4469
Sök

Opel Omega 2.0 -95 händer inget när man gasar - växel är i

6 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Hej!

Har alltså en Opel Omega 2.0 16v -95 (vet ej vad som är viktigt att skriva med smile ) Kan absolut inget om bilar.....

Igår hände det....var ute och körde och plötsligt tar inte gasen. Gasar men rullar bara bakåt....
Innan hördes det ljud....klokande ljud....om man nu vet hur det låter hmm

Frågan jag har är vad det kan vara? Alla växlar går att lägga i utan problem, koppling är inget fel eller, inget ljud när man trycker ner det eller nått... Det händer INGET när man gasar.

Tacksam för lite hjälp smile

Hej hej
BullenJr

Forummoderator
18 410 Inlägg
8 maj 2011
Har du kollat under bilen om kardan snurrar med växel i?

6 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Nä....var ser man den?
Om den snurrar eller inte snurrar, vad kan det vara för fel då?

Som sagt, kan absolut inget om bilar smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 maj 2011
Hm....Antingen så är kopplingen TVÄRSLUT eller så har något annat gått sönder (tex kardan som nämnts).
Gör så här för att testa koppling/växellåda: Starta motorn. Lägg i 1-5 genom att använda kopplingen, notera om spaken känns "annorlunda" mot när bilen funkade. Testa sedan att lägga i 1:an UTAN att använda kopplingen, om kopplingen "biter" så skall du inte kunna få i växeln, det kommer skorra (sluta genast att trycka så fort det skorrar). Efter detta test kan man dra slutsatsen att växellådan är OK samt att kopplingen biter iaf någorlunda, sen kan den likförbannat vara så klen att den bara slirar när den försöker driva bilen framåt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
OK tack så mycket. Ska ut idag och prova det.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 maj 2011
Jag skulle gissa på hardygummit på lådan, men då snurrar inte kardanen. Drivaxel är ju också möjligt, men då snurrar kardanen.
Senast redigerat av RD_87 (8 maj 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

6 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Knutkorset, är det ett alternativ? Jag har försökt och kolla pris på det men på vilken sida jag än tittar på till min bil så finns det inget alls. Finns inte knutkors på min bil eller heter det något annat?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 maj 2011
BullenJr skrev:
Knutkorset, är det ett alternativ? Jag har försökt och kolla pris på det men på vilken sida jag än tittar på till min bil så finns det inget alls. Finns inte knutkors på min bil eller heter det något annat?

Jag tror att det är hardygummin istället på din bil. Jag minns inte riktigt, jag har bara varit under en sådan bil och det var inte igår.

6 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Tack ska kolla upp alla tips

6 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Bakaxel koka är det....eller va den heter smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 maj 2011
Bakaxelklumpen/diffklumpen? smile

Sök