HJÄLP! Min Seat Ibiza 99/00 startar inte längre?

Martin740
10 maj 2011 · 27 Inlägg

.

Senast redigerat av Martin740 (17 januari 2015)

ascona-tic
10 maj 2011 · 1 497 Inlägg

Ja det är tydligen rätt vanligt då på dessa! Jag själv äger en ibiza 00a som hade samma strul med fukt i boxen förvisso gick min men bara på 3cyl. Det är förvisso vanligt att imobelizern tappar singnal men då borde den starta i typ 2sec och sen dö men det finns en varningslampa som varnar om detta problem.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
ascona-tic
10 maj 2011 · 1 497 Inlägg

Ta numret på databoxen och se om du hittar en på laga.se eller bildelsbasen där ligger dom flesta runt tusingen i mitt fall fanns det ingen 6k0906019 tror jag min heter 100hk akl motor. Så det blev en från Tyskland för 1700:-  sen tar dom ca 1500 för att gifta in boxen med dina nycklar (imobelizern), vill man och har lite kunskap så går det att köpa RossTech programmet och en obd kabel för ca 1000;- och fixa själv,

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
ascona-tic
10 maj 2011 · 1 497 Inlägg

Tror nog att det är ganska svårt att hitta någon som är billig och kan laga den. Jag öppnade min simensbox och det var inget vanligt grönt/brunt "löddkort" utan 4-5 tunna mattor som är ovan på varandra,

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
DanneGTV6
12 maj 2011 · 270 Inlägg

Men ni kan väl börja med att kolla så att det inte är vatten i hålen där man sätter i tändstiften? samt att plocka bort fördelarlocket och kolla om det är fukt där. Man börjar ju inte byta svindyra delar så fort bilen inte startar. Dessutom så är den ju inte stendöd

Noxxer
12 maj 2011 · 1 482 Inlägg

Kollat tändspolen, tändkablar och fördelarlock m.m? Min Ibiza -98 vägrade starta o då va det kablar, fördelare och rotor..

BLT Service
Theracords Music Label
PoulZen
12 maj 2011 · 772 Inlägg

ascona-tic skrev:
Tror nog att det är ganska svårt att hitta någon som är billig och kan laga den. Jag öppnade min simensbox och det var inget vanligt grönt/brunt "löddkort" utan 4-5 tunna mattor som är ovan på varandra,

Var det mattor? För i så fall är det väldigt likt databoxen jag hade i min Scorpio. I den var det olika lager och sen kopparspår som gick på en massa olika sätt.
Jag plockade isär den, lät den torka och rengjorde den noggrant, och sen funkade allt perfekt.
Hade nämligen problemet att helljuset kunde slå på när det själv ville, och tutan kunde gå på och tuta hur länge som helst om man inte drog ut säkringen.

Så mitt tips är att om databoxen ändå måste bytas, och med risk att det låter knäppt, men det funkade på en bärbar dator jag lagade. Det är plocka isär den, och lägga in den i ugnen på en plåt med aluminiumfolie på, och ställa boxen på några små distanser, så den inte ligger på aluminiumfolien, sen låta den vara i ugnen på kanske 150 grader i 10 min, och sen testa igen. Funkar det inte så höj graderna med 10 grader tills den funkar eller tills den blir förstörd helt.

Senast redigerat av PoulZen (12 maj 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang