Volvo -945 startproblem

Lesliey
4 maj 2011 · 105 Inlägg

Jag har problem med min 945:a -96. Kan inte mycket om bilar så jag ger er lite bakgrundsinfo om det kan vara till hjälp:

22 000 mil, chippad  o chippad tändbox, fulltrycksturbo.

Jag har inte haft problem tidigare och bilen har gått som smort

Häromdagen gick generatorremmen av under körning. Bilen dog sakta men säkert. Bytte remmen och har kört sen dess men med rejäla
startproblem. Misstänkte först att batteriet var dåligt eftersom det blivit helt urladdat. Använt starthjälp men det har inte
gjort någon större skillnad. Startmotorn funkrar för fullt men den tänder inte.

Provade dra loss en tändkabel, vips då startade den - troligtvis av en slump. Imorse startade bilen som vanligt, körde på e4 i typ 90
det hackade till två gånger och elfelslampan blinkade till, körde vidare och sen samma symtom som när generatorremmen lossnade, bilen dog
sakta men säkert. Blev stående och kunde inte starta. Efter knappt fem minuter startade den och jag åkte direkt för att handla
tändkablar. Bytte dom och bilen startade.
Stannade och startade igen, inga problem. Stängde av bilen och en timme senare startade jag och kopplade på släp, inga problem.
20 min senare skulle jag starta, - död. Svor och försökte tio gånger. Startmotorn går.
AVbröt och provade igen efter typ 15 min - startade direkt.

Vad tror ni kan vara felet? En bilmek på bilia snackade om relä och bränslepump.

Kommer detta bli en dyr historia? Är det bara lämna in skiten på verkstad?
Krisar lite eftersom jag ska på långresa med släp på fredag.. sad

Lesliey
5 maj 2011 · 105 Inlägg

Ingen som har några teorier? Angående bränslepumpsrelä-duger typ mekonomens?

RD_87 Skrotsamlare
5 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Relät är lätt att byta, mycket vanligt fel. Du kan nog köpa reläet var som helst, kostade 3-400 på volvo för några år sedan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Lesliey
5 maj 2011 · 105 Inlägg

RD_87 skrev:
Relät är lätt att byta, mycket vanligt fel. Du kan nog köpa reläet var som helst, kostade 3-400 på volvo för några år sedan.

Jo när jag sökt i trådar verkar det vara vanligt på dessa gamla volvomodeller men frågan är om det är orsaken till mina problem. Dom på bilia sa att den inte borde dö under körning då.

RD_87 Skrotsamlare
5 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Lesliey skrev:

RD_87 skrev:
Relät är lätt att byta, mycket vanligt fel. Du kan nog köpa reläet var som helst, kostade 3-400 på volvo för några år sedan.

Jo när jag sökt i trådar verkar det vara vanligt på dessa gamla volvomodeller men frågan är om det är orsaken till mina problem. Dom på bilia sa att den inte borde dö under körning då.

Skitprat, dom där jävla reläerna kan leda till stopp i farten, visserligen så blir dom oftast omöjliga att starta men inte alltid.
Favoritfelen på volvo 940 är väl, Kasst sopparelä, givaren på svänghjulet, LMM & tändmodul. Sök lite på forumet, det finns ett par hundra trådar om liknande problem.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Lesliey
9 maj 2011 · 105 Inlägg

Har nu bytt relän och det var inte där felet satt. Bilen dog idag igen under körning.
Nu har en kompis på jobbet (fd. mekaniker) teorin att det borde vara luftmassemätaren. Vad tror ni om detta? Är det värt att kosta på en sådan eller ska jag bara lämna in bilen?

RD_87 Skrotsamlare
9 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Lmm kollar du genom att dra ur kontakten, om bilen slutar muppa så är det där skon klämmer. Med urkopplad LMM så går inte bilen perfekt men du märker iaf om det är problemet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Lesliey
9 maj 2011 · 105 Inlägg

RD_87 skrev:
Lmm kollar du genom att dra ur kontakten, om bilen slutar muppa så är det där skon klämmer. Med urkopplad LMM så går inte bilen perfekt men du märker iaf om det är problemet.

Jag ska alltså köra med den urdragen? Det skadar inte motorn eller så?Bör bilen starta när jag drar ut kontakten? (Alltså de gånger den vägrar starta - ibland går den ju direkt)

Vad tror du, finns det tusen andra saker det kan vara eller ska jag kika på hallgivare, lmm, svänghjulsgivare?
LMM är ju dyrt, vad kostar hallgivare och svänghjulgivare samt var köper man dessa?

Jag drar mig för att lämna in den, speciellt nu när jag bytt en del själv så känns det som jag likagärna kan byta allt själv.

Tänkte ta bilen imorgon igen, det är ingen fara att köra den när den går såhär dåligt? Eller kan det göra skada? Försöker få med den till jobbet så kanske någon kan kika på givarna, visa mig var de sitter osv.

Senast redigerat av Lesliey (9 maj 2011)

Lesliey
9 maj 2011 · 105 Inlägg

En till fråga, det här med att läsa av felkoder, kan jag göra det själv eller är det jätteavancerat? Kan man lämna in på mekonomen och dom gör det snabbt, typ när man väntar?

Senast redigerat av Lesliey (9 maj 2011)

volvo_740_88
9 maj 2011 · 90 Inlägg

här har du felkodsavläsare..  Felkodsavläsning Volvo 940 LH-JETRONIC 2.4 1991-1996:



Felkoder bränsle: 2ans uttag. annars tvärt om testa..



1-1-1 Inga fel upptäckta.

1-1-2 Fel i styrenheten.

1-1-3 Bränsletillförsel för svag/kraftig. Symptom: Hög bränsleförbrukning.

1-2-1 Signal från luftflödessensor frånvarande eller felaktig. Symptom: Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.

1-2-3 Signal från kylvätsketemperatursensor frånvarande eller felaktig. Symptom: Svårstartad när motorn är kall.

1-3-1 Signal från tändning om motorhastighet frånvarande eller felaktig. Symptom: Motorn startar inte.

1-3-2 Batterispänning för hög eller låg.

1-3-3 Signalen från gasspjällägeskontakten fel vid tomgång. Symptom: För högt tomgångsvarv.

2-1-2 Signal från lambdasond felaktig eller frånvarande. Symptom: Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.

2-1-3 Signal från gasspjällägeskontakten felaktig vid full gas.

2-2-1 Bränsletillförsel för dålig vid delbelastning. Symptom:Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

2-2-3 Signal från tomgångsluftsventil frånvarande eller felaktig. Symptom:Motorn startar inte eller är mycket svårstartad, för låg tomgång.

2-3-1 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid delbelastning. Symptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

2-3-2 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid tomgång. Symptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

3-1-1 Ingen signal från hastighetsmätaren. Symptom: Ojämn tomgång.

3-1-2 Ingen signal för knacksensorn i tändsystemet.

3-2-2 Signal från luftflödessensorns avbränning frånvarande eller felaktig. Symptom: Dåliga köregenskaper.



Felkoder tändning: 6uttag



1-1-1 Inget fel upptäckt.

1-4-2 Defekt styrenhet.

1-4-3 Knacksensorns signal utebliven eller felaktig. Symptom: Dålig acceleration, hög bränsleförbrukning, effektbrist.

1-4-4 Ingen laddsignal från insprutningssystemet. Symptom: Seg motor.

1-5-4 För högt flöde i avgasåtercirkulationen (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.

2-1-4 Periodvis bortfall av varvräknarsensorns signal. Symptom: Motorn startar inte, går ojämnt eller överhettar.

2-2-4 Kylvätskans temperatursensorsignal utebliven eller felaktig.

2-3-4 Gasspjällägeskontaktens signal vid tomgång utebliven eller felaktig.

2-4-1 För lågt flöde i avgasåtercirkulationen (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.

4-1-3 Avgasåtercirkulationens temperatursensorsignal utebliven eller felaktig (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.

Senast redigerat av volvo_740_88 (9 maj 2011)

Lesliey
10 maj 2011 · 105 Inlägg

volvo_740_88 skrev:
här har du felkodsavläsare..  Felkodsavläsning Volvo 940 LH-JETRONIC 2.4 1991-1996:

Jättetack!
Men eftersom jag är en total nybörjare, var hittar jag felkoderna? Står de i någon dosa vid motorn? Måste jag ha något instrument?

RD_87 Skrotsamlare
10 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Felkoder är inte min avdelning men läs av dem först, men om bilen stannar så provar du att koppla ur LMM. Det ska inte skada motorn, risken är att den går lite fett.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Lesliey
10 maj 2011 · 105 Inlägg

RD_87 skrev:
Felkoder är inte min avdelning men läs av dem först, men om bilen stannar så provar du att koppla ur LMM. Det ska inte skada motorn, risken är att den går lite fett.

Imorse startade inte bilen. Drog ur lmm, startade ändå inte. Då kan jag utesluta den va?

Undrar fortfarande HUR jag läser av felkoderna. En dosa som sitter brevid motorn som jag trycker på och sen blinkar den? Mina bilkunskaper är inget vidare.

Har letat och letat efter denna dosa. Såg en bild i en annan tråd att den ska sitta på höger sida om man står framför bilen. Där på höger sida har jag bara en svart dosa som det står ABS på. Kan det vara så att jag inte har den här felsökningsmojängen?

Senast redigerat av Lesliey (10 maj 2011)

Jeppe_89
10 maj 2011 · 56 Inlägg

Diagnosuttaget ligger bakom fjäderbenstornet vid torpedväggen, en liten svart ask med massor av elledningar under.

Alla volvo med rödblock efter -88 har diagnosuttag, så skulle den finnas i din bil.

Lär er att älska Volvo och deras rödblock!
Jeppe_89
10 maj 2011 · 56 Inlägg

Såg inte att du skrev att du hittade en dosa som du tryckte på och den blinkade. Det är rätt dosa iallafall.

Lär er att älska Volvo och deras rödblock!
Lesliey
10 maj 2011 · 105 Inlägg

Jeppe_89 skrev:
Såg inte att du skrev att du hittade en dosa som du tryckte på och den blinkade. Det är rätt dosa iallafall.

?? Jag har aldrig skrivit att jag hittade någon dosa som jag tryckte på som blinkade...

Verkar som att farsan hittade dosan, får se om jag kan kolla koderna imorgon.

Lesliey
10 maj 2011 · 105 Inlägg

Jeppe_89 skrev:
Diagnosuttaget ligger bakom fjäderbenstornet vid torpedväggen, en liten svart ask med massor av elledningar under.

Alla volvo med rödblock efter -88 har diagnosuttag, så skulle den finnas i din bil.

Vid torpedväggen sitter ju en rätt stor ask vill jag minnas, vad är det för mått på felsökningsdosan, ungefär?

Lesliey
11 maj 2011 · 105 Inlägg

Jag blir fanimej tokig på dessa jävla skitbilar. Finns ingen sån där felsökningsdosa i min bil minsann. Läste här på forumet att det skulle finnas med från 88?? Både jag och farsan har letat. Nu åker den till någon meck som får titta på det.

Sakiq
12 maj 2011 · 270 Inlägg

ta en bild på motorrummet, och lägg upp. så kanske vi kan se den åt dig smile

Senast redigerat av Sakiq (12 maj 2011)

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Lesliey
12 maj 2011 · 105 Inlägg

Sakiq skrev:
ta en bild på motorrummet, och lägg upp. så kanske vi kan se den åt dig smile

Tack för tipset smile Nu har jag dock kört ner bilen till en verkstad där de felsökte. Man behöver en speciell felsökningsapparat och dosan sitter INUTI bilen, ej i mottorummet. Man öppnar luckan mellan säterna och under där sitter dosan. Fick felkod 144 och mecken sa att det borde vara vevaxelgivaren eller något med styrenheten?

Enligt volvo_740_88:as lista så står det
"1-4-4 Ingen laddsignal från insprutningssystemet. Symptom: Seg motor. "

Har ni några fler teorier? Byter Vevaxelgivaren imorgon. Funkar det ej åker den in på en rejäl utredning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang