6519
Sök

Volvo 740 - vattenpöl - nu död

199 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Tjena gott folk , ska försöka förklara mitt problem så gott jag kan smile

i fredags så körde jag igenom en stor vatten pöl, och kanske 1-2 kilometer efter det i ett rödljus så dör bilen bara, och vägrar starta igen, får då hjälp av en kompis att knuffa den , och försöker rull starta den, den hoppar igång och jag varvar ur den och svänger in på en mindre väg, då dör den igen..

vrider på nyckeln och den startar bara med full gas, men så fort jag släpper så dör den igen,  hade ganska lite bensin i den så tar dunken och går iväg till statoil och tankar i 7 liter i den, medans jag  är iväg och köper bensin  så sitter min kompis kvar i bilen , och han hade tydligen satt på tändningen och lyssnat på musik..

så när jag kommer tillbaka så tankar jag och går in och ska försöka starta bilen, bara knäpper till i startmotorn (som om batteriet är slut) fast ett lite högre ljud. öppnar motorhuven och ser att det är blött lite här och där,  tar bort insprutnings relät som sitter på expantions kärlet.. blåser rent det lite för det var väldigt blött.  försöker knuffa igång bilen igen , men det är verkligen STOPP när jag släpper upp kopplingen.

vi bogserar hem bilen och när vi kommer till parkeringen så ser jag att den har läkt något, tittar under bilen och ser att det RINNER bensin ur luftburken.

nu till min teori : vattenpöl = vatten på relät till insprutningen = insprutningen sprutar in bensin hela tiden= motorn blir bensinfylld och kolvarna orkar ej tryckas upp = bilen startar inte = överflödig bensin åker ut i luftburken.

hjälp mig, vad ska jag göra? ta bort tändstift och köra runt motorn?

EDIT : Årsmodell : 1988
Motor : b230f
Senast redigerat av kiorf (29 maj 2011)

Sök