3311
Sök

Golf R32 Sedan. (Bora goes R32) Full convert

Att skapa den bil som VW aldrig tillverkade.

329 307 Visningar
Uppdaterades senast 9 september 2019
Norrlänning
643 Inlägg
13 juni 2011
Otroligt nice projekt! big_smile

345 Inlägg
13 juni 2011
nice smile men är det bara bilden  som ljuger eller är borans vagn större ? big_smile

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
13 juni 2011
För att minska mer (definitiv) understyrning kan du uppgradera Haldex-mjukvaran (Ace-competition) för mer tryck från bakvagnen i accet..! Eller PMa mig för en lösning wink

/Mattias

280 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
sebbe188 skrev:
nice smile men är det bara bilden  som ljuger eller är borans vagn större ? big_smile

Bilden ljuger. Den är tagen snett uppifrån.

Annars hade det varit en bitch att få det att passa. smile

Mvh

280 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
matteeee skrev:
För att minska mer (definitiv) understyrning kan du uppgradera Haldex-mjukvaran (Ace-competition) för mer tryck från bakvagnen i accet..! Eller PMa mig för en lösning wink

Jo jag har hört om att man kan göra det. Exakt vad gör en omprogrammering med Haldexen?
En del säger att man ska kunna få lite mer bakhjulsdrivet betende, men Hur funkar det då Haldexkopplingen sitter bak? Kraften mellan bak och fram fördelas ju i slutväxeln fram i växellådan, och vad jag kan förstå sitter ingen elektronik där. Jag kan ju givetvis ha helt fel i den frågan, men det kanske du kan sprida lite ljus på och förklara lite hur det funkar. smile

Mvh.
Senast redigerat av T0bbster (13 juni 2011)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 juni 2011
T0bbster skrev:
Kraften mellan bak och fram fördelas ju i slutväxeln fram i växellådan, och vad jag kan förstå sitter ingen elektronik där. Jag kan ju givetvis ha helt fel i den frågan, men det kanske du kan sprida lite ljus på och förklara lite hur det funkar. smile
Mvh.

finns ingen mellandiff så utgående axel från fördelningslådan har redan bestämd max hastighet det är sedan upp till din haldexkoppling att välja hur mycket den tar emot (nu var det väldigt simpelt förklarat tror itne vi behöver blanda in mekaniken från v och f-lådan)

Din haldexkoppling styrs elektronisk av en pump, "chippad" haldexkoppling ställer man helt enkelt upp trycket för olika varvtals-intervaller finns tonvis med olika lösningar, alltifrån canbus aktiverade system till helt mekaniska lösningar (nåja för justeringen iaf)

Grymt projekt helt klart men jag hade nog bara snott toppen,stolar och chippat men det är ju ingen sport jämfört med det du gör big_smile

9 140 Inlägg
13 juni 2011
MeloveGolf skrev:
T0bbster skrev:
Kraften mellan bak och fram fördelas ju i slutväxeln fram i växellådan, och vad jag kan förstå sitter ingen elektronik där. Jag kan ju givetvis ha helt fel i den frågan, men det kanske du kan sprida lite ljus på och förklara lite hur det funkar. smile
Mvh.

finns ingen mellandiff så utgående axel från fördelningslådan har redan bestämd max hastighet det är sedan upp till din haldexkoppling att välja hur mycket den tar emot (nu var det väldigt simpelt förklarat tror itne vi behöver blanda in mekaniken från v och f-lådan)

Din haldexkoppling styrs elektronisk av en pump, "chippad" haldexkoppling ställer man helt enkelt upp trycket för olika varvtals-intervaller finns tonvis med olika lösningar, alltifrån canbus aktiverade system till helt mekaniska lösningar (nåja för justeringen iaf)

Grymt projekt helt klart men jag hade nog bara snott toppen,stolar och chippat men det är ju ingen sport jämfört med det du gör big_smile

Hehe, det lät ju lite för enkelt tycker ja. Dessutom så är ju inte det lika snyggt som det kommer bli när han är färdig med den. big_smile

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
13 juni 2011
Som Melovegolf skriver så snurrar alltid kardanen framför Haldexen när man kör. Sen är Haldexen en slirkoppling som med en dator bestämmer hur mycket av den kraften som ska fördelas bak. Som mest kan man få 50-50 snurr, om Haldexen är helt låst. Men om man saknar grepp på framhjulen (lyft upp dom eller ställ dom på is i en uppförsbacke) så kan du få all drivning bak. Likadant när du driftar loss rejält (snurrar helt) på snö, då har du i princip noll grepp fram.

Det Haldex-uppgraderingen gör är att ändra hur mycket kraft som skickas bak. Eftersom det är en UPPgradering så skickar den mer kraft bak tidigare när den känner behovet. (Och det är inte som många felaktigt tror först när framhjulen spinner - det är när man accelererar, svänger, retarderar mm)

Det som händer rent faktiskt med bilen som många andra skrivit och som jag själv upplevde var att bilen blev mer stabil och enkel att "styra bakvagnen" på sladd. Mer konsekvent i uppförandet, där bilen reagerar som man själv vill, snarare än "understyr .... understyr..... understyr.... pang, där kom sladden".. Mycket enklare att hålla på sladd med gasen och mindre benägen till understyrning. (även om en liten bil med kort hjulbas och en VR6a på massa kg framför framaxeln aldrig blir helt av med understyrning såklart...)

PMa om mer intresse finns, har en ECU liggandes med "rätt" programvara om det kan va nåt.

/Mattias

280 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
MeloveGolf skrev:

Mjo, jag ser din poäng, men då blir det inte en R32. Det blir ju fakiskt bara en upphottad Bora med R32 delar. Tanken med det här projektet är ju at få den bilen VW aldrig tillverkade, dvs en Golf R32 sedan. Dessutom finns det ju redan en Bora med R32 motor i Sverige. Tittade på den i lördags på BugRun, trevligt bygge och jag fick lite bra info till min bil dessutom. Men som sagt, det är fortfarande en Bora.

matteeee skrev:
PMa om mer intresse finns, har en ECU liggandes med "rätt" programvara om det kan va nåt.

Låter intressant. PM kommer.

Mvh.

1 Inlägg
13 juni 2011
Lust att PM:a mig om vad Bilprovningen säger ang. motorbyte.
Har mänligen en Bora med en trött 1.6 motor som jag är sugen på att slänga in en 1.8T med tillhörande växellåda från en Seat Leon.

I övrigt, grymt projekt. Kommer garanterat följas!

492 Inlägg
13 juni 2011
FLSHWND skrev:
Lust att PM:a mig om vad Bilprovningen säger ang. motorbyte.
Har mänligen en Bora med en trött 1.6 motor som jag är sugen på att slänga in en 1.8T med tillhörande växellåda från en Seat Leon.

I övrigt, grymt projekt. Kommer garanterat följas!

dom kan väll inte ha mkt å säga till om då han bytt allt som krävs för att få de till amatörbyggt fordon
eller har jag fel?

1 867 Inlägg
13 juni 2011
Nope, men tillräckligt med grejer för att få den reggad som ombyggt fordon.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

492 Inlägg
13 juni 2011
Koop skrev:
Nope, men tillräckligt med grejer för att få den reggad som ombyggt fordon.

just de så vare!  nästan iaf tongue

Riktigt fränt bygge för övrigt, prenumeration lagd smile
Senast redigerat av JoXter (13 juni 2011)

280 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Sådär ja. Nu sitter framvagnen på plats igen. Det är ju ett stort steg framåt känns det som! Fast det är rätt mycket kvar att koppla in, innan den kan stå på egna hjul. Just nu hänger framvagnen i sina fyra bultar, men inget annat är fastskruvat. Det blir imorgon.

Som man kan se på bilden, inget sitter som det ska.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-24fcadcf84633689e9ec254354d15d3c_large.jpg

Avgaset sitter på plats det med. Det var lite bökigt att få dit, men det gick. Passade riktigt bra, alla fästpunkter är samma utom en. Höger upphängning bak sitter lite längre bak på Boran än på Golfen märkte jag. Det blir att göra custom på det, fram med svetsen bah och köra på.
Passade även på att plocka av slutrören från dämparen när den låg på golvet. Det var inte helt enkelt då de verkligen hade rostat fast. Kraftig övertalan med ett långt rör, och de släppte sitt järngrepp om min ljuddämpare. Dessa behöver förlängas för att passa Borans längre bakdel. Kommer att göra det när jag fått dit stötfångaren bak ordentligt, jag vill ju att alla mått blir perfekta.

Avgaset sitter där det ska.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-b966b20f88d590d28f772d5935732f16_large.jpg

Här kan man se var slutrören satt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-572d6b7c40172b690ba54bbd0a0b7969_large.jpg

Kunde ju inte låta bli att testa lyktorna på bilen. Blev riktigt bra. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-e98c5126598164d8c3b08fa7fb8b9172_large.jpg

Inredningen börjar hitta på plats. Hade dock inte tid att sätta in förarstolen idag, det stör mig lite. Ska göra det imorgon, så är insidan mer eller mindre komplett. Väntar nu bara på mina mätartavlor, efter det är det 100%.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-6f2b92ecb57d9f477653f85c8a11830b_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-000aa7f665753db8892803a1ff089bb5_large.jpg

Kunde inte låta bli att lägga in min flong nya R-matta. Super najs!

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-9d7167ab0cf76f3c38cc32cc0ae3310d_large.jpg

Jävla skit att man måste jobba på dagarna, jag har ju inte tid med det! Måste ju skruva i garaget, det är ju viktigare än att jobba. smile

Nåja, det blir att rejsa igen imorgon. Då ska inredningen vara klar så långt det går. Framvagnen skall få ett nytt fjäderben då en av fjädrarna har gått av. Hela framvagnen skall sitta på plats och allt skall vara in kopplat. Om allt går som det ska hoppas jag på att kunna lufta broms och koppling imorgon. Nåja, det var rätt mycket det där, men det borde gå.

Mvh

Meldem
917 Inlägg
13 juni 2011
Flong nice!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

2 140 Inlägg
13 juni 2011
klockrent projekt och tätt mellan updatesen, har följt sen start! smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

982 Inlägg
13 juni 2011
helt klockrent bygge..va blir de för hjul ? nå roligare än r32 original hoppas jag smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 juni 2011
Följt sen start, och jävlar vilket tempo du håller! Blir sjukligt bra det här, väntar spänt på slutresultat smile

2 077 Inlägg
13 juni 2011
ja detta måste vara ett av garagets bästa byggen just nu big_smile
som iaf är work in progress smile

Kan nog tala för mig än mig själv att vi är en del som hejar på dig smile
Japs och tyskar går alltid hem hos mig smile

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

280 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Beeenny skrev:
helt klockrent bygge..va blir de för hjul ? nå roligare än r32 original hoppas jag smile

Klart det blir. wink

Sök