Snabb sammanfattning av steg var uppgradering av: Ventilation,Trycksystem, Avgassystem samt bussningar till drivlinan.
Steg 2 kommer handla om: 12000mila-service med kamremsbyte, allmänt fix och så är det dags att kliva över 300hk sträcket Mer detaljerad info finns på första inlägget i tråden.
Har man inte tillräckligt hållbara och dyra verktyg att tillgå får man tillverka egna Hembränt mothåll till remhjulet byggt av diverse gammalt skrot och ett kraftdragskaft modell 1,5m me fastsvetsad krafthylsa. Sen när grejorna ska dit igen får jag låna eller köpa mig en rejäl momentnyckel men nu har jag iaf. fått loss skiten så jag kan syna oljepump och vevaxeltappen.... Byta packningar och packboxar samt göra rent m.m m.m.
Äh... Kan helt enkelt inte nöja mig med en vanlig kamremsservice utan tänker lyfta ut motorn och gå igenom den. Dyrt!! Men betydligt billigare och roligare än att bli tvungen å bygga ny motor pga haveri. Bilen är ju trots allt 20år!! Och som bonus blir det enkelt att få rent i motorrummet som är sjukt skitigt.
Nu har jag också läst igenom hela härligheten och lagt en pren! Det är hårt å meka utan garage men det är ju bara hårda killar som köra audi ändå keep up the good work!
VIRUS_S2 skrev: Nu har jag också läst igenom hela härligheten och lagt en pren! Det är hårt å meka utan garage men det är ju bara hårda killar som köra audi ändå keep up the good work!
Ja man får inte hindras bara för man inte har garage. Men det underlättar ju sjukt mycket Så nu när jag fått hyra ett i andra hand ett tag passar jag på att göra ett lite större ingrepp Tyvärr får ju bygget på den svarta vänta lite men där är det ingen stress...
VIRUS_S2 skrev: Nu har jag också läst igenom hela härligheten och lagt en pren! Det är hårt å meka utan garage men det är ju bara hårda killar som köra audi ändå keep up the good work!
Ja man får inte hindras bara för man inte har garage. Men det underlättar ju sjukt mycket Så nu när jag fått hyra ett i andra hand ett tag passar jag på att göra ett lite större ingrepp Tyvärr får ju bygget på den svarta vänta lite men där är det ingen stress...
Låter bra nä stressa ska man inte göra , vad är det för short shift du kör? jag la faktiskt in en beställning på ett sånt spakställ från 034 på cp-service igår. (solid short throw) vet du något om den spaken?
VIRUS_S2 skrev: Låter bra nä stressa ska man inte göra , vad är det för short shift du kör? jag la faktiskt in en beställning på ett sånt spakställ från 034 på cp-service igår. (solid short throw) vet du något om den spaken?
Den ska tydligen vara riktigt bra. Jag kör en RPM shortshift som jag hade förut på min svarta.
Har öppnat motorn och sån tur var ser den mycket bättre invändigt än utvändigt Toppen är ju relativt ny så den var jag egentligen inte så orolig för utan det är botten ska jag kolla upp ordentligt.
I brist på intressanta bilder hittade jag en på skillnaden mellan den intercoolern jag kör med mot orginal S2 3b. Cellpaketet är ca 5cm högre, 8cm längre och 1,5cm djupare. Det går smärtfritt att få dit en betydligt större men det skulle bli overkill för den här bilen.
Så!! Nu har jag äntligen lyft ur motorn. Projektet fastnade lite då det inte längre gick att ladda min gamla personlyft men när jag pratade med bobafett och nämnde mitt bekymmer undrade han varför jag inte koppla in den på ett bilbatteri när det endå handlade om 12V istället för att jaga nya delar.......;D Vettefan varför jag inte tänkt på det själv men ibland ser man inte skogen för alla träd som är ivägen...
Lyfte ur motorn och såg att den förstärkta koppling var i bra skick så den kör jag vidare på Sen är det ju alltid kul att se att det var en Sachs 707 tryckplatta och inge annat skit. Urtrampningslagret har sett bättre dagar så det får bli ett nytt.
Imorgon plockar jag bort kolvar, stakar och veven, sen blir det toktvättning och inspektion av delar.
Fint dammlager i sprängkåpan från tidigare koppling