3823
Sök

BMW 318is -92 (E36). Kopplingen tog först sent, sen inte alls.

1 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Hej, jag har en BMW 318is från 1992. Den har originalmotorn med 140 hk. Bilen har gått ca 19000 mil, har gått fint sen jag köpte den och har inga modifikationer.

Det hela började efter en normal körning på 15 mil, jag kör lugnt och försöker att hålla bilen i bra skick. Dagen efter började problemet, tog en kortare tur och märkte att kopplingen tog ovanligt segt, första hälften när pedalen trycks ner var liksom lös typ. Sen tog det ännu längre ner och nu när bilen stått över helgen tog den inte alls.

När jag startade bilen idag då så var det som om motorn (växellådan var på fyran när jag startade med kopplingen i) kämpade för att hålla bilen igång, lite som att den är på gång att dö av ett kärringstopp men precis klarar sig. Så jag stängde av, la ur växeln och startade igen och det går nu inte få i någon växel med hjälp av kopplingen. Misstänker att det har någonting att göra med kopplingsvajer eller något sådant. Kanske har den hydrauliskt system? För bilen är inte buskörd utan har gått fint tills kopplingen tog längre och längre ner tills inte alls.

MVH Peter

270 Inlägg
9 maj 2011
Kolla upp om det är vajer eller hydraulisk koppling

Sök