3993
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

961 Inlägg
30 mars 2012
CHEEVA skrev:
KBAragger skrev:
CHEEVA skrev:

tyvär är detta sant ... man får emigrera istället

JAG VET! alla i hela landet kan elda upp sig på stureplan! då hade nog ploitikerna sänkt priset smile

jo men efter vi eldat upp oss får vi ju inte ta del utav det lägre soppa priset hmm

planer på att flytta till kanarieholmarna och jobba på en oljerigg finns roll

sen får man ha en vinterstuga här i sverige smile så man kan njuta utav vintern också

ofan, men tror du att det är lika lätt att bygga bil på kanarieöarna? det kanske inte finns lika fina bilar och efter marknads delar där då det ändå ligger i samma höjd som i afrika, dessutom tror jag nog att bensin priset kommer att chock höjas där med tanke på deras ekonomi håller på att få samma nivå som greklands hmm jag skulle nog ha stannat kvar i sverige och kämpat, för det är ju trots allt ett av världens bästa länder att bo i om man gillar bilar wink

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Ubåtsingenjör
7 373 Inlägg
30 mars 2012
KBAragger skrev:
CHEEVA skrev:
KBAragger skrev:

JAG VET! alla i hela landet kan elda upp sig på stureplan! då hade nog ploitikerna sänkt priset smile

jo men efter vi eldat upp oss får vi ju inte ta del utav det lägre soppa priset hmm

sen får man ha en vinterstuga här i sverige smile så man kan njuta utav vintern också

ofan, men tror du att det är lika lätt att bygga bil på kanarieöarna? det kanske inte finns lika fina bilar och efter marknads delar där då det ändå ligger i samma höjd som i afrika, dessutom tror jag nog att bensin priset kommer att chock höjas där med tanke på deras ekonomi håller på att få samma nivå som greklands hmm jag skulle nog ha stannat kvar i sverige och kämpat, för det är ju trots allt ett av världens bästa länder att bo i om man gillar bilar wink

delar går att importera smile bilarna där nere är riktigt billiga ! Sen humana bensin priser.

Sverige är ju inget toppen land för en bilintresserad/motorsportsintresserad... vi är ju inte direkt omtyckta, eller jo men det är för att vi är dumma nog att betala för den sjukligt dyra bensinen

7 120 Inlägg
30 mars 2012
Bergkuist skrev:
Jag vill så gärna tro att vi svenskar skulle våga demonstrera mot det höga bensin och diesel priset men det ligger i vår kultur att inte demonstrera. För mig när jag tänker på demonstrationer är vänster/höger extremister som går runt och slår sönder saker för att genom våld ändra saker o ting.

Jag som studerar på universitet är också rädd hur det skulle uppfattas av "potentiell" arbetsgivare om jag syns i TV som "demonstrant" då jag tror det ligger en väldig skev bild av vad en "demonstrant" gör. Sedan Sverigies "vänstermedia" skulle skriva stora rubriker om "miljöhatare" " Miljöförstörare" osv.  Det faktum också att Median i Sverige bedriver hjärntvättning av svenska befolkningen av det Sk. "klimathotet". Jag är inte så outbildad att jag inte inser att klimathotet faktiskt existerar men jag har nämnt det tidigare att miljöfrågan får inte påverkar ekonomi negativt. Det hållbara samhället är något att eftersträva !

Nu har jag insett att det finns många människor på garaget som ogillar USA osv men de har faktiskt en miljöpolitik som är bra! sen att det inte tillämpas av befolkningen är en annan femma. Chevrolet Volt i USA kostar runt 250, 000 kr och i Sverige nära 400, 000 kr. I USA ger staten en "miljöbils" rabatt på motsvarande 100tkr.  Om nu staten ville göra allt för miljön så skulle de ge motsvarande men som flera har påpekat i tråden så behöver staten den ökande skatteintäkter för att kunna fortsätta med sin bidragspolitik.

Jag insåg redan för ett par år sedan att Sverige är inte en land för oss bilister, politiken har sedan tidigt 90-tal motverkat allt som har med bilar,vägar, energi törstiga industrier. Vi har alla rätt till olika åsikter, folk får gärna tycka att bensinen är billig och att jag som bilist förstör naturen! Men då ska även folk få ha en åsikt om invandring, att bensinen är dyr osv men det får man inte ha!

Vi lever i dag i ett samhälle som styrs av vänstermedia, så länge alla tycker lika är det bra! Du får inte sticka ut. Jag personligen är grymt besviken på vilken väg regeringen styr Sverige! Jag vill leva tillbaka till tiden då bensinen kostade 10 kr och det var social acceptabelt att åka bil utan att Södermalms borna står o kastar bajs för man åker i en pickis.
Vi har politiker och människor som faktiskt tycker att vi ska ha högre skatt osv för att pengarna inte räcker till? när 70% av skatteintäkterna går till "administrativa" så är något fel.
Men vad kan vi göra åt det? ja inte mycket. Jag skulle så gärna villja gå ut och demonstrera och protestera för den höga skatten men vågar jag? Nej! Jag skulle inte våga att visa mig i TV i min fråga då  jag inser att det skulle kunna förstöra mina chanser i näringslivet.

Sen med bojkottning av bensinstationer lägg ner! Det påverkar inte, boven i dramat är skatten! Det var en gång i tiden då skatten behövdes, på samma sätt som Förmögenhets skatten och villaskatten men det är dags att modernarisera och effektivisera.

NU kommer jag säkert irritera många men jag är så jävla glad att jag faktiskt utbildar mig så jag har möjlighet att flytta. Jag inser att striden är redan förlorad och det kommer bli värre tro mig,  När (S)(V)a(MP) kommer in i riksdagen då jävlar kan vi snacka om bensinpriset. Kommer vi att klaga på Internet ? Självklart!! kommer vi göra något åt det? Aldrig!!

Jag tänker lite på boken " det sovande folket" eller vad det hette och ta me fan vad den stämmer bra!! Svenskar gör inget åt saken? visst är det roligt?

Nej Sverige består av mesar, inklusive mig själv som inte vågar göra något åt det.
Jag citerar en debatt artikel:
" Ni, kära svenskar, är personer som man kan slå på vänstra kinden och ni vänder den andra kinden till. Man kan trampa på er utan att se någon reaktion. "

Riktigt bra inlägg, spot on! Det är bra att du finns här och höjer nivån ett par snäpp.

Jag måste säga att Sverige är ett jävligt bra land på många sätt men det är fruktansvärt tråkigt att se hur dessa "vänsterliberaler" (för ska vi vara ärliga finns det inget högerparti i sjuklövern) verkar göra allt för att köra landet i botten.
Jag har länge försökt diskutera med folk när jag fått chansen men ingen lyssnar och jag ger snart upp, varför kämpa när en stor majoritet tycker att vi ska fortsätta på samma spår?

Även jag har planer på en flytt utomlands, har dock ingen vidare utbildning men en sak i taget... smile
Senast redigerat av Aerodynamik (30 mars 2012)

961 Inlägg
30 mars 2012
CHEEVA skrev:
KBAragger skrev:
CHEEVA skrev:

delar går att importera smile bilarna där nere är riktigt billiga ! Sen humana bensin priser.

Sverige är ju inget toppen land för en bilintresserad/motorsportsintresserad... vi är ju inte direkt omtyckta, eller jo men det är för att vi är dumma nog att betala för den sjukligt dyra bensinen

jag har inte träffat någon som är negativ mot motorintresset, fast det kanske var det du försökte säga, men som jag skrivit tidigare så vågar inte svensken demonstrera för staten är inne på 500 år av hjärntvätt. men om vi bara får tummen ur och fortsätter visa missnöje, för som det stog tidigare så har man redan försökt att blockera mackar men det funkade inte, jag tycker att man ska skapa lite kaos, tex komma ett gäng i sina bilar och börna lite i stockholm centrum skrika något random i en megafon och samla ihop en massa som ockuperar torget i någon dag eller så och det är där som idén med camping och grilla korv kommer in smile

-danskt ordspråk

7 120 Inlägg
30 mars 2012
KBAragger skrev:
men om vi bara får tummen ur och fortsätter visa missnöje, för som det stog tidigare så har man redan försökt att blockera mackar men det funkade inte, jag tycker att man ska skapa lite kaos, tex komma ett gäng i sina bilar och börna lite i stockholm centrum skrika något random i en megafon och samla ihop en massa som ockuperar torget i någon dag eller så och det är där som idén med camping och grilla korv kommer in smile

Ja, kanonbra idé! Vi åker till huvudstaden och beter oss som svin ett tag så kanske dem sänker skatten. roll

Ubåtsingenjör
7 373 Inlägg
30 mars 2012
KBAragger skrev:
CHEEVA skrev:
KBAragger skrev:

jag har inte träffat någon som är negativ mot motorintresset, fast det kanske var det du försökte säga, men som jag skrivit tidigare så vågar inte svensken demonstrera för staten är inne på 500 år av hjärntvätt. men om vi bara får tummen ur och fortsätter visa missnöje, för som det stog tidigare så har man redan försökt att blockera mackar men det funkade inte, jag tycker att man ska skapa lite kaos, tex komma ett gäng i sina bilar och börna lite i stockholm centrum skrika något random i en megafon och samla ihop en massa som ockuperar torget i någon dag eller så och det är där som idén med camping och grilla korv kommer in smile

jo det hade varit underbart om det funkat ... tror det hade resulterat i massa dryga böter

Motorsporten är ju inte jätte stor i sverige, räcker med att jämnföra med vår kära granne finland.

Roadracing är världens näst populäraste sport, men hur poppis är det i sverige ? Hur många banor runt om i landet finns det ? hur lätt är det att kunna komma ut på en bana då och då och köra lite ?
Hur ofta ser vi motorsport på våra standard kanaler ?

Nej vi har mycket att hämta på den fronten, tror dessutom mycket av svineriet på vägarna hade försvunnit om vi hade haft lite fler banor med möjlighet att köra på, likt nürbergring.

961 Inlägg
30 mars 2012
Aerodynamik skrev:
KBAragger skrev:
men om vi bara får tummen ur och fortsätter visa missnöje, för som det stog tidigare så har man redan försökt att blockera mackar men det funkade inte, jag tycker att man ska skapa lite kaos, tex komma ett gäng i sina bilar och börna lite i stockholm centrum skrika något random i en megafon och samla ihop en massa som ockuperar torget i någon dag eller så och det är där som idén med camping och grilla korv kommer in smile

Ja, kanonbra idé! Vi åker till huvudstaden och beter oss som svin ett tag så kanske dem sänker skatten. roll

just precis vad jag menade, om vi är tillräkligt drägliga så kommer ju staten att se vad fan vi gör och gå och resonera med oss och kanske komma på vad vi kan göra för att förbättra, för vi bor ju i en DEMOKRATI, men precis när jag skrev det kom jag på ett citat som jag läste en gång: ''den bästa typen av diktatur är när folk inte vet att det är en diktatur''

-danskt ordspråk

961 Inlägg
30 mars 2012
CHEEVA skrev:
KBAragger skrev:
CHEEVA skrev:

jo det hade varit underbart om det funkat ... tror det hade resulterat i massa dryga böter

Motorsporten är ju inte jätte stor i sverige, räcker med att jämnföra med vår kära granne finland.

Roadracing är världens näst populäraste sport, men hur poppis är det i sverige ? Hur många banor runt om i landet finns det ? hur lätt är det att kunna komma ut på en bana då och då och köra lite ?
Hur ofta ser vi motorsport på våra standard kanaler ?

Nej vi har mycket att hämta på den fronten, tror dessutom mycket av svineriet på vägarna hade försvunnit om vi hade haft lite fler banor med möjlighet att köra på, likt nürbergring.

nämen syftade på kunskap om motorer som är i världs klass, det är vi och våra skandinaviska grannar som dominerar i kunskap (tror inte danmark räknas in)

-danskt ordspråk

Designer.
1 260 Inlägg
30 mars 2012
KBAragger skrev:
Aerodynamik skrev:
KBAragger skrev:

just precis vad jag menade, om vi är tillräkligt drägliga så kommer ju staten att se vad fan vi gör och gå och resonera med oss och kanske komma på vad vi kan göra för att förbättra, för vi bor ju i en DEMOKRATI, men precis när jag skrev det kom jag på ett citat som jag läste en gång: ''den bästa typen av diktatur är när folk inte vet att det är en diktatur''

Hahaha är du på riktigt eller trollar du? big_smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

* Studerande *
563 Inlägg
30 mars 2012
Reclaim the Gas-station : Häll vatten i tanken! big_smile

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
30 mars 2012
Regeringen bör ta initiativ till att en miljökonsekvensbeskrivning görs över eventuella effekter en bensin- och dieselskattesänkning med tre kronor per liter skulle få för konsekvenser för miljön.

Motivet till det är att statens institut för kommunikationsanalys (Sika) har visat att staten tjänar pengar på ännu högre bensinskatt men att miljön däremot inte vinner någonting. Under 1990-talet ökade bensinpriset kraftigt, men bilkörningen minskade bara marginellt. Mellan 1990 och 2002 minskade privatbilismen bara med fyra procent trots kraftigt höjda bensinpriser.

Den höga bensinskatten slår orimligt hårt mot bosatta i bland annat Västra Götalands län, där stor del av populationen är beroende av att använda bilen dagligen. Det är inte ovanligt att människor i Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla, Göteborg, Borås, Strömstad, Tanum och Munkedal reser 10–15 mil med bil om dagen till och från jobbet. Det är oftast både mer praktiskt och tidsbesparande att ta bilen till jobbet, då kollektivtrafiken på de flesta håll utanför städerna är bristfälligt utbyggd. Många familjer är beroende av två bilar för att få det dagliga livet att gå runt. Den höga bensinskatten uppfattas av många, inte minst av hushållen ute i landet, som en tung belastning för hushållsekonomin eftersom den skapar en hög kostnad som inte går att undvika.

På många orter i landet finns inga egentliga alternativ till bilen för transporter till och från dagis eller eventuell barntillsyn.

Även om den senaste tidens prishöjningar inte enbart beror på ökade statliga skatter, innebär själva konstruktionen av bränsleskatter att varje prishöjning ger ännu mer pengar till statskassan. Ett av de märkligaste inslagen i skatternas Sverige är att konsumenterna betalar moms på det totala drivmedelpriset, alltså skatt på skatten.

Jag anser också att systemet för bensin och dieselbeskattning bör förändras så att momsen enbart läggs på varan – det vill säga själva bensinen eller dieseln i stället för som det är i dag på hela summan – det vill säga varan inklusive skatten.

Jag anser därför att regeringen bör tillsätta en utredning som ser över möjligheterna att förändra systemet för bensin- och dieselbeskattning så att momsen kan läggas på varan bensin eller diesel i stället för på skatten.

Regeringen bör också ta initiativ till att en miljökonsekvensbeskrivning görs över vilka effekter på miljön en bensin- och dieselskattesänkning med tre kronor per liter skulle få. Detta är viktigt att utreda detta eftersom Sika visat att bensinpriset ökade kraftigt under 1990-talet samtidigt som bilkörningen minskade bara marginellt.

Någonstans finns det en smärtgräns där den totala bensinkostnaden motverkar människors förutsättningar att leva och bo utanför de stora tätorterna på någorlunda liknande villkor som de personer har som bor i de stora tätorterna. En SCB-undersökning visar att nio av tio av dem som bor i mindre orter och glesbygd har svårt att tänka sig en vardag med transporter till jobb, fritidsaktiviteter och annat utan att ha tillgång till bil. SCB:s undersökning visar också att kvinnor i stor utsträckning är beroende av bilen för att få vardagen att gå ihop och att de därmed drabbas hårt när politiska beslut fördyrar bilanvändandet. Därför instämmer många i påståendet att utan bilen stannar Sverige. Jag anser att om man menar allvar med uttrycket att hela Sverige ska leva så måste bensinpriset nu sänkas.

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

64 Inlägg
30 mars 2012
Protestera är det som gäller bara blocka av alla vägar till riksdagen Böter? ska dom bötfälla 500,000 svenskar?

961 Inlägg
30 mars 2012
MIKK0 skrev:
KBAragger skrev:
Aerodynamik skrev:

Hahaha är du på riktigt eller trollar du? big_smile

hehe liite osäkert där du jag lägger in lite små skämt i en serriös text, så kan man säga, halv troll smile

-danskt ordspråk

961 Inlägg
30 mars 2012
unquattro skrev:
Protestera är det som gäller bara blocka av alla vägar till riksdagen Böter? ska dom bötfälla 500,000 svenskar?

.... då kanske dem får råd att sänka skatten med några kronor!!

-danskt ordspråk

818 Inlägg
30 mars 2012
unquattro skrev:

Fast tror du 500 000 personer kommer blockera alla vägar till riksdagen?

64 Inlägg
30 mars 2012
rasurbo skrev:
unquattro skrev:

Fast tror du 500 000 personer kommer blockera alla vägar till riksdagen?

Nej man måste väl börja någonstans?

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
30 mars 2012
Anledningen till det höga bensinpriset är för oroligheterna i mellanöstern OCH på grund av att japan kör en jävla massa oljekraftverk iom att dom har stängt ner alla sina kärnkraftverk för stresstester. (Dom kör iofs en massa kol- och naturgas-kraftverk också men det påverkar inte bensinpriset.)
Dom har fått klartecken att återstarta ett par reaktorer nu, men med tanke på att dom har över 50 stycken så krävs det mer än ett par reaktorer för att förse landet med el. Nu går industrierna på sparlåga och landet går med fetingförlust pga allt detta.

En framtid för bilismen är att använda sig av en ny typ av reaktor som kör med mycket högre temperatur men som inte behöver vara trycksatt och har mycket högre säkerhet, den kan producera vätgas som biprodukt i princip, vilket kommer leda till att alla bilar kommer kunna köra på vätgas istället för bensin eller diesel. Man kommer dessutom kunna trimma skiten ur våra bilar när man kör på vätgas. wink
Se denna video så förstår ni vad det är. http://www.wimp.com/lftrminutes/

Framtiden är relativt ljus, även om det kommer vara dyrt ett tag tills man börjar bygga dessa typer av reaktorer.

41 Inlägg
30 mars 2012
FL3JM skrev:
Anledningen till det höga bensinpriset är för oroligheterna i mellanöstern OCH på grund av att japan kör en jävla massa oljekraftverk iom att dom har stängt ner alla sina kärnkraftverk för stresstester. (Dom kör iofs en massa kol- och naturgas-kraftverk också men det påverkar inte bensinpriset.)
Dom har fått klartecken att återstarta ett par reaktorer nu, men med tanke på att dom har över 50 stycken så krävs det mer än ett par reaktorer för att förse landet med el. Nu går industrierna på sparlåga och landet går med fetingförlust pga allt detta.

En framtid för bilismen är att använda sig av en ny typ av reaktor som kör med mycket högre temperatur men som inte behöver vara trycksatt och har mycket högre säkerhet, den kan producera vätgas som biprodukt i princip, vilket kommer leda till att alla bilar kommer kunna köra på vätgas istället för bensin eller diesel. Man kommer dessutom kunna trimma skiten ur våra bilar när man kör på vätgas. wink

Framtiden är relativt ljus, även om det kommer vara dyrt ett tag tills man börjar bygga dessa typer av reaktorer.

Tror dock de är skatt som gör bensinpriset å inte oroligheter eller japan.. oroligheterna är ju dock något regeringenkan skylla på.. finns ju utrakningar på hur mycket som är skatt å de är ju den största delen av kostnaden för en liter..

198 Inlägg
30 mars 2012
Om soppan är för dyr eller inte handlar egentligen bara om prioriteringar. Vill man hålla på med dyra bilar och köra mycket så får man offra annat, antingen genom att bo billigt, jobba mycket eller klara sig utan bil ett par år för att få ett vettigt startkapital att hinka ner i sin hobby.

Åker man för att man måste så finns det mängder med saker man kan göra för att sänka kostnaderna. Bara en sån sak som att välja "rätt" bil för uppgiften och dessutom köra någorlunda ekonomiskt gör många tusenlappar i månaden.

För ett tag sedan gjorde jag ett intressant räkneexempel på vad det skulle kosta om man kör en billig bil som drar mycket soppa.. eller att hämta ut en fabriksny bil som drar lite soppa. Det lönade sig ganska fort med att ta ett lån på en ny bil och betala ränta istället för soppa.

Bensinen/diesel lär knappast bli billigare oavsett vem som sitter vid makten och att ställa till med protester och föra ett jäkla liv lär bara göra att folk tittar ännu mer snett på bilintresserade ungdomar.

613 Inlägg
30 mars 2012
FL3JM skrev:

vi såg ju vad som hände med vätgasballonger så JA FÖRFAN VÄTGAS BLIR SKITBRA WIHUU

Sök