För att vara övertydlig (om det nu hjälper?): Normalt så har en E36 varvstopp kring 6500rpm, i hastighet betyder detta kring 90-95km/h i tvåan. Han har fått i 2:an i 120, dvs kring 9000rpm.Varför tror du att BMW satt ett varvstopp på ca 6500 om nu bilen klarar att varvas 10000rpm dagligen? Är det för att man tyckte att det lätt för mesigt om motorn på så höga varv? Eller kanske för att man vill hemlighålla att motorn är egentligen en ren racing-motor? Eller var det för att de gjorde fel när de programmerade motorstyrningen och råkade sätta varvstoppet till ca 6500 av misstag? Eller kan det kanske kanske vara som så att motorn INTE ÄR BYGGD FÖR ATT VARVAS I 9000RPM? Jag vet inte men jag tror det kan vara som så att de vill hålla något hemligt... Som det redan sagts: KOMP-PROV! Tveksamt att komp-provet kommer se OK ut. Visst kan dåligt komp bero på kass topp-packning, men det är inte det första jag skulle misstänka i detta fall. Annars kan det oxå vara som så att någon har svårt att ta till sig informationen som redan getts i tråden...?
Senast redigerat av dawwe (20 maj 2011)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure