2413
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 mars 2012
Andromeda skrev:
twin_cam skrev:
_XenoX_ skrev:
min plan med sugtrimm med en oktan på minst 98 lär ju inte bli försvarbar. jag fick jobb i gbg och bor i grästorp á 12 mil . gissa hur soppa räkningen blir på en månad om jag inte kunde bo i stan.! jag kör en 245a och det av flera anledningar. regeringen "tvingar" med soppapriserna med att vi måste köpa bränslesnålare bilar vilket jag vägrar. jag har mina bilar för jobbet och nog mest nöjes skull. köper jag en Cheva Matiz så försvann nöjet och bil intresset med för den saken skull. dessutom hur många har möjlighet att punga ut för en ny "miljöbil" idag? det finns en hel bunt moralister som vill hänga mig för att jag kör upp soppa för nöjes skull . men hur stor är gruppen som gör det då? ju mer soppan höjs ju mer blir ju den gamla bilkulturen lidande. tycker det är förjävla synd.

Vo "Fattiglappar och miljösvin" kan köpa rätt många liter bensin för det vi sparar in per månad i värdeminskning och avbetalning smile

Visst kan man se det så, men man kommer ju inte ifrån att det kan bli lite väl mycket pul och mek med äldre bilar. Att t ex byta koppling på verkstad kostar ju lätt 500 liter bensin till Saaben med nuvarande bensinpris. Och det är sådant man får räkna med på äldre bilar.

Edit: Det är en lägre totalkostnad på äldre bilar i hyffsat bruksskick, jag säger ingenting annat, men man får dras med reparationer och den större haveririsken.

och sen får man ju inte den där nya känslan med att här har ingen idiot varit och pillat före mig big_smile

Smålänning
7 887 Inlägg
21 mars 2012
Andromeda skrev:
Edit: Det är en lägre totalkostnad på äldre bilar i hyffsat bruksskick, jag säger ingenting annat, men man får dras med reparationer och den större haveririsken.

Ja.
Men som du säger, det är inget för någon som måste lämna in för ett glödlampsbyte...

JAg lämnar aldrig in min bil, och skulle aldrig falla mig in att låta någon tattare fingra på skruvarna i min pärla smile

Service är viktigt på en gammal bil, å andra sidan, att serva en gammal bil kostar 1/3 av motsvarande ny.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 mars 2012
twin_cam skrev:
Andromeda skrev:

Ja.
Men som du säger, det är inget för någon som måste lämna in för ett glödlampsbyte...

JAg lämnar aldrig in min bil, och skulle aldrig falla mig in att låta någon tattare fingra på skruvarna i min pärla smile

Service är viktigt på en gammal bil, å andra sidan, att serva en gammal bil kostar 1/3 av motsvarande ny.

Jag anar ett visst förakt. Det är en jävla skillnad på att byta glödlampor och att plocka ur växellådor eller motorer. Det är inte alla som har tid eller kunskap eller plats att hålla på med sånt.

Smålänning
7 887 Inlägg
21 mars 2012
Andromeda skrev:
twin_cam skrev:
Andromeda skrev:

Ja.

Jag anar ett visst förakt. Det är en jävla skillnad på att byta glödlampor och att plocka ur växellådor eller motorer. Det är inte alla som har tid eller kunskap eller plats att hålla på med sånt.

Förakt?

Det jag menar är att - Kan man inte byta en glödlampa, kanske man ska undvika att köpa FÖR billiga bilar, för fixar man inte en lampa, fixar man inte en koppling.

Plats är relativt; Blå hallen har nästan obegränsat med utrymme... Jag har bytt koppling och slavcylinder ståendes parkerad på gatan. Bromsrör liggande i en lövhög i ösregn och motor både utomhus och i ett skapligt villagarage.

"en lägre totalkostnad på äldre bilar i hyffsat bruksskick, jag säger ingenting annat, men man får dras med reparationer och den större haveririsken."

Precis. Man får stå ut med att det är större risk att en sliten bil går sönder än en ny. Man får också stå ut med att reparera saker oftare.
Det som håller nere totalkostnaden är (oftast) billigare reservdelar, samt att vi som har gammalt skit oftast skruvar själva, och därför slipper betala arbetskostnad.
Det som håller nere kostnaden för de som inte kan skruva själva är oftast samma sak som gör att vi kan greja själva - det är mindre avancerat att skruva en gammal bil - reparationerna går fortare - arbetskostnaden bli billigare.

Men med korrekt service håller faktiskt även en till synes rutten bil, ihop rätt så bra. smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
21 mars 2012
såg 16.42 idag smile

Lobster knife fight

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 mars 2012
Jeqpe skrev:
såg 16.42 idag smile

Jag såg 15,10 idag och blev nästan glad när jag såg det.

Det är faen illa....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
21 mars 2012
TBOC_Razor skrev:
Jeqpe skrev:
såg 16.42 idag smile

Det är faen illa....

hehe 16.42 vart på en mack utanför stan när jag skulle in o tanka kostade det bara 15.23 som tur va tongue

Lobster knife fight

149 Inlägg
21 mars 2012
_XenoX_ skrev:
min plan med sugtrimm med en oktan på minst 98 lär ju inte bli försvarbar. jag fick jobb i gbg och bor i grästorp á 12 mil . gissa hur soppa räkningen blir på en månad om jag inte kunde bo i stan.! jag kör en 245a och det av flera anledningar. regeringen "tvingar" med soppapriserna med att vi måste köpa bränslesnålare bilar vilket jag vägrar. jag har mina bilar för jobbet och nog mest nöjes skull. köper jag en Cheva Matiz så försvann nöjet och bil intresset med för den saken skull. dessutom hur många har möjlighet att punga ut för en ny "miljöbil" idag? det finns en hel bunt moralister som vill hänga mig för att jag kör upp soppa för nöjes skull . men hur stor är gruppen som gör det då? ju mer soppan höjs ju mer blir ju den gamla bilkulturen lidande. tycker det är förjävla synd.

ja de är surt men kan klaga ja me. åker 70 mil i veckan så de kostar de me. men vf köpa en bensin snål bil som går som en potta skit när man kan ha roligt bil ist. men då får man räkna me att de blir dyrt

453 Inlägg
21 mars 2012
14.73 ps oil i halmstad för 4 dagar sen. skulle tippa på att den ligger på samma då den gjort det senaste månaden jag tankat där.

2 266 Inlägg
21 mars 2012
_XenoX_ skrev:

Du lär skaffa en diesel om du ska pendla så långt.

svetsdiff !!!

Ljud freak !
928 Inlägg
21 mars 2012
twin_cam skrev:
Andromeda skrev:
twin_cam skrev:

Ja.

Förakt?

Det jag menar är att - Kan man inte byta en glödlampa, kanske man ska undvika att köpa FÖR billiga bilar, för fixar man inte en lampa, fixar man inte en koppling.

Plats är relativt; Blå hallen har nästan obegränsat med utrymme... Jag har bytt koppling och slavcylinder ståendes parkerad på gatan. Bromsrör liggande i en lövhög i ösregn och motor både utomhus och i ett skapligt villagarage.

Larsson vi har ju byggt en hel bil på garageuppfarten hos mig big_smile Så man behöver inte massor med plats att meka på ! Allt handlar om vilja å meka utan den så kommer man ingestans !

"en lägre totalkostnad på äldre bilar i hyffsat bruksskick, jag säger ingenting annat, men man får dras med reparationer och den större haveririsken."

Precis. Man får stå ut med att det är större risk att en sliten bil går sönder än en ny. Man får också stå ut med att reparera saker oftare.
Det som håller nere totalkostnaden är (oftast) billigare reservdelar, samt att vi som har gammalt skit oftast skruvar själva, och därför slipper betala arbetskostnad.
Det som håller nere kostnaden för de som inte kan skruva själva är oftast samma sak som gör att vi kan greja själva - det är mindre avancerat att skruva en gammal bil - reparationerna går fortare - arbetskostnaden bli billigare.

Men med korrekt service håller faktiskt även en till synes rutten bil, ihop rätt så bra. smile

Smålänning
7 887 Inlägg
21 mars 2012
Bmw_Bertil skrev:
Larsson vi har ju byggt en hel bil på garageuppfarten hos mig big_smile Så man behöver inte massor med plats att meka på ! Allt handlar om vilja å meka utan den så kommer man ingestans !

Så sant smile Allt går bara viljan finns (Och man är lite smått envis och korkad big_smile )

Ljud freak !
928 Inlägg
21 mars 2012
twin_cam skrev:
Bmw_Bertil skrev:

Så sant smile Allt går bara viljan finns (Och man är lite smått envis och korkad big_smile )

Allt handlar om vilja ! Envis å korkad behöver man itne vara (kanske hjälper lite) ! Men som sagt moderna bilar kostar skjortan att ha på verkstad ! Chefen har en ny 2011års toyota avensis som han nyss lämnade in på olja filter stifft 10k på toyota !

961 Inlägg
21 mars 2012
dessa priser är fan inte roliga för plånboken mad

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

579 Inlägg
21 mars 2012
Jeqpe skrev:
TBOC_Razor skrev:
Jeqpe skrev:
såg 16.42 idag smile

Det är faen illa....

hehe 16.42 vart på en mack utanför stan när jag skulle in o tanka kostade det bara 15.23 som tur va tongue

16,48 kr litern kostade de på en mack utanför stan och i stan 15,12 smile

388 Inlägg
21 mars 2012
Tankade runt 25 liter för runt 400kr idag, dags att åka Opel´n igen tror jag. smile

613 Inlägg
21 mars 2012
varför ska storebror sverige alltid tänka så satans mycket på miljön..
lika mycket avgaser som vi släpper ut på kanske 10 år gör amerikanerna på att mobilisera sin arme 2-3 dagar varför ska vi betala så stans mycket miljöskatter när inte de stora bovarna är med då gör det fan ingen skillnad eller hur?

ryssarna skrattade åt eu¨s förslag likadant kina indien och usa varför i helvete ska vi beskattas som satan då? det lilla vi kan göra spelar fan ingen roll gentemot dessa jättar

961 Inlägg
21 mars 2012
Anderholm skrev:
lika mycket avgaser som vi släpper ut på kanske 10 år gör amerikanerna på att mobilisera sin arme 2-3 dagar varför ska vi betala så stans mycket miljöskatter när inte de stora bovarna är med då gör det fan ingen skillnad eller hur?

ryssarna skrattade åt eu¨s förslag likadant kina indien och usa varför i helvete ska vi beskattas som satan då? det lilla vi kan göra spelar fan ingen roll gentemot dessa jättar

det stämmer, tänkt samma sak. såg nått program på discovery, du vet den största miljö boven i världen är all skövling, gruvor och olje pumpning i amazonas, det vi släpper ut är mikroskopisk jämförelse med det, vi sparar ju mer miljö genom att skicka ner några pansardivisioner än att höja en jävla bensin skatt, eu och sverige borde skämmas, fast nu när jag tänker på det vill de nog bara ha en anledning till att få in mer pengar, de bara skyller på miljön för att få oss att tro att det kommer förändra nånting roll

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

15 Inlägg
21 mars 2012
KBAragger skrev:
Anderholm skrev:

det stämmer, tänkt samma sak. såg nått program på discovery, du vet den största miljö boven i världen är all skövling, gruvor och olje pumpning i amazonas, det vi släpper ut är mikroskopisk jämförelse med det, vi sparar ju mer miljö genom att skicka ner några pansardivisioner än att höja en jävla bensin skatt, eu och sverige borde skämmas, fast nu när jag tänker på det vill de nog bara ha en anledning till att få in mer pengar, de bara skyller på miljön för att få oss att tro att det kommer förändra nånting roll

Precis!
Jag är helt övertygad om att det är ett påhitt, att allt handlar om pengar. Jag tror faktiskt att allt det här med "klimatförändringar o bla bla" är ett påhitt för att kunna höja priserna och få oss att göra av med mer pengar.

Angående det hela om att det blir varmare, isarna smälter osv, det tror jag har att göra med att vi är påväg bort ifrån istiden, alltså påväg mot den varma delen utav cirkeln eller vad det nu är..
Att det liksom hör till naturens och jordens gång, men visst vi påverkar det säkert också lite, men inte i den omfattningen de vill påstå smile

// V

613 Inlägg
21 mars 2012
jag hade en teori om isarna
kan det helt enkelt vara så att vid istiden behövdes inget vatten knappt därför frös det och blev kallt men när människorna blev fler gick det åt mera vatten till dricka mm nu är vi VÄLDIGT många människor på våran planet och vattnet tryter på många ställen

kan det helt enkelt vara så att moder jord känner av detta att mer vatten går åt höjer sin egen temperatur för att isarna SKA smälta alltså frigörs mer vatten kan det vara så att isarna är moder jords eget vattenförråd´och att planeten sköter balansen själv?  det kanske låter knäppt men vafan vi människor uppstod ur mikroskopiska celler och satans massa års evolution inget är omöjligt eller hur? kanske planeten ordnar allt själv? dock finns det mycket saker planeten inte räknat med som atombombem massa utsläpp kanske planeten försöker i ett sista försök att rena sig själv genom att frigöra allt detta vatten?

Sök