Köpråd: Bmw eller audi?

Rquired Allmänt envis
26 maj 2011 · 12 512 Inlägg

zippo skrev:

Rquired skrev:

Evildan skrev:

Att S4 inte är lika lätt att "kasta iväg" på samma vis som en BMW är för mig uppenbart då S4 har bättre väghållning och alltså inte släpper lika lätt, så jag finner ditt påstående mycket motsägelsefullt.
Förklaring av min slutsats: En opel ascona a är ju lättare att "kasta iväg" än det mesta med bakhjulsdrift fast inte har den bättre väghållning än en S4 för det smile

Bättre väghållning är ett sätt att se på det, ett alternativ är att en S4 plogar av vägen rakt fram innan BMW´n släpper baktill. Det är en framtung och inte särskilt neutral bil S4.

Det är endast på halt väglag Audin har en fördel över BMWn, och det på grund av fyrhjulsdriften vilket gör det enklare (Eller tom möjligt om det är riktigt halt) att få ner kraften i backen och inte på grund av att den skulle ha bättre väghållning.

Tycker inte Audin har större problem med väghållningen.
Men det börja väl blir lite offtopic nu va?

Nej absolut inte, den biter sig fast som få i asfalten! Men jag kunde inte hålla med om de stegen diskussionen tog, en bakhjulsdriven BMW är enklare att provocera till överstyrning och kan överstyra giftigt när den släpper det är helt korrekt. Men någon tog detta som att Audin skulle ha bättre väghållning, så upplever jag inte det utan Audin tappar formen tidigare än BMW´n gör om det inte är halt ute.

Sedan är det lite felaktigt även den delen av diskussionen, för en E46 är neutral men har en lätt tendens att understyra till skillnad från äldre BMW som var klart överstyrda. Men jag menar fortfarande att Audi släpper tidigare än BMW´n gör.

Men visst, vi är inte direkt kvar inom ämnet...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
stollen Blev inte som jag borde blivit
27 maj 2011 · 418 Inlägg

Hej!

Har aldrig ägt en S4, men har kört S4 ett par gånger och jag personligen gillar 330 mer.

Tycker BMWn känns finare på vägen och är en go bil att köra, och som Rquired säger känns audin framtung.
Tycker även att BMW har en bättre känsla av kvalité.

Dock kan jag inte påstå att Audin är en dålig eller tråkig bil. Hade verkligen kunnat tänka mig att äga en.

Men i valet mellan en S4 och en 330 hade jag valt 330n. Både pga kostnader och köregenskaper.

Oavsett val kommer du garanterat bli nöjd.

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.
Evildan
27 maj 2011 ·

Tjockarn skrev:

Evildan skrev:

Tjockarn skrev:
Beror ju som sagt då vad man vill göra. Sommar tid så är ju BMW helt klart roligare om man tycker om att "leka" lite mer. Dels för väghållningen är bättre sen att det är bakhjulsdrift. Det är ju inte så lätt att kasta iväg en S4 bara så där, då är ju BMW mer "bus"-vänlig.

Att S4 inte är lika lätt att "kasta iväg" på samma vis som en BMW är för mig uppenbart då S4 har bättre väghållning och alltså inte släpper lika lätt, så jag finner ditt påstående mycket motsägelsefullt.
Förklaring av min slutsats: En opel ascona a är ju lättare att "kasta iväg" än det mesta med bakhjulsdrift fast inte har den bättre väghållning än en S4 för det smile

Då skulle jag bar gärna se dig köra typ rondellhäng osv lika bra med en S4 som man gör med en 330 smile

Självklart går det inte att köra en q med bredställ, den släpper som du oxå vet inte på det viset när den väl släpper, däremot skulle en mätning utav de maximala g-krafterna som de bägge bilarna kan uppnå vid kurvtagning, den som får högst värde bör ju då ha bäst väghållning?
roll

Evildan
27 maj 2011 ·

Rquired skrev:

zippo skrev:

Rquired skrev:

Bättre väghållning är ett sätt att se på det, ett alternativ är att en S4 plogar av vägen rakt fram innan BMW´n släpper baktill. Det är en framtung och inte särskilt neutral bil S4.

Det är endast på halt väglag Audin har en fördel över BMWn, och det på grund av fyrhjulsdriften vilket gör det enklare (Eller tom möjligt om det är riktigt halt) att få ner kraften i backen och inte på grund av att den skulle ha bättre väghållning.

Tycker inte Audin har större problem med väghållningen.
Men det börja väl blir lite offtopic nu va?

Nej absolut inte, den biter sig fast som få i asfalten! Men jag kunde inte hålla med om de stegen diskussionen tog, en bakhjulsdriven BMW är enklare att provocera till överstyrning och kan överstyra giftigt när den släpper det är helt korrekt. Men någon tog detta som att Audin skulle ha bättre väghållning, så upplever jag inte det utan Audin tappar formen tidigare än BMW´n gör om det inte är halt ute.

Sedan är det lite felaktigt även den delen av diskussionen, för en E46 är neutral men har en lätt tendens att understyra till skillnad från äldre BMW som var klart överstyrda. Men jag menar fortfarande att Audi släpper tidigare än BMW´n gör.

Men visst, vi är inte direkt kvar inom ämnet...

Det här är som att jämföra äpplen och päron.
Bägge bilarna har givetvis sina företräden och valet är en smaksak.
Jag påstår idogt att AUDI med q tappar greppet senare än en bakhjulsdriven BMW dessutom som du själv skriver är lättare att provocera, och är den lättare att provocera så den tappar greppet har den per definition givetvis väghållning då en bättre bil håller kvar greppet på ett trafiksäkrare vis.

Rquired Allmänt envis
27 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Evildan skrev:

Rquired skrev:

zippo skrev:

Tycker inte Audin har större problem med väghållningen.
Men det börja väl blir lite offtopic nu va?

Nej absolut inte, den biter sig fast som få i asfalten! Men jag kunde inte hålla med om de stegen diskussionen tog, en bakhjulsdriven BMW är enklare att provocera till överstyrning och kan överstyra giftigt när den släpper det är helt korrekt. Men någon tog detta som att Audin skulle ha bättre väghållning, så upplever jag inte det utan Audin tappar formen tidigare än BMW´n gör om det inte är halt ute.

Sedan är det lite felaktigt även den delen av diskussionen, för en E46 är neutral men har en lätt tendens att understyra till skillnad från äldre BMW som var klart överstyrda. Men jag menar fortfarande att Audi släpper tidigare än BMW´n gör.

Men visst, vi är inte direkt kvar inom ämnet...

Det här är som att jämföra äpplen och päron.
Bägge bilarna har givetvis sina företräden och valet är en smaksak.
Jag påstår idogt att AUDI med q tappar greppet senare än en bakhjulsdriven BMW dessutom som du själv skriver är lättare att provocera, och är den lättare att provocera så den tappar greppet har den per definition givetvis väghållning då en bättre bil håller kvar greppet på ett trafiksäkrare vis.

Nu är du inte riktigt rätt på det, att den är enklare att provocera betyder endast att man med bakhjulsdriftens hjälp kan kasta ut bakänden om man vill. En E46 kastar inte ut denna av sig själv, det kräver att föraren väljer att göra så.

En modern BMW är mindre överstyrd än en Audi quattro är understyrd, om man struntar i att medvetet försöka få sladd utan enbart försöker köra genom en kurva så fort som möjligt så släpper en Audi quattro med framänden lång innan en E46 släpper med framänden (Den är som sagt väldigt lätt understyrd).

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
_Wcc_
27 maj 2011 · 6 Inlägg

http://www.bmwblog.com/wp-content/uploads/3428478674_5287b7f702_b.jpg

Var bara tvungen att lägga in den smile

zippo Drygare än Yes
27 maj 2011 · 112 Inlägg

_Wcc_ skrev:
http://www.bmwblog.com/wp-content/uploa … f702_b.jpg

Var bara tvungen att lägga in den smile

LOL!

Audi S4 "Bi-Turbo Avant" (1998)
TeedasT 100% ninja
27 maj 2011 · 342 Inlägg

Kan meddela att bmw är helt hopplöst att köra på vintern.. nu menar jag inte när du vill ligga på tvären, då är det jätteroligt, men sen när du bara vill åka till jobbet, handla osv. då är det totalt hopplöst å nästan meningslöst att ha en bmw.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
saab_sonett Handledare
27 maj 2011 · 1 481 Inlägg

TeedasT skrev:
Kan meddela att bmw är helt hopplöst att köra på vintern.. nu menar jag inte när du vill ligga på tvären, då är det jätteroligt, men sen när du bara vill åka till jobbet, handla osv. då är det totalt hopplöst å nästan meningslöst att ha en bmw.

Det trodde jag också tills jag köpte en BMW. 540:n med antisladd fungerar lika bra som 855:an vintertid.
Inga problem att komma fram. Vill man ha kul trycker man på "sladdknappen" big_smile

TeedasT 100% ninja
27 maj 2011 · 342 Inlägg

saab_sonett skrev:

TeedasT skrev:
Kan meddela att bmw är helt hopplöst att köra på vintern.. nu menar jag inte när du vill ligga på tvären, då är det jätteroligt, men sen när du bara vill åka till jobbet, handla osv. då är det totalt hopplöst å nästan meningslöst att ha en bmw.

Det trodde jag också tills jag köpte en BMW. 540:n med antisladd fungerar lika bra som 855:an vintertid.
Inga problem att komma fram. Vill man ha kul trycker man på "sladdknappen" big_smile

våran 328 var det värsta jag någonsin har kört tongue totalt helsämst.. men, jag skulle själv valt en bmw.. eftersom jag anser att audibilar inte har någon själ.. de är bara, ---->bil.(PUNKT)<----

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Rquired Allmänt envis
27 maj 2011 · 12 512 Inlägg

TeedasT skrev:
Kan meddela att bmw är helt hopplöst att köra på vintern.. nu menar jag inte när du vill ligga på tvären, då är det jätteroligt, men sen när du bara vill åka till jobbet, handla osv. då är det totalt hopplöst å nästan meningslöst att ha en bmw.

Lustigt, jag har aldrig haft problem med mina bakhjulsdrivna bilar på vintern. Alla oplogade, smala landsvägar dåliga vintrar som de två senaste. Aldrig några problem, inte ens med släpet på 1500kg på kroken. Bilen sätter sig över drivhjulen, och skjuter fart.

Kan man inte köra en bakhjulsdriven bil till jobbet eller affären vintertid bör man på fullt allvar överväga att klippa sitt körkort i två delar, skicka dessa delar till Transportstyrelsen med en liten bekännelse som kort förklarat lyder "Jag är inte en lämplig förare"... wink

Senast redigerat av Rquired (27 maj 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
it_mutt Avstängd
27 maj 2011 · 10 388 Inlägg

Underbart med en tråd som bara består av mothugg o försvar. "Jag tycker A är bla bla"..."det tycker inte jag, men B däremot"..

Tror inte det ger något vidare för den som jagar köpråd iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
viktor_89
27 maj 2011 · 113 Inlägg

Jag har en bmw 540 och jag har kört dom flesta Audi och dom flesta BMW eftersom jag jobbar med bilar. Jag tycker helt klart att BMW har bättre kvalitetskänsla, köregenskaper,bottenvrid! Det ska vara kraft ifrån början DVS V8 m60 b40 den bästa bmw motor som byggts enligt mig.

en grej som jag vill tillägga är att man igentligen inte kan jämnföra BMW med Audi

XorcessX
27 maj 2011 · 709 Inlägg

Audi om NÅN bil har väl själv?  åtminstonde deras äldre bilar med turbo 5orna...  medans audi ägde grupp b på 80talet, vad gjorde bmw då?

BMW 540iA (1993)
BMW 530i (2001)
Anuslainen
28 maj 2011 · 59 Inlägg

XorcessX skrev:
Audi om NÅN bil har väl själv?  åtminstonde deras äldre bilar med turbo 5orna...  medans audi ägde grupp b på 80talet, vad gjorde bmw då?

Dom sysslade väl med sånt här http://www.youtube.com/watch?v=aGMlkNnRKQk ungefär smile
Alltså kommer vi fram till att om han ska köra rally ska han köpa en Audi men om han ska köra på vägen ska han köpa en BMW. lol

TeedasT 100% ninja
28 maj 2011 · 342 Inlägg

Rquired skrev:

TeedasT skrev:
Kan meddela att bmw är helt hopplöst att köra på vintern.. nu menar jag inte när du vill ligga på tvären, då är det jätteroligt, men sen när du bara vill åka till jobbet, handla osv. då är det totalt hopplöst å nästan meningslöst att ha en bmw.

Lustigt, jag har aldrig haft problem med mina bakhjulsdrivna bilar på vintern. Alla oplogade, smala landsvägar dåliga vintrar som de två senaste. Aldrig några problem, inte ens med släpet på 1500kg på kroken. Bilen sätter sig över drivhjulen, och skjuter fart.

Kan man inte köra en bakhjulsdriven bil till jobbet eller affären vintertid bör man på fullt allvar överväga att klippa sitt körkort i två delar, skicka dessa delar till Transportstyrelsen med en liten bekännelse som kort förklarat lyder "Jag är inte en lämplig förare"... wink

kan meddela att jag jobbar som yrkeschaufför. och jag sa aldrig att bakhjulsdrivna bilar var värdelösa. har ägt ett flertal olika som jag har älskat att köra på vinter. Jag sa att bmw 3serie är värdelös på vintern. Det står jag fast vid.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Grosshandlaren
28 maj 2011 · 327 Inlägg

Ska man köpa audi bara för quattro så är det ju helt värdelöst ändå på vintern eftersom man måste sänka dem så mkt för att man överhuvudtaget ska kunna kolla på dem utan att spy. Fattar inte att audis underrede ska vara så förbannat lågt redan från start.

zippo Drygare än Yes
28 maj 2011 · 112 Inlägg

Kanske dags att låsa denna tråden, spåra ju som alla trådar på Garaget ur.

Köp den bilen du trivs bäst med att köra helt enkelt.

Audi S4 "Bi-Turbo Avant" (1998)
it_mutt Avstängd
28 maj 2011 · 10 388 Inlägg

08Sthlm skrev:
Ska man köpa audi bara för quattro så är det ju helt värdelöst ändå på vintern eftersom man måste sänka dem så mkt för att man överhuvudtaget ska kunna kolla på dem utan att spy. Fattar inte att audis underrede ska vara så förbannat lågt redan från start.

Det där måste vara dem absolut mest hjälpande kommentaren för trådskaparen hittills wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
IceEyes Varningar: För många..
28 maj 2011 · 2 552 Inlägg

Testkör de modeller du är intresserad av och se vilken som faller dig bäst i smaken. Baka även in driftkostnaderna i ekvationen smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang