3835
Sök

Saab 9-3, -99. Olja ur dumpventilen...

796 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Hejsan! Körde idag med bilen som vanligt, inte speciellt hårt utan bara normal körning på motorväg. När jag kommer hem öppnar jag huven för att kolla lite bara och ser då hur det har kommit YTTERST LITE olja ur dumpen, känns ju som att de borde vara turbon som är på väg att gå men å andra sidan har bilen gått 15.5k mil. Bilen laddar runt 1.2-1.3bar.

Nån som har nån idé på vad de kan vara? Känns lite snopet om turbon skulle vara på väg att rasa?

Tack på förhand! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

1 944 Inlägg
15 maj 2011
På SAABar händer det att backventilen från vevhusventilationen går isönder, vilket leder till laddtryck i vevhuset och olja lite överallt. Kolla alla slangar och backventiler först innan du sätter igång och byter turbo och grejer. smile

mvh

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

796 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
b0nd3n skrev:
På SAABar händer det att backventilen från vevhusventilationen går isönder, vilket leder till laddtryck i vevhuset och olja lite överallt. Kolla alla slangar och backventiler först innan du sätter igång och byter turbo och grejer. smile

mvh

Okej, tack! Ska kollas snarast! smile

Men om de skulle vara så illa att turbon var på väg, vad ska man då kolla på för turbo? Vill ha runt 300hk i maskinen, vad bör jag kolla på? smile

Hemma bra, garaget BÄST!

1 944 Inlägg
15 maj 2011
mrpalmer skrev:
b0nd3n skrev:

mvh

Men om de skulle vara så illa att turbon var på väg, vad ska man då kolla på för turbo? Vill ha runt 300hk i maskinen, vad bör jag kolla på? smile

kolla på tex speedparts, dem har olika steg, då får du större turbo och anpassad programvara smile

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

796 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
b0nd3n skrev:
mrpalmer skrev:
b0nd3n skrev:

mvh

kolla på tex speedparts, dem har olika steg, då får du större turbo och anpassad programvara smile

Nja, har en kille som fixar programvara och så redan wink

Hemma bra, garaget BÄST!

796 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Detta är ju t5 maskinen, den som inte har nå oilsludge prob?

Hemma bra, garaget BÄST!

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
15 maj 2011
mrpalmer skrev:
Detta är ju t5 maskinen, den som inte har nå oilsludge prob?

Nej T5 hade inga problem med oilsludge.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Servicetekniker
160 Inlägg
15 maj 2011
TD04-15T finns det ju flera som bromsat över 300-strecket. Den sitter ju original på Aero och Viggen. Ganska smidigt att få dit och väldigt besiktningsvänligt. Den kan vara en aning stressad om du ska upp över 300. Men om du kan tänka dig omkring kan den ju vara ett alternativ.

Garret GT28 finns ju i olika varianter också som ska vara trevliga. Men där krävs det lite mer jobb för att den ska passa.

Mvh Alexander

OG9-3 2.0T Sport Edition

155 Inlägg
15 maj 2011
Nån TD04-  snurra skulle jag kört på. Passar bolt on mer lr mindre, du behöver andra vatten och olje rör. Men jag hade kört stålomspunnet. Airtune.se kan plocka ihop en TD04- till ett bra pris som passar dina behov.

796 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
AEracing skrev:
TD04-15T finns det ju flera som bromsat över 300-strecket. Den sitter ju original på Aero och Viggen. Ganska smidigt att få dit och väldigt besiktningsvänligt. Den kan vara en aning stressad om du ska upp över 300. Men om du kan tänka dig omkring kan den ju vara ett alternativ.

Garret GT28 finns ju i olika varianter också som ska vara trevliga. Men där krävs det lite mer jobb för att den ska passa.

Mvh Alexander

Tack så jätte mycket då vet jag vad jag skall kolla efter! smile Uppskattas extremt mycket!

Snaku: Tack till dig, jag ska kolla in på den där sidan och kolla! smile

Men åter till oljan.. nån som vet vad de kan bero på? hmm

Hemma bra, garaget BÄST!

426 Inlägg
15 maj 2011
mrpalmer skrev:
AEracing skrev:

Mvh Alexander

Tack så jätte mycket då vet jag vad jag skall kolla efter! smile Uppskattas extremt mycket!

Snaku: Tack till dig, jag ska kolla in på den där sidan och kolla! smile

Men åter till oljan.. nån som vet vad de kan bero på? hmm

Backventilen? som Bonden skrev, har du redan kollat detta?smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

Servicetekniker
160 Inlägg
15 maj 2011
Normalt hade väl inte T5 några problem med oilsludge? Men kolla ventilen som sagt om det finns på T5.

Det går ju att känna på turbon för att se om den är glapp. Om den inte är glapp ligger troligtvis inte problemet där. "Bara" att lossa sugröret eller DP och känna på impellerna.

OG9-3 2.0T Sport Edition

426 Inlägg
15 maj 2011
AEracing skrev:
Normalt hade väl inte T5 några problem med oilsludge? Men kolla ventilen som sagt om det finns på T5.

Det går ju att känna på turbon för att se om den är glapp. Om den inte är glapp ligger troligtvis inte problemet där. "Bara" att lossa sugröret eller DP och känna på impellerna.

Även om oilsludge inte är vanligt förekommande på T5 så finns det väl ändå en backventil? eller jag kanske är helt ute och cyklar smile men som sagt är det bra att kolla turbon så som AEracing beskriver för att kunna utesluta den

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

41 Inlägg
15 maj 2011
Jag personligen tror inte att du ska oroa dig allt för mycket eftersom du har en öppen dump,, jag bytte tryckrör på min och där var fanns det en "olje hinna" på insidan av röret, samma sak när jag bytte ICn, det fanns lite olja även där trotts att både turbon och alla ventiler och rör är i perfekt skick.

Ang. lämplig turbo för runt 300 hk så skulle jag inte välja en TD04-15t utan hellre gå på en TD04-18t eller 19t då dom snurrorna kommer att jobba stabilare och lugnare, d.v.s du kommer att jobba med luftmängd istället för lufttryck, d.v.s att med en 15t snurra med ca 1,2-1,4 bar får du ut runt 300 hk medans med en 19t som laddar 0,5-0,6 bar får du ut samma effekt, med andra ord är turbotrycket ganska ointressant..

Laddar du en 19t med ca 1,2-1,4 bar samt tillhörande andra hårdvaror så plockar du lätt ut runt 400+ hästar.

Bara min lilla åsikt..
Senast redigerat av Mickemannen (15 maj 2011)

Servicetekniker
160 Inlägg
16 maj 2011
Mickemannen skrev:
Jag personligen tror inte att du ska oroa dig allt för mycket eftersom du har en öppen dump,, jag bytte tryckrör på min och där var fanns det en "olje hinna" på insidan av röret, samma sak när jag bytte ICn, det fanns lite olja även där trotts att både turbon och alla ventiler och rör är i perfekt skick.

Ang. lämplig turbo för runt 300 hk så skulle jag inte välja en TD04-15t utan hellre gå på en TD04-18t eller 19t då dom snurrorna kommer att jobba stabilare och lugnare, d.v.s du kommer att jobba med luftmängd istället för lufttryck, d.v.s att med en 15t snurra med ca 1,2-1,4 bar får du ut runt 300 hk medans med en 19t som laddar 0,5-0,6 bar får du ut samma effekt, med andra ord är turbotrycket ganska ointressant..

Laddar du en 19t med ca 1,2-1,4 bar samt tillhörande andra hårdvaror så plockar du lätt ut runt 400+ hästar.

Bara min lilla åsikt..

Det var så jag mena med att den kommer att vara lite stressad. Orsaken till att jag tipsade om 15T:n är att den sitter original på flera av våra saabar vilket medför att de är relativt billiga, och kräver inte nån direkt modifiering för att passa. Men självklart skulle en 18 eller 19T vara att föredra. Särskilt om mn nån gång har tänkt att trimma vidare.

Angående oljan så tror inte jag heller att det är jätteakut att felsöka allt och lite till. Om det inte är mycket olja!
Precis som Mickemannen hade jag också lite olja på insidan av tryckrör mm.

Mvh Alex

OG9-3 2.0T Sport Edition

796 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Tack till er alla som har svarat! Jag har inte kollat backventilen ännu, ska göra det ikv. Det är liksom knappt en droppe olja som har kommit ur den.

Bilen ryker ingenting...

Angående turbo så kommer jag nog satsa så småning på en TD04-19t. Känns ju absolut vettigare att ladda mindre och få ut lika mycket effekt som en 15t.

Tack till alla, återkommer när jag kolla backventilen! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
16 maj 2011
Nu ska vi kommaihåg att med dessa EGR system som sitter i bilarna leder vevhusgaser in i insuget.. I dessa gaser finns det oljedimma som brukar lägga sig i intercooler, turbo, rör mm

Tror inte att din turbo håller på att gå utan det är helt normalt med Lite olja i systemet.  Volvo tex, har en dräneringsplugg i intercoolerna (äldre modeller) för att kunna tappa ur den lilla olja som blir.

//

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

796 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Revotech skrev:
Nu ska vi kommaihåg att med dessa EGR system som sitter i bilarna leder vevhusgaser in i insuget.. I dessa gaser finns det oljedimma som brukar lägga sig i intercooler, turbo, rör mm

Tror inte att din turbo håller på att gå utan det är helt normalt med Lite olja i systemet.  Volvo tex, har en dräneringsplugg i intercoolerna (äldre modeller) för att kunna tappa ur den lilla olja som blir.

//

Okej, skönt att höra! Tack! För det är ju som sagt ytterst lite olja, knappt en droppe smile

Hemma bra, garaget BÄST!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
16 maj 2011
Då kan du lugnt slappna av i soffan och ta en pilsner tongue

//Martin

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

796 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Revotech skrev:
Då kan du lugnt slappna av i soffan och ta en pilsner tongue