Hjälp till ett bra bilval

aha_100
16 maj 2011 · 535 Inlägg

kollat på c32 amg? drar lite mer soppa men bra mycket mer effekt än bilarna du kikat på också.

Rinnegan Malleus Malificarum
17 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Det jag sitter och tänker på är Pontiac Trans Am WS6. 345hk LS1, 6vxl manuell Tremec T-56, fyra sittplatser, går att köra under litern med tack vare utväxlingen. Diffad bakaxel, 1585 kilo torrvikt och bra väghållning, samt enormt stor eftermarknad och billiga delar tack vare att det är V8'a.

Kommer alltid att hålla värdet dessutom, så den sjunker inte i värde år efter år.

Senast redigerat av Rinnegan (17 maj 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
CarpeDiem German Engineering
17 maj 2011 · 9 081 Inlägg

Kika efter en Audi S4 wink 2.2 liters motor, 20V, 5-cylindrig med överladd och quattro (permanent fyrhjulsdrift med elektrisk låsbar diff) smile Motorkod AAN med effekten 169kW (230hk/350Nm i vridmoment)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Hazarox
17 maj 2011 · 154 Inlägg

Pontiacen såg helt klart intressant ut, men som sagt tidigare hur är bränsleförbrukningen? Min syn på V8 är dyr soppa räkning, stämmer inte det?

Golf är rätt intressant, men lite liten, vill ha något större och sportigare. Mercedesen har jag något emot, fråga inte varför. Audi funkar, men har liten erfarenhet av märket audi i allmänt.

it_mutt Avstängd
17 maj 2011 · 10 388 Inlägg

Volvo740Danne skrev:
Pontiacen såg helt klart intressant ut, men som sagt tidigare hur är bränsleförbrukningen? Min syn på V8 är dyr soppa räkning, stämmer inte det?

Golf är rätt intressant, men lite liten, vill ha något större och sportigare. Mercedesen har jag något emot, fråga inte varför. Audi funkar, men har liten erfarenhet av märket audi i allmänt.

Ja, är golfen bara "lite" för liten, så kanske en Audi X3 kan vara något, X som i "A", "S" "RS" eller liknande,där har du ju från 100hk och 145nm, till betydligt mer imponerande ~340hk och 450nm, allt efter plånbok, tycker och smak (o modell givetvis wink )

Är den fortfarande för liten så har du ju som någon var inne på tidigar X4, som i "A" "S" och "RS", även här från ca 100hk och 140nm till 375hk och 445nm (den stora trevliga RS4:an gör dessutom 0-100 på precis under 5sec, dvs 4.9. S4:an något "slöare" med sina 5.6 wink )

O i övrigt? Ja audi är ju trevliga bilar, hög komfort osv, men visst, allt är ju en samaksak

Senast redigerat av it_mutt (17 maj 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Aero T16
17 maj 2011 · 1 327 Inlägg

Jag skulle titta på: Opel Astra OPC, Saab 9-3 Aero 2.0t och skoda octavia rs. Prisvärda och roliga bilar som inte drar så mycket bensin.

Hazarox
17 maj 2011 · 154 Inlägg

Många bra tips från er! Fortsätt gärna att få listan att rulla vidare!

Rinnegan Malleus Malificarum
17 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Volvo740Danne skrev:
Pontiacen såg helt klart intressant ut, men som sagt tidigare hur är bränsleförbrukningen? Min syn på V8 är dyr soppa räkning, stämmer inte det?

Inte alls, den ligger mellan 26 - 28mpg på landsväg och 20 - 22mpg i stan.

Dvs cirka 0.8 liter milen landsväg och cirka 1 liter i stan. Tack vare utväxlingen på Tremec T-56'an och bakaxeln så går det att köra otroligt snålt med dem.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Hazarox
17 maj 2011 · 154 Inlägg

Låter ju inte farligt alls smile Inte värre än volvon

Rinnegan Malleus Malificarum
17 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Volvo740Danne skrev:
Låter ju inte farligt alls smile Inte värre än volvon

Nejdå, det är faktiskt riktigt imponerande hur amerikanarna har lyckats med det. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
onej84
17 maj 2011 · 1 854 Inlägg

Några exempel obs inga pensionärer som kört

Audi A4 1.8T Quattro ca 1.1 liter milen blandat
Golf Vr6 Syncro ca 1.6 Liter milen
Volvo 854 Turbo (Steg3) ca 1.3-1.5 Liter milen blandat. Under litern långkörning
Volvo 855 T5 Automat (Steg2) 1.6 liter milen blandat
Kadett Gsi under litern
Golf Gti Turbo (chippad) under litern

Den dagen en trans am går på under litern så köper jag en.

SportPilot Ubåtsingenjör
17 maj 2011 · 7 234 Inlägg

onej84 skrev:
Några exempel obs inga pensionärer som kört

Audi A4 1.8T Quattro ca 1.1 liter milen blandat
Golf Vr6 Syncro ca 1.6 Liter milen
Volvo 854 Turbo (Steg3) ca 1.3-1.5 Liter milen blandat. Under litern långkörning
Volvo 855 T5 Automat (Steg2) 1.6 liter milen blandat
Kadett Gsi under litern
Golf Gti Turbo (chippad) under litern

Den dagen en trans am går på under litern så köper jag en.

kör du en vr6a på 1,6 så är du duktig smile jag körde min på ca 1 liter blandat när jag följde trafikreglerna... men visst går det att få den att dricka närmare 2 liter de är nog inga problem men då får man nog klassas som vårdslös förare

även en corvette c5 går att köra på runt litern... landsväg då

Senast redigerat av CHEEVA (17 maj 2011)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
it_mutt Avstängd
17 maj 2011 · 10 388 Inlägg

Kan tillägga, då vi pratar bensinförbrukning, en "vanlig" A4 1.8T ligger på runt 0.75-0.80 blandad körning (ca 30/70 - stad/landsväg) inte toksnålt kört, men inget 140 på 70-väg heller. Ren landsväg trillar den ner mot 0.65 ... men visst, absolut ingen superkärra (en "vanlig" 1.8T då), även om det är en relativt rolig vardagssläde

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
onej84
17 maj 2011 · 1 854 Inlägg

CHEEVA skrev:

onej84 skrev:
Några exempel obs inga pensionärer som kört

Audi A4 1.8T Quattro ca 1.1 liter milen blandat
Golf Vr6 Syncro ca 1.6 Liter milen
Volvo 854 Turbo (Steg3) ca 1.3-1.5 Liter milen blandat. Under litern långkörning
Volvo 855 T5 Automat (Steg2) 1.6 liter milen blandat
Kadett Gsi under litern
Golf Gti Turbo (chippad) under litern

Den dagen en trans am går på under litern så köper jag en.

kör du en vr6a på 1,6 så är du duktig smile jag körde min på ca 1 liter blandat när jag följde trafikreglerna... men visst går det att få den att dricka närmare 2 liter de är nog inga problem men då får man nog klassas som vårdslös förare

även en corvette c5 går att köra på runt litern... landsväg då

Blandad körning.
Motorväg så drog den ca 0.95

onej84
17 maj 2011 · 1 854 Inlägg

it_mutt skrev:
Kan tillägga, då vi pratar bensinförbrukning, en "vanlig" A4 1.8T ligger på runt 0.75-0.80 blandad körning (ca 30/70 - stad/landsväg) inte toksnålt kört, men inget 140 på 70-väg heller. Ren landsväg trillar den ner mot 0.65 ... men visst, absolut ingen superkärra (en "vanlig" 1.8T då), även om det är en relativt rolig vardagssläde

Blandad körning tycker jag är 50/50

Sen är det skillnad på 2wd o 4wd

Sen är det ju självklart att den drar mindre om man ekonomikör som bengt 55+

it_mutt Avstängd
17 maj 2011 · 10 388 Inlägg

onej84 skrev:

it_mutt skrev:
Kan tillägga, då vi pratar bensinförbrukning, en "vanlig" A4 1.8T ligger på runt 0.75-0.80 blandad körning (ca 30/70 - stad/landsväg) inte toksnålt kört, men inget 140 på 70-väg heller. Ren landsväg trillar den ner mot 0.65 ... men visst, absolut ingen superkärra (en "vanlig" 1.8T då), även om det är en relativt rolig vardagssläde

Blandad körning tycker jag är 50/50

Sen är det skillnad på 2wd o 4wd

Sen är det ju självklart att den drar mindre om man ekonomikör som bengt 55+

Visst är det så...men, 30/70 är också blandad körning, då det är just ungefär 30/70 jag normalt kör, så tog jag givetvis de siffrorna, då jag helt enkelt inte har någon koll på just 50/50

Och att en 4wd drar mer än en 2wd är inte heller någon nyhet, därav, att jag också påpekade att det handlade om en "vanlig A4 1.8T"

Men självklart, jag kan gissa hej vilt på vad min drar på 50/50, men, det blir ju givetvis totalt ointressant, då det är just rena gissningar.

Sen innebär det iofs inte att man kör som bengt 55+ bara för att man inte växlingsvis trycker på gas o broms, en planerad körning gör underverk för förbrukningen.

Men absolut, 1.1 vid blandad körning med en 3.0 quattro är ganska så vad man bör förvänta sig, för en 1.8 quattro är det lite i överkant

Senast redigerat av it_mutt (17 maj 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Rinnegan Malleus Malificarum
17 maj 2011 · 2 401 Inlägg

onej84 skrev:
Några exempel obs inga pensionärer som kört

Audi A4 1.8T Quattro ca 1.1 liter milen blandat
Golf Vr6 Syncro ca 1.6 Liter milen
Volvo 854 Turbo (Steg3) ca 1.3-1.5 Liter milen blandat. Under litern långkörning
Volvo 855 T5 Automat (Steg2) 1.6 liter milen blandat
Kadett Gsi under litern
Golf Gti Turbo (chippad) under litern

Den dagen en trans am går på under litern så köper jag en.

Köp en nu snarast då. En Corvette C5 drar också cirka 0.8 landsväg. Likadan motor, växellåda, bakaxel.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
onej84
17 maj 2011 · 1 854 Inlägg

Rinnegan skrev:

onej84 skrev:
Några exempel obs inga pensionärer som kört

Audi A4 1.8T Quattro ca 1.1 liter milen blandat
Golf Vr6 Syncro ca 1.6 Liter milen
Volvo 854 Turbo (Steg3) ca 1.3-1.5 Liter milen blandat. Under litern långkörning
Volvo 855 T5 Automat (Steg2) 1.6 liter milen blandat
Kadett Gsi under litern
Golf Gti Turbo (chippad) under litern

Den dagen en trans am går på under litern så köper jag en.

Köp en nu snarast då. En Corvette C5 drar också cirka 0.8 landsväg. Likadan motor, växellåda, bakaxel.

Blandat pratar vi om

Rinnegan Malleus Malificarum
17 maj 2011 · 2 401 Inlägg

onej84 skrev:
Blandat pratar vi om

Pontiac Trans AM WS6 och Corvette C5 brukar se runt 20mpg blandad körning, vilket är 1.004 liter per mil eller så.

Så en liter per mil blandad körning, med 345hk och 6 växlad manuell.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 maj 2011 · 14 066 Inlägg

Vafan, smakar det så kostar det!!! Nån deciliter mer eller mindre spelar ingen roll. Allt beror ju på hur tung högerfot man har.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang