Luktar bensin, Opel Vectra 89

Genna
13 maj 2011 · 260 Inlägg

Har en Opel Vectra från 89, som går bra, men har märkt på sista tiden att den luktar ganska mycket bensin, vilket den inte gjort tidigare vad jag minns.

Jag känner lukten i kupén direkt när jag kör på lägre varv eller står still på tomgång (under körning främst, inte bara vid start). Kör jag fort och har fläkten avstängd luktar det inte speciellt. Men efteråt, när man går ur bilen känner man det ganska starkt från under bilen, typ från framhjulen, men det kommer väl antagligen från motorn.

Som sagt, jag tror inte det varit så tidigare. Så vad kan ha hänt och vad kan det vara?

Tack på förhand! smile

DanneGTV6
14 maj 2011 · 270 Inlägg

Du har förmodligen bränsleläckage

Genna
14 maj 2011 · 260 Inlägg

Mmm... Misstänker också nåt läckage. Ska in med bilen till verkstan på ett tag och byta bränslefilter bl a. Ska be dem kolla om det läcker bensin nånstans samtidigt.

Dum fråga, men hur får man ett bränsleläckage? Oljeläckage kan jag förstå, om man kallstartar och spränger packningar pga detta. Men är det samma med bensinen? Jag har kallstartat en del i vinter, faktiskt.

OphanWitehall
14 maj 2011 · 1 335 Inlägg

Kolla slangen mellan insug och luftburk. Den brukar spricka i "vecken". Då får man bensinlukt i kupen ofta vid stillastående och låga farter. Har sj haft de problemet på min Vectra A wink

DanneGTV6
14 maj 2011 · 270 Inlägg

Genna skrev:
Mmm... Misstänker också nåt läckage. Ska in med bilen till verkstan på ett tag och byta bränslefilter bl a. Ska be dem kolla om det läcker bensin nånstans samtidigt.

Dum fråga, men hur får man ett bränsleläckage? Oljeläckage kan jag förstå, om man kallstartar och spränger packningar pga detta. Men är det samma med bensinen? Jag har kallstartat en del i vinter, faktiskt.

Du har en gammal bil och bränsleslangarna (gummi) blir dåliga och spruckna. Men det är mer troligt att en bränsleledning (metall) har rostat sönder. Eller så har du något lite hål i tanken

Senast redigerat av DanneGTV6 (14 maj 2011)

Genna
15 maj 2011 · 260 Inlägg

Massa bra tips på sånt jag får kolla upp. Tack!! smile

Genna
15 maj 2011 · 260 Inlägg

En sista fråga: kan sånt där läckage vara explosivt? :S

TireSlayer Tvivlare
15 maj 2011 · 2 266 Inlägg

har du plåttank så kan den va upprostad, väldigt vanligt på gamla oplar smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
DanneGTV6
15 maj 2011 · 270 Inlägg

Genna skrev:
En sista fråga: kan sånt där läckage vara explosivt? :S

Ja om det läcker i motorrummet så kan det vara det. Men vanligaste är att tanken eller nån ledning läcker.

Zolton A.Hjalmarsson
15 maj 2011 · 21 Inlägg

Ta en titt på slangarna mellan insug och luftburken. Dem brukar spricka i skarvarna oftast.Då brukar man få bensinlukt i kupen vid stillastående och låga tillfällen! Mvh

kyngas Varvstopparn
15 maj 2011 · 460 Inlägg

polarn hade samma problem på sin..då vare bränslerörena sönderrostade precis vid torpeden..
jag hade också sån lukt förut ,kom aldrig fram till varför, men luktar inte nu nå mer :S

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Genna
15 maj 2011 · 260 Inlägg

Jag har hittat felet: det är slangen, precis innan bränslefiltret som är murken. Jag kollade innan, när bilen stått still, och då var skarven torr. Sedan startade jag bilen, flyttade några meter, och på den korta tiden hann det börja droppa från de där torkade sprickorna i skarven...

Zolton A.Hjalmarsson
15 maj 2011 · 21 Inlägg

Skönt att du hittade felet! Hoppas det blir bra smile

Genna
22 maj 2011 · 260 Inlägg

Ska bara korrigera mig själv: har varit till verkstan nu, och det var alltså slangen. Men det var inte bränslefiltret som jag skrev ovan, utan tydligen var den där lilla dosan en "tryckregulator" för bensinen. Min typ av bil har inget bränslefilter, sa han på verkstan. Så nu vet jag det också!

Deutsch-style
22 maj 2011 · 379 Inlägg

har haft samma problem med min opel. de luktade massa bränsle i bilen.. de visade sig vara bränsleslangen som skvätte färsk 95oktanig rakt på grenröret.så byt den snabbast möjligt mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang