Skrotnisses Volvo V70 Tdi -97 uppdaterat 19mars

Andyxa
20 maj 2011 · 161 Inlägg

Tänkte att det va dags att dela med mig av mitt projekt då, Eftersom folk öppnar ögonen för dieslar nu förtiden. Blev ägare av bilen i oktober förra året 2010, Dock tog det 3 veckor innan jag rasa motorn eftersom dum som jag va körde med svajande ladd pga sprucken intercooler. Så bilen ställdes av inför vintern och motorn byttes,


Besiktades och togs i trafik i april 2011, Sen har det inhandlats lite delar såsom

Fjäderbensstag fram(Volvo) och bak (ultra racing)
Coilovers från d2
Förstärkningar i kaross under bilen från Ultra racing
S60r bak bromsok helt nya inköpta med och ska monteras bak på bilen ihop med antingen d2 bromsar fram eller liknande. Ser fånigt ut med bara stora bromsar fram.

Ska göra lite mer åt väghållningen lite åt gången såsom bussningar och andra kränghämmare.

Sen är ju nästa del drivlinan.

Motor är som sagt en 2.5 tdi Motor från Audi/Vw Som på Volvo språk heter d5252t.

Det som ska göras åt motorn är

Stakar från Verdi
Kolvar från Cp-pistons
Grenrör blir ett extraktor liknande får se vem som tar på sig det jobbet.
Insug blir hemmabyggt.
Nya lager i motor
Balansera veven och ev borra upp blocket
Specialbeställa toppackning då ej finns eftermarknad och tror ej original pallar länge.
Sen blir det allt annat i motorn nytt.
Toppen blir den intressanta delen att pilla med, Kammen ska slipas om då den är väldigt "slö".
Turbon blir en Hx35.
Spridare beställs från Findiesel och dem klarar upp till 500hk
Pumpen skickas även iväg till finland för byte av pumpelement.
Även en quaife diff ska i lådan.
Ja som sagt liten bit bara det där, Listan kommer fyllas på

Utsidan har jag inte gjort mycket åt, Sänkt via coilovers, Sen R-front med nya dimljus, Xc-grill och även vindavisare. Sen 18" r-fälgar.
Bilen ska hållas original så mycket som möjligt på utsidan dvs" original styling" . Tanken är att synas på gatebil osv nästa år och smiska några varv med en diesel som går fint på bana.

Nåväl till bilderna då

Nyligen köpt den
http://forumbilder.se/images/4a920111156154977.jpg
Byte av motor
http://forumbilder.se/images/fd92011115656f081.jpg
Fina kamaxeln va ganska fin ventilsallad
http://forumbilder.se/images/1892011115718593d.jpg
Byte av inredning, Fjäderbensstaget bak skymtas även.
http://forumbilder.se/images/b3920111158121f21.jpg
R-Inredning då smile
http://forumbilder.se/images/44920111159047c83.jpg
Som bilen ser ut i dagsläget då
http://forumbilder.se/images/85020111201130bf6.jpg
Mums fina saker smile
http://forumbilder.se/images/dc02011120159213d.jpg
Motorrummet
http://forumbilder.se/images/6d02011120339ef12.jpg



Kommer mer bilder imorgon när jag är i garaget och börjar riva på nya motorn som står, Allt ska lackas och fixas så finns att göra allt.


Det var allt för denna gång


Mvh Andreas "Skrotnisse" Andersson

Senast redigerat av Andyxa (19 mars 2012)

mazdalover
20 maj 2011 · 542 Inlägg

snygg kamaxel tongue ska följas. det är kul med diesel.

Berglund_89
20 maj 2011 · 1 476 Inlägg

Kul o se att någon annan har smeknamnet Skrotnisse, o gött me diesel! big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Danne_1977
20 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Ser bra ut tycker jag... är dom där R bromsoken dyra.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Andyxa
21 maj 2011 · 161 Inlägg

Bromsoken kostar runda slänger 6k+ styck för bak, Sen tillkommer belägg osv,

Andyxa
21 maj 2011 · 161 Inlägg

Ja då är motorn rensad nu, Ska bara riva toppen, Glömmde visst ta med mig rätt verktyg till toppbultarna FAIL. Men det betyder ju att man får ta en sväng till mot garaget och det är aldrig fel! smile


Nåväl lite bilder åt folket
Blir nog att inhandla ett motorstativ så man kan hänga upp motorn lite snyggt smile
http://forumbilder.se/images/611201183732A15a3.jpg
http://forumbilder.se/images/371201183829A366d.jpg

Lite skillnad på storlek i turbon,
http://forumbilder.se/images/a41201184001A0f6b.jpg

Aldrig fel på en extra motor. Har nog 4 kompletta motorer i delar står också, Så brist på reservdelar råder då inte smile

http://forumbilder.se/images/171201184042A5717.jpg



Allt för denna gång då, Nästa update ska stakar/kolvar och toppen av motorn


Mvh Andreas

Malkurrag
21 maj 2011 · 415 Inlägg

Haha önskar jag hade ett sånt där komplett garage ^^
Fast jag får låna garage av en polare bara jag får min kärra trafikdyglig så jag kan flytta den till och från garaget ^^

Djävligt fint jobb på motorn! Blänkte riktigt nice där!

NewbieScraper
21 maj 2011 · 17 Inlägg

Äntligen! Det här är ett projekt jag har väntat länge på!
Lycka till big_smile

zemet
21 maj 2011 · 4 041 Inlägg

värt project:) Ska du göra något med drivningen? Hade varit nice med 4wd om du ska ha 500 hk?smile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Mog1 High on diesel and gasoline
21 maj 2011 · 368 Inlägg

Fan vilket trevligt projekt!! Särskilt med denna diesel motorn!! väldigt ovanligt måste jag säga keep up the good!

Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
Volvo 945 "Gråben" (1992)
TurbOla Reservdansk
21 maj 2011 · 6 271 Inlägg

Kommer följa med intresse. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
unpatterned
21 maj 2011 · 294 Inlägg

Äntligen nån i sverige som tar motorn till sin fulla potential, min 850 tdi "trimmade" jag åt andra hållet, strävade mot så låg förbrukning i stället.

Gör en bra tråd nu så att jag blir trimmsugen, så kan vi leka sen wink

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
SJP
21 maj 2011 · 25 Inlägg

De är ju inte så vanligt att bygga på TDI. Kommer att följas

Andyxa
21 maj 2011 · 161 Inlägg

Kul att det väcker sånt stort intresse, det gör att motivationen blir 100ggr bättre, Ska skicka en stake till AutoVerdi i veckan så ska jag få pris på stakar, Sen skickar jag kolvar till Cp pistions med, Dock osäker hur göra med kolvar , Ev ska vi borra upp blocket. Eller om ska testa köra på original borr och se hur det funkar och sen i framtiden borra blocket.

Drivningen blir nog grävling drift, Dock blir det ju en Quaife diff, samt gatslicks så borde ju bita tag lite, Visst planer på slänga på en awd drivlina finns ju. Dock blir det en omsvetsad m66 låda så fall för dem håller ju. Dock att få bakvagnen att hålla för den eftekten blir nog svårt


Lägger jag mig på 500hk så bör ju vridet ligga på över 700-800minst. Så en koppling som tål det behövs ju med, Vill undvika sinter, Har ju en D24 svänghjul som passar på motorn som är enkelmasse istället för det som sitter på dessa (dubbelmasse)


Updateringar kommer följande


Mvh Andreas

TurbOla Reservdansk
22 maj 2011 · 6 271 Inlägg

Andyxa skrev:
Drivningen blir nog grävling drift, Dock blir det ju en Quaife diff, samt gatslicks så borde ju bita tag lite, Visst planer på slänga på en awd drivlina finns ju. Dock blir det en omsvetsad m66 låda så fall för dem håller ju. Dock att få bakvagnen att hålla för den eftekten blir nog svårt

Jag vet inte vilken utbud som finns för gamla dieselmotorn och AWD, om Volvo har M58-växellådor anpassade till dieslarna.

TM Racing har en S70R ombyggd till AWD och den ligger på drygt 600hk utan problem med drivlinan.

Bakaxeln håller nog ganska bra för effekten, det är nämligen samma bakaxel som till S90/V90, dvs multilink-axeln med centrifugaldiffspärr.

Tänk nu på att AWD-drivlinan är anpassad för ett 50/50 förhållande som mest - utväxlingen i bakaxeln och vinkelväxeln ger ett 1:1 förhållande, så när viscon överför som mest effekt bak så ska bilen inte riskera att överstyra,

Det är dock svårare med hylsan mellan vinkelväxel och växellåda, och vinkelväxeln i sig - det brukar ge sig först.

Legeringen i hylsan är hyfsat mjuk - för att om drivlinan överbelastas så ska hylsan ge sig först, då den är billigast att byta. Dock blev den för mjuk, men är inte rejält åtgärdat förrän på nyare S60R/V70R och S80 V8-bilarna.

Vinkelväxelns drev är bara limmade i de gamla växlarna, i de nyare versionerna är husen förstärkta, dreven svetsade och limmade, bättre packning i halvorna, m.m.

Efter lite snack med folk, fick jag reda på att kardanen till en V70R -00 är väldigt tunn, väger i princip ingenting. Håller antagligen inte för någonting heller.

Däremot skulle kardanerna från -98 vara starkare.
Men de är uppenbarligen inte dimensionerade för effekten hursomhelst.

Senast redigerat av TurbOla (22 maj 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Andyxa
26 maj 2011 · 161 Inlägg

Sådära nu har det hänt lite igen

Monterat Ic 50mm hel alu från klracing
Sen även monterat förstärkning i framvagnen samt bytt olja/oljefilter smile
http://forumbilder.se/images/5f6201172929P1195.jpg

Nästa steg blir att montera bromsar och nytt avgas utan kat

Även en ny subfram ska lackas och donas med smile Så inte ser ut som nu ;(
Mvh Andreas

Andyxa
14 juni 2011 · 161 Inlägg

Update då, Fixat med avgas, Ingen kat samt även 3.5" efter dp (lite overkill jag vet men fick det för skitsummor) Rostfritt.

Sen även bytt pumprem då lyckades slita loss min gamla, Frambromsar är på väg hem nu dåsmile


Bilder
Borttagen kat och lackad med värmebeständig färg smile
http://forumbilder.se/images/cb4201135630Pcd45.jpg
Bild på coilovers då smile Går att sänka lite till smile
http://forumbilder.se/images/5f4201135732P33c8.jpg
Nya agvas smile
http://forumbilder.se/images/df4201135804P6180.jpg



Näst kommande update blir nog fixa med kränghämmare och montera poly bussning i motorfäste:)


Mvh Andreas

Volvoissac
14 juni 2011 · 53 Inlägg

kommer bli riktigt grymt big_smile

once a trucker, always a trucker!
Volvo 965 "Oceanen" (1995)
Stampep inte som alla andra...
14 juni 2011 · 127 Inlägg

Kul med diesel!
Passar inte toppackning från audi 5-cyl? 3lagers stålpackning finns som originaldel..

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!
Andyxa
14 juni 2011 · 161 Inlägg

Jo är inne på om det passar ska få tag på en sådan så jag kan testa med, Dock tror jag att borren är större på dieslarna, Men inget jag är 100" på


Beställt alla vaccumslangar i silicon och tryckslang i silicon samt klämmor och även monterat ihop powerflex bussningen som ska monteras imorgon.

Har strul med laddtrycket just nu, Det kommer upp i 1.3 sen ligger det och studsar mellan 1.25-1.35 bara  grymt störande, Bytt alla slangar snart, Bytt intercooler (hel alu), Nu återstår bara byta vacumslangarna, sen byta magnetventilen om det är den som strular annars är det väl Wg om inte turbo som är dålig...

Återstår att se

Mvh Andreas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang