E36 328i -99 Kluckande ljud ?

liebling
1 maj 2011 · 24 Inlägg

Tjena !

Köpte mig en 328 touring för ett tag sen. Har nu efter ett par veckor märkt att när man står på tomgång och lyssnar noga så hör man ett lätt kluckande ljud ifrån motorrummet, hörs dock endast inifrån. Skit svårt att ens höra från vilken sida det kommer från också. Klucket påverkar inte något alls, tomgången är jämn. Kommer i typ 3 sekunders intervaller. Ska man försöka bokstavera ljudet skulle jag nog skriva KLÖ-KLÖCK.

Har ingen aning om vad det kan vara, vet bara att jag inte vill ha det ljudet.

Dela gärna med er BMW människor ! Tack smile

/ Liebling

fuck_a_duck
25 maj 2011 · 60 Inlägg

lånar tråden lite smile

har samma problem en del säger motorkuddarna eller dylikt en del säger diffen och en del säger kopplingen men min bil e36 328i låter det förjävligt verkligen metalliskt klickande som en kedja kuggar över och eftersom koplingen är bytt borde det inte vara det men hoppas någon där ute vet.

Maeki
25 maj 2011 · 19 Inlägg

Det vanligaste mekaniska oljud på BMW e36 m50/m52-maskiner är s.k vanos-ljudet. (Om man inte har dom äldre utan vanos då förståss)

Iaf enligt första inlägget så första jag börjar tänka på är att Vanosen har sett sina bästa dagar.

Mera information hittas på http://www.drvanos.com/

liebling
25 maj 2011 · 24 Inlägg

Aj då... Det känns som att det skulle kosta en slant att åtgärda VANOS fadderullan. Har fått lite hints på att ac-kompressorn kluckar lite grann. Har själv ingen aning, men tack som FAN för svaren !!

/Liebling

Maeki
26 maj 2011 · 19 Inlägg

Kommer annars bi-ljudet direkt när di vrider igång motorn? Eller börjar ljudet först när den blir varmare/varm?

fuck_a_duck
26 maj 2011 · 60 Inlägg

på min bil kommer ljudet när du startar och hela kupen börjar skaka som hela motorn och låda sitter löst...

Maeki
26 maj 2011 · 19 Inlägg

fuck_a_duck skrev:
på min bil kommer ljudet när du startar och hela kupen börjar skaka som hela motorn och låda sitter löst...

Då är det nog inte vanos'sen som har oljud i ditt fall, låter som du skulle vara utan motorkuddar, eller bilen inte går på alla cylindrar, kollat tändstiftena? Om alla är ser lika ut, eller ifall något ät blött / kolsvart.

fuck_a_duck
27 maj 2011 · 60 Inlägg

Maeki skrev:

fuck_a_duck skrev:
på min bil kommer ljudet när du startar och hela kupen börjar skaka som hela motorn och låda sitter löst...

Då är det nog inte vanos'sen som har oljud i ditt fall, låter som du skulle vara utan motorkuddar, eller bilen inte går på alla cylindrar, kollat tändstiftena? Om alla är ser lika ut, eller ifall något ät blött / kolsvart.

du har alldeles riktigt ena motorfästet hade hade totalt gått av yikes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang