Tjo...
Jag har Biltemas skivor runtom (slitsade/borrade fram och vanliga "släta" bak) med Biltemas belägg på min V70 -00 (gamla karossen)! Har kört med likvärdiga uppsättningar på flera bilar tidigare utan problem... Nästan...
Saken är den att ett tag efter monteringen (300-600 mil) kommer det vibrationer smygande som sedan tilltar och är mest påtagliga från 20 km/h och nedåt vid inbromsning! Inbromsningen blir lixom stötvis... Vibrationerna finns dock även vid inbromsning i högre farter!
Men... Så en dag hade jag lite bråttom och körde hårt med bilen och det blev en del bestämda inbromsningar och efter det fanns inga vibrationer alls utan allt kändes "som nytt" igen! Exakt samma fenomen minns jag även att jag hade på min S80 och även där hjälpte rejäla inbromsningar!
Då drog jag mig till minnes en tråd jag läst för länge sedan om belägg som smetat ut på skivorna och lämnat avlagringar som kan misstas för skevhet!
Så min fråga är, kan det detta stämma? Dvs att jag lyckades bromsa bort "skiten"? Fälgarna var nämligen bokstavligt talat prickiga(!) på den del av ekrarna som bromsdammet träffar!
Kan man då avhjälpa detta med att t.ex. byta till originalbelägg och är dom t.ex. hårdare/mjukare och är det bra/dåligt?
Just nu har vibrationerna svagt börjat återkomma (c:a 150 mil sedan jag ev. bromsade bort dom) och om jag t.ex. tänkt byta belägg nu bör jag då bromsa bort beläggningen igen med dom gamla eller kommer dom nya slita bort ytan iaf?
Stort tack på förhand!
//Brådhis
PS. Svar som "Öhhh, Biltema är skit" undanbes vänligen men bestämt! Det vi ska reda ut här är varför fenomenet uppstår och vad man kan göra för att undvika det!
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...