4228
Sök

Läcker kylarvätska?

3 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
Tja!

Har en bmw 535 från 1997 som läcker. Jag drar i glykol och sedan inom en timme så rinner en del ut efter körning. Det rinner ut i flera "spricker" i underredet främst direkt under motorn och sedan mer direkt under kylarbehållaren. Det mesta har runnit ut efter en dag. Runt kylaren finns glykol men slangen ser ren ut. Har svårt att fatta vart läckan kommer ifrån därav detta inlägg smile Displayen varnar "Check coolant level" hela tiden. Jag har nu en burk kylartätning i handen och undrar om jag kan använda denna? Vissa har rekommenderat mig, andra inte.

Bilen är segstartad i kyla och känns "tung" innan den blivit varm. Enligt verkstads datorn så saknar den någon temp activation? som gör att det ta tid innan den blir varm, därav att kupen på vintern lätt blir en bastu eller raka motsatsen.

Man känner att bilen "växlar" trots att det är automat och på motorväg känns det som den tappar kraft ibland..

Någon som har en aning om vad det verkar vara? Och tips på hur jag kan gå till botten med problemet?

552 Inlägg
29 april 2011
Är helt säker på att du har en spricka i kylsystemet, jag tippar på behållaren för kylvätskan. Jag hade inte kört bilen varm i ditt fall. Det bildas luftfickor i systemet och motorn (Cyllinder väggarna går torra från kylvätska) kan rasa och det är inte bra!

Lämna in till verkstad om du är osäker på hur du ska gå vidare...

- Fartdåre
91 Inlägg
30 april 2011
Håller med Kibil.. Lämna in på verkstad om du vill vara på den säkra sidan

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

3 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
Lämnade in den på en "billig verkstad" som skulle check it out.
De kom fram till att det var luft i systemet och ingen läcka.
Enligt de själva testade de bilen och inget läckte.
De yrkade på 800 kr men de fick en femhundring för besväret.
Det jag la märke till efter några körningar efteråt är att bilen är kall ovanligt länge (5 min) och att de hällt i vatten istället för glykol när jag kontrollerar. Direkt efter detta så börjar bilen läcka igen, rejält det "regnar" och Check coolant level började lysa igen. Dock verkar det som de gjort något eftersom det inte läcker under perioden och lampan ej lyser??
Hur åtgärdar man expansionskärlet? Och vad kostar det? Vet inte ens vad det är....
Funderar på att vända mig till en auktoriserad för dessa rackare bara luras känns det som.. Ändå tar det emot med tanke på att jag nyligen lagt 35000 på den och den är 13 år gammal.... Tack för svar!!!

606 Inlägg
6 maj 2011
expansionskärlet är behållaren du häller ner glykolen / vattnet i :p tycker du ska kolla runt slangarna vid motorn kan ju vara en spricka nära motorn i en slang eller nått... tjejen hade i stort sett samma problem men detta var ju iofs på en polo... men hon hade en spricka i Termostat huset (plast hus på polo) lär väl va järn på en bmw ... jag hittade iaf läckan genom att stå med huven öppen och varva upp bilen blir ju högre tryck då och bilen läcker mer :p  = lättare å hitta :p

Kan det lagas ska det lagas! :)

3 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Var inne på en auktoriserad som enligt de var vattenpumpen som måste bytas. Dock fanns det en liten risk att topplock var skadat? men inte något han kunde se...

Två frågor till er mer kunniga! Vad händer om jag kör med trasig vattenpump? Bilen har varnat om att kylarvätskan är för låg i snart 1,5 år och jag har kört längre sträckor utan större problem. Dock blir bilen svag emellanåt. Och finns det något sätt för mig att veta om topplocket redan har skadats?

Mvh
Ayourez

552 Inlägg
19 maj 2011
Ganska så svårt för dig att se hur toppen mår, men jag hade tippat på att ett kompressions prov hade avslöjat skev topp.

Men det jag undrar är hur den aukt. verkstaden kunde komma fram till att vatten pumpen måste bytas när det läcker kylarvätska? Om du kunde kolla mera exakt vartifrån det läcker kylarvätska skulle man kunna utesluta ett och ett annat. Läcker det på vänster (sett från färdriktningen)  sida av kylaren är det nog med all sannolikhet kass behållare (går att byta bara behållare, men jag rekomenderar att byta kylare istället). Byt också termostat, det kan vara den som spökar då bilen inte blir varm som den ska.

Sök