3813
Sök

Volvo V70 2,5T -98 oljeläckage

11 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Har ett ganska rejält oljeläck på min v70 2,5T. Lämnade in den hos en kille som blåste rent vevhusventilationen och rekommenderade mig att byta turbon, för att läckaget var i det området, plus att den bolmade...
Bytte turbon och den slutade bolma, men oljeläckaget är kvar... Har lokaliserat läckan såpass att det droppar ner på flänsen mellan toppen och blocket, men i och med att ventilkåpan är större kommer jag inte åt att se...
Någon som vet hur det ser ut och har en idé vad det är som läcker?

8 282 Inlägg
9 maj 2011
Blåste ren vevhusventilationen...? Det hjälper inte ett dugg om den är igensatt. Att göra så är bara ett slöseri med tid och komprimerad luft och till ingen som helst nytta.

Det är inte så att det pga igensatt ventilation rinner ut olja ovanpå toppen som sedan rinner ut i kanalen i toppen som är ovanför turbon?

11 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Det är mycket möjligt att det är så... tycker det är lite skumt att inte bilmeken jag lämnade bilen hos visste om det dock... men men.. sånt är livet... så jag ska alltså ta och rensa vevhusvent. ?

8 282 Inlägg
9 maj 2011
Svårt att säga utan att veta vart nånstans unegär på toppen det läker. Är det ungefär mitt på långsidan så är in mot kupen så är det ju ofast pga vevhusventilationen eller dålig packning till oljepåfyllningslocket.

Att rensa ventilationen är aldrig fel, men brukar kunna bli ett stort projekt om det är rejält igensatt. I värsta fall lär man ta bner tråget för att kunna rengöra den undre kanalen ordentligt

11 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Ok... det är nästan längst till vänster på motorn läckaget är... jag måste säga att jag känner en viss grad av uppgivenhet för tillfället... =/

11 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
till vänster mot kupén alltså...

8 282 Inlägg
9 maj 2011
Då låter det ju mer som om det är en packbox till kamaxlarna som krypit ut eller gett upp, kan dock bero på vevhuaventilationen det med.

11 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
ok.. får väl kolla vevhusventilationen och utgå från det sen då... tack så hemskt mycket för hjälpen!

Sök