twin_cam skrev:
Andromeda skrev:
twin_cam skrev:
Ja.
Men som du säger, det är inget för någon som måste lämna in för ett glödlampsbyte...
JAg lämnar aldrig in min bil, och skulle aldrig falla mig in att låta någon tattare fingra på skruvarna i min pärla

Service är viktigt på en gammal bil, å andra sidan, att serva en gammal bil kostar 1/3 av motsvarande ny.
Jag anar ett visst förakt. Det är en jävla skillnad på att byta glödlampor och att plocka ur växellådor eller motorer. Det är inte alla som har tid eller kunskap eller plats att hålla på med sånt.
Förakt?
Det jag menar är att - Kan man inte byta en glödlampa, kanske man ska undvika att köpa FÖR billiga bilar, för fixar man inte en lampa, fixar man inte en koppling.
Plats är relativt; Blå hallen har nästan obegränsat med utrymme... Jag har bytt koppling och slavcylinder ståendes parkerad på gatan. Bromsrör liggande i en lövhög i ösregn och motor både utomhus och i ett skapligt villagarage.
Larsson vi har ju byggt en hel bil på garageuppfarten hos mig

Så man behöver inte massor med plats att meka på ! Allt handlar om vilja å meka utan den så kommer man ingestans !
"en lägre totalkostnad på äldre bilar i hyffsat bruksskick, jag säger ingenting annat, men man får dras med reparationer och den större haveririsken."
Precis. Man får stå ut med att det är större risk att en sliten bil går sönder än en ny. Man får också stå ut med att reparera saker oftare.
Det som håller nere totalkostnaden är (oftast) billigare reservdelar, samt att vi som har gammalt skit oftast skruvar själva, och därför slipper betala arbetskostnad.
Det som håller nere kostnaden för de som inte kan skruva själva är oftast samma sak som gör att vi kan greja själva - det är mindre avancerat att skruva en gammal bil - reparationerna går fortare - arbetskostnaden bli billigare.
Men med korrekt service håller faktiskt även en till synes rutten bil, ihop rätt så bra.