6452
Sök

VR6:an Vägrar starta!

16 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
I höstas körde jag in min golf III vr6 en 92:a. (OBD1) Bilen ställdes av och rivning av front och slipning o spackling av övriga delar av bilen. Jag bytte vattenpump i samma veva. Nu har jag börjat montera ihop bilen och tyckte det skulle vara roligt att starta den.

Men det tyckte inte den. Ingen gnista till stiften och soppa pumpen vill inte gå! Relät till pumpen är uteslutet, Lika så är pumpen utesluten...

Det sjuka är att allt funkar när man testar dom var och en för sig, men när jag vrider om nyckeln och det ska funka så tuggar den bara utan gnista o pumpen går inte.

Känns som om det vore någon typ av startspärr?

*Finns det någon typ av startspärr original?
*Förslag på vad det kan vara?
*Har någon tips om någon bra site med riktigt koplingsschema över strömmen och vilken väg den tar när man vrider om?

Det sjuka är att polarn som delar garage med mig har en vento Vr6 som även den kördes in och har vart i gång ett par ggr i vinter har precis samma problem.... odds för det?

OBS! Har även prövat olika batterier, reläer, tänspolar (gamla modellen)... Börjar få slut på idéer nu...

//Irriterande så in i h****te

J-J Racing
Volvo 480 330+hk (Leksaken)
Audi A6 (Glidaren)

385 Inlägg
28 maj 2011
Jag är verkligen inte inne i VW så jag kan inte bidra med så mycket, men har du provat att låsa och låsa upp bilen? har du fjärrsändare så använd den.

Har du läst felkoder? Om nu pumpen går om du tvångstartar den men inte när du vrider på nyckeln så kan det vara att styrenheten för motorn känner av eller inte kan skicka ut eller få signaler från tändsteg,tändspole mm. så bryter den soppan med för att inte sura ner motorn. Men om det är så på VW vet jag inte. Vet du om tändspolen fungerar? tändsteg? fördelare? hallgivare?

MVH

466 Inlägg
28 maj 2011
jag hade en vr6a innan med typ samma fel.. uppe på motorn så sitter det en stor kontakt men en satans massa sladdar i.. kolla den om det e glapp i den. min blev det glapp i och den gjorde så den inte tände och soppa pumpen inte gjick igång.. annars vet jag inte

16 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
Lyngmo skrev:
jag hade en vr6a innan med typ samma fel.. uppe på motorn så sitter det en stor kontakt men en satans massa sladdar i.. kolla den om det e glapp i den. min blev det glapp i och den gjorde så den inte tände och soppa pumpen inte gjick igång.. annars vet jag inte

JAg tvingade soppa reläet att starta genom att böja bläcket lite då funka det. Dock ingen gnista men ska snart till garaget o kolla lite så ska passa på o prova det där med dörrarna o likaså elhärvan kan ju vara otur med kombination av 2 saker... sad

Värt ett försök iaf.

J-J Racing
Volvo 480 330+hk (Leksaken)
Audi A6 (Glidaren)

Sök