Bergkuist skrev:
Jag vill så gärna tro att vi svenskar skulle våga demonstrera mot det höga bensin och diesel priset men det ligger i vår kultur att inte demonstrera. För mig när jag tänker på demonstrationer är vänster/höger extremister som går runt och slår sönder saker för att genom våld ändra saker o ting.
Jag som studerar på universitet är också rädd hur det skulle uppfattas av "potentiell" arbetsgivare om jag syns i TV som "demonstrant" då jag tror det ligger en väldig skev bild av vad en "demonstrant" gör. Sedan Sverigies "vänstermedia" skulle skriva stora rubriker om "miljöhatare" " Miljöförstörare" osv. Det faktum också att Median i Sverige bedriver hjärntvättning av svenska befolkningen av det Sk. "klimathotet". Jag är inte så outbildad att jag inte inser att klimathotet faktiskt existerar men jag har nämnt det tidigare att miljöfrågan får inte påverkar ekonomi negativt. Det hållbara samhället är något att eftersträva !
Nu har jag insett att det finns många människor på garaget som ogillar USA osv men de har faktiskt en miljöpolitik som är bra! sen att det inte tillämpas av befolkningen är en annan femma. Chevrolet Volt i USA kostar runt 250, 000 kr och i Sverige nära 400, 000 kr. I USA ger staten en "miljöbils" rabatt på motsvarande 100tkr. Om nu staten ville göra allt för miljön så skulle de ge motsvarande men som flera har påpekat i tråden så behöver staten den ökande skatteintäkter för att kunna fortsätta med sin bidragspolitik.
Jag insåg redan för ett par år sedan att Sverige är inte en land för oss bilister, politiken har sedan tidigt 90-tal motverkat allt som har med bilar,vägar, energi törstiga industrier. Vi har alla rätt till olika åsikter, folk får gärna tycka att bensinen är billig och att jag som bilist förstör naturen! Men då ska även folk få ha en åsikt om invandring, att bensinen är dyr osv men det får man inte ha!
Vi lever i dag i ett samhälle som styrs av vänstermedia, så länge alla tycker lika är det bra! Du får inte sticka ut. Jag personligen är grymt besviken på vilken väg regeringen styr Sverige! Jag vill leva tillbaka till tiden då bensinen kostade 10 kr och det var social acceptabelt att åka bil utan att Södermalms borna står o kastar bajs för man åker i en pickis.
Vi har politiker och människor som faktiskt tycker att vi ska ha högre skatt osv för att pengarna inte räcker till? när 70% av skatteintäkterna går till "administrativa" så är något fel.
Men vad kan vi göra åt det? ja inte mycket. Jag skulle så gärna villja gå ut och demonstrera och protestera för den höga skatten men vågar jag? Nej! Jag skulle inte våga att visa mig i TV i min fråga då jag inser att det skulle kunna förstöra mina chanser i näringslivet.
Sen med bojkottning av bensinstationer lägg ner! Det påverkar inte, boven i dramat är skatten! Det var en gång i tiden då skatten behövdes, på samma sätt som Förmögenhets skatten och villaskatten men det är dags att modernarisera och effektivisera.
NU kommer jag säkert irritera många men jag är så jävla glad att jag faktiskt utbildar mig så jag har möjlighet att flytta. Jag inser att striden är redan förlorad och det kommer bli värre tro mig, När (S)(V)a(MP) kommer in i riksdagen då jävlar kan vi snacka om bensinpriset. Kommer vi att klaga på Internet ? Självklart!! kommer vi göra något åt det? Aldrig!!
Jag tänker lite på boken " det sovande folket" eller vad det hette och ta me fan vad den stämmer bra!! Svenskar gör inget åt saken? visst är det roligt?
Nej Sverige består av mesar, inklusive mig själv som inte vågar göra något åt det.
Jag citerar en debatt artikel:
" Ni, kära svenskar, är personer som man kan slå på vänstra kinden och ni vänder den andra kinden till. Man kan trampa på er utan att se någon reaktion. "