Hur byter man avgassystem på mazda 323 f -92- ?

Hexi
14 maj 2011 · 36 Inlägg

Är det krångligare att hänga upp ett avgassystem o ljuddämpare på en mazda 323f -92- än på många andra bilar? En upphängning hade brustit så röret hade åkt ner o "krokade fast" i en järngrej i golvet i garageporten, det brast i en rostskarv strax innan slutljuddämparen(tror jag att den heter). Detta hände för 1 mån sedan o är inte lagat trots att "reparatören" lagt ner 22 timmar. Jag är helt okunnig i sådant där...och reparatören säger att det är väldigt krångligt att laga på en sån bil som denna!?!?

Det är synd om människorna/Strindberg
Muttley
14 maj 2011 ·

Vad skulle igentligen skillnaden vara på den från andra bilar ?. Upphägningen i själva bilen finns väl kvar ? Och köper du ny del så är de bara att haka på och skruva dit en klämma.

Germax
15 maj 2011 · 12 086 Inlägg

Har "reparatören" lagt ner 22h på att byta ditt avgassystem? Vad är det för jävla klåpare?!
Det är absolut inget märkvärdigt att byta på en sådan bil (jag har gjort det).

Din "reparatör" blåser dig, alternativt är han slut i huvet.

killercow
15 maj 2011 ·

Hoppas inte "reparatören" tar betalt för detta. Byta ett avgassystem tar kanske max nån timme beror på lite hur fast rostat det är oxå och om man kanske måste sätta dit nya fästen på bilen.

Mitt tips, om du inte klarar byta själv, är nog att du lämnar bilen till nån som kan byta avgassystem å inte till nån sk "reparatör" som inte klarar byta de på 22 tim. å betala inte "reparatören" som inte klara de

Knugcab
15 maj 2011 · 5 111 Inlägg

Jag skulle vilja påstå att det nästan är omöjligt att bygga en bil där avgassystemsbyte tar 22 timmar.
2 timmar är för mycket......

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
NIzmO Ollikkala Racing
15 maj 2011 · 1 724 Inlägg

Att laga upp ett gammalt avgassystem som gått sönder på ett eller annat sett kan vara ett rent helsike så visst kan det ta tid men inte 22 timmar, man tjänar oftast på att slänga dit ett nytt avgassystem istället samtidigt som det i regel blir mkt bättre.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Tubbex
15 maj 2011 · 1 517 Inlägg

som ovanför säger.Ska inte vara störe problem max nån timme att fixa fästet och på med avgasröret kan vara lite kneppigt då det kan vara lite rostigt.

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
killercow
15 maj 2011 ·

Visst kan de ta 22 tim:

Hela systemet är upprostat så man måste svetsa i på ca 100 ställen
Alla upphängningar har gått åt skogen å golvet är totalt sönder rostat så det inte finns nått att fästa i
Om man inte på nått sätt kan hissa upp bilen så man kommer under

Om dessa saker stämmer in på bilen så kan ja förstå att de tagit 22 tim utan att de blivit åtgärdat. lol

Men då är det nog raka vägen till skroten.

Rayya
15 maj 2011 · 876 Inlägg

killercow skrev:
Visst kan de ta 22 tim:

Hela systemet är upprostat så man måste svetsa i på ca 100 ställen
Alla upphängningar har gått åt skogen å golvet är totalt sönder rostat så det inte finns nått att fästa i
Om man inte på nått sätt kan hissa upp bilen så man kommer under

Om dessa saker stämmer in på bilen så kan ja förstå att de tagit 22 tim utan att de blivit åtgärdat. lol

Men då är det nog raka vägen till skroten.

Allt går ju men hur stor är sanolikheten rollsmile

Volvo V70n "Likeface" (2001)
killercow
15 maj 2011 ·

Rayya skrev:

killercow skrev:
Visst kan de ta 22 tim:

Hela systemet är upprostat så man måste svetsa i på ca 100 ställen
Alla upphängningar har gått åt skogen å golvet är totalt sönder rostat så det inte finns nått att fästa i
Om man inte på nått sätt kan hissa upp bilen så man kommer under

Om dessa saker stämmer in på bilen så kan ja förstå att de tagit 22 tim utan att de blivit åtgärdat. lol

Men då är det nog raka vägen till skroten.

Allt går ju men hur stor är sanolikheten rollsmile

hade man gett sig på de hade det nog blivit rätt dyrt å en sån bil skulle nog ha bra mycket mer problem än avgasröret tongue

Muttley
15 maj 2011 ·

killercow skrev:
Visst kan de ta 22 tim:

Hela systemet är upprostat så man måste svetsa i på ca 100 ställen
Alla upphängningar har gått åt skogen å golvet är totalt sönder rostat så det inte finns nått att fästa i
Om man inte på nått sätt kan hissa upp bilen så man kommer under

Om dessa saker stämmer in på bilen så kan ja förstå att de tagit 22 tim utan att de blivit åtgärdat. lol

Men då är det nog raka vägen till skroten.

Då är de billigare att köpa ett helt nytt avgasrör räknar man 22 timmar på superlåga 400 kr timmen om de ens är så dyrt med en amatörmekaniker så hamnar man på 8800. Då är de mycket värt de att köpa delarna själv och skruva dit även om man inte kan ett skit om bilar, för lägger man då några timmar själv så kan man få ett fint resultat.

RD_87 Skrotsamlare
15 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Nu har jag aldrig bytt på en 323 men att byta ett avgassystem tar ju mellan 1 och 4 timmar beroende på bilmodell och förutsättningar. På 22h så kan man ju för fan bocka och tillverka ett helt system.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Hexi
16 maj 2011 · 36 Inlägg

Nej hela avgassystemet är verkligen inte upprostat, inte golvet heller, den är i bra skick....det lutar mer åt att "rep" inte kan mer än jag själv...trots att han har bilverkstad med lyft o allt därtill....jag skrev o bad om lite åsikter här, och jag känner mig nöjd med era svar/åsikter. Hade jag kunnat hänga upp skiten själv så GISSA om jag gjort det för längesedan!! Men eftersom jag inte kan meka bil(kvinna) så måste jag ju be om hjälp. I detta fallet är det en bekant till en bekant som håller på o PUNDAR med min bil, tror inte att min bekant vet att det är så illa med snubben!! Har bett honom om att montera slutljuddämparen(som finns i verkstaden) så att det blir ett slut på PUNDERIET, sen ska det vara klart....men han håller sig undan o jag får ingen kontakt med honom...gissa om jag är frustrerad o irriterad nu!! Måste säga att det känns ganska tryggt att vara här o ha möjligheten att rådfråga, TACK!!

Senast redigerat av Hexi (16 maj 2011)

Det är synd om människorna/Strindberg
JUSTer
16 maj 2011 · 451 Inlägg

tar max 30min att byta ALLT

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang