Volvo 240 -84 b230a går ojämnt och är svag

Volvo740gl88
19 maj 2011 · 24 Inlägg

Tjena!
har problem med en 240 den är svårstartad när den är varm och startar bara om man tar bort luftfiltret och lyfter man "kolven" längst ut mot luftfiltret i förgasarn så startar den.
Den går ojämnt och man kan stampa fullt med friläge i och hålla ner gasen i säkert 6-7 sek innan den är uppe i typ 4-5000 rpm.


Nån som vet nåt ? SVARA SNABBT GÄRNA!

kalle_kalle
19 maj 2011 · 2 914 Inlägg

gammal modell av 240?? isf kolla om hur kondensatorn på fördelarn hur den ser ut?? ser den gammal och sliten ut så prova byta den.

kalle_kalle
19 maj 2011 · 2 914 Inlägg

gammal modell av 240?? isf kolla om hur kondensatorn på fördelarn hur den ser ut?? ser den gammal och sliten ut så prova byta den.

Volvo740gl88
19 maj 2011 · 24 Inlägg

den är bytt

kalle_kalle
19 maj 2011 · 2 914 Inlägg

då är det "strumpan" i förgasaren?? (skruva upp 3 små bultar på förgasaren (brukar vara ett h''''tte)) och när du lyfter upp "kåpan" så ser du en gummi "strumpa" och är det torrsprickor i den så har du felet där. ganska säker på det är det som är felet

RD_87 Skrotsamlare
20 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Det så kallade "förgasarmembranet" välkänt problem på alla bilar med förgasare av märkena Zenith, Stromberg & Solex av modell 175CD. Men på B230A -85 har man den nyare "Pierburg" förgasaren och den har inte samma problem, det betyder inte att den är fri från problem, det är bara långt mycket ovanligare. Om du har den nyare frögasaren så har du troligen också brytarlöst tändsystem. Om så är fallet så kan det vara värt att ta en titt på kamremmen, om den kuggat över så får du sådana bekymmer.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Volvo740gl88
20 maj 2011 · 24 Inlägg

Ja membranet,förgasaroljan,tändstift,fördelarlock,tändkablar,rotor osv. är bytta så jag börjar också tro att det är kamremmen, det är min polares bil så hjälper bara honom lite

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang