6826
Sök

Gick ej igenom besiktning Audi 100 2,3 -92

681 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Felen var:

1. CO-halt tomgång, för hög
2. HC-halt tomgång, för hög
3. CO-halt förhöjd tomgång, för hög

Värden:

CO 0,7 (0,5)
CO 2500 0,5 (0,3)
HC 145 (100)
Lamda 1,00 (0,97-1,03)

Vad kan man göra åt det?
Vad är troliga felet

723 Inlägg
1 maj 2011
Har haft samma problem varje år med en av våra gamla audi 100, det löstes genom att tanka ca 10 liter etanol i en 40-50 liter bensin blandning. Gick genom varje gång så mitt tips är att testa detta vi gjorde aldrig några åtgjärder på problemet...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

681 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Hjälper det att byta olja, luftfilter, tändstift?

1 915 Inlägg
1 maj 2011
Längesen du gjorde service med ny olja osv ?
Läckage i avgassystemet ?
Läckage på insugningssidan ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

681 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Jag FICK bilen idag, mest troligt e den väl inte servad på ett tag.
Ska kolla lite bättre imorgon om det läcker någonstans

Santa's little helper
245 Inlägg
2 maj 2011
Glimbrink skrev:
Har haft samma problem varje år med en av våra gamla audi 100, det löstes genom att tanka ca 10 liter etanol i en 40-50 liter bensin blandning. Gick genom varje gång så mitt tips är att testa detta vi gjorde aldrig några åtgjärder på problemet...

Fått höra folk brukar även hälla i sk. Fuel Boost för å lura gubbarna vid besikningen smile
Bör prövas ifall du inte hittar felet!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 maj 2011
Kanske dags att ställa in bränsle kompenseringen? smile

Mätte det på min bil väldigt nyligen då jag ställde om för E85, och den gick väääldigt fett tongue
Och den låg alltid på gränsen till för höga värden

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

5 198 Inlägg
2 maj 2011
iswal skrev:

med största sannolikhet blir det iaf bättre värden...

Jag skulle då chansa med en ordentlig service med olja filter stift och tänddelar innan jag börjar klydda med diverse vätskor.. trots allt så löser man inte problemet med att fuska sej fram.
Senast redigerat av gamlingen (2 maj 2011)

723 Inlägg
2 maj 2011
gamlingen skrev:
iswal skrev:

Jag skulle då chansa med en ordentlig service med olja filter stift och tänddelar innan jag börjar klydda med diverse vätskor.. trots allt så löser man inte problemet med att fuska sej fram.

nej det löser inte problemet men är det en billig bil vill man inte lägga mycket pengar på renoveringar iafall när man inte har den för något annat än att ta sig till jobbet...

Santa's little helper
245 Inlägg
2 maj 2011
billigaste lösningen blir nog Fuel Boost isåfall.. i alla fall här i Finland går dom på ca. ~5 euro st.

5 198 Inlägg
2 maj 2011
Glimbrink skrev:
gamlingen skrev:
iswal skrev:

nej det löser inte problemet men är det en billig bil vill man inte lägga mycket pengar på renoveringar iafall när man inte har den för något annat än att ta sig till jobbet...

renoveringar ? en normal årlig service skulle jag kalla det,, och dessutom så går bilen både billigare och bättre.

723 Inlägg
2 maj 2011
gamlingen skrev:
Glimbrink skrev:
gamlingen skrev:

renoveringar ? en normal årlig service skulle jag kalla det,, och dessutom så går bilen både billigare och bättre.

Jo jag vet, men som det vart i mitt fall när jag hade en audi 100 så vart det bara för att komma från A till B och att lägga 2-3000 på tändkablar osv kanske inte är så aktuellt då.

Nu vet jag inte hur TS har för syfte med denna bilen, men är det en bil han satsar fullt med så ska han självklart byta ju!

5 198 Inlägg
2 maj 2011
Glimbrink skrev:
gamlingen skrev:
Glimbrink skrev:

Jo jag vet, men som det vart i mitt fall när jag hade en audi 100 så vart det bara för att komma från A till B och att lägga 2-3000 på tändkablar osv kanske inte är så aktuellt då.

Nu vet jag inte hur TS har för syfte med denna bilen, men är det en bil han satsar fullt med så ska han självklart byta ju!

Finns bra mycket billigare grejer än så... men klart är det ju helt upp till TS.. men mina rekommendationer är service...

681 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Jag får se vad  jag göra. Framstötdämparna var inte bra heller, men tänkte försöka fuska mig igenom med dom. Dom var ju inte dålig, men han gav underkänt bara för att resten var dåligt.
Så ska försöka snacka mig igenom med dom

Sök