2729
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

961 Inlägg
19 mars 2012
engolf skrev:
mk2_power skrev:
JaggaChafen skrev:

Jodå det fattar väll jag med. Tänkte bara det kunde va gott å veta att det fanns ställen det va värre på smile

det är mig vetterligen inte värre med tanke på de mycket högre lönerna i norge.

Lönerna ÄR högre, men allt kostar typ i snitt 50% mer än i Sverige.

känner en som bodde i norge, han sa att det var mycke svårare att få pengarna att räcka i norge än i sverige.

var själv där på semester nån gång, fyfan vad dyrt det är där yikes

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Smålänning
7 887 Inlägg
19 mars 2012
Norger bensin kostar lika mycket i siffror sett.

1 liter i Sverige 15.64 SEK
1 liter i Norge 15.64 NOK

För er som inte vet är den norska kronan värd ca 1.20 svenska (1.18 just nu) vilket ger ett svenskt pris på 18.39 svenska kronor per liter.

Så lönerna är högre i Norge, men det är bensinpriset och mycket omkostnader också.

Kanske värt att fundera lite innan man skriver ibland...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

fälg fantast
1 086 Inlägg
19 mars 2012
twin_cam skrev:

För er som inte vet är den norska kronan värd ca 1.20 svenska (1.18 just nu) vilket ger ett svenskt pris på 18.39 svenska kronor per liter.

Så lönerna är högre i Norge, men det är bensinpriset och mycket omkostnader också.

smålänningen har koll smile

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

961 Inlägg
19 mars 2012
Lowenhart skrev:
twin_cam skrev:

haha ja, dem är väll duktiga med pengar big_smile

-danskt ordspråk

Smålänning
7 887 Inlägg
19 mars 2012
KBAragger skrev:
Lowenhart skrev:
twin_cam skrev:

Vilka pengar yikes Mina pengar som jag hade har Statoil nu efter jag tankade bilen big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

6 Inlägg
19 mars 2012
Volvo_-_740 skrev:
15,65 har jag hittat iaf:)

Här i nkpg kostade soppan idag ( 95 ) 14.70 kr/l tongue

961 Inlägg
19 mars 2012
twin_cam skrev:
KBAragger skrev:
Lowenhart skrev:

Vilka pengar yikes Mina pengar som jag hade har Statoil nu efter jag tankade bilen big_smile

åh, jag tror nog staten tog dem pengarna för att kunna salta parti medlemmarnas löner, tex sa väll någon från miljö partiet att det kostar oss (något med miljoner kommer inte ihåg hur mycke) att sänka bensin skatten med 10öre... hmm oss, han kan ha menat politikerna big_smile

-danskt ordspråk

149 Inlägg
20 mars 2012
t_16v skrev:
Volvo_-_740 skrev:
15,65 har jag hittat iaf:)

Här i nkpg kostade soppan idag ( 95 ) 14.70 kr/l tongue

Då är de bara å tanka då;) har själv hittat 14.79 men hade inte bensin bilen då tyvärr:(

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
20 mars 2012
Höjde de inte skiten idag till 15.73?? yikesyikes

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

3 235 Inlägg
21 mars 2012
varför så förvånad? Priserna kommer fortsätta stiga i samma takt. Personligen tror jag att 95-bensin kommer kosta lite över 18 kr innan årsskiftet.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
21 mars 2012
M_Broberg skrev:
engolf skrev:
varför så förvånad? Priserna kommer fortsätta stiga i samma takt. Personligen tror jag att 95-bensin kommer kosta lite över 18 kr innan årsskiftet.

exakt den progrnose har jag hört 3 år i rad nu "till sommaren kommer det kosta 20 kroner litern, nästa månad kommer det kosta 20 kronor litern" bla bla bla

klart att j högre priset blir desto större sannolikhet är det, över 16 känns mer som ett löfte än ett hot sad

Men oftast hade ju varit att de höjt, sedan sänkt. Men nu har de bara höjt hela tiden. Så ej förvånad som engolf skriver att det blir 18kr som julklapp!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Tekniker
221 Inlägg
21 mars 2012
min plan med sugtrimm med en oktan på minst 98 lär ju inte bli försvarbar. jag fick jobb i gbg och bor i grästorp á 12 mil . gissa hur soppa räkningen blir på en månad om jag inte kunde bo i stan.! jag kör en 245a och det av flera anledningar. regeringen "tvingar" med soppapriserna med att vi måste köpa bränslesnålare bilar vilket jag vägrar. jag har mina bilar för jobbet och nog mest nöjes skull. köper jag en Cheva Matiz så försvann nöjet och bil intresset med för den saken skull. dessutom hur många har möjlighet att punga ut för en ny "miljöbil" idag? det finns en hel bunt moralister som vill hänga mig för att jag kör upp soppa för nöjes skull . men hur stor är gruppen som gör det då? ju mer soppan höjs ju mer blir ju den gamla bilkulturen lidande. tycker det är förjävla synd.

Forummoderator
18 319 Inlägg
21 mars 2012
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=S … id=2115642

Japp. 15.73 igår. Mina tankar på en stor bekväm vardagsbil har jag skrotat. Priserna brukar ju alltis dra iväg över sommaren så plånboken vinner över säkerhet och bekvämlighet! Smyger omkring i 300C:n just nu som ligger på 0.90 l/mil för tillfället :-(

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

215 Inlägg
21 mars 2012
engolf skrev:

Det tror jag också.

Mitt förslag är att höja direkt till 25kr/litern så slipper vi dessa småhöjningar 2 eller 3 år.

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Smålänning
7 887 Inlägg
21 mars 2012
_XenoX_ skrev:
min plan med sugtrimm med en oktan på minst 98 lär ju inte bli försvarbar. jag fick jobb i gbg och bor i grästorp á 12 mil . gissa hur soppa räkningen blir på en månad om jag inte kunde bo i stan.! jag kör en 245a och det av flera anledningar. regeringen "tvingar" med soppapriserna med att vi måste köpa bränslesnålare bilar vilket jag vägrar. jag har mina bilar för jobbet och nog mest nöjes skull. köper jag en Cheva Matiz så försvann nöjet och bil intresset med för den saken skull. dessutom hur många har möjlighet att punga ut för en ny "miljöbil" idag? det finns en hel bunt moralister som vill hänga mig för att jag kör upp soppa för nöjes skull . men hur stor är gruppen som gör det då? ju mer soppan höjs ju mer blir ju den gamla bilkulturen lidande. tycker det är förjävla synd.

Vo "Fattiglappar och miljösvin" kan köpa rätt många liter bensin för det vi sparar in per månad i värdeminskning och avbetalning smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 mars 2012
twin_cam skrev:
_XenoX_ skrev:

Vo "Fattiglappar och miljösvin" kan köpa rätt många liter bensin för det vi sparar in per månad i värdeminskning och avbetalning smile

Visst kan man se det så, men man kommer ju inte ifrån att det kan bli lite väl mycket pul och mek med äldre bilar. Att t ex byta koppling på verkstad kostar ju lätt 500 liter bensin till Saaben med nuvarande bensinpris. Och det är sådant man får räkna med på äldre bilar.

Edit: Det är en lägre totalkostnad på äldre bilar i hyffsat bruksskick, jag säger ingenting annat, men man får dras med reparationer och den större haveririsken.
Senast redigerat av Andromeda (21 mars 2012)

451 Inlägg
21 mars 2012
Tanka 98okt så ska du se hur kul de är:P

Sök