2781
Sök

Etanol konventering av b230f

105 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#1
tänkte kolla hur mycket jobb det är med o konventera om min 740 -88 med b230f från bensin till etanol all info är av intresse // Danne tongue

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
15 maj 2011
#2
Du behöver nästan 50% (AFR_bensin/AFR_e85 = 14,7/9,9 =~ 48%) mer bränsle med e85, och det finns ju lite olika sätt att fixa det. Lättast och bäst är väl att bara byta till 50% större spridare, annars får du börja labba med justerbar bränsletrycksregulator, men det blir väldigt höga tryck för att få rätt flöde;
f = k*sqrt(p)
där f är flödet, k är en flödeskonstant och sqrt(p) är kvadratroten av trycket.

3 292 Inlägg
15 maj 2011
#3
Måste bara fråga.. vad är anledningen till att du ska konvertera till E85 ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

312 Inlägg
15 maj 2011
#4
Konverterade en 740i för inte så länge sedan med lyckat resultat. Tog spridare från en 940 turbo dessa är på runt 337cc och är ca 50% större än 740ins spridare. Sedan är man tvungen att montera ett spridarmotstånd från en 940i för att ohm talet inte ska bli fel.


Pim_Pim
15 maj 2011
#5
Kommer bli jobbigt för dig på vintern om du ska köra me E85 wink

3 292 Inlägg
15 maj 2011
#6
Jag fattar inte riktigt meningen med att konvertera till E85 överhuvudtaget faktiskt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

312 Inlägg
15 maj 2011
#7
Mer effekt, oftast billigare än bensin och miljövänligt. Dock är ju nackdelen att det inte går att så lätt att starta på vintern


Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
15 maj 2011
#8
Danne_1977 skrev:
Jag fattar inte riktigt meningen med att konvertera till E85 överhuvudtaget faktiskt..
känns skönare att tanka

min vento drar 1.14l/milen på e85 mot fabriksuppgiften 0.97l/milen på bf95

så det lönar sig verkligen för mig
men vintertid är det bara att glömma men sommartid så varför inte

Kör fort så hinner inget hända...

3 292 Inlägg
15 maj 2011
#9
Growe skrev:
Danne_1977 skrev:
Jag fattar inte riktigt meningen med att konvertera till E85 överhuvudtaget faktiskt..
känns skönare att tanka

min vento drar 1.14l/milen på e85 mot fabriksuppgiften 0.97l/milen på bf95

så det lönar sig verkligen för mig
men vintertid är det bara att glömma men sommartid så varför inte
Såhär är det.. man lurar sig själv ganska grymt.. efter flera tester på olika bilar så visar det sig att alla drar ca30% mer med E85.. och vid tillfället jag gjorde själva uträkningen för ca 4 månader sen så blev det en vinst på ca en krona eller liknande...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

312 Inlägg
15 maj 2011
#10
Danne_1977 skrev:
Growe skrev:
Danne_1977 skrev:
Jag fattar inte riktigt meningen med att konvertera till E85 överhuvudtaget faktiskt..
känns skönare att tanka

min vento drar 1.14l/milen på e85 mot fabriksuppgiften 0.97l/milen på bf95

så det lönar sig verkligen för mig
men vintertid är det bara att glömma men sommartid så varför inte
Såhär är det.. man lurar sig själv ganska grymt.. efter flera tester på olika bilar så visar det sig att alla drar ca30% mer med E85.. och vid tillfället jag gjorde själva uträkningen för ca 4 månader sen så blev det en vinst på ca en krona eller liknande...
Etanolen kostar runt 9,50
Bensinen runt 14,30
Bilen drar ca 30 % mer bränsle om man kör med etanol det blir ett pris på runt 12,30.
Du menar alltså att att du skiter i ifall bensinen kostar 12 eller 14 kronor?


3 292 Inlägg
15 maj 2011
#11
ExtremeBoost skrev:
Danne_1977 skrev:
Growe skrev:

känns skönare att tanka

min vento drar 1.14l/milen på e85 mot fabriksuppgiften 0.97l/milen på bf95

så det lönar sig verkligen för mig
men vintertid är det bara att glömma men sommartid så varför inte
Såhär är det.. man lurar sig själv ganska grymt.. efter flera tester på olika bilar så visar det sig att alla drar ca30% mer med E85.. och vid tillfället jag gjorde själva uträkningen för ca 4 månader sen så blev det en vinst på ca en krona eller liknande...
Etanolen kostar runt 9,50
Bensinen runt 14,30
Bilen drar ca 30 % mer bränsle om man kör med etanol det blir ett pris på runt 12,30.
Du menar alltså att att du skiter i ifall bensinen kostar 12 eller 14 kronor?
I det stora hela så blir det ingen jätteskillnad precis.. klart, lite blir det ju men allt för lite.. startsvårigheter på vintern dessutom.. vissa bilar går helt enkelt dåligt på E85.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
16 maj 2011
#12
om jag orkar ska jag tanka fullt med bensin och koppla ur btr:en och mäta men spontant känns det inte som bilen drar tokmycket
är nöjd om jag kommer runt 1liter/milen och i helgen åkte jag 22mil på 20liter e85 smile
fast då var det långkörning
1.14l/milen är blandad körning vilket jag anser är ganska bra då jag har väldigt tung fot
och jag hade kört i 200km/h ett par gånger under den mätningen

men visst polarn kör e85 i sin 360turbo och den drar en tank på nolltid men då är det lite mer effekt..260-270hk och fullt ös hela tiden
men han kör med orginal sprut med andra spridare höjt soppatryck och tillskottsprut och 1.4bars ladd utan några spikningar osv

Kör fort så hinner inget hända...

Elektriker
160 Inlägg
16 maj 2011
#13
Finns ju piggyback system som man kan använda.

http://www.flexitune.se/

Mjau säger kissen

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 maj 2011
#14
ExtremeBoost skrev:
Etanolen kostar runt 9,50
Bensinen runt 14,30
Bilen drar ca 30 % mer bränsle om man kör med etanol det blir ett pris på runt 12,30.
Du menar alltså att att du skiter i ifall bensinen kostar 12 eller 14 kronor?
En som resonerar på det viset har aldrig kallstartat en etanolbil hehe :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 maj 2011
#15
ExtremeBoost skrev:
Dock är ju nackdelen att det inte går att så lätt att starta på vintern
Han frågar ju faktiskt om en KONVERTERING. I en konvertering måste det ju ingå en omprogrammering av styrdatorn så att även kallstart funkar, annars är det ju ingen konvertering.  Att addera 30% bränsle är ingen konvertering och kommer gå kass att starta i alla väder.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

312 Inlägg
16 maj 2011
#16
torpis skrev:
ExtremeBoost skrev:
Dock är ju nackdelen att det inte går att så lätt att starta på vintern
Han frågar ju faktiskt om en KONVERTERING. I en konvertering måste det ju ingå en omprogrammering av styrdatorn så att även kallstart funkar, annars är det ju ingen konvertering.  Att addera 30% bränsle är ingen konvertering och kommer gå kass att starta i alla väder.
Hur skulle du gjort för att konvertera en 740i utan att det skulle kosta mer än bilen? tongue
Att byta till större spridare är nog bland de billigare sätten att kunna köra på etanol när man märker att det blir svårt att starta för att det är kallt får man byta tillbaks till de gamla spridarna å tänka bensin eller ta bussen tongue
Senast redigerat av ExtremeBoost (16 maj 2011)


3 292 Inlägg
16 maj 2011
#17
ExtremeBoost skrev:
torpis skrev:
ExtremeBoost skrev:
Dock är ju nackdelen att det inte går att så lätt att starta på vintern
Han frågar ju faktiskt om en KONVERTERING. I en konvertering måste det ju ingå en omprogrammering av styrdatorn så att även kallstart funkar, annars är det ju ingen konvertering.  Att addera 30% bränsle är ingen konvertering och kommer gå kass att starta i alla väder.
Hur skulle du gjort för att konvertera en 740i utan att det skulle kosta mer än bilen? tongue
Ska man ha nåt seriöst blir det nog svårt att komma undan för bara en liten slant.. i vilket fall som helst kommer bilen ta minst 30% mer bränsle för att kunna uppnå samma effektivitet som med vanlig Bensin, många som byggt om själva till E85 har stora svårigheter att få igång bilen på vintern, många har problem med att motorn misständer och inte går helt rent vid olika varvtal.. ja det finns många saker som gör att det i mina ögon inte ens är att tänka på att "konvertera" eller på annat sätt bygga om så det går att köra på E85....-.. sälj bilen och köp en Volvo FlexiFuel istället.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 maj 2011
#18
inte ens de fabrikssålda flexibilarna klarar ju av att gå på E85 någon längre tid så jag har svårt att se ekonomin i det hela... för det handlar om så mycket mer än att spara 1kr/tankad liter.  Får du bärga bilen en enda gång av motorvägen för den stannat så har du att göra i ytterligare 2500mil för att ta igen det ekonomiska.

(sen är det 46% mer soppa som behövs inte 30% och 400% mer under en kallstart ungefär)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 292 Inlägg
16 maj 2011
#19
Dom flesta bilarna som är konverterade på "rätt" sätt drar i snitt ca 30% mer med E85 än med vanlig bensin, jag kan säga att jag hade en nyare volvo en gång som jag lånat av en vän som jag tankade i E85..bilen var en sån FlexuFuel.... jag har aldrig varit med om att en tank försvunnit så fort nångång, det var helt otroligt.. efter detta har jag totalt tappat intresset för allt som har med E85 att göra.. finns ingen som helst ekonomi i det hela.. inte om man jämför med dom FAKTISKA kostnaderna och problemen det medför.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
16 maj 2011
#20
torpis skrev:
inte ens de fabrikssålda flexibilarna klarar ju av att gå på E85 någon längre tid så jag har svårt att se ekonomin i det hela... för det handlar om så mycket mer än att spara 1kr/tankad liter.  Får du bärga bilen en enda gång av motorvägen för den stannat så har du att göra i ytterligare 2500mil för att ta igen det ekonomiska.

(sen är det 46% mer soppa som behövs inte 30% och 400% mer under en kallstart ungefär)
Kan mycket väl tänka mig att bilen tar minst 400% mer under kallstart.. det är helt otroligt igentligen.. men ack så sant..   vart du har fått siffran 46% mer ifrån ..det vet jag inte.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök