Hur betalar man med postgiro på swedbank

camaro67 Meister
26 maj 2011 · 6 763 Inlägg

Tja.
Köpte nya däck och fick fakturan och måste betala med postgiro. Men när jag kollar på swedbank så kan jag inte hitta postgiro någonstans. Har googlat men hittar inget vettigt. Hjälp mig snälla big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Marcus_89 Biltokig elektriker
26 maj 2011 · 3 352 Inlägg

På internetbanken eller? Isåfall är det pg/bg betalningar du ska klicka på tongue

camaro67 Meister
26 maj 2011 · 6 763 Inlägg

Marcus_89 skrev:
På internetbanken eller? Isåfall är det pg/bg betalningar du ska klicka på tongue

Ja precis men det är ju bara bankgiro/plusgiro. Inte postgiro. De verkar vara något utdött system men det använder däckonline tydligen..

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Marcus_89 Biltokig elektriker
26 maj 2011 · 3 352 Inlägg

camaro67 skrev:

Marcus_89 skrev:
På internetbanken eller? Isåfall är det pg/bg betalningar du ska klicka på tongue

Ja precis men det är ju bara bankgiro/plusgiro. Inte postgiro. De verkar vara något utdött system men det använder däckonline tydligen..

Fan, nu är man trött i huvudet, tänkte på plusgiro. Ja, det är ju lite smått antikt. Men måste ju gå på ngt vis. Annars får du göra på det gamla viset tongue

camaro67 Meister
26 maj 2011 · 6 763 Inlägg

Marcus_89 skrev:

camaro67 skrev:

Marcus_89 skrev:
På internetbanken eller? Isåfall är det pg/bg betalningar du ska klicka på tongue

Ja precis men det är ju bara bankgiro/plusgiro. Inte postgiro. De verkar vara något utdött system men det använder däckonline tydligen..

Fan, nu är man trött i huvudet, tänkte på plusgiro. Ja, det är ju lite smått antikt. Men måste ju gå på ngt vis. Annars får du göra på det gamla viset tongue

Gå till posten? tongue

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Sheba Certifierad besserwisser
26 maj 2011 · 308 Inlägg

Postgiro och plusgiro är samma sak. Postgiro bytte namn till plusgiro, bara, eftersom Posten inte har något med tjänsten att göra längre. Så gör en plusgiro-betalning.

Senast redigerat av Sheba (26 maj 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
sirmiro Double-Unicorn Rider
26 maj 2011 · 2 486 Inlägg

När posten fortfarande var Posten så hette 'PG' postgiro. När det splittades så byttes namnet till plusgiro.

Folk säger än idag postgiro, och det är till 99,9% säkerhet ett skrivfel.

Är numret i detta format är det ett plusgiro: 'XX XX XX-X' (eller 'XXXXXX-X' som man knappar in det)
Exempelvis har försäkringskassans inkonto '808500-3' som är ett plusgiro.

Sheba Certifierad besserwisser
26 maj 2011 · 308 Inlägg

Ja, det är lite konstigt att det finns företag som fortfarande har kvar postgiro på sina fakturor. Det är ganska många år sedan som namnet ändrades nu...

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
volvoentusiasten
26 maj 2011 · 4 005 Inlägg

Jag skickar en hel del fakturor till privatpersoner, och jag kan säga att det är tvärtom, det är kunderna som är så tröga att de inte fattar vad plusgiro är. smile Det förstår bara den yngre generationen. hehe.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang