5758
Sök

Volvo V70 -01 - Tempmätare går upp ibland

12 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
Hej så som ämnet visar så är det en
Volvo V70 -01
2,4T Automat (200HK)

Nu är det så att min tempmätare har börjat gå lite varm om man säger så.
Denna går upp till 1a strecket efter mitten (hoppas ni förstår vad jag menar)
Men när denna går upp så kan man vrida upp värmen i bilen på fullt.
Tar upp till ca 10-15 sec sen är tempmätaren nere på normal (mitten)
Sen kan det ta ca 5-10 min sen gör den samma sak igen.
Detta verkar inte spela någon roll hur kallt det är ute för det har varit allt från 6-25 grader o den gör samma sak.

Detta händer endast om man kört bilen i ca 40-60 min MINST. För jag har 3 mil till jobbet och tar ca 30 min och på den tiden har det inte hänt något. Om jag inte kört något innan jag åker dvs. Så detta börjar endast om man åkt som sagt ca 40-60 min med motorn varm hela tiden

Detta verkar ju helt uppenbart konstigt.
Detta började samma dag som jag besiktigade bilen, hade åkt en del innan och sen när jag åkte därifrån och var på väg till jobbet 3 timmar senare så efter att den varit i mitten ett tag så helt plötsligt började den som sagt vara på väg att gå mot det röda.

Detta är för mig helt obegripligt (kan inte mycke om bilar)
Fläkten verkar gå som den ska vad jag vet (då den snurrat efter att man stannat bilen i många fall då tempmätaren gått fram o tillbaka)

Jag har fått höra av en bekant att det kan möjligtvis vara termostaten på bilen som är dags att byta.
Om tempmätaren är dålig beter sig bilen på detta vis då? För som sagt är rädd att nått ska hända bilen pga detta bekymmer..

Vore tacksam för alla svar o möjligheter till att få bilen fixad.

mvh/ Alex
Senast redigerat av mrerror (27 maj 2011)

Sök