OM ni hade haft ekonomin till det, hade ni köpt en splitterny bil?

thelaughingmadman
28 maj 2011 · 711 Inlägg

M_Broberg skrev:
Skulle aldrig köpa varesig 940 eller v70

har heller en gammal hederlig entusastbil än en ny, dom finns det ju massa av. hellre en orginal måsvinge från 60 talet än en ny SLS AMG tex. finns ju mängder med underbara gamla bilar man hellre ägt om man haft ekonomin. Snackar vi bara ekonomi för en v70 tar jag mycket hellre en Jaguar eller fet merca/BMW om jag ska lägga dom pengarna på en bruksbil, annars är det tillräckligt med pengar för en go porsche eller tom en gammal ferrari.

nej att påstå att "bara för du inte tycker som mig så ljuger du, egentligen tycker du som mig eller är korkad" är ju ett vinnande argument.

Eller?

Nej, men inte fan skulle du köpa en *gammal* Merca/BMW.
Jag skulle inte heller köpt en V70, troligtvis en BMW 535d eller 7xx - om jag hade haft ekonomin.
Börjar du prata äldre sportbilar så är det ju en HELT annan sak. Börjar vi prata om riktiga klassiker, låt säga, Ferrari 250 GTO, så kan det inte jämföras med bruksbilar - bara för att bilen är gammal.

Sen att man inte får tag på en 250 GTO för pengar är väl en annan femma...

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
it_mutt Avstängd
28 maj 2011 · 10 388 Inlägg

Deception skrev:
Ja men då var ju svaret enkelt, du prioriterar att lägga in mer pengar på en kåk du ska bygga. Absolut inget konstigt med det.. Reagerade på att du började "hugga" mot folk som förespråkade ett nybilsköp utan någon annan motivering än att det inte var ekonomiskt försvarbart. Eftersom frågan då var "OM ni ansåg er ha råd..." Så är ju "Ekonomiskt försvarbart" ett irrelevant begrepp eftersom alla som anser sig ha råd också anser att det är ekonomiskt försvarbart för deras egen del. Jag t.ex. anser mig ha råd, så därför anser jag att det är ekonomiskt försvarbart för mig. Hade jag däremot suttit med stora lån och krediter så hade inte jag heller ansett det ekonomiskt försvarbart för mig. Nu menar inte jag något rörande dig eller din ekonomi så du behöver int ehugga på det, utan förklarar mest hur jag menar.

Samma här, det jag menar är att, om man vill köra ny bil, så ska man inte försöka försvara det med annat, om det just handlar om "jag VILL ha en ny kärra".

Ingen kan nog, om man BARA tittar på det ekonomiska, säga att det ÄR försvarbart, rent ur en ekonomisk synpunkt. (dvs vilken värdeminskning det ger...vi kan använda ""bra investering" istället, för att framhäva vad jag menar)

Jag köper helt och hållet att du exempelvis prioriterar att köpa en ny bil, för att du anser dig ha råd, för att du gillar känslan av att ha en helt ny bil och så vidare.

Och det är ju just det jag vill säga; att ge det som anledning är mer än "helt ok", det jag inte köper är just att försöka försvara det som en ekonomiskt bra investering.

Och absolut handlar det i grund och botten om prioriteringar, precis som med allting annat.

Jag personligen tänker (uppenbart?) mer rent "ekonomiskt lönsamt",, och hade i nybilsfrågan sagt "nej" och köpt en 5 år gammal bil istället, åtminstone ur en rent "lönsam" synvinkel

Och då blir ju din inställning lite mer; "Jag vill köra nytt o skiter helt enkelt i att bilen förlorar värde" (right?) och det tycker jag som sagt är en köpbar anledning smile

Senast redigerat av it_mutt (28 maj 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
28 maj 2011 ·

Jo, men jag har inte i ett enda inlägg påstått att det skulle vara en bra investering att köpa en ny bil. Inte ekonomiskt iaf.. Däremot kanske när det gäller driftsäkerhet m.m.

zoopåse
28 maj 2011 · 1 171 Inlägg

Man kan köpa en bil i nära nyskick för 100000kr vartannat år och slänga den i papperskorgen och köpa en till om man vill för samma kostnad som att köpa en ny. Eller om man står och väljer mellan en ny bil för 250000 och en lätt begagnad för samma pris som är mycket bättre, lyxigare, finare, har mindre värdeminskning, alla barnsjukdomar åtgärdade, mer utrustning osv. Dessutom kan man få ta bilen därifrån direkt istället för att gå och vänta i ett halvår.

Man måste verkligen låst sig fast vid att det just är en ny bil man ska ha och inte titta någon annanstans vad man kan få för alternativ för att det ska verka vettigt att köpa nytt.

NiKeMaN Entreprenör
28 maj 2011 · 1 286 Inlägg

it_mutt skrev:

NiKeMaN skrev:
Lite kul, med samtidigt lite tragiskt att läsa hur en del människor skriver....

Självklart vill jag köpa en ny bil om man har råd till det. Jag har själv tagit ut två nya BMW 3-serier under tre års tid, och lär göra det igen såfort jag får in några vettiga uppdrag igen.

Att köpa en ny bil ger SÅÅÅ många fördelar:

* Det är en speciell känsla att köra en NYY bil. Så jävla skönt.
*Allt luktar gott, är rent fräscht och helt.
*Bilen är oftast billig som fan i skatt (skattefri om man köper miljöbil)
*"Gratis" försäkring i två år... Vagnskadegaranti innebär att man bara betalar för halvförsäkring.
*Behöver inte köpa en endaste reservdel eller skruva med något ALLS på normalt sett två års tid. Ja, sen byter man ju till en ny kärra iallafall.
*Inga märken, inga stenskott, inga bucklor, inga motkörningar, inga som helst märken på bilen! Den är ny, och fortsätter att vara ny om jag behandlar den väl.
*Köper man t.ex. en BMW så har man även fri service i 3 år.

En nackdel dock... Värdeminskningen. Dock är den inte lika kraftig som folk tror. Och om man dessutom räknar med att man "sparar" 3000:- per år på skatten, 5-6000 per år på försäkringen, 300 per år på bilbesiktningen, 2-3000 per år på att man slipper att serva bilen.... Så ja. Att köpa en ny bil är nog bland det bästa man kan göra.

Ja visst är det tragiskt att läsa hur folk skriver...

2år sen byter du... vi lägger ihop de faktorer du har (som jag inte håller med om stämmer kostnadsmässigt, men vi använder dina siffror) 2*3000 + 2*5000 + 2*300 + 2*3000 = 22600:-

Den billigaste BMW:n idag, på blocket, är då en 09a....318i 142hk ... 179.800:- (hos en handlare)

Denna kostar, som 11:a ... 265.300:- i grundutförande.

Det ger en förlust på 62900:- på två år när man räknat bort dina 22600:-...nej, 60000+ på två år är inte så farligt som folk verkar tro...eller jo, kanske.

Lägger man sen till ett PAR av options:en som den på blocket har, så blir istället nypriset 316.400 .. vilket då ger en förlust på 114.000:- på två år (med dina "fasta kostnader" borträknade)

Men nästan -5000:- per månad är väl inte så farligt wink

haha vilken jävla propaganda du kör med då. Köper du en ny bil idag så har du 10-12% totaltrabatt från listpris (inräknat kampanjer och prutrabatt). I fallet ovan med BMWn så har du uppåt 15-16% om du köper bilen med comfortpaket.

Nypris 320d Touring:  ca 310 000:-
Beg 320d Touring (billigaste på Blocket hos seriös firma): 250 000:-

Förlust på två år: 60-70 000.-
Minus dom "fördelarna" jag räknade upp ovan, ca 11 000 per år, totalt 22 000.-
Alltså ger det en förlust på 50 000.- räknat på två år ca 25000.- per år. Ja, det anser jag är en skälig summa för att åka en sprillans ny bil vartannat år som ingen pundare eller soccermom har gnagt runt i.

// Niklas Johansson
da_eddah Sjuksköterska, psykiatri
28 maj 2011 · 149 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

it_mutt skrev:
Varför bilen inte är uppe? Av den enkla anledningen att jag inte har en enda vettig bild på den? Ibland är svaren inte så svåra

Då kanske en kamera kan vara en god investering? lol

hahaha, touché!

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"
Volkswagen Golf "TDI 105 DSG" (2012)
it_mutt Avstängd
28 maj 2011 · 10 388 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Nypris 320d Touring:  ca 310 000:-
Beg 320d Touring (billigaste på Blocket hos seriös firma): 250 000:-

Ja, eller 229k

Som sagt, jag skiter personligen i vilket, det jag tycker är trams är att ens försöka försvara en förlustaffär på 50-60.000:- på två år som en "god affär" eller att "men 5000 i månaden är inte så högt som alla tror", vilket, för de flesta faktiskt är. Och detta har jag ju påpekat mer än en gång, att det är inte saken som sådan, utan vilket "försvar" många använder, om varför de kör en ny bil


Isf är det väl bättre att helt skita i jantelagen o säga, för att jag kan och jag bryr mig inte om förlusten (igen)

Senast redigerat av it_mutt (28 maj 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
perzy Snål gnällspik
28 maj 2011 · 402 Inlägg

Alla som yttrat sig i den här tråden verkar förutsätta att det är dyrt med en ny bil.  Men har ni verkligen RÄKNAT på det? Jag säger inte hur det faktiskt är, jag bara undrar om ni suttit ner och räknat?
Enligt mitt tidigare exempel i denna tråd så kostade en Volvo S60 18 000 kr/år att äga.
Jag har ägt flera bilar i samma storleksklass, dvs Saab 9000 och Volvo 850, och jag har räknat ut att varje bil har utslaget per år kostat ungefär 10 000 kr/ år i reparationer (inkl. delar).  Vissa år kanske inga reparationer, ett annat år pajar växellådan eller något annat dyrt. Om jag också har servat bilarna på verkstad har det kostat ännu mer.
Med en ny bil får man nya fina däck att slita på, man får mindre kostnad för försäkring/skatt/service mm i flera år.

Jag säger inte hur det faktiskt är, jag bara undrar om ni suttit ner och räknat? Jag är själv nyfiken hur det egentligen är, det enda jag vet är att skillnaden utslaget på längre tid inte riktigt är så stor som man tror.

Senast redigerat av perzy (28 maj 2011)

Volvo S80 2,9.
NiKeMaN Entreprenör
28 maj 2011 · 1 286 Inlägg

it_mutt skrev:

NiKeMaN skrev:
Nypris 320d Touring:  ca 310 000:-
Beg 320d Touring (billigaste på Blocket hos seriös firma): 250 000:-

Ja, eller 229k

Som sagt, jag skiter personligen i vilket, det jag tycker är trams är att ens försöka försvara en förlustaffär på 50-60.000:- på två år som en "god affär" eller att "men 5000 i månaden är inte så högt som alla tror", vilket, för de flesta faktiskt är. Och detta har jag ju påpekat mer än en gång, att det är inte saken som sådan, utan vilket "försvar" många använder, om varför de kör en ny bil


Isf är det väl bättre att helt skita i jantelagen o säga, för att jag kan och jag bryr mig inte om förlusten (igen)

229k..... Ja med 5500 mil per år!! så måste man få lite mer värdeminskning......

Vem har skrivit att det är en Bra eller Lönsam affär? Ingen.... Men det är jävlar ingen katastrofaffär som du försöker få det till. Hur får du en förlust på 50000 på två år att bli 5000 per månad? 50000/24 ger mig helt andra siffror.....

Du återkommer HELA tiden till enbart den ekonomiska aspekten också. Vi har redan förstått att du inte har råd att köpa en ny bil. Men denna tråd handlar inte om dig. Det står "Om ni hade haft ekonomi till det......" så lägg ner dina avundsjuka åsikter och nöj dig med din 00a smile

// Niklas Johansson
it_mutt Avstängd
28 maj 2011 · 10 388 Inlägg

NiKeMaN skrev:

it_mutt skrev:

NiKeMaN skrev:
Nypris 320d Touring:  ca 310 000:-
Beg 320d Touring (billigaste på Blocket hos seriös firma): 250 000:-

Ja, eller 229k

Som sagt, jag skiter personligen i vilket, det jag tycker är trams är att ens försöka försvara en förlustaffär på 50-60.000:- på två år som en "god affär" eller att "men 5000 i månaden är inte så högt som alla tror", vilket, för de flesta faktiskt är. Och detta har jag ju påpekat mer än en gång, att det är inte saken som sådan, utan vilket "försvar" många använder, om varför de kör en ny bil


Isf är det väl bättre att helt skita i jantelagen o säga, för att jag kan och jag bryr mig inte om förlusten (igen)

229k..... Ja med 5500 mil per år!! så måste man få lite mer värdeminskning......

Vem har skrivit att det är en Bra eller Lönsam affär? Ingen.... Men det är jävlar ingen katastrofaffär som du försöker få det till. Hur får du en förlust på 50000 på två år att bli 5000 per månad? 50000/24 ger mig helt andra siffror.....

Du återkommer HELA tiden till enbart den ekonomiska aspekten också. Vi har redan förstått att du inte har råd att köpa en ny bil. Men denna tråd handlar inte om dig. Det står "Om ni hade haft ekonomi till det......" så lägg ner dina avundsjuka åsikter och nöj dig med din 00a smile

Det är givetvis ingen ide att skriva något längre svar till någon som uppenbart lider av läsproblem. Men självklart, när det hela kommer ner till rena personangrepp, så lägger iaf jag ner.

- over and out -

Senast redigerat av it_mutt (28 maj 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
28 maj 2011 ·

"Isf är det väl bättre att helt skita i jantelagen o säga, för att jag kan och jag bryr mig inte om förlusten (igen)"

Vad är det vi sagt hela tiden om du läser våra inlägg tycker du då?

Det är ju indirekt exakt det jag har sagt iaf. Att jag anser mig ha råd och inte lider av värdefallet.
Med andra ord: Jag kan, har råd och bryr mig inte om förlusten.. Vet inte hur man kan tolka det annorlunda.

Personangrepp är inte okej, men jag skulle ju kunna ta det som det också när du (it_mutt) säger att "jag/vi" har gjort en "katastrofaffär". Jag förstår liksom inte var du vill komma bara. Från mitt första inlägg har jag skrivit att jag anser mig ha råd med det, sen om du inte håller med om min motivering till köp av ny bil är ju för att vi helt enkelt har olika åsikt om den saken. Känns inte som det finns något att tjafsa om där.


@Perzy

Jag räknade innan jag skaffade seaten. Min bil kostade 223900 när jag köpte den (inkl. rabatter m.m.). Nu får du ge 179 000 för den billigaste som finns på blocket, ett år senare. Dock så har den mindre utrustning så jag skulle tippa på at tmin skulle ligga ute för kanske 185.

Det ger på ett ungefär 38900 i värdeminskning under första året.
Säg då att det blir 3241kr/månad i värdeminskning, betänk nu att vi bara räknar på ett år och att det största värdefallet är under de första åren.

Men men, 3241Kr/månad + försäkring som för mig ligger på 330kr/månad. Skatten är 1080kr/år och blir då 90kr/månad.

Då är vi uppe i 3661kr/ månad plus soppa som för mig med den bilen landar runt 2000kr/månad. Det ger då en totalsumma på 5661kr/månad under det första året inkl. värdefall.

Räknar vi istället på volvon så har vi inget direkt värdefall, men vi kan säga kanske 2000/år i värdefall (lågt räknat) vilket ger 166kr/månad i värdefall. Plus försäkring (hel) 900kr/månad = 1066. Plus besiktning ca 30kr/månad = 1096/månad. Sen kommer vi till skatten som är ofantliga 2058kr/år = 171,5kr/månad = 1267/månad.

Nu de större posterna: Service och soppa. Nu har jag gjort allt själv på volvon men om vi räknar med stift, olja, filter m.m. så blir det ca 2000kr/år = 1433kr/månad. Då har vi kommit till soppan. Kör jag samma sträcka med volvon som med seaten hamnar jag på nästan dubbla förbrukningen, ca 3700kr/månad vilket ger en totalsumma på 5133kr/månad.


Nu har jag inte räknat med reparationskostnader som kan uppstå på volvon utan detta är bara för att hålla den igång så att säga. Servicen på seaten kostar inget (avtal).


Visserligen är volvon större, tyngre och en annan klass av bil så det blir ju inte helt rättvist. Det man dock inte kan komma ifrån är att Seaten bara är ca 500kr/månad dyrare att äga än Volvon trots värdeminskning och service på auktoriserad verkstad och då är det en ny bil med alla komforttillbehör som xenon, backsensorer, antispinn/sladd m.m.  Med den uträkningen som facit så kan jag lätt säga att jag anser det vara värt en fenhundring/månad extra för att få åka ny bil jämfört med att åka gammal.
Visst volvon drar mer men även om vi jämför motsvarande ny volvo med min 855 (V70II?) så drar ju de nya väsentligt mindre sås än de gamla oftast.

Navkapsel
28 maj 2011 · 4 637 Inlägg

Värdeminskningen är för stor, finns mkt annat kul man kan göra för pengarna som lockar mig mer. En begagnad bil är nog typ lika skoj, blir ju som en ny bil då man inte ägt den förut och så kan man kosta på den t ex nya fälgar om man vill för att förstärka nykänslan. Men om jag varit rik så varför inte? Framförallt då den bil jag skulle kunna tänka mig att köpa ny är rätt ovanlig i det charmiga snålutförandet.

Kostar en äldre, begagnad bil i snitt 10 000/år i service och reperationer som någo skrev ska man nog verkligen titta åt något annat märke...

En ny bil kan de flesta köpa (även jag) så så mkt status är det inte heller vad man nu ska med status till.

Mitt val blev att köpa en äldre bil och kosta på den lite nya grejjer för att få den att kännas som min. Sedan skiter jag totalt i hur andra gör.

Senast redigerat av Navkapsel (28 maj 2011)

Masquerade Aldrig nöjd
28 maj 2011 · 804 Inlägg

NiKeMaN skrev:
*Inga märken, inga stenskott, inga bucklor, inga motkörningar, inga som helst märken på bilen! Den är ny, och fortsätter att vara ny om jag behandlar den väl..

Skulle nästan lista det där som en nackdel. Hur länge varar det? Det spelar ingen roll om DU behandlar din nya kebabvagn väl. Folk är idioter och efter en månad har du ändå stenskott i lacken, småbucklor från Volvodörrar och smårepor från oförsiktiga parkeringsgrannar.

Min far köpte en ny bil så sent som i februari och har redan nu fått laga stenskott i lacken. Köper man en begagnad bil så gör det inte lika ont att se ett litet stenskott, det kan man ändå fixa rutinmässigt varje vår.

Senast redigerat av Masquerade (28 maj 2011)

Livet är för kort för att äga Volvo.
NiKeMaN Entreprenör
28 maj 2011 · 1 286 Inlägg

Masquerade skrev:

NiKeMaN skrev:
*Inga märken, inga stenskott, inga bucklor, inga motkörningar, inga som helst märken på bilen! Den är ny, och fortsätter att vara ny om jag behandlar den väl..

Skulle nästan lista det där som en nackdel. Hur länge varar det? Det spelar ingen roll om DU behandlar din nya kebabvagn väl. Folk är idioter och efter en månad har du ändå stenskott i lacken, småbucklor från Volvodörrar och smårepor från oförsiktiga parkeringsgrannar.

Min far köpte en ny bil så sent som i februari och har redan nu fått laga stenskott i lacken. Köper man en begagnad bil så gör det inte lika ont att se ett litet stenskott, det kan man ändå fixa rutinmässigt varje vår.

2400 mil hann jag med i min första sprillans nya bil innan försäljning.
Resultatet på den tiden blev:
0 bucklor
0 repor
0 emotkörningar
0 parkeringsskador
0 parkeringsbucklor efter "volvodörrar"
2 stenskott på huven och ett på A-stolpen.

Så det där du skrev är SKITSNACK. Man kan själv i HÖGSTA GRAD påverka själv hur ens nya bil sköts. Jag körde en V70N TAXI 2007a 43000 mil innan försäljning, och den var finare i skicket på utsidan är många 12000milare är.

Jag är just nu inne på min andra begagnade bil, efter att ha haft två nya i rad. Och det svider. Det finns väldigt få fina begagnade bilar tyvärr... Hatar't..!

// Niklas Johansson
Masquerade Aldrig nöjd
28 maj 2011 · 804 Inlägg

NiKeMaN skrev:
2400 mil hann jag med i min första sprillans nya bil innan försäljning.
Resultatet på den tiden blev:
0 bucklor
0 repor
0 emotkörningar
0 parkeringsskador
0 parkeringsbucklor efter "volvodörrar"
2 stenskott på huven och ett på A-stolpen.

Så det där du skrev är SKITSNACK. Man kan själv i HÖGSTA GRAD påverka själv hur ens nya bil sköts. Jag körde en V70N TAXI 2007a 43000 mil innan försäljning, och den var finare i skicket på utsidan är många 12000milare är.

Jag är just nu inne på min andra begagnade bil, efter att ha haft två nya i rad. Och det svider. Det finns väldigt få fina begagnade bilar tyvärr... Hatar't..!

"Skitsnack" är väl en överdrift. Jag skrev aldrig att du inte kan påverka bilens skick, det ändrar dock inte det faktum att andra människor är oförsiktiga. Skitsnack är däremot att påstå att alla människor ser din nya, fina BMW och tänker behandla den med silkesvantar. Värst är fan mekaniker.

Nu har jag inte någon aning om hur det är i Motala, men i GBG är det i alla fall vanligt med stenskott, flygande dubbar från gamla vinterdäck (på våren) och inte minst nämnda småbucklor från dörruppslag. Har flera gånger varit med om att personen bredvid mig slår upp dörren oförsiktigt trots att man sitter i bilen. Att hela jäkla staden är en byggarbetsplats vars vägar sedan länge sett sina bästa dagar gör inte saken bättre. tongue

Jag kan dock påpeka att jag inte ställer mig negativt till nybilsköp, tvärt om. Däremot står jag fast vid att begagnat är mer prisvärt och att jag hellre hade lagt pengarna för en ny mellanklassbil på en äldre lyxbil. Men det är bara jag.

Kan passa på att kommentera det här med verkstadsbesök. En ny bil innebär väldigt sällan att man är fri från verkstadsbesök. Av min erfarenhet så kan jag säga att man istället känner manad att skicka in bilen på märkesspecifika verkstäder bara för att klinga fast vid ett visst andrahandsvärde - och för att få jobbet gjort ordentligt. Särskilt med tanke på alla dessa jäkla datorer. För två nya bilar sedan så hade vi en fabriksny L200 hemma, servicetillfällena var med 700-mils mellanrum och bilen var därför på Mitsubishiverkstad var tredje månad. Jag kan jämföra det med en pedantskött Audi A3 (98) som min bror köpte som förstabil - Inte ett enda verkstadsbesök under de tre år han hade bilen.

Känner dock att jag börjar halka in på bilspecifika jämförelser (som lätt blir orättvisa) nu, så jag väljer att avrunda här. tongue

Livet är för kort för att äga Volvo.
master_lars
30 maj 2011 · 1 160 Inlägg

Om det är ekonomiskt eller ej beror ju på vilken skola man tittar på. Ser du till ett redovisningssätt så är det visst en bra investering. Då man har en beräknad livslängd enligt schabloin, och bilen minstar enbart i värde när den förbrukas, dvs när den körs.

Således blir svaret att om du köper en bil för 400K så är det fortfarande värd 400K om du inte använder den. Använder du den så minskas värdet enligt schablon. Detta ända tils vädet = 0kr. Efter det är blien avskirven och "gratis".

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
thelaughingmadman
30 maj 2011 · 711 Inlägg

master_lars skrev:
Således blir svaret att om du köper en bil för 400K så är det fortfarande värd 400K om du inte använder den.

Fast det där stämmer ju inte.
En den blir inte gratis bara för att den inte är värd pengar - då har du ju förlorat 400' kr på bilen - som du förvisso kanske sett ett mervärde i att glida runt i bilen.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 maj 2011 · 13 746 Inlägg

RD_87 skrev:

Growe skrev:

master_lars skrev:
Det beror väl helt och hållet på vad det är för bil man tänker köpa! Personligen skulle jag nog kunna tänka mig att köpa en sprillans ny bruksbil, men absolut inte ngn sommar/sport/racing bil. Detta av den enkla anledningen till att de kostar en hel del i inköp, körs inte speciellt mycket, och framförallt är väl omhändertagna. Säg tex en Porsche 911, köper jag den ngra år gammal så är det fortfarande en jäkla fin och rolig bil, men jag slipper ett värefall som heter duga och den begagnade bilen jag köper är servad enligt boken och väldigt väl omhändertagen. För vem slarvar med service på en bil för över miljonen? Samma gäller för billigare varianter, tex Miata, en sådan som till största delen rullar sommartid finns det ingen anledning till att köpa helt ny, då den även den är servad enligt bok, väl omhändertagen endast för att den körs så få månader om året.


Bruksbil däremot kan jag köpa sprillans ny. Det är ju ändå den man kör med varje dag, den bilen man skall kunna lita på helt enkelt. Garantier på om ngt händer de första 3 åren (minsta möjliga garantitid), så är det ett ganska bekymmersfritt ägande. Vilket faktiskt är värt en hel del. Visst finns det ett värdefall som heter duga på en brukskärra, men det är vad det kostar, ngn måste ju ta det värdefallet, och personligen tycker jag att det är värt en hel del att vara den som faktiskt ensam använder bilen. Man behöver inte oroa sig för hur bilen är körd, servad m.m., då det de facto är en själv som bestämmer det vid nybilsköp.

Att alla är rädda för värdeminskning har jag lite svårt att förstå. Bilen minskar inte speciellt mycket i värde om man jämnför med andra kapitalvaror. TV:n du har hemma, den är inte värd ngt alls idag, där kan vi snacka om värdeminskning. Köpte tex min tv för 3 år sedan, en Full HD LCD 42" för 11 000kr, vad får jag idag, har jag tur får jag väl en 1500kr. En minskning på 86,36% på 3 år. En bil minskar inte så mycket, visst rör det sig om större summor vid bilköp, men %:en ljuger inte.

Vill man inte ha en speciellet stor värdeminskning, köp en billigare bil.

helt ärligt så betvivlar jag att en ny bil är drifsäkrare än en lite äldre bil

har under mina år med körkort aldrig haft speciellt nya bilar
och ingen gång har jag blivit stånde efter vägen då har bilarna kostat allt från 0:- till 30K den sistnämnda körde jag inte med då jag inte hade körkort

min nuvarande bruks bil fick jag av en polare till morsan la ut 1000kr på plåt+avgassystem och en snäll polare besiktade den och sen dess har den inte krånglat något den startar och går jag har knappt öppnat huven fyllt på olja någon gång bara
på 1månad rullade bilen 250mil och nu drygt 2månader in har den nog rullat 500mil om inte mer
visst det är inte mycket men på 2månader är ganska många mil på en bil som stått avställd 1år och bara fått lite rosthål lagade har inte ens rört bromsarna eller något
för dom pengarna bilen kostat mig hitils så är det svårt att se någon ekonomi att köpa en ny bil ens kontant
när du kör ut en ny bil från bilfirman så har du redan där förlorat ungefär 30.000kr
sen har du snart en serivce kostnad på ett antal tusen vid första servicen

att köpa en ny bil som pendlar bil måste vara bland det dummaste man kan göra
eftersom kostnaden äts upp väldigt fort för Drifsäkerhet som helt ärligt inte finns på en ny bil
på en gammal bil har det mesta skit fel redan gått sönder

skulle bilen mot förmodan gå sönder har man råd att beställa en taxi till jobbet surfa lite på blocket köpa något lik be personen hämta på jobbet och man köper bilen direkt vips så tar man sig hem oxå

det tar en stund innan man ens närmar sig dom där 30K som man förlorade när man startade den nya bilen

på 10 år har man förlorat 60-80% av nyprisvärdet blir en massa gammla skrotbilar
och då räknar man inte in skrotvärdet och ibland har man tur och får tag i en skrothög som faktist fungerar klockrent och inte kommer gå sönder på 10år smile

men visst ger chefen mig en tjänstebil som är helt ny tackar jag inte nej men skulle ALDRIG göra mig av med mina skrothögar endå finns inget skönare att ha en bil man aldrig behöver vara rädd om
bara bränna in på någon skogsväg och köra skiten ur bilen och kör man av så kvittar det
helt underbar känsla att bara ha en rövtransport när idioten i sin fina merca låter sin kärring slå upp dörren i sidan..och fråga dom om det var så bra? och få till svar att en sån där skrot bil är väll inget att bry sig om
och ta sin dörr och dunka upp den 10gånger i deras och skratta lite smile

Det härliga med att ha en bil med maxvärde på 5K, stannar den i uppsala ringer man skroten & tar tåget hem. smile Jag har konstaterat att ju mindre det finns på bilen ju mindre strular den, Amazoner & gamla MB dieslar verkar kunna gå hur långt som helst. Kan ha att göra med den totala bristen på elektronik.

fast att köra en mb 240D eller nått sånt så tar jag faktist hellre livet av mig med en slö sked
men ekonomin är SJUKT mycket bättre i ett gammalt härke än en modern ny bil mindre skit som kan strula

men samtidigt skulle jag helt ärligt inte palla med en gammal amazon blev faktist galen bara av att behöve flytta en sån några meter smile
men det handlar mer om intressen osv vilken bil man väljer

men har man gammalt skrot så är det skit samma ifall att det går sönder
och det mesta går att laga ganska lätt och delarna är oftast sjukt billigt

bara som ett exempel
en automatlåda till en gammal merca 1000-5000kr

en ny merca automatlåda som är beg 25.000-45.000k

den förstnämnda kan vem som helst instalera medans man troligen dels har ett helvete att få exakt rätt låda eftersom dom varnar direkt om tex utväxlingen är fel på bakaxeln osv
och sen få någon som kan instalera den och troligen gifta ihop boxar osv så allt fungerar
borde bli ganska dyrt

då förstår man varför folk sitter i en gammal merca från 1979
istället för en 11:ans merca smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
thelaughingmadman
30 maj 2011 · 711 Inlägg

Growe skrev:
då förstår man varför folk sitter i en gammal merca från 1979
istället för en 11:ans merca smile

Fast, sitter man i en Merca -11, så går ju sånt där på garanti (t.ex. rasad låda), eller i alla fall good-will, såtillvida att man inte bevisligen kört sönder den.

Låååångt innan de där problemen har uppstått har du sålt din och åker en Merca-14 smile

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 maj 2011 · 13 746 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

Growe skrev:
då förstår man varför folk sitter i en gammal merca från 1979
istället för en 11:ans merca smile

Fast, sitter man i en Merca -11, så går ju sånt där på garanti (t.ex. rasad låda), eller i alla fall good-will, såtillvida att man inte bevisligen kört sönder den.

Låååångt innan de där problemen har uppstått har du sålt din och åker en Merca-14 smile

man ska inte vara så jäkla säker i alla lägen
men om något går sönder och det inte går på garantin är man rökt i en ny bil om man inte har en massa pengar på kontot

tror nog du förstår vad jag menar..det är dyrare att laga nyare bilar än vad det är med en gammal smile

Keep it simpel stupid är inte ett helt fel utryck
tyvärr inget som biltillverkarna verkar förstått

numera kan man inte ens byta en glödlampa själv på en bil..och det är inget som går på garantin
vissa bilar måste man lyfta ur motorn för att byta kamrem osv osv

det dom inte tar igen på försäljningskostnaden tar dom igen när det är service dax

men jag kanske är lite bångstyrig men jag gillar inte nya bilar dom jag kört förmedlar inte vägen till bilen och det har jag väldigt svårt för

oavsätt vart gränsen finns vill jag kunna känna den även om gränsen är lägre på en gammal bil så vet jag vart den är

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang