3940
Sök

Byta bromsok volvo 740

Avstängd
201 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
Hej jag håller på att byta bromsok på min 740 fram. Har köpt nya biltema ok och har plockat av de gamla oken, men det var jobbigt att man var tvungen att man fick ''skruva'' bromsslangen massa varv när jag gängade ur den, och inser att det kommer bli jobbigt när jag ska sätta tillbaka slangarna om jag måste skruva upp slangen 511 varv, och antar att jag gör fel? Hur ska man göra?

Hoppas ni fattar / Mackan

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

4 005 Inlägg
26 maj 2011
Ett alternativ är att du skruvar fast bromsslangen på bromsoket innan du sätter fast bromsoket smile

Klurade över samma sak för några år sedan smile

Edit: dvs snurra bromsoket..
Senast redigerat av linuslinje (26 maj 2011)

Avstängd
201 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
linuslinje skrev:
Ett alternativ är att du skruvar fast bromsslangen på bromsoket innan du sätter fast bromsoket smile

ja men det blir ju fortfarande 1 bromsslang som måste snurras massa varv

4 005 Inlägg
26 maj 2011
Lille_Skorpan skrev:
linuslinje skrev:

Om du har två bromsslangar (jag hade bara en) så skulle jag ha köpt en ny bromsslang istället. 80kr.

Avstängd
201 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
linuslinje skrev:
Lille_Skorpan skrev:
linuslinje skrev:

Om du har två bromsslangar (jag hade bara en) så skulle jag ha köpt en ny bromsslang istället. 80kr.

en bromsslang kostar dock 225 kr på mekonomen, och om jag sätter dit den nya så har jag ju samma problem, måste snurra slangen massa varv, tror att vi tänker på olika saker smile

4 005 Inlägg
26 maj 2011
Lille_Skorpan skrev:
linuslinje skrev:
Lille_Skorpan skrev:

en bromsslang kostar dock 225 kr på mekonomen, och om jag sätter dit den nya så har jag ju samma problem, måste snurra slangen massa varv, tror att vi tänker på olika saker smile

Har du två bromsslangar eller en till bromsoket?

Om du har 1, ta loss bromsoket. Sätt fast slangen på bromsoket, snurra bromsoket tills den sitter fast. Sätt sedan dit bromsoket i bromsokhållaren.

Avstängd
201 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
har 2 st:)

4 005 Inlägg
26 maj 2011
Lille_Skorpan skrev:

Om du har 2, ta i så innåthelvete och hoppas att slangen inte spricker. Alternativt köp nya slangar.

smile

Avstängd
201 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
linuslinje skrev:
Lille_Skorpan skrev:

Om du har 2, ta i så innåthelvete och hoppas att slangen inte spricker. Alternativt köp nya slangar.

smile

Men kan ju inte tro att det är sähär som gör från fabrik? Det måste ju finnas ett ''riktigt'' sätt

4 005 Inlägg
26 maj 2011
Lille_Skorpan skrev:
linuslinje skrev:
Lille_Skorpan skrev:

smile

Men kan ju inte tro att det är sähär som gör från fabrik? Det måste ju finnas ett ''riktigt'' sätt

I andra änden på bromsslangen så ska du kunna rotera den, man lossar lite på nippeln där. Men allt lär vara fastrostat för dig. Jag har lite bilder hur jag gjorde i min S90tråd så kan du se där. Jag köpte nya fästen o allt. Typ sida 6 eller så.

Avstängd
201 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
linuslinje skrev:
Lille_Skorpan skrev:
linuslinje skrev:

smile

I andra änden på bromsslangen så ska du kunna rotera den, man lossar lite på nippeln där. Men allt lär vara fastrostat för dig. Jag har lite bilder hur jag gjorde i min S90tråd så kan du se där. Jag köpte nya fästen o allt. Typ sida 6 eller så.

Förstår hur du menar, hoppas att det inte är fastrostat smile

54 Inlägg
21 september 2013
Skämmer liv i gamla tråd efter som jag behöver veta en ska

Jag har bara en släng men kan bara hitta bendix bromsok med ingång för två slagarna på bilteam kan jag plugga den ena ingången, är det knala i mellan så båda kolvarna fungera om jag pluggar ?

627 Inlägg
21 september 2013
Du måste använda båda kanalerna annars rör sig bara ena kolven, och för lite bromsverkan. och du som ska byta bromsok du måste lossa slangarna vid bromsrören och skruva i slangarna i oket först och sedan skruva dit vid bromsrören igen. Bytte alla bromsok på min bil. Så det är tvunget och lossa vid bromsrören men kan sitta rätt hårt där. Finns inget annat sätt att göra på sad Du kan ta och byta slangarna med när du ändå håller på.
Senast redigerat av volvo-93 (21 september 2013)

54 Inlägg
21 september 2013
volvo-93 skrev:
Du måste använda båda kanalerna annars rör sig bara ena kolven, och för lite bromsverkan. och

Nja det är inte helt sant det oken jag har bilen nu som har rosta sönder är ser ut som biltemas bendix http://www.biltema.se/ProductImages/66/medium/66-5015_m.jpg

Dom trasiga jag har, har en kanal mellan kolvarna och enbart en släng som går till oket dom fungera innan det rosta sönder så smile

Kan ta en bild på dom i väckan om du inte tror mig smile

Så det fungera med en slang om det är kanal i mellan kolvarna.

Min fråga borde vara har någon kunskap om det kanal mellan kolvarna på biltemas bendix så jag kan plugga ena ingång
Senast redigerat av McNolton (21 september 2013)

6 740 Inlägg
21 september 2013
ta en bild du! wink detta tycker jag låter konstigt. aldrig sett ett bendix ok på 740 med 1 slang. kanske är girling bromsok du har, dom har en slang och sitter också på 740 tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

627 Inlägg
21 september 2013
Japp girling kör med en slang och bendix 2 st,
Senast redigerat av volvo-93 (21 september 2013)

6 740 Inlägg
21 september 2013
biltema säljer girling så varför inte köpa det så blir det rätt på en gång? istället för att hålla på o plugga oken o sånt skit, det blir aldrig bra wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

54 Inlägg
22 september 2013
Henkix skrev:
biltema säljer girling så varför inte köpa det så blir det rätt på en gång? istället för att hålla på o plugga oken o sånt skit, det blir aldrig bra wink

Fästet jag har nu som håller oket på plats är Bendix så tror inte gliring passar, dom säljer ju inte helt kompletta ok plus att jag har så got som nya broms klossar till Bendix

Ska ta en bild när jag är i verkstan någon gång i väckan

Det är ju inte ovanligt alls med fler kolvs ok som bara har en slang snara ovanlighet med en slang till varje kolv.
Skulle se roligt ut om man hade ett sex kolvs ok med sex slangar en till vajer kolv sexigt smile

Böjar dock inse att mina ok är rät unika efter jag sökte runt. Så tvivlare på att nya Bendix ok har knal mellan kolvarna

Blir nog till och köpa mig en renoverings sats till Bendix och laga dom jag har

241 Inlägg
22 september 2013
ok med 2 slangar utan ABS-- bromsok med en slang med ABS

54 Inlägg
23 september 2013
volyota skrev:
ok med 2 slangar utan ABS-- bromsok med en slang med ABS

Så sant sökte runt lite mer hitta det oket jag har bilen
http://www.findpart.org/part/ben-691225b

Var även inne på Bildelsnetto för se vad det skulle gå på och köpa delar för laga dom två jag har, Skulle kosta mig runt 500-600kr för reparationssats,,,, vad #¤% torde han drev med mig först, det är ju dyrare en och köpa ett nytt ok på blitema
sam delar på skruvat.se hade kosta mig 156kr plus frakt om det inte var slut där,,,, suck

Tyckte inte om volvo 740 innan jag börja skruva och tycker ändå mindre om 740 nu

Fundera på köpa dom det har på biltema plugga ena hålet med en luftnipel och se om båda kolvarna rör på sig för och se om det är en kanal i mellan eller inte

Sök