet som är duktig när det kommer till webdesign, som då kan skapa en hemsida som fungerar som en länk mellan de olika distrikten. Sen behövs ju så klart ledare !
Vad jag tror är att många inte vågar gå ut och demonstrera i sverige pga att de är rädda för att stå där själva...

Vi här kan ju börja med detta ? Någon som är sugen på att organisera lite ? Jag hjälper personligen gärna till, men vill inte stå själv med allt

5 198 Inlägg
10 mars 2012
Grankotten skrev:

Minns för några år sen VÄLDIGT många gorgare skulle ut och blockera bensinstationerna så att folk inte kunde tanka så att staten inte fick inte pengarna. Jävligt många skulle då ut ett spec datum en viss tid....vad hände,,, NADA, såg inte  en människa som blockerade....

1 581 Inlägg
10 mars 2012
Det här med att demonstrera på nätet är lönlöst. Bensinskatteupproret.se här 1.8 miljoner underskrifter och det har dem inte lyssnat på. Försökt få kontakt med Kenneth winsborg om att driva vidare frågan och gå igenom lista för fakenamn och samla mer underskrifter samt få dessa 1.8 miljoner att demonstrera. Men inget svar så han verkar ju inte bry sig och som alla vet är vi svenskar de som knyter handen i fickan och snackar om det på jobbet och hemma men gör inget.
Senast redigerat av Fellow (10 mars 2012)

1 656 Inlägg
10 mars 2012
Ville bara uppdatera er om priset lite här. Tankade 98 oktan för 16,03:-/L idag yikes

1 062 Inlägg
10 mars 2012
Soppan kommer inte bli billigare, man skrattar ju bara och höjer eftersom Svensken aldrig sätter ner foten. Och snart kommer nya ursäkten att höja nämligen Semestertider ujujuj.....var beredda på 20kr/l i Sommar, allt enligt skitpartiet Mp som sitter och tvingar på oss sina ideologier.

Grattis Göteborg till era biltullar 2013 förresten......
Senast redigerat av TLO (10 mars 2012)

"You Go, we go!"

1 813 Inlägg
10 mars 2012
Nytt rekordpris för
bensin: 15,43 kr/l
2012 kommer att gå till historien som ett rekordår. Men inte rekord av de positiva slaget för oss konsumenter. För nu slås, sjätte gången i år, ett nytt rekord i bensinpris, en liter 95-oktaningt drivmedel går för 15,43 kronor.

I går höjde de stora bensinbolagen priset för bensin ytterligare en gång. En höjning som innebär att det svenska prisrekordet justeras upp ännu ett steg. På lite drygt två månader har bensinpriset höjts med 1,25 kronor per liter.

Självklart hängde även dieselpriset med i hissen uppåt och en liter kostar nu 15,14 – även det nytt svenskt rekord. Priset på etanol (E85) ligger dock kvar på en oförändrad nivå om 10,38 och senast den fick en höjning var den 2 januari.

Vad består då priset av? Jo, av de 15,43 så är merparten skatt. Bensinskatt, miljöskatt och moms äter upp 8.74 kronor av varje liter. Den som omvandlar siffrorna till andelar ser att 56 procent går till staten – resten, 44 procent, får bensinbolagen. Och det är ungefär motsvarande på dieselsidan. Av 15,14 kronor sticker 7,69 (51 procent) i väg i skatt.

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
10 mars 2012
Någon som har koll på medellön tex 1995 och bensinpriset då, samt medellön idag på bensinpriset nu?
Hur stor är den skillanden? Känns nästan som om det blivit billigare... roll

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

1 062 Inlägg
10 mars 2012
Går det inte att tanka för runt 8kr/l eller så av några företagsamma Balter i några hamnar tro?

"You Go, we go!"

1 813 Inlägg
10 mars 2012
hamn går att tanka i smile säger inte att jag har gjort men för några år sedan kunde man få tag på disel för 5kr litern nakdelen var att dislen var skitig men bygger man ett litet reningsverk gjort av en pump å 4 filter så pumpar man från ett fat till ett annat så har man ren å fin disel smile kostade 5 kr litern å man fick lägga lite små jobb i början men sen hade man iaf fin å billig disel smile

notera att jag inte skriver att det var jag big_smile tongue

Åk före du så väntar jag på dig där..!

162 Inlägg
10 mars 2012
16.07 för V-power... dags att börja cykla snart!

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!

Dumpersförare.
970 Inlägg
10 mars 2012
940hx35 skrev:

eller så ger man fan i att tanka v power

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 mars 2012
opelcoffe skrev:
940hx35 skrev:

eller så ger man fan i att tanka v power

Svårt om man har en bil som bara får gå på bensin med oktan på minst 98...

Min 9-5:a var tex mappad till högre oktan och när jag pressade bilen med JET 95 i tanken rasade motorn...  så ibland måste man faktiskt tanka 98/V-Power.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök