Kommer jag få vittna ?

Abeed Pekabow i can see u
18 maj 2011 · 644 Inlägg

Tja igår körde jag från västerås till stockholm


då kör en Volvo S80 på nya motorvägen (110) väg ca 180 km i timmen
innan de körde hon jävligt nära min bak längee..

då kollade jag upp reg nr på appen i iphone och där står det att bilen är avställd ...

då ringde jag 11414 och sa att det är en s80 som kör snabbt kollade reg nr o den är avställd då säger snuten i luren häng efter :S

jag gasar på till 160 och ligger efter.
samtidigt säger jag att vi ligger nu 160 är det lugnt ?
Joo då om du inte känner dig tvingad och klarar av det så ligg efter
vi skickar ut bilar.


några minuter senare är vi i enköping där fattar s80 att jag är efter och svänger av mot Centrum .
hon kör mot centrum och på 50 vägar är hon uppe i 80 km i timmen

då kom vi till rött ljus då stannade jag där, gick det övergränsen hon körde mot rött ..
polisen i luren uppskattade det och sa att jag skulle försöka kolla vart hon körde.

när det slåg tillbaka mot grönt gasa jag på och hann se henne och låg efter igen ..


hon ställer sig mitt på vägen och kliver ner till min bil och säger åt mig att komma ner
En kvinna 45-50 år ser påverkad ut.

hon sätter sig igen och börja backa då JUST då kommer en snut bil o ställer sig 1 meter bakom och hon "ser inte eller så bryr hon sig inte hon backar på bilen polisen lite lätt  ..

sen kommer det några andra polisbilar.

jag fick vänta när de kolla upp henne

snuten kom riktigt snäll
uppskatta allt jag gjort .
och sa att

Kvinnan saknar körkort
avställd bil
ej försäkrad
vinterdäck
påverkad

Bild ...
http://ladda-upp.se/bilder/943023/IMG_0997.JPG



Undrar vad kan hända nu kommer ja få vittna ngt ?
vad får hon för staff är det böter ? så slipper jag vittna ju eller?

eacan
18 maj 2011 · 595 Inlägg

*avis* Vill med få köra fort lagligt ;D
Bra insats! smile

Edit :
ONT, Nej. Det tvivlar jag på att du kommer få göra. Då de har alla bevis de behöver. Dvs, påverkad, inget körkort osv osv..

Senast redigerat av eacan (18 maj 2011)

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 maj 2011 · 13 756 Inlägg

möjligt om dom vill styrka sättet hon kört innan men samtidigt har dom henne på det mesta straffbara
men visst vårdlöshet i trafik är inte fyskam men troligen får dom det eftersom hon backade in i snutbilen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Rquired Allmänt envis
18 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Bra gjort, det behövs helt klart färre dårar i stil med denna damen i trafiken! Tror dock som ovanstående att de har på fötterna, det är eventuellt fortkörningen du kan stryka men i ett land vars lagar låter större brott "konsumera" mindre sådana känns det som att lagen struntar i den detaljen i detta fall. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 maj 2011 · 1 874 Inlägg

Good work!

Bebben Legitimerad besserwisser
18 maj 2011 · 921 Inlägg

Bra jobbat!

Behöver få bort såna som henne från gatan, tänk om hon kört på någon vid nästa övergångsställe? Du kanske har räddat någons liv! smile

Abeed Pekabow i can see u
18 maj 2011 · 644 Inlägg

Bebben skrev:
Bra jobbat!

Behöver få bort såna som henne från gatan, tänk om hon kört på någon vid nästa övergångsställe? Du kanske har räddat någons liv! smile

så tänker jag också


Själv tycker jag Rån OK fortkörning OK bråk OK

Men rattfylla INTE en chans
där drabbas oskyldiga folk

eacan
18 maj 2011 · 595 Inlägg

Rån OK? yikes

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
KHRacing
18 maj 2011 ·

Abeed skrev:
så tänker jag också

Själv tycker jag Rån OK fortkörning OK bråk OK
Men rattfylla INTE en chans
där drabbas oskyldiga folk

Där förlorade du precis min text jag precis tänkte skriva att du gjort en god gärning.

Vem är utsatta vid ett rån ?
  Vem är utsatta vid en fortkörning ?
   Vem är ofta utsatta vid ett bråk ?

Abeed Pekabow i can see u
18 maj 2011 · 644 Inlägg

KHRacing skrev:

Abeed skrev:
så tänker jag också

Själv tycker jag Rån OK fortkörning OK bråk OK
Men rattfylla INTE en chans
där drabbas oskyldiga folk

Där förlorade du precis min text jag precis tänkte skriva att du gjort en god gärning.

Vem är utsatta vid ett rån ?
  Vem är utsatta vid en fortkörning ?
   Vem är ofta utsatta vid ett bråk ?

Rån = du vet vad du gör du kan inte skylla på ngn anna
Fortkörning = du väljer att trycka på gasen fast du inte skall
Bråk =   två st bråkar de hatar varanda bråka om en sak de inte kommer överrens om, upp tillde som bråka


påverkad = Ingen erkänner skulden när de kör på ett barn
man få alltid höra   , " jag borde inte göra det jag skulle bara bla bla bla

men tar man rånare  så vet de att blir de tagna så finns det ingen annan man kan skylla på osv.

CarpeDiem German Engineering
18 maj 2011 · 9 083 Inlägg

Bra jobbat, grabben smile Behövs fler såna som du big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
dan-kristian
18 maj 2011 · 518 Inlägg

Abeed skrev:

Bebben skrev:
Bra jobbat!

Behöver få bort såna som henne från gatan, tänk om hon kört på någon vid nästa övergångsställe? Du kanske har räddat någons liv! smile

så tänker jag också


Själv tycker jag Rån OK fortkörning OK bråk OK

Men rattfylla INTE en chans
där drabbas oskyldiga folk

finns folk som tar vid sig riktigt illa då dom blivit rånade hotade..tycker ej rån är ok

Sheba Certifierad besserwisser
18 maj 2011 · 308 Inlägg

Abeed skrev:

KHRacing skrev:

Abeed skrev:
så tänker jag också

Själv tycker jag Rån OK fortkörning OK bråk OK
Men rattfylla INTE en chans
där drabbas oskyldiga folk

Där förlorade du precis min text jag precis tänkte skriva att du gjort en god gärning.

Vem är utsatta vid ett rån ?
  Vem är utsatta vid en fortkörning ?
   Vem är ofta utsatta vid ett bråk ?

Rån = du vet vad du gör du kan inte skylla på ngn anna
Fortkörning = du väljer att trycka på gasen fast du inte skall
Bråk =   två st bråkar de hatar varanda bråka om en sak de inte kommer överrens om, upp tillde som bråka


påverkad = Ingen erkänner skulden när de kör på ett barn
man få alltid höra   , " jag borde inte göra det jag skulle bara bla bla bla

men tar man rånare  så vet de att blir de tagna så finns det ingen annan man kan skylla på osv.

Först och främst, du gjorde en god insats och jag tvivlar på att du behöver vittna. Men för det andra så är din syn på ett rån inte logisk. Vid rån så kan offret bli mentalt skadat för livet. Du tar även för dig av något som inte är ditt och du skadar offrets ekonomi, oavsett om du rånar ett företag eller en privatperson.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Abeed Pekabow i can see u
18 maj 2011 · 644 Inlägg

Sheba skrev:

Abeed skrev:

KHRacing skrev:

Där förlorade du precis min text jag precis tänkte skriva att du gjort en god gärning.

Vem är utsatta vid ett rån ?
  Vem är utsatta vid en fortkörning ?
   Vem är ofta utsatta vid ett bråk ?

Rån = du vet vad du gör du kan inte skylla på ngn anna
Fortkörning = du väljer att trycka på gasen fast du inte skall
Bråk =   två st bråkar de hatar varanda bråka om en sak de inte kommer överrens om, upp tillde som bråka


påverkad = Ingen erkänner skulden när de kör på ett barn
man få alltid höra   , " jag borde inte göra det jag skulle bara bla bla bla

men tar man rånare  så vet de att blir de tagna så finns det ingen annan man kan skylla på osv.

Först och främst, du gjorde en god insats och jag tvivlar på att du behöver vittna. Men för det andra så är din syn på ett rån inte logisk. Vid rån så kan offret bli mentalt skadat för livet. Du tar även för dig av något som inte är ditt och du skadar offrets ekonomi, oavsett om du rånar ett företag eller en privatperson.

jag håller med dig ..

Men låt oss säga jag är rånare och råna dig.
jag är ju efter dina pengar inget annat . alltså så har jag motiv.
ngt en rattfylla inte har eller så "ska han bara hem"

som alla lever idag i sverige så är det sällan sällan folk utan försäkringar privat eller företag.
så ekonomin skadas knappt..

sen om du gör motstånd och rånaren inte ge sig av då blir det "misshandel/bråk" o större problem klart jag säger inte att rån är ok


men om jag fick välja mellan rån och rattfylla
då tar jag rån som utväg

Sheba Certifierad besserwisser
18 maj 2011 · 308 Inlägg

Abeed skrev:
jag håller med dig ..

Men låt oss säga jag är rånare och råna dig.
jag är ju efter dina pengar inget annat . alltså så har jag motiv.
ngt en rattfylla inte har eller så "ska han bara hem"

som alla lever idag i sverige så är det sällan sällan folk utan försäkringar privat eller företag.
så ekonomin skadas knappt..

sen om du gör motstånd och rånaren inte ge sig av då blir det "misshandel/bråk" o större problem klart jag säger inte att rån är ok


men om jag fick välja mellan rån och rattfylla
då tar jag rån som utväg

Om du rånar någon så skadar du den personen mentalt, som sagt. Offret kommer att känna sig osäker och rädd för att gå ensam och kommer även i vissa fall behöva genomgå terapi för att kunna leva ett normalt liv igen.

Vid rån så måste den rånade betala självrisk för att få det totala värdet av det som stulits tillbaka, så det skadar visst ekonomin hos offret. Dessutom så måste pengar tas någonstans ifrån, i detta fallet så får ju försäkringsbolaget betala för kalaset.

Jag skulle nog vilja påstå motsatsen, att rån är ett grövre brott än rattfylla. Rån har alltid garanterat ett offer. Rattfylla kan skörda offer, men inte alltid.

Nej, inget av brotten är positiva, det kan vi ju i alla fall skaka hand på.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Madhouse
18 maj 2011 · 1 079 Inlägg

har också gjort sådär en gång och följt efter ett misstänkt rattfyllo med polisen i telefonen, visade sig vara en person utan körkort pga medicin/psykisk/fysisk ohälsa. Med tanke på hur han körde så hoppas jag att han inte kör igen, för någon kommer garanterat bli skadad/dödad om han ska köra i det skicket. Iaf det var ett halvår sedan har inte fått vittna något än iaf. Det är bara bra att vara uppmärksam och få bort skiten från vägarna en stund iaf. Bättre att ringa en gång för mkt än att avstå och kanske sedan få vetskapen att man kunde undvikit en olycka om man bara "orkat" ringa.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Uttelito Kung
19 maj 2011 · 603 Inlägg

RIktigt bra jobbat, tänk om fler kunde ringa polisen på idioter som dessa !

Brukar själv ringa polisen (dock ej 112 om det inte är extremt akut) om jag ser något som inte står rätt till, du kommer inte få skit för att du ringer polisen på 11414 även om du skulle råka ha "fel" och inget knasigt försegår smile

Ringde polisen för ett par veckor sedan när det stog några och kapade taket av en bil utanför en kyrkogård, såg väldigt skumt ut när jag kom åkande för det flög gnistor up i luften så jag ringde polisen, när dom kom hade dom som kapade av taket redan stuckit och lämnat efter sig ett tak från en volvo 945 - 745a, tror polisen fick tag i dom som gjorde det dock.

Iallafall, angående rån så kan jag säga så här : Jag har blivit utsatt för rån på min arbetsplats, ingen trevlig uplevelse kan jag lova, och inte nog med att dom hoppade på mig och fick med sig företagets pengar, jag förlorade även jobbet på grund utav detta då jag blev misstänkt för det och det jobbet älskade jag verkligen och hade precis fått en bra position med bra med pengar....

Så ett rån kan påverka mer än vad man tror, även om det inte är ett "personrån" så att säga.

Men iallafall, bra jobbat och fortsätt ringa polisen på sånna här idioter smile

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
martinn
20 maj 2011 · 2 624 Inlägg

Bra jobbat! smile sånnadär vill man inte möta i träffen big_smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
volvoentusiasten
20 maj 2011 · 4 005 Inlägg

Om du får förfrågan att vittna, så gör det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang