2851
Sök

Spolarpump till framrutan vill inte som jag vill längre - Saab 9-5 Kombi -99

7 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
Har läst runt lite innan jag postade denna och såg att fel med spolarpump inte verkar direkt ovanligt men att felen kan te sig på olika sätt.

Bilen som har stått de senaste månaderna p.g.a. vi inte fått den genom besiktningen ännu då olika saker strular.
Nu till första försöket till besiktning så small 30A säkringen inne i kabinen/hytten när vi skulle testa att spola på framrutan (bak har pumpen alltid hörts men aldrig kommer ut någon vätska).
Provade då att byta säkring och den small direkt igen.
Provade en tredje gång och samma sak då (Detta prövades dagen efter).
Sen idag mindre än två veckor senare prövade jag igen och då smäller inte säkringen (om jag inte överhettar den) men den sprutar inte på framrutan utan enbart på framlyktorna.
Är det två olika pumpar? En till framlyktorna och en till framrutan?
Vilken är i så fall vilken för jag gissar att byte av pumpen är lösningen?

Tacksam för hjälp!

//Makke_

498 Inlägg
31 maj 2011
Jag tror du har en högtryckspump (går till framlycktorna) och en lågtryckspump (går till vindrutan)

Det du gissar på gissar jag också på. Byt spolarpump.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

7 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Ska testa att byta. Någon som vet vilken som är till vad? Annars blir det att koppla bort spänningen och testa!

7 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
Tömde behållaren så att det bara var lite kvar i den. Drog loss slangen till vindrutespolarna från behållaren (följde den var lättast att få reda på vilken pump det var då. Sen provade jag spola och kollade ifall trycket ökade i vätskan som rann ut från pumpen vilket det inte gjorde så jag räknar med att pumpen är kass. Ska byta den så får vi se. smile

Sök