7497
Sök

Kan bensinpumpen vara på väg att gå om den rycker och är trött.. (Volvo 740 88:a)

You don´t need eyes, you need a vision
62 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Tja
Min 740gl är trött som f*n.. känns nästan som om den stryper sig själv
Och den smårycker lite ibland också

Och för några veckor sen så stod jag i uppförsbacke i typ ett dygn och då ville den inte starta alls förens jag rullade ner den på rakt underlag

Samma sak hände nu igen.. fast jag bara hade stått i typ 10min.. men då var den bara tjurstartad men hoppade igång efter några sekunder.. samtidigt så hörde jag att bränskepumpen tjöt till typ 2gg innan den hoppade igång

Så därför vart jag lite brydd på om de kunde vara soppapumpen som börjar bli kass och de är därför den är trött och rycker?

Jag har aldrig några problem när den står på plant underlag.. jo nångång så har den startat men gått på jättelåga varv och gått "orent" typ några sekunder sen kliver den upp på "normal" varv igen

Jag har bytt tändstift och luftfilter

"Im As Confused As A Hungry Babie In A Topless Bar"

Försöker iaf
1 998 Inlägg
29 maj 2011
Förpumpen i tanken har nog gått. Då låter den undre mer och symtomen du har kommer

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 maj 2011
Mät bränsletrycket, det är rätt skönt att inte byta pump i onödan. Men jag tror också på förpumpen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

62 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
ok men hur mäter man bränsletrycket då? Och vad ska de vara för tyck?
kan den bli trött och rycka en massa då?

De känns nästan som om den börjar bli tröttare och tröttare =O

62 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Fast jag märker inte att pumpen under sätet låter nå "ovanligt mkt" bara när den inte vill starta när den står i uppförbacke

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 maj 2011
För att mäta trycket behöver du en http://www.verktygsboden.se/?id=74260 och det är den billigaste jag hittat, har en själv. Men om du aldrigt tänkt göra det igen är det bättre att köpa ny pump på biltema för typ samma pengar & chansa.
En möjlighet är att det är din BTR som börjar bli dålig, prova att strypa returslangen & se om den går bättre. Om den går bättre, köp då en ny på skroten, om det inte hjälper så byter du pump.
När du stryper returledningen så "tvingar" du upp trycket, om pumpen är kass så klarar den i regel inte att leverera högre tryck och då märks ingen skillnad, om din BTR är kass så går den bättre.
Detta trick funkar bäst på bilar med singelpump, den testar egentligen tryckpumpen mer än förpumpen, likaså med en vanlig tryckmätning.
Det är lurigt att testa en förpump, det ändå sätt jag kan komma på är att koppla loss elen på tryckpumpen och kolla flödet på inkommande under huven.

62 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Nja kanske skulle kunna kolla med en polare om han har nån som jag kan få låna.. Vad är BTR? Bränsletrycksregulator?

ja jag ska ringa runt och kolla om de är nån som har nått verktyg annars får jag testa strypa returledningen
Hur gör man de lättast möjliga då

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 maj 2011
Japp, BTR=BränsleTrycksRegulator. smile
Den kan man strypa genom att klämma returslangenslangen med tex en polygrip men det bör inte göras några längre stunder. Det är en klar fördel att vara två när man gör det.

62 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
oki men den går ju inte dåigt på tomgång.. bara när man kör så är en trött och rycker (inte mkt men smårycker typ som om de börjar bli soppa torsk)  sad
Och då blir de ju lite svårt att klämma returslangen med en polygrip

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 maj 2011
Så sant, en liten tving eller liknande kanske kan vara nåt? Du behöver ju inte tvärstänga slangen. Men när problemet bara uppträder på högre varv skulle jag gissa på förpumpen som sagt. Bästa sättet att kolla det är att koppla dit en bränsletrycksmätare och köra iväg så man ser om trycket sjunker med varvtalet. Det kan vara lurigt att få dit en mätare så du ser vad som händer men en kompis & lite kreativt tänkande brukar fixa problemet. smile

Sök