1924
Sök

Bmw E36 går illa efter att ha lagt i tvåan i hög hastighet

135 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#1
Tjéna! polarn ska alltså ha legat i 120km/h och råkat lägga i tvåan så motorn gick till varvstoppet.. bilen hade körts i 15 min och tempmätarn stod på första pluppen. och nu har vi stannat till och bilen blöddrar när man startar den och känns svag. vad kan det vara för problem? Väldigt tacksam för svar! sad

skriv beskrivande rubriker! Nu fixar vi rubriken men nästa gång låser vi tråden / Moderatorerna


Forummoderator
26 455 Inlägg
19 maj 2011
#2
Hur fan lyckas man lägga i tvåan i den hastigheten?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

135 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#3
Han har kört volvo i 2 åår och köpte bilen igår och skulle ut o testa lite nyss.. vad kan det vara?


876 Inlägg
19 maj 2011
#4
filllepillle skrev:
Han har kört volvo i 2 åår och köpte bilen igår och skulle ut o testa lite nyss.. vad kan det vara?

Det är väl inge skilland på volvo och bmw så sett frågan kvarstår ju hur "han" lyckades få i 2?big_smile


Forummoderator
26 455 Inlägg
19 maj 2011
#5
filllepillle skrev:
Han har kört volvo i 2 åår och köpte bilen igår och skulle ut o testa lite nyss.. vad kan det vara?

Nog för att det är lite långt mellan växlarna på en äldre Volvo men så långt är det ändå inte så man misstar sig på tvåan och fyran om man kör en bil av annat fabrikat..

Till topic: hur ser tändstiften ut?
Går bilen över huvudtaget?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

135 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#6
Den går segt på låga varv. sen över 4,5-5 tusen varv så låter den som den ska..


692 Inlägg
19 maj 2011
#7
Troligast har någon kolv gått.

Har hänt mig och öppnade upp motorn så var 2 kolvar spårlöst borta.

135 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#8
AAAAAAH PROBLEM! borde den inte knacka då? är det något missljud om dom gått?


Forummoderator
26 455 Inlägg
19 maj 2011
#9
filllepillle skrev:
Den går segt på låga varv. sen över 4,5-5 tusen varv så låter den som den ska..

Går inte alla Bemweer så?

Vad har ni kollat upp under huven, så det går att spekulera vidare i stället för att dra upp allt som kan vara fel?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

876 Inlägg
19 maj 2011
#10
filllepillle skrev:
AAAAAAH PROBLEM! borde den inte knacka då? är det något missljud om dom gått?

är det nte seperata t-spolar på dem?


876 Inlägg
19 maj 2011
#11
Rayya skrev:
filllepillle skrev:
AAAAAAH PROBLEM! borde den inte knacka då? är det något missljud om dom gått?

Obs inte svar på frågan ovan .



är det nte seperata t-spolar på dem?


135 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#12
Ingen aning..


...has left the building...
4 474 Inlägg
19 maj 2011
#13
2:an i 120, kan väl vara typ 9000 varv eller mer gissar jag....Normalt klarar man att varva kring 8000 som mest med en standard M50, sedan är risken den att ventilerna börjar "flyta", dvs ventilfjädrarna orkar inte hålla ner mot kammen vilket kan leda till att kolvarna skakar hand med ventilerna, inte bra...Min gissning är att du har några krokiga ventiler, ett komp-prov ger dig svaret om så är fallet....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

135 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#14
vi har kollat alla tändstift och tändspolar. allting ser fräscht ut och så.. vad kan det vara förutom det? Luftmassemätaren då??


135 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#15
2st av 6 är svarta..


7 281 Inlägg
19 maj 2011
#16
filllepillle skrev:
vi har kollat alla tändstift och tändspolar. allting ser fräscht ut och så.. vad kan det vara förutom det? Luftmassemätaren då??

Den går inte sönder pga övervarvning. Kör ett kompprov.


135 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#17
Okej tack så mycket. vad kostar ett sånt prov? och hur mycket kostar nya ventiler?


135 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#19
okej.. sad


...has left the building...
4 474 Inlägg
19 maj 2011
#20
Fillepille: Läste du vad jag skrev???? Komp-prov! Högst sannolikt har ventilerna "flytit". Min gissning går till krokiga ventiler.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök