15769
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
30 mars 2012
Anderholm skrev:
FL3JM skrev:
Anledningen till det höga bensinpriset är för oroligheterna i mellanöstern OCH på grund av att japan kör en jävla massa oljekraftverk iom att dom har stängt ner alla sina kärnkraftverk för stresstester. (Dom kör iofs en massa kol- och naturgas-kraftverk också men det påverkar inte bensinpriset.)
Dom har fått klartecken att återstarta ett par reaktorer nu, men med tanke på att dom har över 50 stycken så krävs det mer än ett par reaktorer för att förse landet med el. Nu går industrierna på sparlåga och landet går med fetingförlust pga allt detta.

En framtid för bilismen är att använda sig av en ny typ av reaktor som kör med mycket högre temperatur men som inte behöver vara trycksatt och har mycket högre säkerhet, den kan producera vätgas som biprodukt i princip, vilket kommer leda till att alla bilar kommer kunna köra på vätgas istället för bensin eller diesel. Man kommer dessutom kunna trimma skiten ur våra bilar när man kör på vätgas. wink
Se denna video så förstår ni vad det är. http://www.wimp.com/lftrminutes/

Framtiden är relativt ljus, även om det kommer vara dyrt ett tag tills man börjar bygga dessa typer av reaktorer.

vi såg ju vad som hände med vätgasballonger så JA FÖRFAN VÄTGAS BLIR SKITBRA WIHUU

de hittar bara på anledningar.Mellan östen har aldrig varit lugn! De har höjt priset pga kris i Lybien.Nu Gaddafi är borta men priset har inte gått ner! Iran har SAGT att ska göra si o så.Det pågår i flera år. O Iran har inte gjort attack eller stängt avv försäljing så länge.Det är inte lönt ens för dem!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
30 mars 2012
jonnielahti skrev:
va bättre på Göran Perssons och George Bush tid wink

Absolut inte!!
Det var bättre på Tage Erlanders & John F. Kennedys tid!smile

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

961 Inlägg
30 mars 2012
jag tror att det beror på att regeringen vill göra det lönsamt att köra på etanol och åka kollektivt, vilket suger, om de vill få fler att åka kollektivt får de faanemej göra det lättare att åka tåg och kanske förbättra järnvägen smile
men jag skulle endåså tagit bilen, för det går ju mkt snabbare då smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Rumpmas
3 860 Inlägg
31 mars 2012
jonnielahti skrev:
va bättre på Göran Perssons och George Bush tid wink

Säga vad man vill om Reinfeldt, men han kan i alla fall inte beskyllas för oroligheterna i Mellanöstern och Fjärran Österns frammarsch i levnadsstandard. Jag är helt övertygad om att bränsleskatterna hade varit ännu högre om S/VPK/MP hade haft makten även de senaste sex åren.

Tvivlare
2 266 Inlägg
31 mars 2012
OSkar000 skrev:
Om soppan är för dyr eller inte handlar egentligen bara om prioriteringar. Vill man hålla på med dyra bilar och köra mycket så får man offra annat, antingen genom att bo billigt, jobba mycket eller klara sig utan bil ett par år för att få ett vettigt startkapital att hinka ner i sin hobby.

Åker man för att man måste så finns det mängder med saker man kan göra för att sänka kostnaderna. Bara en sån sak som att välja "rätt" bil för uppgiften och dessutom köra någorlunda ekonomiskt gör många tusenlappar i månaden.

För ett tag sedan gjorde jag ett intressant räkneexempel på vad det skulle kosta om man kör en billig bil som drar mycket soppa.. eller att hämta ut en fabriksny bil som drar lite soppa. Det lönade sig ganska fort med att ta ett lån på en ny bil och betala ränta istället för soppa.

Bensinen/diesel lär knappast bli billigare oavsett vem som sitter vid makten och att ställa till med protester och föra ett jäkla liv lär bara göra att folk tittar ännu mer snett på bilintresserade ungdomar.

Word! Jag har själv slutat med snus och sprit, nattklubbsbesök m.m är numera ett minna blott i mitt liv. För pengarna jag sparar där kan jag köra många mil smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

* Studerande *
563 Inlägg
31 mars 2012
.....& så kom SNÖN tillbaka........ HÄRLIGT! (Blir & åka "bob" på vägarna med sommarsulorna på) big_smile

Evildan
31 mars 2012
Ljepone skrev:
.....& så kom SNÖN tillbaka........ HÄRLIGT! (Blir & åka "bob" på vägarna med sommarsulorna på) big_smile

Tror inte en större mängd tankbilar åker i diket så det blir bränslebrist och priset går upp, eller hur menar du?
Förstår inte annars vad det har i denna tråd att göra?

* Studerande *
563 Inlägg
31 mars 2012
Evildan skrev:
Ljepone skrev:

Tror inte en större mängd tankbilar åker i diket så det blir bränslebrist och priset går upp, eller hur menar du?
Förstår inte annars vad det har i denna tråd att göra?

Nothing, it´s offtopic wink

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
31 mars 2012
Nu har det tillkommit en rad med bra inlägg som höjt denna tråden några snäpp.

Även om jag inte själv gillar det som kommer vt, folket... DVS. vanliga svenskar börja anstränga oss och se över alternativ till bilen som den ser ut idag. Att köpa bensinbilar och framförallt att många köper stora volvo kombis och SUVar nya fortfarande är ju ett tecken på att bensinen inte är FÖR dyr.... än...

Dock kan man ju spekulera att om alla hade köpt små bensinsnåla bilar så hade ju priset ökat i vilket fall då staten fått in mindre pengar i kassan.

Tyvärr så är sverige för hjärntvättat, korrupt och för odemokratiskt för att utvecklingen ska tillåtas gå framåt. I tider som dessa där miljö påstås vara i fokus och bilismen får den största skulden, varför inte satsa mer på motorsporten?

Nu tänker nog en del att jag är dum i huvudet, men tänk efter... motorsporten har stått för en stor del av utvecklingen av bilen. Med nya klasser vars huvudregel är att köra på alternativa bränslen, och inte för hårt styrda av diverse regler(precis som under motorsportens guldålder) så skulle utveckligen öka i en rasande fart!

Tänk fördelen med att kunna testa sin nya teknik under hårda förhållanden och mot andra företags tekniker! samtidigt som man då får bra med reklam om man vinner! Det som behövs för att det ska bli attraktivt för företagen är just att man låter detta få plats i media så att biltillverkarna tycker det är värt att plöja ner pengar.

Jag tror starkt på att ett event som ger underhållning för publiken, bra reklam för biltillverkarna och samtidigt driver på utvecklingen är vad som behövs för att vi i framtiden ska sitta här och beklaga oss för skatten på vårt framtida bränsle istället.! wink
Senast redigerat av AcesHigh666 (31 mars 2012)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 327 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
Vad ska man göra när bensinpriset kostar 20kr / litern?

"Det höga bensinpriset är något som framförallt slår hårt mot glesbygden och frågan är hur regeringen kommer att lösa detta i framtiden. Risken finns att priset når 20 kronor litern och mer därtill om utvecklingen i omvärlden fortsätter åt samma håll. Därmed sagt så vet vi ju inte hur det blir, en lösning kan vara på gång på diverse håll men det är alltid bra att vara förberedd på det värsta."

http://www.alltomspara.se/nyheter/bensi … -kr-litern

961 Inlägg
31 mars 2012
Ljepone skrev:

ofan, här är det runt 10+ och sol nu för tiden, fan vilken skillnad tongue

-danskt ordspråk

865 Inlägg
31 mars 2012
Aero T16 skrev:
Vad ska man göra när bensinpriset kostar 20kr / litern?

"Det höga bensinpriset är något som framförallt slår hårt mot glesbygden och frågan är hur regeringen kommer att lösa detta i framtiden. Risken finns att priset når 20 kronor litern och mer därtill om utvecklingen i omvärlden fortsätter åt samma håll. Därmed sagt så vet vi ju inte hur det blir, en lösning kan vara på gång på diverse håll men det är alltid bra att vara förberedd på det värsta."

http://www.alltomspara.se/nyheter/bensi … -kr-litern

sverige kommer bli ännu fattigare då vi redan har bostadsbrist i malmfälten och gruvorna lever just av folk som kan pendla slutar folk pendla så får dom ju slå igen malmfälten och dvs sveriges största inkomst källor kommer att gå ner på lågfart...

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
31 mars 2012
OSkar000 skrev:
För ett tag sedan gjorde jag ett intressant räkneexempel på vad det skulle kosta om man kör en billig bil som drar mycket soppa.. eller att hämta ut en fabriksny bil som drar lite soppa. Det lönade sig ganska fort med att ta ett lån på en ny bil och betala ränta istället för soppa.

visa gärna den uträkningen här i tråden ... svårt att tro att man kan åka mycket billigare än med tex en golf 2

961 Inlägg
31 mars 2012
CHEEVA skrev:
OSkar000 skrev:

visa gärna den uträkningen här i tråden ... svårt att tro att man kan åka mycket billigare än med tex en golf 2

han jämförde säkert en smart och en gammal jeep med v8 big_smile

-danskt ordspråk

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
31 mars 2012
KBAragger skrev:
CHEEVA skrev:
OSkar000 skrev:

jo möjligtvis så blir de lite billigare att låna pengar då hehe

198 Inlägg
31 mars 2012
CHEEVA skrev:
KBAragger skrev:
CHEEVA skrev:

Räknade på en 740 vill jag minnas, men låt säga vilken äldre bil som helst som drar runt en liter milen.

Ska leta upp excel-filen och se vad jag kommer fram till med dagens bränslepriser.

Sen är det förstås många faktorer som påverkar kalkylen, värdeminskning, service och reparationer, skatt och andra omkostnader.

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
31 mars 2012
OSkar000 skrev:
CHEEVA skrev:
KBAragger skrev:

Räknade på en 740 vill jag minnas, men låt säga vilken äldre bil som helst som drar runt en liter milen.

Ska leta upp excel-filen och se vad jag kommer fram till med dagens bränslepriser.

Sen är det förstås många faktorer som påverkar kalkylen, värdeminskning, service och reparationer, skatt och andra omkostnader.

självklart så får man räkna in allt om man ska börja räkna på det, även försäkring och skatt...

sen beror de kanske lite på hur långt man kör per år också

198 Inlägg
1 april 2012
Min uträkning baseras på att man kan skaka fram pengar till kontantinsatsen som krävs för att köpa en 1-2 år gammal bil. Runt 30-40k kr rör det sig om men det är ingen omöjlighet att spara ihop om man vill och är lite ekonomiskt sinnad.

Kollade på en Kia Cee'd, de är hyggligt vanliga numera, har vettiga garantier och är en rätt okej bil för att frakta häcken från A till B.

Inköpspris: 150k kr varav knappt 40k betalas kontant. Det här gäller alltså en lågmilad -10 eller -11. Skattefri i fem år och därefter drygt tusenlappen om året.
Lånekostnaden landar på 2500kr i månaden med 6% ränta och avbetlaning på 5 år. Känner man att man kan betala av snabbare så är det ingen nackdel förstås.
Diesel kostar idag straxt under 15kr om man tankar på nån av lågpriskedjorna och förbrukningen blandad körning anges till 0,44l/mil men räkna med 0,5 om du inte är världsmästare i eco-driving.
Körstärcka: Jag räknade på 3000 mil om året, dvs 250 mil i månaden vilket inte är orimligt om man har 5 mil enkel väg till jobbet (dvs 200 mil på jobbresor och 50 mil på övrigt).

Kostnaden per månad blir då 2500 för lånet + 1875kr för soppa, 4375 kr totalt. Jämfört med en bil som drar ganska exekt en liter per mil och går på bensin blir det en femhundring dyrare per månad. Kan du hålla dig till förbrukningen som tillverkaren anger så är du nere på 150kr skillnad.. dvs två pizzor i månaden för att åka en nästan ny bil. Värt pengarna, förmodligen. Lägg sen till att du har en bil som förhoppningsvis funkar felfritt i fem år och där du har ganska många tusenlappar kvar i värde på bilen efter att den är avbetald. Kör du samma "billiga" bil i fem år så lär slutvärdet inte vara särskilt många kronor.

Men visst, kan man åka gammal bil som går riktigt snålt så kan det vara en vettig affär, men hur kul är det att köra runt i en 80-talare som vardagsbil när det går att åka nyare bilar marginellt dyrare?

Just att räkna lite långsiktigt och se vad det är som kostar är intressant. Vet man var de dyraste postarna i budgeten är så är det lätt att veta vad man kan spara stora pengar på.

961 Inlägg
1 april 2012
OSkar000 skrev:
Min uträkning baseras på att man kan skaka fram pengar till kontantinsatsen som krävs för att köpa en 1-2 år gammal bil. Runt 30-40k kr rör det sig om men det är ingen omöjlighet att spara ihop om man vill och är lite ekonomiskt sinnad.

Kollade på en Kia Cee'd, de är hyggligt vanliga numera, har vettiga garantier och är en rätt okej bil för att frakta häcken från A till B.

Inköpspris: 150k kr varav knappt 40k betalas kontant. Det här gäller alltså en lågmilad -10 eller -11. Skattefri i fem år och därefter drygt tusenlappen om året.
Lånekostnaden landar på 2500kr i månaden med 6% ränta och avbetlaning på 5 år. Känner man att man kan betala av snabbare så är det ingen nackdel förstås.
Diesel kostar idag straxt under 15kr om man tankar på nån av lågpriskedjorna och förbrukningen blandad körning anges till 0,44l/mil men räkna med 0,5 om du inte är världsmästare i eco-driving.
Körstärcka: Jag räknade på 3000 mil om året, dvs 250 mil i månaden vilket inte är orimligt om man har 5 mil enkel väg till jobbet (dvs 200 mil på jobbresor och 50 mil på övrigt).

Kostnaden per månad blir då 2500 för lånet + 1875kr för soppa, 4375 kr totalt. Jämfört med en bil som drar ganska exekt en liter per mil och går på bensin blir det en femhundring dyrare per månad. Kan du hålla dig till förbrukningen som tillverkaren anger så är du nere på 150kr skillnad.. dvs två pizzor i månaden för att åka en nästan ny bil. Värt pengarna, förmodligen. Lägg sen till att du har en bil som förhoppningsvis funkar felfritt i fem år och där du har ganska många tusenlappar kvar i värde på bilen efter att den är avbetald. Kör du samma "billiga" bil i fem år så lär slutvärdet inte vara särskilt många kronor.

Men visst, kan man åka gammal bil som går riktigt snålt så kan det vara en vettig affär, men hur kul är det att köra runt i en 80-talare som vardagsbil när det går att åka nyare bilar marginellt dyrare?

Just att räkna lite långsiktigt och se vad det är som kostar är intressant. Vet man var de dyraste postarna i budgeten är så är det lätt att veta vad man kan spara stora pengar på.

jojo så sant, men jag drar hellre in på annat än att köpa en ny KIA, eller en annan ny bil, för att de är riktigt fula och de är rätt svår mekade. då kör jag hellre en gammal ford/volvo, faktiskt, men det är ju som så mycke annat, en smaksak smile

-danskt ordspråk

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
1 april 2012
låt oss räkna på vad en golf 2 kostar i månaden då smile 900 i skatt per år + 1300 kr försäkring (halv) per år.

det är 2400 kr per år det är 200kr i månaden

så 200 + 200 i underhåll + bensin kostnaden då... den dricker ca 0,75 och en liter bensin kostar 16 kr, det ger oss en bensin kostnad på 2800 i månaden ( 250mil). Totalt blir det 3200 i månaden detta är 1175 kr mindre än vad en cee´d och dåhar du inte du räknat in försäkring och underhåll ( vilket är bra mycket dyrare för en cee´d än en golf )

så tyvär håller det inte riktigt, ska man sen räkna in värdeminskningen så är de bara glömma en ny bil.
Senast redigerat av CHEEVA (1 april 2012)

Sök